Hjelp til lydkabel og høyttalerledning - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 141
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CookieMonzta
    Men vi kan da evt. ta en diskusjon på hvor denne "prisknekken" inntreffer før man går å handler/lytter til kabler i den øvre prisklassen?
    CookieMonzta
    Dette tror jeg har mer med eieren av anlegget enn med prisen på det samme

For meg er det ihvertfall uaktellt å bruke noe annet enn hundrelapper på et anlegg til under 100k.

Tviler også på om jeg hadde brukt noe mer på et anlegg til 250k..... ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dogge
    Jeg vet ikke hvilke mindreverdighetskomplekser du lider av, så KLARER bare ikke å la meg provosere av denne typen idioti...:-D :-D :-D

Hvis det å kommentere noe du bare måtte få ut av deg i en tidligere tråd, og du dermed bare tolker det som blir svart som idioti og at man blir diagnostisert for å ha mindreverdighetskomplekser, da er det mulig jeg missforsto din form for humor tidligere. Beklager dette.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Hvis det å kommentere noe du bare måtte få ut av deg i en tidligere tråd, og du dermed bare tolker det som blir svart som idioti og at man blir diagnostisert for å ha mindreverdighetskomplekser, da er det mulig jeg missforsto din form for humor tidligere. Beklager dette.
    Hmmm.... Tror vi må komme oss tilbake til diskusjonen

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Hmmm.... Tror vi må komme oss tilbake til diskusjonen
    Ja det er jeg enig i, men nå begynner det jo virkelig å ligne en ordentlig kabeldiskusjons tråd :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kabel er no en kabel, enkelt å greit. Trenger no ikke bruke flere tusen på høyttaler kabler, det kommer no lyd uansett så:-D
    Så lenge det er lyd er allting godt

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    En kabel er no en kabel, enkelt å greit. Trenger no ikke bruke flere tusen på høyttaler kabler, det kommer no lyd uansett så:-D
    Så lenge det er lyd er allting godt

Jeg må nok beklage deg og si at du tar skammelig feil. Betyr det da at jeg bare kan ta discmannen min og plugge i noen høytalere. Det kommer jo lyd uansett så.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *gjesp* Hadde vært gøy om det dukket opp et argument jeg ikke hadde hørt før og som hadde rot i virkeligheten. *gjesp*

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-lec
    Jeg forstår heller ikke vitsen med å bruke mange tusen på bare noen meter strømledere. jeg gjorde det før though. jeg måtte absolutt ha monster cable eller tara labs (beste/dyreste jeg hadde råd til). jeg ble lurt og trodde det dyreste og fineste var best (Akkurat som stortsett alle hifigeeks).. Dette var kun signalkablene.

Til høyttalerkabler brukte jeg biltema, men byttet over til Dali red wire (Hørte ikke forskjell).. fikset så DIY Cat5e og hørte STOR forskjell.. her er det snakk om såpass stor forskjell at selv de som ikke bryr seg noe særlig hørte det (blindtest + "careface" til god lyd)..

Jeg hadde store problemer med at diskanten i høyttalerne mine hylte og lagde stygge lyder ved høyt volum.. bassen var også slapp... etter jeg byttet over til diy-kablene fikk jeg strammere bass, mer presis og behagelig diskant, og ikke minst en mer elegant balanse.. dette til bare 12kr/meteren (4*cat5e=1meter kabel).. (Pluss litt kabelstrømpe o.l for å få de fancy, selvfølgelig )

Konklusjon: hvorfor bruke 5000kr på kabler, når man heller kunne brukt 5000 kr mer på høyttalerne for å fått en vesentlig mye større forskjell? Jeg bruker ikke biltema lengre fordi cat5e ble bedre for meg.

Men så skal det også sies at cat5e var et dårlig valg på Klipschene mine. Så saken er vel egentlig hva som matcher hva

En mulig forklaring er at Cat5-kablene rett og slett er drittkabler til å drive høyttalere med. At de var utilstrekkelig dimensjonert og dermed ga inntrykk av dempet diskant/økt bass. Man hører forskjell og tolker det som forbedring. Skifter man tilbake til gode nok kabler etter en stund hører man igjen en forskjell som sikkert oppfattes som forbedring.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei godtfolk!

Har ikke tid til å skrive kort og konsist svar. Håper ingen sovner underveis.

Som nevnt er høytalerkabler simple saker. Siden skjerming er irrelevant på de store signalene som går i HT kablene trengs det bare å oppfylle 1 krav: nok diameter. Utformingen av selve lederen spiller ingen rolle, den kan være enkeltleder eller flerleder, firkantet eller rund. Plastkapslingen rundt lederen bør være flammehemmende og være fysisk robust nok til bruksformålet(bli trampet på, kjørt over av flygel på scene etc). Plasseringen av lederne i forhold til hverandre avgjør de elektriske egenskapene kapasistans og induktans. Om lederne ligger tett intil hverandre blir det mer kapasistans, om de er langt fra hverandre blir det mer induktans. Dette er også irrelevant i de fleste oppsett da verdiene uansett er så små at det ikke har nevneverdig effekt. I noen oppsett med spesielle forhold og med lengre kabler kan kanskje disse egenskapene bli relevant. Til vanlige oppsett er det som sagt bare diameter og lengde som teller, derfor fungerer stor nok strømkabel utmerket. Vet ikke hva lakrissnøre er eller hvordan en biltema kabel er laget, det kan godt være at det er snakk om for små kabler. I så tilfelle kanskje det lar seg høre. Med tjukk nok kabel skal det ikke være noe som har fysisk mulighet til å påvirke lyden.

CAT5 er således et potensielt farlig valg. Lederne er svært tynne. En slik kabel er forbudt å bruke i el-installasjon pga brannfare. Med slike kabler ville jeg telt totalt antall kabler og arealet til hver leder og regnet ut hva summen av arealet blir. Om dette er betydelig mindre enn en vanlig strømkabel kan det innebære en fare for overoppheting og brann. Heldigvis er det vanligvis så små effekter i audio at det skal sykt mye til før en slik situasjon oppstår. Baksiden er at om det faktisk hadde vært noe potensiel fare ville bransjen vært regulert på linje med elektrikerbransen og vi ville sluppet slike debatter som dette.

Sier ikke at det aldri har noe for seg med dyre kabler. Til et pent oppsett hører det hjemme med pene kabler! Form før funksjon er dominerende i en del hifi valg og det er ingenting å utsette på det. Om det må tusener til for å matche utseendet til resten av stæsjet er det vel det som skal til for noen. Kabler er svært synlige ting og bling skader ikke. Men det kan være greit for lommeboken å være klar over hva som gjør reel forskjell og hva som er estetikk og vibber. For oss med begrensede pengeressurser er det mye å hente på å gjøre alt så teknisk korrekt som mulig og bare bruke penger der det virkelig trengs.

Kabler er hardt rammet av prisgalskap. Som et eksempel er en av QED kablene å finne på rull hos Elfa. Högflexibel högtalarkabel Prisen er 26 kroner meteren på 100 meter rull for 2,5mm^2. Det er ikke fordi kabelen er noe dårligere enn andre, men fordi det er vanlig bulk pris. Faktisk synes jeg den var litt dyr, men skal ikke argumentere mye mot 26 kroner meteren. Koster sikkert ti ganger mer eller noe i hifi butikk. Kabler er sannsynligvis det produktet med mest inntjening hos produsent og selgere. Fra rulle til butikk fem og ti og tjue og hundredobler prisen seg! Samme gjelder vanlige signalkabler, 15-25 kroner meteren bulk for mogami, belden, canare, gotham etc(bedre får man ikke) og plugger koster 20-40 kroner. I butikken tilsvarer det kabler til et par hundrelapper og oppover til kosmiske priser. Billige kabler fra hundrelappen og ned koster bare noen kroner i deler. Tror det er mye derfor det er store variasjoner i opplevelsen av prestanda vs pris. Noen kabelprodusenter leverer billige varer som er like god som svindyre, andre selger middelmådige produkter til inflaterte priser. Noen ekstremt dyre kabler er direkte feildesignet(for tynne, mangel på skjerm på signalkabel etc). Prisleie er ingen garanti for kvalitet eller mangel på sådan. Quod erat demonstrandum.

Det er ingenting hokus pokus i lydteknikk som ikke lar seg måle eller dokumentere. Ikke at det er noe galt med sånne ting som er utenfor "virkeligheten", er mye moro med mystikk og magi. Dog, det blir noe annet enn kabeldiskusjon som i utgangspunktet er et teknisk emne. Om noe har hørbar effekt slår det også ut på måleutstyr. Måleutstyr er betydelig bedre enn den menneskelige hørsel. Noe forandring vil det alltid være på et eller annet nanonivå, men om det er langt under den menneskelige høreterskel(og heller ikke målbart) er det ikke noe å bry seg om. Om det hadde vært noen effekt på kabler ville det også vært mulig å bruke dette aktivt i studio for å farge lyden under opptak og postprosessering. Det lar seg ikke gjøre, fordi det ikke skjer noe som helst med å kjøre lyden gjennom en fungerende kabel! Det hjelper lite å velge å tro at det skjer noe med lyden om det ikke lar seg fange i et opptak som kunden kan ta med seg.

En annen måte å legge frem måleargumentet er at alt annet av utstyr måler dårligere enn kabelen. Selv om det på en eller annen overnaturlig måte skulle være mulig å høre kabelen i seg selv, til tross for at den ikke lar seg måle, vil et slikt ekstremt lavt signal drukne totalt i støyen fra utstyret rundt som garantert har gode doser med målbar egenstøy.

Det er greit å sette et skille mellom hva man tror og hva man vet. Med lyd er det vanskelig å vite. Som nevnt kan man høre nesten hva man vil om det ikke utføres strengt kontrollerte tester. Disse er vanligvis reservert for vitenskapen, langt over de praktiske mulighetene til vanlige folk. ABX testing er likevel en grei måte å få en pekepinn på hva som skjer. Det er viktig at ABX veksleren er tilgjengelig i lytteposisjon slik at vekslingen foregår momentant uten bevegelse av kroppen. Dette er et kriterie som gjør at vanlige kabeltester umulig kan bli noe objektiv. Å bytte kabler medfører en så lang pause at det ikke er mulig å gjøre noen konklusjoner av sammenligningen. Blindtest med medhjelper og A/B knapp er bedre enn ingenting, men så lenge medhjelperen vet hva som er hva vil det være mulig å tolke dette i kroppsspråk toneleie i stemmen etc. Medhjelperen må være både usynlig og stum for at det skal fungere. Dobbel blindtest er det beste og selv da må det tolkes riktig, for det er like mange begrensninger med ABX tester som med all annen statistikk. Puh!

"Jeg vet hva jeg hører" er således et slående argument som desverre ikke sier så mye. Er som sagt nesten ingen grense for hva man kan høre om man vil. Et typisk fenomen i studiokretser er at folk påstår det er forskjell på digitale rutiner, selv om tallene de produserer er lik (på samme måte som to av samme CD'en er identisk). Om dataen er identisk er lyden også identisk. Om kabler måler identisk(dvs ingen målbar effekt) gir de også identisk prestanda. Det betyr ikke at folk ikke hører forskjell, bare at den hørbare forskjellen baserer seg på andre ting - som utseende.

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hos en kan Biltema kabel være det beste og hos en annen ei sølvlisse til 20 000,-. Matching, er det det vi kaller det ?
    I et matchet system er hver del god nok i forhold til de andre, hverken mer eller mindre. Når kabelen er bedre enn det svakeste ledd er den god nok. Videre oppgraderinger vil ikke ha effekt da flaskehalsen ligger et annet sted. Kabler/koblinger er ikke high tech. Alt annet har mer innvirkning på lyden enn kablene i et vanlig oppsett.

Dette med forbehold at kablene er noenlunde state of the art. Billige kabler er muligens ikke god nok, mens svindyre kabler er overdimensjonert. Et sted i mellom er det en gylden middelvei. Mic og phono signaler er mer utsatt for støyproblemer og der kan det lønne seg å velge med omhu(det reflekteres ikke nødvendigvis i prisen). Det kan også være snakk om å koble kablene på abnormalt fungerende utstyr. I noen situasjoner er ut- og/eller inngangene på endene så merkverdige at det setter andre krav til kabel enn vanlig. Det betyr ikke at det må koste så mye mer for slike noe spesielle kabler, det må bare letes litt hardere for å finne dem til normal pris.

Kabler i seg selv kan ikke gjøres så mye med. Derimot er det mye å hente på å bruke dem riktig. Slå opp i hvilken som helst audioelektronikkbok på "low noise techniques" eller lignende og det vil ikke være et ord om forskjeller på kabler der. Det er utstyret rundt som er setter prestandaen, ikke kabelen! Første regel er å ha høyere spenning. Med et par volt eller mer er indusert støy neglisjerbart. Balansert tvistet par er temmelig immun mot elektromagnetisk støy(EMS) også på svakere signaler rundt en volt eller litt mindre. Om EMS skulle være et problem er det svært mye mer effektivt med balansert enn å prøve å lage en bedre skjerm på ubalansert. Skjerm kan, som kabler, bare lages bedre opp til et visst punkt. Det finnes også diverse måter å koble skjerm til ulike jordpunkter på utstyret i endene som kan være effektiv i noen situasjoner, evnt. bruke dobbeltskjerm om det virkelig er problematisk med støy. Ingen av disse spesielle koblingene brukes på hifi utstyr av den enkle grunn at det ikke er nødvendig. Hadde kabler vært kritisk for lyden, som med mic signaler eller lengre strekk, ville det vært balansert kabling også på hifi utstyr. Ubalansert fungerer helt utmerket i vanlige oppsett med et par meter kabel eller mindre.

Som Spock nevnte i en post er det viktigste og mest effektive middelet mot hva som helst av kabeleffekter å holde kablene korte, spesielt høytalerkabler. Monoblokker er ideelt pga dette, jo nærmere høytalerne jo bedre. Korte kabler slår hva som helst av lengre uansett pris.

Kjører selv et triampet Hafler oppsett med forsterkere bakpå kassene. Kortere HT kabler får man ikke! Signalkablene er balansert og det hele er så immun mot støy at mobiltelefoner kan ligge hvor som helst på anlegg og kabler og forsterkere osv uten at det slår inn på lyden i det hele tatt. Hva mer kan man be om?

Sitat Opprinnelig postet av hoohoo
    Dempingsfaktoren til en forsterker vil være den motstanden som elementet møter når det skal returnere til utgangspunkt .. Med high-end utstyr vil nok denne motstanden bli meget lav og den motstanden som elementet møter vil derfor bli påvirket av motstanden i ledningen. .. Dette blir bare gjetting fra min side men vil nesten anta at motstanden gjennom kabel vil nærme seg 0.05-0.1ohm, avhengig av hvor gode koblinger man har.
    Jepp. Motstanden du nevner stemmer bra med virkeligheten. Utgangen fra forsterkerne nærmer seg ideel i godt utstyr. Med 0.1 ohm på kilden(utgang og kabel) er dempingsfaktoren 40 og 80 på 4 og 8 ohm respektive last. Motstanden er ofte mindre enn det og nivåtapet blir følgelig 0.1dB SPL eller mindre. http://www.prosoundweb.com/studyhall/lastudyhall/df.pdf - alt sammen står listet i tabell på side tre.

Hvorfor skal at forklares med teknikk da ? Hvorfor kan ikke vi som har gleden av å eksperemeter med kabler og hører forskjell få ha den gleden og så kan de som ikke hører forskjell få ha gleden ved at de klarer seg med de billigste kabler som finnes som f.eks Biltema og kan bruke pengene sine på andre ting?
    Godt poeng. Beklager virkelig om jeg klarer å ta moroa fra deg og dere. Tror egentlig ikke det.. Enig med deg at alle må få ha sine gleder så lenge det ikke skader andre. Problemet er ordet "forklare" - som bør være reservert for teknikk/fakta/vitenskap. Når forklaringer baserer seg på subjektiviterer har det potensiale til å lage unødvendigt store hull i lommeboken til andre.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    ....

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering
    Ingenting er bedre en et godt innlegg fra noen som faktisk VET hva de snakker om!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra innlegg! Særlig siden jeg allerede er veldig enig selvfølgelig! :lol:

Tenk om alle kunne hatt aktive høyttalere? Da hadde diskusjonen begrenset seg til signalkabler om ikke annet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Veldig bra innlegg! Særlig siden jeg allerede er veldig enig selvfølgelig! :lol:

Tenk om alle kunne hatt aktive høyttalere? Da hadde diskusjonen begrenset seg til signalkabler om ikke annet.

Jeg tror faktisk ikke blindtester er den beste måten å teste kabler på. Det beste er å ha noen kabler koblet opp over en lang periode, for så å få en til å bytte til noen andre høytalerkabler, for å da se om du merker forskjell.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Vegamannen tror"

...Som om det var noe nytt.

Jeg ser for meg at kabeldebatter har store likhetstrekk med å diskutere religion med en troende. Når vedkommende først er overbevist om at det finnes en gud, og at jorda vi bor på ble laget på 7 dager, og kanskje til og med er flat, så skal det faenmeg mye til for å endre denne meningen.

Nordenstam, du taler skeptikernes sak på en fortreffelig måte :-D Du vil kanskje vurdere å bookmarke disse trådene der du bruker lang tid på fornuftige innlegg slik at du har det til neste kabelkrig. Statistisk sett er sjansen stor for at det kommer en, og du gidder kanskje ikke skrive nye innlegg for hver gang ^^

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye

Ja hadde det vært så enkelt du så hadde det jo ikke vært noe problem og så hadde vi ikke hatt noen hobby :-D. Hvis det var så enkelt hadde det sikkert holdt med 4-5 produsenter av elektronikk og høytalere. Saken er vel at vi vrir og brekker, tester og prøver utstyr i en evig kamp mot noe bedre. De fleste elektroniske komponenter i dag er veldig like og det er kun små detaljerer som skiller de fra hverandre. Det er de detaljene vi årlig bruker 10 tusener på å finne, så hvorfor ikke søke det samme hos den kablen som fører lyden frem til det siste ledd i kjeden ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Jeg tror faktisk ikke blindtester er den beste måten å teste kabler på. Det beste er å ha noen kabler koblet opp over en lang periode, for så å få en til å bytte til noen andre høytalerkabler, for å da se om du merker forskjell.
    Hvis det er det som skal til for å høre evt. forskjeller på kabler er jeg ennå mer overbevist om at det ikke er verdt penger!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hadde det vært så enkelt du så hadde det jo ikke vært noe problem og så hadde vi ikke hatt noen hobby :-D. Hvis det var så enkelt hadde det sikkert holdt med 4-5 produsenter av elektronikk og høytalere. ...
    Om jeg påstår at det er minimale forskjeller på høyttalerkabler behøver ikke dette også være min mening om forsterkere, signalkilder eller høyttalere. Jeg hadde ikke trodd jeg måtte spesifisere det egentlig.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hadde det vært så enkelt du så hadde det jo ikke vært noe problem og så hadde vi ikke hatt noen hobby :grin:. Hvis det var så enkelt hadde det sikkert holdt med 4-5 produsenter av elektronikk og høytalere. Saken er vel at vi vrir og brekker, tester og prøver utstyr i en evig kamp mot noe bedre.
    Med aktive høytalere hadde vel kabel tilhengerene fremdeles hatt strøm og signal kabling å ta hensyn til (selv om det vel bare hadde blitt å velge mellom digitale og balangserte kabler på signalsiden...), og det hadde vel blitt et ganske stort utvalg og produsenter fremdeles. Hvor mange produsenter finnes det f.eks av aktive subwoofere, mer enn 4-5 i alle fall.

De fleste elektroniske komponenter i dag er veldig like og det er kun små detaljerer som skiller de fra hverandre. Det er de detaljene vi årlig bruker 10 tusener på å finne, så hvorfor ikke søke det samme hos den kablen som fører lyden frem til det siste ledd i kjeden ?
    Det er jeg ikke enig i, og stusser på at du mener at de fleste elektroniske komponenter er veldig like samtidig som du angir hvis jeg tolker deg riktig angir at høytalerkabelene kan utgjøre den samme forskjellen.

Hvis man virkelig vil bruke 10k kr årlig på å tweake frem litt godfølelse som man kan ta med seg i lytterommet, hadde det kanskje vært bedre å gitt disse pengene til en god humanitær organisasjon som hjelper andre trengende mennesker på kloden, enn å gi de samme pengene til spekulative kabel produsenter som tar skyhøye avangser.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et utmerket innlegg Nordenstam.

Bruker ikke mye penger på kabler, og er generelt skeptisk selv om jeg har oppfattet subjektive endringer tidligere. Per i dag ønsker jeg meg det følgende av kabler:

-Passe bling bling faktor (hvem velger ikke unødvendig ekstrautstyr til sin nye bil?)
    -En smule eierglede
    -Følelsen av kvalitet i hele kjeden (falsk eller ikke)
    -Ekstra god kvalitet på plugger og termineringer
    -Evn. hørbare effekter forårsaket av placebo tar jeg i mot med åpne armer (men jeg holder ikke pusten)

Mao er det godt mulig at jeg på et senere stadium casher inn litt ekstra på noen kabler billig fra statene. Først må jeg komme i mål med resten.

Jeg er helt enig med Nordenstam når det gjelder dette med å forklare forskjellene, det bør være vitenskapen sin jobb. På en annen side - folk er tydligvis fornøyd med den virkningen ulike kabler har på deres subjektive oppfattelse av hvordan lyden er. Jeg har faktisk vært borti de som sliter seriøst med anlegget sitt, og mener over lang tid at de er misfornyd med et eller annet i lyden. Plutselig etter et eneste kabelbytte er de i himmelen, diskanten hyler ikke ørene lenger osv osv. Og fokuset går plutselig over på helt andre ting - ro i sjelen. En ting er sikkert, placebo er åpenbart utrolig effektive saker! Det viktigste er jo tross alt at man er fornøyd med lyden - hvilken vei man tar mot sitt personlige lydnirvana er kanskje ikke så vesentlig?

I sånn måte kan man vel kanskje si at de "troende" ødelegger litt for seg selv i det øyeblikket de prøver på et åpent forum å forklare hvorfor kabler låter forskjellig - det er jo nødt til å komme reaksjoner. :-D

Så må det jo være lov å si i fra når førstegangskjøpere/nybegynnere vurderer å kjøpe seg høyttalere
    til 25 000 og kabler til 15 000kr.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hvis man virkelig vil bruke 10k kr årlig på å tweake frem litt godfølelse som man kan ta med seg i lytterommet, hadde det kanskje vært bedre å gitt disse pengene til en god humanitær organisasjon som hjelper andre trengende mennesker på kloden, enn å gi de samme pengene til spekulative kabel produsenter som tar skyhøye avangser.
    Stort sett enig med deg, men dette er et oppbrukt argument.

1. Det er svindyrt å produsere kabler i små kvantum. Hayfay-butikker har god avanse på kabler, men produsentene er sjeldent sett på Forbes (Med forbehold - jeg har ikke sett etter Nordost ). Vi kjenner ikke avansene til de ulike produsentene, ei heller om de spekulerer eller ikke.

2. Argumentet ditt kan brukes på nær sagt hva som helst - bare fantasien setter grenser. Folk må få kaste bort pengene sine på det de ønsker uten moralpreken som skal gi de dårlig samvittighet. Vi sløser alle unødvendig mye penger på en eller annen måte....

3. Tweaking kan være så mangt. Hvem setter grensen for hva som økonomisk og moralsk forsvarlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    En mulig forklaring er at Cat5-kablene rett og slett er drittkabler til å drive høyttalere med. At de var utilstrekkelig dimensjonert og dermed ga inntrykk av dempet diskant/økt bass. Man hører forskjell og tolker det som forbedring. Skifter man tilbake til gode nok kabler etter en stund hører man igjen en forskjell som sikkert oppfattes som forbedring.
    Mulig det er drittkabler til å drive høyttalere med.. Men jeg kommer nok ikke til å bytte, siden den kvasse diskanten forsvant, og den slappe bassen ble stram. Det er vel ikke viktig om det er gode eller dårlige kabler, så lenge de gir meg forbedring? (placebo eller ikke..)

Akkurat nå tester jeg forresten Dali Red Wire igjen, og jeg blir smått irritert over den ekle diskanten..

Du sier de er utilstrekkelig dimensjonert.. Husk at jeg bruker 4 Cat5e pr/m kabel..

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •