Hjelp til lydkabel og høyttalerledning - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 141
    Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har ingenting med at anlegget er dårlig, men med kombien NAD/QLN Artech gagner jo mere makrodynamikk enn mikrodynamikk og tydelig at du liker mere rocka musikk. Ikke verre enn det Vegamann

Å? Så du er da bestemt på at jeg liker rock? Fordi det er et rocka oppsett kan det vel spille pent og rolig musikk? Haha, verste jeg har hørt. Tror du får ta å stikke mikrodynamikken din oppi en viss plass der solen aldri skinner:-P . Kom og hør det før du utaler deg.
    Tror du aldri har hørt et fullt opptimalisert oppsett med Atech, Nad og Jungson.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ................for musikksmak (uten mellomrom) har jo veldig mye med temaet å gjøre liksom.............

jada ! Stå på, Vegamannen!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Tror du får ta å stikke mikrodynamikken din oppi en viss plass der solen aldri skinner:-P . Kom og hør det før du utaler deg...
    . Nja.. Det tror jeg at jeg står over du
    Tror du aldri har hørt et fullt opptimalisert oppsett med Atech, Nad og Jungson.
    Ja kanskje det du?
    ...men, nå har du vel heller ikke hørt ett røroppsett med AN-Dac, rørforsterker (Sjekk hva g-h har å si om Dynaco ST-70), Klipsch RB3 med aktiv deling.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg får finne frem de dyre Tara Labs kablene mine igjen og sjekke om anslaget til John Deacon på sin Fender bass høres annerledes ut........

Ja, hvem vet?? Iallefall er forskjellene på gjengivelse mindre på makrodynamisk musikk.. Men, en test mellom Eagle, Nordost Blue Heaven og Heimdall viste at Eagle spilte med mest bass men lite luftighet oppover, BH lite bass men detaljert og luftig.. dessverre for lys slik at det ble antydninger til kakofoni, Heimdall hadde mere substans nedover og mere homogen oppover. Ryddigere lydbilde enn begge de andre.

Men, så var jo anlegget ett oppsett av Dynaudio 3.4, Mcintosh pre+power og Hegel Cd..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, så var jo anlegget ett oppsett av Dynaudio 3.4, Mcintosh pre+power og Hegel Cd..
    Da passet jo prisen på kablene ganske godt til prisen på resten av anlegget ihvertfall.

Mine Tara Labs koster like mye som DVD spiller, OG center/fronthøyttalere tilsammen

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    . Nja.. Det tror jeg at jeg står over du

Ja kanskje det du?
    ...men, nå har du vel heller ikke hørt ett røroppsett med AN-Dac, rørforsterker (Sjekk hva g-h har å si om Dynaco ST-70), Klipsch RB3 med aktiv deling.
    Nei, har aldri hørt det heller, har jeg antydet noe annet? Snakker kun utifra egne erfaringer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvem vet?? Iallefall er forskjellene på gjengivelse mindre på makrodynamisk musikk.. Men, en test mellom Eagle, Nordost Blue Heaven og Heimdall viste at Eagle spilte med mest bass men lite luftighet oppover, BH lite bass men detaljert og luftig.. dessverre for lys slik at det ble antydninger til kakofoni, Heimdall hadde mere substans nedover og mere homogen oppover. Ryddigere lydbilde enn begge de andre.

Stemmer godt disse testene. Men nå er vel Mcintosh ganske varm i klangen? Eller tar jeg helt feil der? Kanskje Eagle kabelen var for varm/fyldig for anlegget? Har selv Eagle kabelen, og føler den er ganske luftig i forhold til f.eks Nordost Black Knight, QED Quenex 2, Nordost Spellbinder.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer godt disse testene. Men nå er vel Mcintosh ganske varm i klangen? Eller tar jeg helt feil der? Kanskje Eagle kabelen var for varm/fyldig for anlegget? Har selv Eagle kabelen, og føler den er ganske luftig i forhold til f.eks Nordost Black Knight, QED Quenex 2, Nordost Spellbinder.
    Stemmer veldig godt det VM
    I ditt oppsett er NAD'en kjent for å være relativt pågående oppover, så da ville feks. ikke en Nordost passe godt siden den er relativt lys og vil virke pågående oppover til sammenlikning med en stranded-kobberkonstruksjon som Eagle'n. Prøvde engang Black Magic Intro i mitt oppsett, men den ble for fokusert for mitt rørbaserte oppsett. Den var god oppover, men følte det var ett "hull" i mellomtoneområdet... Den ble for mørk rett og slett. Tror en slik muligens ville passet godt hos deg

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Kanskje det.. Det neste som skal skiftes hos meg er høytalerkablene. Men det kommer til å koste da jeg trenger til diskant/mellomtone og bass. Skal kjøpe meg en C272 i sommer. Syns ikke Nad er så veldig pågående jeg da. Men Artechene derimot, de kan bli litt pågående. Tror jeg kommer til å bytte disse.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Kanskje det.. Det neste som skal skiftes hos meg er høytalerkablene. Men det kommer til å koste da jeg trenger til diskant/mellomtone og bass. Skal kjøpe meg en C272 i sommer. Syns ikke Nad er så veldig pågående jeg da. Men Artechene derimot, de kan bli litt pågående. Tror jeg kommer til å bytte disse.
    Hva med å prøve rør? Istedet for å legge tusener på tusener i kabler?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Hva med å prøve rør? Istedet for å legge tusener på tusener i kabler?
    Grunnen til at jeg sa det kommer til å bli dyrt er fordi jeg må ha 2 sett med kabler. Rør er uaktuelt og lite praktisk for min del.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg sa det kommer til å bli dyrt er fordi jeg må ha 2 sett med kabler. Rør er uaktuelt og lite praktisk for min del.
    Nja...
    Vet om de som har brukt relativt billige rørforsterkere på bla. Klipsch RF5, RF82+++ med bra lyd og relativt bra trøkk så man skal aldri si aldri

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har forstått brukes mikrodynamikk vanligvis om f.eks. forskjellen i anslaget mellom 1 trommeslag og et annet, makrodynamikk er forskjellen mellom en del av en låt og en annen, f.eks. fra stille begynnelse til klimaks. Begge deler er tilstedeværende samtidig.

En annen grunn til at Nordost ble uaktuelt er fordi isolasjonen deres er crap. Har aldri hørt så mye støy før.
    Vel. uhm.. Gummien holder lederne fra hverandre så de ikke kortslutter og beskytter verden mot strømmen i kabelen. Elektromagnetisk sett er gummien gjennomsiktig, av samme årsak som at den ikke leder strøm. Dvs. at den ikke er i stand til å gjøre noe til eller fra med støy..

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelen ble påvirket av strømkablene og høytalerkablene mine, dermed ble det støy i anlegget. Kabelen i seg selv støyer ikke.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Så vidt jeg har forstått brukes mikrodynamikk vanligvis om f.eks. forskjellen i anslaget mellom 1 trommeslag og et annet, makrodynamikk er forskjellen mellom en del av en låt og en annen, f.eks. fra stille begynnelse til klimaks. Begge deler er tilstedeværende samtidig.
    I Hi-fi terminologien kan man heller si at:
    Makrodynamikk er ett mål på kreftene til en forsterker og dens evne til å kontrollere ett basselement og basselementets evne til å starte og stoppe presist...

Mens mikrodynamikk blir akkurat det samme, men bare for diskant og mellomtone. Her er det andre faktorer som spiller inn som feks. hvor godt konstruert forsterkeren er, diskrè komponenter og elementenes oppbygging.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mikrodynamikk og mikrodetaljer som begrep det samme?

Er Makrodynamikk og dynamikk som begrep det samme?

Jeg vil si Ja.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er mikrodynamikk og mikrodetaljer som begrep det samme?
    Jeg vil si Ja.
    More or less? Yes

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnstammen i det Greske ordet Dyn, som i dynamikk, dynamo, dynamisk osv, betyr kraft/styrke. Dynamikk betyr i sammenheng med lyd endring i kraft. Mikro- og makro- versjonene av disse forskjellene blir deretter; liten og stor endring i kraft. Dere må selvfølgelig bruke dynamikk som begrep i stedet for detaljer om dere vil det, men jeg synes personlig det blir en unødvendig utvanning av et årtusener gammelt og universalforståelig begrep. Spesielt når "detalj" klarer seg fint som ord på egen hånd.

I Hi-fi terminologien kan man heller si at:
    Makrodynamikk er ett mål på kreftene til en forsterker og dens evne til å kontrollere ett basselement og basselementets evne til å starte og stoppe presist...
    Om en spade fortsatt skal være en spade heter kreftene i en forsterker "effekt" og evnen til å kontrollere et element "dempingsfaktor".

Mens mikrodynamikk blir akkurat det samme, men bare for diskant og mellomtone. Her er det andre faktorer som spiller inn som feks. hvor godt konstruert forsterkeren er, diskrè komponenter og elementenes oppbygging.
    Det engelske ordet "discrete" betyr ikke diskré, men distinkt, frittstående, singulær, etc.

Sku ikke hunden på hårene, heter det. Sku i hvert fall ikke en elektronisk krets på delene! Det har ingenting å si om hver enkelt del er kapslet inn i en IC eller kapslet inn i en større beholder(discrete). Den aktive delen av en elektronisk komponent er identisk, er bare kapslingen som skiller de ad og kapslingen innvirker ikke på lyden. Teknisk sett er det ingen forskjell på å lage en krets med løse deler eller lage en krets som bygges inn i en chip. Hver del av kretsen gjør sin jobb, uavhengig om det er gjort med en liten flekk med spesielle grunnstoffer inni en chip(integrert krets) eller i en annen forpakning (frittstående del).

Kretser med frittstående deler har et godt rykte fordi det gir større frihet til designeren. I gamle dager var det få integrerte kretser som var god nok til ypperste high end i lyd. Da var det vits å bygge ting fra bunnen av. I disse moderne dager har IC-produksjon blitt så ekstremt presis at det er mulig å lage miniatyr-kretser med bedre prestanda enn kretser med frittstående deler noensinne kan oppnå. Tenker da spesielt på operative forsterkere (op-amp), som lenge var ansett som best når de ble laget med løse deler. I disse dager er ferdigchip'ene blitt så god at det er fysisk umulig å lage bedre med løse deler! Å samle alt på et ekstremt lite område gir store fordeler hva støy og presisjon angår.

Kretsdesign og komponetvalg(både elektronisk og elektromekanisk/elementer) påvirker alt mulig og det kan også påvirke dynamikk om resultatet er ikke-lineært - dvs at det komprimerer eller ekspanderer på noen steder langs spennings/strøm/effekt-kurven. Det gir først og fremst opphav til vreng på lyden, ikke en reel merkbar endring i dynamikken.

Kabelen ble påvirket av strømkablene og høytalerkablene mine, dermed ble det støy i anlegget. Kabelen i seg selv støyer ikke.
    Er det ikke høytalerkabler du snakker om?

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam

Er det ikke høytalerkabler du snakker om?

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering
    Nei, signalkabel snakket vi om nå! Sorry hvis seg ikke var spesifikk nok.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops. Beklager!

Var det nordost black knight du mente?

Kiket på kabelen på websiden deres: Nordost Corporation | Black Knight Interconnect og fikk bokstavlig talt hakeslepp. Den har ikke isolasjon! Herregud.. Det burde ikke være lov å selge..

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •