Hjelp til lydkabel og høyttalerledning - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 141
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av da-lec
    .. Dali Red Wire igjen, og jeg blir smått irritert over den ekle diskanten..
    ..
    Kan den være litt underdimensjonert? Kan det være forklaringen på at bassen derfor blir dempet og diskanten dermed føles kvass?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Stort sett enig med deg, men dette er et oppbrukt argument.
    Ja jeg er vel stort sett også enig med deg i det du skriver her HåkonN. :-D

1. Det er svindyrt å produsere kabler i små kvantum. Hayfay-butikker har god avanse på kabler, men produsentene er sjeldent sett på Forbes (Med forbehold - jeg har ikke sett etter Nordost ). Vi kjenner ikke avansene til de ulike produsentene, ei heller om de spekulerer eller ikke.
    Kjenner ikke eksakt til produksjon og material kostnadene til de som lager Audio kabling, og det er helt klart dyrt å lage små serier der utgiftene til produksjons linjen må dekkes av et lite og begrenset antall produserte kabler. Men akkurat det med små kavanta osv sier vel også litt mer om hva pengene går til enn om mulig hvilken lydmessig kvalitet kunden kan forvente å sitte igjen med, og hvilke markedsføring, kvanta og pris strategier produsenten legger opp til.

Når det gjelder Nordost. har jeg faktisk sett litt av hvilken avangser forhandlerleddet tar av slike kabler, og da synes jeg ikke disse kablene frister like mye heller, selv om de oppgir at de har leder egenskaper som hastighetsmessig er 90% av lyshastigheten osv.... (noe som vel er et like godt argument for å ikke kjøpe disse....)

2. Argumentet ditt kan brukes på nær sagt hva som helst - bare fantasien setter grenser. Folk må få kaste bort pengene sine på det de ønsker uten moralpreken som skal gi de dårlig samvittighet. Vi sløser alle unødvendig mye penger på en eller annen måte....
    Ja det kan vel fort bli opfattet som en moralpreken der man sitter igjen med dårlig samvvittighet hvis man ser litt hva andre mennesker på denne kloden har til rådighet. Er desverre ikke flink til dette å gi penger selv heller, så det er ikke meningen å ødelegge hobbyen til noen her, og kan desverre ikke si at jeg er noe godt eksempel selv. ops:

3. Tweaking kan være så mangt. Hvem setter grensen for hva som økonomisk og moralsk forsvarlig?
    Ja det å gi penger til de som kanskje trenger mer, det er nokk en av de tingene som er lett å tenke seg rent teoretisk, men veldig vanskelig å få til i praksis, spesiellt når man har valget mellom det eller en ny dupeditt til tweaking i hifi anlegget eller hjemmekinoen. Hva som er økonomisk og moralsk forsvarlig å bruke på hobbyen sin, må jo selfølgelig hver enkelt entusiast ta opp med seg selv.

Det er bare det at når det gjelder kabling som ofte er forholdsvis lett å få på et fornuftig dimmensjonert nivå, så er forbedrings potensiale opp i pris så microskopisk og jeg vil påstå ligger hovedsakelig i psykoakustikk området, og da kunne man kanskje tenkt litt alternativt for å få opp godhetsfølelsen når man av og til har tid til å nyter livet i sweetspot.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion

I rest my case.

Hva mener du med det?

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Hva mener du med det?
    Det skulle vel helst stått " dette låter knall i mine ØRER".

Dobbelbetydning hvis du drar paraleller mellom den linjen og din overbevisning
    i kabeldebatten.

Bare en skriveleif vi kabelskeptikere finner morsom..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Det skulle vel helst stått " dette låter knall i mine ØRER".

Dobbelbetydning hvis du drar paraleller mellom den linjen og din overbevisning
    i kabeldebatten.

Bare en skriveleif vi kabelskeptikere finner morsom..
    Haha, så ikke det før nå jeghehe... Men ja, hjelper ikke mye hvis det ser bra ut i mine øynerhehe Men det gjør for såvidt det også da

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kan den være litt underdimensjonert? Kan det være forklaringen på at bassen derfor blir dempet og diskanten dermed føles kvass?
    nei.. jeg vet ikke dimensjonen, men de er ganske feite

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Tenk om alle kunne hatt aktive høyttalere? Da hadde diskusjonen begrenset seg til signalkabler om ikke annet.
    Noen ganger er debatten like mye hobby som subjektet.

Aktive høytalere har kanskje teorietisk begrensning på prestanda når alt annet blir ekstrem high end. Lipinski har forsterkerne i stativene og han vet hva han gjør på, muligens en bedre løsning. Men ATC, PMC og Barefoot etc lager enormt gode aktive monitorer så det lar seg i hvert fall gjøre. Har vært inne på tanken å skru av forsterkerne mine for å teste, men er ikke akkurat bekymret for det nåværende oppsettet. En av grunnene til at jeg valgte Hafler er nettopp fordi Transnova forsterkerne er temmelig bra saker. Regner med de ikke hadde hengt der om det gikk ut over målbar prestanda. Mange aktive høytalere har brukt litt for mye energi på høytalerne i stedet for forsterkerne, kan være greit å være obs på ved kjøp.

Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Du vil kanskje vurdere å bookmarke disse trådene der du bruker lang tid på fornuftige innlegg slik at du har det til neste kabelkrig. Statistisk sett er sjansen stor for at det kommer en, og du gidder kanskje ikke skrive nye innlegg for hver gang ^^
    Har vel sagt mitt om kabler for en stund. Håper noen evnt. lenker hit om det passer seg slik.

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvis det var så enkelt hadde det sikkert holdt med 4-5 produsenter av elektronikk og høytalere. Saken er vel at vi vrir og brekker, tester og prøver utstyr i en evig kamp mot noe bedre. De fleste elektroniske komponenter i dag er veldig like og det er kun små detaljerer som skiller de fra hverandre. Det er de detaljene vi årlig bruker 10 tusener på å finne, så hvorfor ikke søke det samme hos den kablen som fører lyden frem til det siste ledd i kjeden ?
    All ære for å streve mot perfeksjon!

Detaljene er blitt veldig små med tiden men ikke desto mindre viktigere. For 30 år siden var -100 dB artifakter ikke noe å bry seg om. I dag er terskelen mye lavere(sic). Vanlig utstyr leverer -100dB prestanda, godt utstyr går en del lengre. Virkelig high end er det svært få designere som får til. Er et stort kunststykke å lage kretser med ekstremt lite støy og vreng! De elektroniske delene i seg selv kan være veldig bra men det sier ingenting om resultatet. Det er systemet som helhet fra inngang til utgang som teller og dette er summen av alt, fra strømforsyning via topologier og delevalg til designet av kretskortet og kassen.

Når det gjelder utstyr burde det ikke være så vanskelig å finne noe å oppgradere som har dokumentert bedre effekt enn kabler. Akustikk! Kan nesten ikke bli for mye demping(i hvert fall ikke bassdemping), er alltid noe å fikse på der og det er både svært målbart og hørbart. Av elektronikkdingser hadde de fleste i hvert fall hatt noe å hente på bedre DAC. Forsterker og høytalere leverer gjerne nok detaljer med gode varer, som oftest er det kilden som er begrensningen for detaljnivået. Du kan ikke sove godt på natten før du har lavry gold! Er fan av Dan Lavry, genial ingeniør med nulltull holdning til lyd og teknologi. Gold DAC'en nærmer seg ti år gammel i grunndesignet og på den tiden er det bare et par andre som har klart å lage omtrent like god prestanda. Disse grensesprengende converterne har dyttet vanlig teknologi videre. De siste årene har det dukket opp $1000 DAC'er med noe av samme ideene(benchmark, mytek, lavry). Først og fremst så og si immunitet mot effekter i det digitale signalet. Da utelukkes den digitale kilden fra lyden, hva som helst av utstyr med digital utgang vil høres likt ut. Komplimenter det med en 24-stegs bryter med presisjonsmatchede motstander til nivåkontrol(i stedet for flytende nivåknott som pr definisjon er dårligere enn brytere) og vips så blir anlegget ti ganger bedre. Er er ikke fullt like revolusjonerende hva som har skjedd med høytalere og forsterkere, men det er nesten like mye bra å hente på de frontene.

-Evn. hørbare effekter forårsaket av placebo tar jeg i mot med åpne armer (men jeg holder ikke pusten)
    Fornøyelig.

Det viktigste er jo tross alt at man er fornøyd med lyden - hvilken vei man tar mot sitt personlige lydnirvana er kanskje ikke så vesentlig?
    Enig! Men det er jo litt raffere å ha en forskjell som også andre kan høre.. Hehe..

Sitat Opprinnelig postet av da-lec
    Husk at jeg bruker 4 Cat5e pr/m kabel..
    Dvs 24 stykk 24awg ledere? Burde holde ja.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Noen ganger er debatten like mye hobby som subjektet.
    Kanskje oftere enn vi tror...

Aktive høytalere har kanskje teorietisk begrensning på prestanda når alt annet blir ekstrem high end. Lipinski har forsterkerne i stativene og han vet hva han gjør på, muligens en bedre løsning. Men ATC, PMC og Barefoot etc lager enormt gode aktive monitorer så det lar seg i hvert fall gjøre. Har vært inne på tanken å skru av forsterkerne mine for å teste, men er ikke akkurat bekymret for det nåværende oppsettet. En av grunnene til at jeg valgte Hafler er nettopp fordi Transnova forsterkerne er temmelig bra saker. Regner med de ikke hadde hengt der om det gikk ut over målbar prestanda. Mange aktive høytalere har brukt litt for mye energi på høytalerne i stedet for forsterkerne, kan være greit å være obs på ved kjøp.
    Mange aktive høyttalere er beregnet for nærfeltslytting i studio, og det er ofte lagt vekt på en paddeflat frekvensrespons i slike miljøer. Det er ikke alltid dette passer like godt i et typisk hifi-oppsett.

Men det finnes High-end aktive høyttalere for hjemmemarkedet også, det er bare at det er et stykke mellom de. Meridian har store aktive (og dyre) høyttalere som etter sigende låter bra.

Desverre er det lite spennende å melde for kabelentusiaster - Meridian sverger til billig CAT-5 kabel som overføringstandard (digitalt), og mener dyre kabler er overflødig.

Når det gjelder utstyr burde det ikke være så vanskelig å finne noe å oppgradere som har dokumentert bedre effekt enn kabler. Akustikk! Kan nesten ikke bli for mye demping(i hvert fall ikke bassdemping), er alltid noe å fikse på der og det er både svært målbart og hørbart.
    Svanå som driver med akustikk både rettet mot proff.markedet og hjemmemarkedet - og sverger til diffusorløsninger. Flere og flere nå som går bort fra demping, og over til slike løsninger. I et hjemmekino-oppsett er demping kanskje å foretrekke uansett da en ikke har noe store behov for lengre utklingingstid, men på stereo er vel meningene litt mer delt. I studioer er det jo ganske enkelt, der skal evn. klang legges på digitalt - mao er demping å foretrekke.

Det er vel ingen satt "standard" for hva som er best (litt subjektivt er det jo også), det må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Men at et tilsvarende budsjett til akustikk gir skyhøye forbedringer ift. kabler, er vel de fleste enige om. Allikvel kjøper folk kabler til 10-15k fremfor noe som helst akustikktiltak - selv når de har dedikerte lytterom og/eller er fri for WAF. Merklig det der...

Av elektronikkdingser hadde de fleste i hvert fall hatt noe å hente på bedre DAC. Forsterker og høytalere leverer gjerne nok detaljer med gode varer, som oftest er det kilden som er begrensningen for detaljnivået. Du kan ikke sove godt på natten før du har lavry gold! Er fan av Dan Lavry, genial ingeniør med nulltull holdning til lyd og teknologi. Gold DAC'en nærmer seg ti år gammel i grunndesignet og på den tiden er det bare et par andre som har klart å lage omtrent like god prestanda. Disse grensesprengende converterne har dyttet vanlig teknologi videre. De siste årene har det dukket opp $1000 DAC'er med noe av samme ideene(benchmark, mytek, lavry). Først og fremst så og si immunitet mot effekter i det digitale signalet. Da utelukkes den digitale kilden fra lyden, hva som helst av utstyr med digital utgang vil høres likt ut. Komplimenter det med en 24-stegs bryter med presisjonsmatchede motstander til nivåkontrol(i stedet for flytende nivåknott som pr definisjon er dårligere enn brytere) og vips så blir anlegget ti ganger bedre. Er er ikke fullt like revolusjonerende hva som har skjedd med høytalere og forsterkere, men det er nesten like mye bra å hente på de frontene.
    DAC er det også i høyeste grad splittede meninger om. Jeg mener (i likhet med deg) at en god DAC er mer eller mindre imun mot variasjoner/feil i kilden. Det er i allefall min erfaring etter å ha byttet til en "high-end" prosessor (oppbrukt beskrivelse at et produkt, men dog). Andre mener at dagens billige DAC (typisk de som er inkludert i nyere DVD-spillere) er bra nok i en blindtest. Jeg er ikke så sikker....

Har registrert at Lavry har fått mye skryt på andre forum, men man skal vel ha litt respektabelt oppsett ellers før det kan forsvare seg å bruke 10-20k utelukkende på en DAC.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå flyter det ut i off topic land..

Mange aktive høyttalere er beregnet for nærfeltslytting i studio, og det er ofte lagt vekt på en paddeflat frekvensrespons i slike miljøer. Det er ikke alltid dette passer like godt i et typisk hifi-oppsett.
    Flat frekvensrespons i studiomonitorer kan gå på bekostning av andre ting. Noen ganger bygges det inn kompenseringskretser for å gjøre frekvensresponsen flatere, med den skjulte baksiden at f.eks. fase respons blir dårligere. Selvfølgelig bare salgsvås. Ellers er vel målet det samme for all hifi: å være tro mot kilden(fidelity). Ikke for å kverulere, tror jeg forstår hva du mener. Er en del hifi ting som har "fet" lyd i seg selv, fetere enn kilden, og det er sikkert fint å ha i et koseanlegg. Med tanke på hvor skarpt mange CD'er låter ville jeg hatt en noe dempet topp i anlegget mitt om det bare var for å nyte vanlige utgivelser. Noen plater kan ikke spilles på vanlig nivå uten å kutte i toppen. Men da er det ikke hifi i ordets rette forstand lenger. Da blir det funk-fi eller noe!

Svanå som driver med akustikk både rettet mot proff.markedet og hjemmemarkedet - og sverger til diffusorløsninger. Flere og flere nå som går bort fra demping, og over til slike løsninger. I et hjemmekino-oppsett er demping kanskje å foretrekke uansett da en ikke har noe store behov for lengre utklingingstid, men på stereo er vel meningene litt mer delt. I studioer er det jo ganske enkelt, der skal evn. klang legges på digitalt - mao er demping å foretrekke.
    Diffusorne Svanå viser på websiden sin er jammen snål. Diffusorer er matematisk sett det samme som støy(flat respons med fourier analyse) og det fordrer presist kontrollerbare enheter. Mangel på adskikkelse mellom lommene gjør diffusoren mindre effektiv enn den kunne vært og buede kurver gjør matematikken ekstremt vanskelig - kanskje til dels også dårligere. Ser ut som utseende har vært like viktig som effekt i designet. (ref. "bibelen" på diffusorer "acoustic absorbers and diffusers - theory, design and application av Trevor J Cox og Peter D'Antonio(RPG inc) Men Svanå folkene har sikkert bedre peiling enn meg. Har ikke snøring på hva som skjer med buede flater og har heller ikke tenkt å prøve å regne på det! Så det blir bare synsing det her. Ta en mys på RPG produktene og sammenlign, så forstår du sikkert hva jeg mener.

Er selvfølgelig mange meninger om å behandle akustikk, men felles for 99,999% av alle akustike prosjekter er at det er ønskelig å dempe "comb filtering". Det er spesielt plagsomt med refleksjoner som er kortere enn 20-50 millisekunder. Samme som skjer med flanger og chorus gitar pedaler. Om rommet er mindre enn konsertsal vil det forekomme slike refleksjoner. Stuebordet fremfor sofaen og miksepulten i studio er klassiske syndere! Herper godt med lyden. Slike ekkoer er for kort til å oppfattes som romklang, de sveiser seg sammen med originallyden til 1 nytt inntrykk(fusion). Når en slik forsinket lyd blandes med en annen blir frekvensresponsen helt vanvittig med store topper og daler spredd utover registeret. Diffusjon vil bare hjelpe litt mot dette, de vil ikke fjerne problemet på samme måte som demping gjør. Vanligvis brukes en kombinasjon med demping på de viktigste refleksjonene og diffusjon for å spre senere romklang.

George Masenburg bygget for en stund siden et fullstendig diffust rom. (bilde og enda et (bilde)

Så vidt jeg vet er det eneste rommet som er bygget med bare diffusjon. Låter visst vanvittig bra. 40 tonn MDF.. Så jeg sier ikke at det ikke kan gjøres.. Men det er i alle fall uvanlig!

Da trengs det i alle fall et stort rom. En diffusor er en dingest som lager en myraid små ekkoer. Om denne er plassert for nærmt lytteposisjonen vil ikke lyden ha tid til å blandes og man vil høre hver enkelt ekko. Dette gjør at man som en grunnregel trenger 3 ganger så lang avstand til lytteposisjon som nederste bølgelengden diffusoren er laget for å spre. Det er vanskelig å oppnå et i et normalt størrelse rom. Rommet mitt er bare 6 meter langt så det er desverre ikke noen vits her. Det ser råtøfft ut med 3D diffusorer! Et annet problem med diffusorer er at det er vanskelig å få bred frekvensrespons, mye av refleksjonene vil fortsatt flagre rundt uhindret i rommet.

Men at et tilsvarende budsjett til akustikk gir skyhøye forbedringer ift. kabler, er vel de fleste enige om.
    Enig! Gjelder ikke bare kabler, men alt.. Alt må gjennom lytterommet før det når ørene. Et billig anlegg i et velbehandlet rom vil gi langt mer presis lyd enn verdens beste anlegg i et møkkarom. Har en artikkel med diverse tips her.

Jeg mener (i likhet med deg) at en god DAC er mer eller mindre imun mot variasjoner/feil i kilden. Det er i allefall min erfaring etter å ha byttet til en "high-end" prosessor (oppbrukt beskrivelse at et produkt, men dog). Andre mener at dagens billige DAC (typisk de som er inkludert i nyere DVD-spillere) er bra nok i en blindtest. Jeg er ikke så sikker....
    Sannheten finnes på målebenken. De fleste måler ikke godt nok.

Har registrert at Lavry har fått mye skryt på andre forum, men man skal vel ha litt respektabelt oppsett ellers før det kan forsvare seg å bruke 10-20k utelukkende på en DAC.
    Klart det! Men folk bruker gjerne et par tusen minst på CD spiller. Med innebygget nivåkontrol(som på Lavry, benchmark og mytek) kan man også droppe preampen og kjøre rett i forsterkerne, om det kun skal spilles digitale media er det enda mer penger spart. Da er det ikke så langt steg opp til å bytte ut preamp og dyr CD-spiller med en bruktspiller til 500 kroner og en jitter immun DAC.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mente ikke å si den låt feil. Men feil i mine ører og passet ikke anlegget. Men den hadde nok passet i andres ører og med annet anlegg.
    Klart!
    Nordost kjæler litt mere med mikrodynamikken enn makrodynamikken (iallefall i den billigere enden) så da er nok QED'en du har ett bedre valg

..iallefall med din musikksmak og anlegg

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Klart!
    Nordost kjæler litt mere med mikrodynamikken enn makrodynamikken (iallefall i den billigere enden) så da er nok QED'en du har ett bedre valg

Kan du forklare en novise som meg hva mikrodynamikken i Bohemian Rhapsody med Queen er for noe?

Er det triangelet som brukes et sted i låta?
    Er det Roger Taylors hylestemme i opera-delen?
    Er det fremhevelsen av Brian Mays bruk av en mynt som plekter på solopartiet?
    Er det bassen under første del, den rolige delen?
    Er det piano overgangen fra gitarsoloen til det trolige sluttpartiet?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart!

Min musikk smak? Hva vet vel du om hva min musikk smak er for noe? Og med mitt anlegg?

En annen grunn til at Nordost ble uaktuelt er fordi isolasjonen deres er crap. Har aldri hørt så mye støy før.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ................for musikksmak (uten mellomrom) har jo veldig mye med temaet å gjøre liksom.............

jada ! Stå på, Vegamannen!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min musikk smak? Hva vet vel du om hva min musikk smak er for noe? Og med mitt anlegg?

En annen grunn til at Nordost ble uaktuelt er fordi isolasjonen deres er crap. Har aldri hørt så mye støy før.
    Har ingenting med at anlegget er dårlig, men med kombien NAD/QLN Artech gagner jo mere makrodynamikk enn mikrodynamikk og tydelig at du liker mere rocka musikk. Ikke verre enn det Vegamann

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....og jeg venter spent på en god forklaring på hva mikrodynamikk og makrodynamikk er for noe, og hvordan dette arter seg i praksis på f.eks

- rock, Queen- Bohemian Rahpsody
    - klassisk, Mullova- Mendelssohn fiolinkonsert e-moll, Allegro satsen
    - jazz/chill, Over the Rhine - The Trumpet Guy

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Kan du forklare en novise som meg hva mikrodynamikken i Bohemian Rhapsody med Queen er for noe?

Er det triangelet som brukes et sted i låta?
    Riktig, men kommer helt an på utklinging og "krisphet".
    Er det Roger Taylors hylestemme i opera-delen?
    kanskje? Kommer helt an på hvor godt frem den kommer, og siden jeg aldri har finlytta til den så har jeg ingen formening..
    Er det fremhevelsen av Brian Mays bruk av en mynt som plekter på solopartiet?
    jupp.. Hvis det gir ett hardere og mere distinkt anslag enn på plastplekteret, og om det kan høres.
    Er det bassen under første del, den rolige delen?
    Ikke så viktig. Muligens anslagene der...
    Er det piano overgangen fra gitarsoloen til det trolige sluttpartiet?
    Nja.. kommer helt an på hvor luftig klangen fra pianoet er.. Som sagt: regner ikke den sangen så avslørende som "andre", men klart: kjenner du sangen godt og liker den så er det jo naturlig for deg å bruke den

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....og jeg venter spent på en god forklaring på hva mikrodynamikk og makrodynamikk er for noe, og hvordan dette arter seg i praksis på f.eks

- rock, Queen- Bohemian Rahpsody
    - klassisk, Mullova- Mendelssohn fiolinkonsert e-moll, Allegro satsen
    - jazz/chill, Over the Rhine - The Trumpet Guy
    Fiolinkonserten er vel den som gir mest siden overtone og klangspekteret til fiolinen ofte er det som er mest avslørende.

Makrodynamikk kommer mest frem i kraftige musikkpassasjer med masse bass og presens fra øvre mellomtone og nedover som du kan finne i større klassiske symfoniverk (Bach. bla), elektronika og rock.

Mikrodynamikk er mest framtredende i mere rolige musikkstykker som feks. mindre klassiskstykker fra soloer, duoer til feks. kvartetter, jazzgrupper, visesang bla.. Iallefall med musikk hvor klangkarakterene oppover frekvensområdet til det enkelte instrument kommer lettere frem.

Har brukt eksempelet med Reiersrud/Kleive's "Himmelskip" som ett eksempel før over ett opptak som har det meste mht. dynamikk i makro og mikro-området... Veldig fin referanse siden den er veldig avslørende pga. god romgengivelse og god oppløsning på instrumenter.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så viktig. Muligens anslagene der...
    Jeg får finne frem de dyre Tara Labs kablene mine igjen og sjekke om anslaget til John Deacon på sin Fender bass høres annerledes ut........

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiolinkonserten er vel den som gir mest siden overtone og klangspekteret til fiolinen ofte er det som er mest avslørende.
    Da blir det rund baut utskifting i kveld - ut med lakrisene fra Oppo 7.1 analog utgang og inn med de dyre importerte kablene - som SACD så gjort!

Og som nevnt, inn med Tara Labs bi-wire og ut med QED.

Så må jeg sjekke om overtonene og klangspekteret hos Mullovas kadens høres noe annerledes ut...............

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •