Hjelp til lydkabel og høyttalerledning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 141
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til lydkabel og høyttalerledning

Hei! Noen spørsmål ang. kabler her.

1) Jeg har tenkt til å bruke min Toshiba HD-DVD spiller som en midlertidig løsning for CD-avspilling inntil jeg får en CD-spiller. Men denne er koblet til receiveren via HDMI. Vil HDMI gi dårligere lydkvalitet enn optisk lydkabel som jeg får fra en CD-spiller, eller vil jeg få en fin lydkvalitet via HDMI også?

2) Hvor tykke bør høyttalerkabler være? På ClasOhlson hadde de 2.5 og 4, og 6 i 10m lengde. Men er 4 en grei tykkelse?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på om HDMI er noen dårligere digital formidler enn en optisk kabel.

4 kvmm fra Biltema er en fin all-round'er. Jeg bruker den i hele kinoen min.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Etter å ha lest rundt på forumet, så ser jeg at det er bare tull og bortkastete penger ved å kjøpe disse "super-duper-fantastiske" kablene - i hvert fall for mitt forbrut foreløpig. Men flott, da blir det en høyttalerledning fra min lokale ClasOhlson sjappe!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AirCruzer
    Flott! Etter å ha lest rundt på forumet, så ser jeg at det er bare tull og bortkastete penger ved å kjøpe disse "super-duper-fantastiske" kablene - i hvert fall for mitt forbrut foreløpig. Men flott, da blir det en høyttalerledning fra min lokale ClasOhlson sjappe!
    ... For de som hører dårlig ja :razz: ......

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ... For de som hører dårlig ja :razz: ......

Som Ingeniør'n i forumet her kan du kanskje utdype det svaret ditt litt mer? :roll:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer n5k sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...and here we go again ;D

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha.. Kabeldebatt igjen ja Jeg er med jeg Gå for Xindak kabler da vel? Jeg er sikker på du hører forskjell

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpt biltema eller liknende å start med, etterhvert kan du låne noen kabler å hør om du hører forskjell.

jeg hører ikke noe forskjell på mine qed silver anniversary og biltema iafall. og det skal sies at jeg har en helt ekstrem hørsel.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke ment som kritikk, men jeg tror selve ingeniørbrukeren ikke vet hva han snakker om når han kommer med uttalelser som "for de med dårlig hørsel". Har lest gjennom såpass mange tråder, og mine erfaringer er at de som har studert dette og har skikkelig god erfaring, kommer med mye mer seriøse og velbegrunnete svar. Og de mener at Biltema/ClasOhlson høyttalerkabler er bra.

Og hvis man så skulle høre en super-bitteliten forskjell, så er det for meg ikke verdt prislappen.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget her er at teorien sier en ting, men følelsen/hørselen sier en ting. Og det er da like mange gode grunner her inne for at kabler utgjør forskjeller. F.eks tykkelsen påvirker lyden. Mengden bass påvirkes av kabling/tykkelse på kabelen.

Men det er jo litt dumt at du tar parti før du prøver da? Er du ikke enig?

Det at biltema kabler er fantastiske er bare tull. Men ok, de funker nok i bilen. Men i et oppsett vil det være det svakeste ledd.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for all del, kjør på med 1000meter biltema kabel du, det er best!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    ...Det at biltema kabler er fantastiske er bare tull. Men ok, de funker nok i bilen. Men i et oppsett vil det være det svakeste ledd.
    Og hva er galt med Biltemakabler i hjemmekinoen? Artig om du kan fortelle meg hva jeg går glipp av!

Og ikke minst hvorfor. Jeg synes det er gøy å lese forklaringene! Hehe..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du går glipp av detaljer som forsvinner ved bruk av "dårlige" kabler. Det er ikke dermed sagt at dyre kabler=gode kabler. Men som oftest i mine ører øker lyd kvaliteten med prisen på kabelen. Kanskje ikke i like stor grad da men. Jeg har skiftet alle kabler i mitt oppsett, og kunne ikke klart meg uten dem. Mine planer er å skifte til Viablue sine høytalerkabler. Men akkuratt nå er jeg veldig fornøyd med kablene mine.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke detaljer blir borte i Biltemas kabler, og hvorfor?

Jeg er et logisk menneske, og kjøper ikke argumentene dine sånn uten videre. Er det hørbare forskjeller på høyttalerkabler er det målbart og lett identifiserbart i blindtester. Regner med at Viablue kan dokumentere egenskapene til kablene sine?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan man dokumentere bedre lyd? Joda, kanskje via blindtester. Men det beste er å ha et settkabler hjemme en stund for å bli vant med dem og deretter bytte til noen andre. Da merker du forskjell. Jeg merker i allefall det. At det ikke er forskjeller på kabler er vel det samme som å si det ikke er forskjell på høytalere? Samme musikken kommer jo ut?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en fin høytaler kabel guide
    http://avforum.no/forum/guider-audio...lerkabler.html

Om du bruker HDMI eller optisk /Coax til overføring ved CD spilling har ingen betydning.
    CD har lav bitrate / bit / sampling rate som gjør at overføringen ikke fyller begrensningen til en optisk / coax kabel engang.

Din CD lydoverføring digitalt vil være max på
    2 kanals PCM (stereo) bitrate 1411kbps -16 bit - sampling rate 44.1 kHz

HDMI er beste kabel
    HDMI > versjon må støttes både av utgang og inngang på hardware man kopler til + kabel må ha riktig versjon for å kunne takle >>>>>>>>>>>

HDMI v 1.0 > takler max 2 kanals PCM lyd (48kHz, 24-bit) Dolby Digital 5.1 og DTS bitstream (encodet 5.1 surround)

HDMI v 1.1 > takler det samme som v 1.0 + 7.1 PCM lyd (opptil åtte kanaler på 192 kHz, 24-bit) + støtte for bitstream av DVDA (DVD Audio)

HDMI v 1.2 > takler det samme som v 1.0 og 1.1 + støtte for DSD (en bit lyd) digital bitstrøm (sende lyd fra SACD DSD til reciver for decoding)

HDMI v 1.3 > takler det samme som v 1.0 , 1.1 , 1.2 + den har støtte for overføring av HD lyd codec (Dolby TrueHD og DTS-HD osv) som bitstream + 1.3 har også støtte for at Automatisk lip sync justering kan brukes.

Optisk eller Coax kabel (S/PDIF) kan max overføre 2.0 PCM eller DD 5.1 / DTS bitstream (max bitrate 1536 kbps) (encodet 5.1 surround)

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for all del, kjør på med 1000meter biltema kabel du, det er best!

men i svarte da! hvem har sakt at han absolut skal legge så langt?

hva har det med saken å gjøre i d hele tatt? usaklig svar!

prøv biltema, se om du blir fornøyd. test andre kabler å hør om det er noen forskjell. men!, kjør blindtest! så ikke placebo spøkelset lurer deg.

mvh
    stian

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan man dokumentere bedre lyd? Joda, kanskje via blindtester. Men det beste er å ha et settkabler hjemme en stund for å bli vant med dem og deretter bytte til noen andre. Da merker du forskjell.
    Lyttetester pleier å foregå med svært korte lyder(1-2 sekund) og helst mindre enn 1 sekund pause mellom lydene. Dette fordi mennesket ikke er i stand til å huske lyder presist fra ett øyeblikk til et annet. Alle som jobber med lyd har prøvd å skru mange deciBel hit og dit på noen knotter og digge resultatet, bare for å finne ut at boksen ikke var tilkoblet i det hele tatt! Har gjort det der selv alt for mange ganger. (pinlig når en studioklient forstår hva det går i.. ) Det gir et visst perspektiv på å forstå hvor mye det er mulig å fremkalle av lyd selv.

Er nesten ingen grenser for hvor mye effekt det er mulig å prosisjere på virkeligheten om man først vil det. En pause mellom lydene gjør det nesten umulig å vurdere hva som endrer seg. For å sammenligne bør det helst være en sømløs veksling mellom tingene som testes. Har til gode å se noen rapporter om at folk hører forskjell på en 4mm diameter strømkabel og fancy dritadyr kabel under slike forhold.

Ingeniørmessig sett er det omtrent som å dimensjonere en stålwire som skal holde en viss last. Den trenger å være så og så tjukk for å tåle så og så mange kilo. En høytalerkabel skal levere strøm. Diameteren på kabelen setter begrensningen på hvor mye strøm som kan leveres. 4mm diameter er nok til 35 ampere omtrent(fra husk). (35 ampere * 4 ohm) * 35 ampere = 4900 watt. Med andre ord - fantastisk store marginer for alt annet enn groteskt store PA anlegg.

Det største problemet er dog at man må ha en hodeskrue i lytteposisjonen for å være sikker på å høre samme tingen om igjen. Bare noe så enkelt som å flytte hodet et par centimeter til siden endrer frekvensresponsen mye i et vanlig rom! Midt på siden her: Why We Believe ligger det et fint diagram som viser responsen i et vanlig rom med 10cm forskjell mellom målingene. Det er over 10dB forskjell på lyden! Ikke så lett å avgjøre 0.0000000001dB forskjeller mellom kabler under slike forhold..

Signalkabler er vanskeligere, for de skal også skjerme mot den slemme elektromagnetiske virkeligheten. Men jeg har aldri hørt noen si at en dyr kabel låter bedre fordi den har mindre elektromagnetisk indusert støy. Det heter seg som så at ting er varmere, har mer humor, er mer rosa (eller hva det nå er folk sier om lyd), attributter som er temmelig umulig å få laget med en kabel. Om en kabel skulle ha slike dramatiske effekter på lyden som folk ofte påstår må den være feilkonstruert.

Jeg merker i allefall det. At det ikke er forskjeller på kabler er vel det samme som å si det ikke er forskjell på høytalere? Samme musikken kommer jo ut?
    En kabel er bare et strømleder. Alt av egenskaper(motstand, induktans, kapasistans) er simpelt å ha under kontroll. En høytaler er komplisert. Anta at det er en flerelement kasse med innebygget crossover. På innsiden skal da lyden gå gjennom et par deler i Xoveren før den treffer høytalerelementene. Alle disse delene har galakser av mer effekt på lyden enn en kabel. En kabel er bare en kobling. På innsiden av høytalerne går det også en kabel fra skruterminalene eller bananpluggene på kassen til Xoveren. Mellom delene på Xoveren går det kabler(koblingene på kretskortet) og fra Xoveren til elementene går det kabler. Så lenge høytalerkablene (og ubalanserte kabler) holdes korte bør det ikke være noe problem med dem.

Men jeg er vel diskvalifisert til å uttale meg. Er bare en lydteknikknerd og bryr meg ikke om det som ser ut til å være målet for mange hifi folk - "fet lyd". Jeg vil ha fet lyd før anlegget, ikke i anlegget. Om en dyr kabel gir et subjektivt bedre inntrykk har det vel sin misjon for de som vil ha fetere lyd enn det som ligger lagret i CD'en. Men hva med å tenne noen telys i stedet?

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    .....

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering
    Beste svar ever!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt enig.

Er veldig enig med deg her Nordenstam, og de mange gode eksemplene du nevner passer godt med de erfaringene jeg også har gjort i årenes løp, selv om jeg bare har dette med Audio og Hifi på hobby basis.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •