Hjelp til lydkabel og høyttalerledning - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 141
    Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva kostet 6000kr?
    Jeg har brukt 3300kr på kabler. Og høytalerene pluss subben(hvis det var det du mente?) Kostet 4495 + 2998=7491. Forsterker + cd-spiller= 13000kr. Dvd: 2200kr.

Hvis dette hjelper deg og din gode kalkulator noe?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sagt at høytalere er på vei. Det er vel mitt valg hva jeg velger å bruke penger på. Dessuten er ikke alle kablene handlet inn på en gang.

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

En kamerat sa jeg var hakkande gal da han hørte at signalkablene mine mellom cd og forsterker kosta mer enn hele anlegget hans, men da han selv fikk høre at det var STOR forskjell mellom en Van Den Hul karbonkabel og en fra Biltema så mente han at det hele virket fornuftig.
    Litt dyrere utstyr røper gjerne forskjellene på en annen måte enn det aller billigste.
    Fyren har totalt utrenede ører når det gjelder hifi, men sier han blir deppa når han kommer hjem til sin egen musikk etter å ha vært her.
    Det som står her nå er ikke noe fancy heller, men det er blitt brukt en del tid på matching og små forbedringer.
    Jeg kaller mine forandringer, oppgraderinger, kabelkjøp og utprøvinger for hobby, og de fleste hobbyer koster da sitt.
    Jeg kjøper ihvertfall heller en ny rar ting til anlegget enn å melde meg inn i et idrettslag, med treningsdrakter medlemsavgifter og kronerulling...
    Og nei, jeg er ikke en feit gris som bare sitter og lytter, men derimot en slank hundeeier som tilbringer 3-5 timer i skogen daglig, dersom noen skulle lure.
    Måtte bare få det ut...:-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dogge
    En kamerat sa jeg var hakkande gal da han hørte at signalkablene mine mellom cd og forsterker kosta mer enn hele anlegget hans, men da han selv fikk høre at det var STOR forskjell mellom en Van Den Hul karbonkabel og en fra Biltema så mente han at det hele virket fornuftig.
    Litt dyrere utstyr røper gjerne forskjellene på en annen måte enn det aller billigste.
    Fyren har totalt utrenede ører når det gjelder hifi, men sier han blir deppa når han kommer hjem til sin egen musikk etter å ha vært her.
    Det som står her nå er ikke noe fancy heller, men det er blitt brukt en del tid på matching og små forbedringer.
    Jeg kaller mine forandringer, oppgraderinger, kabelkjøp og utprøvinger for hobby, og de fleste hobbyer koster da sitt.
    Jeg kjøper ihvertfall heller en ny rar ting til anlegget enn å melde meg inn i et idrettslag, med treningsdrakter medlemsavgifter og kronerulling...
    Og nei, jeg er ikke en feit gris som bare sitter og lytter, men derimot en slank hundeeier som tilbringer 3-5 timer i skogen daglig, dersom noen skulle lure.
    Måtte bare få det ut...:-D

Er så enig Bare at jeg bruker penger på både trim klubb og idrettslag

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha...
    God lyd og godt trent

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Det var minimale forskjeller på Nordost og Qed, hvorpå jeg synes at Nordost låter enda litt luftigere (lysere?) enn Qed, selvom jeg foretrekker Qed
    Jeg har hørt på både nordost å QED, og jeg kan backe opp ditt utsagn at de høres mere luftigere ut.

At enkelte synes Biltemakabler holder i massevis må jo bare respekteres, men da syns jeg at Biltema-"profetene" burde respektere de som faktisk mener at det finnes kabler som gir bedre og riktigere lyd. Hva som er årsaken til at enkelte ikke hører forskjeller, kan jo være så mangt, men jeg vil gå så langt og si at de går glipp av endel "opplevelser"!
    Folk går glipp av veldig mye, de som sverger til biltemakabler, har som regel CV eller noe annet høytspillende, og da noe redusert hørsel. Ergo: De hører ikke noe forskjell på f.eks. CV og B&W.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relativt morsom lesing dette her, men litt slitsomt også

Jeg har vært nysgjerrig på ulikheter mellom høyttalerkabler selv, og har hatt muligheten av å høre en Prosonkabel til 300,-, en Monsterkabel til 1000,- (bi-wire), og tilslutt en strømkabel brukt i anleggsbransjen (pris ukjent) som ble "gjort om" til høyttalerkabel, og det var klare forskjeller i lydkvalitet med strømkabelen som den soleklare vinner.
    Enig - trenger en kabeldebatt i blandt for der blir det gjerne litt mer fart enn vanlig :-D .

Når det gjelder dine kabelerfaringer er vi helt på bølgelengde da jeg gjorde en liknende test og ende opp med en stiv 4 x 1.5 som jeg krysskoblet. Ble en knall kabel med den lenden jeg trengte. Med svarte strømper og krympekabel ble den så fin som noen kjøpekabel. Forskjellen i lyd kan neppe måles men kan beskrives som om man fjernet et teppe foran høyaleren, ikke høyere lyd men mer oppløst. Egentlig trodde jeg det ikke helt og koblet fram og tilbake, men fikke den samme opplevelsen hver gang. Jeg var kabel skeptiker før men er det ikke lenger. Halvparten av oss skjønner hva jeg mener mens den andre halvparten skjønner ikke bæra :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Enig. Vi prøvde f.eks med en Nordost Black Magic signalkable mot en Qed Quenex 2. Nordosten gav plenty med detaljer og oppløst lyd, men bassen forsvant. Med Qed kom bassen frem, og litt mindre oppløst lyd. Alt i alt falt valget på Qed kabelen som koster 400kr vs 1295kr for Black Magic kabelen.
    Nordost sine rimeligere kabler er noe tynnere i lyden enn feks. de dyrere modellene (Heimdall). refererer til sammenlikningstest på HFS 10.mai. Men om dette gjør at de låter feil? Kan det være at andre kabler får musikken til å låte feitere? Ja si det... Iallefall vil det falle en person som liker bass å velge en som har noe mere basstyngde.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nordost sine rimeligere kabler er noe tynnere i lyden enn feks. de dyrere modellene (Heimdall). refererer til sammenlikningstest på HFS 10.mai. Men om dette gjør at de låter feil? Kan det være at andre kabler får musikken til å låte feitere? Ja si det... Iallefall vil det falle en person som liker bass å velge en som har noe mere basstyngde.
    Ja, mente ikke å si den låt feil. Men feil i mine ører og passet ikke anlegget. Men den hadde nok passet i andres ører og med annet anlegg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Problemet er at her at det går ikke å forklare med ingeniør kunnskap. Hos en kan Biltema kabel være det beste og hos en annen ei sølvlisse til 20 000,-. Matching, er det det vi kaller det ?
    Er forsåvidt enig med deg i at det med kabler og sammenkobblede audio komponenter handler om "Matching" eller hvordan komponentene i den serielle kjeden faktisk klarer å jobbe sammen .
    Det er f.eks en annen tråd her i forumet om en som fikk overopphetings problemer med en Abrahamsen forsterker med en spesifikk kabel type som vel på en god måte beviser dette, men der er det vel effekter som kabel kapasitans og at forsterkeren vel kom i en slags selvsving at det ble problemer der.

Det er mer når noen trekke frem "egenlyder" i selve kabelen og fjerning av teppe foran høytalerene dersom man f.eks sammenligner mellom veldimmensjonerte og fungerende kabler, og når selv ganske så oppegående ingeniører klarer å kaste all kjent kunnskap og målbare effekter på båten når det er snakk om analoge audio kabler, jeg synes dette blir for dumt.

En annen ting er det at man i tråder som dette gjerne slenger ut forskjellige kabel merker som er bedre enn andre (uten å ta hensyn til eventuell "Matching"), og der de dyreste kablene typisk vinner, og tyr til at de som ikke hører forskjeller har dårlig hørsel eller ikke vandt med å høre på HIFI* , men f.eks ikke klarer å se eventuelle psykoakustiske Psychoacoustic effekter oppi det hele

(HIFI som oversatt vel betyr høy troverdighet og som igjen i Audio sammenheng vel også betyr hvor godt man klarer med å reprodusere lyden mest mulig likt som lyd direkte gjengitt i den "virkelig" verden.)

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Forskjellen i lyd kan neppe måles men kan beskrives som om man fjernet et teppe foran høyaleren, ikke høyere lyd men mer oppløst. Egentlig trodde jeg det ikke helt og koblet fram og tilbake, men fikke den samme opplevelsen hver gang. Jeg var kabel skeptiker før men er det ikke lenger. Halvparten av oss skjønner hva jeg mener mens den andre halvparten skjønner ikke bæra :-D .
    Ok så dette er ren magi og trolldom som ikke kan forklares med noen kjennte psykologi, fysikk eller elektroniske egenskaper dette da. :roll:

Hvor blindt gjorde du den frem og tilbake kabel sammenligningen forresten?

Dette rundt kabling er jo helt klart interessant, men siden jeg tydeligvis da ikke skjønner bæra hva dette handler om og sikkert hører veldig dårlig osv, hva er det da som går gjennom dine stive krysskobblede 4x1,5mm2 høytaler kabler, strøm/spenning eller musikk/lyd....?

Nei du skal få slippe å stappe kablene i munnen...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Fyren har totalt utrenede ører når det gjelder hifi, men sier han blir deppa når han kommer hjem til sin egen musikk etter å ha vært her.
    Blir man f.eks bedre hørselsmessig trent til å høre den virkelige verden med å høre dette gjengitt gjennom et Hifi annelgg ????
    Det er helt klart en nedtur å høre på et dårlig bokseanlegg etter å ha nettop hørt et godt Hifi anlegg, men det var din deffinisjon av trent hørsel jeg stusset litt på, da vel treningen bør være gjort utifra den virkelige verdenen også for å kunne avgjøre hvor stor grad av troverdighet et audio anlegg klarer å gjengi.

...
    Kan ikke si at jeg lurte på dette, men 3-5 timer i skogen daglig, det var jammen innpregnerende.... Du går kanskje da bedre under betegnelsen villsvin med hundebjeffende skadet/trent hørsel da...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som argumentert i mot her inne, har enten ikke prøvd forskjellige kabler og lest seg enig med skeptikerene, eller det er de som har prøvd to forskjellige kabler, og konkludert med ingen forskjell. Hvilket grunnlag har de da for å argumentere i mot forskjeller på kabler?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    De som argumentert i mot her inne, har enten ikke prøvd forskjellige kabler og lest seg enig med skeptikerene, eller det er de som har prøvd to forskjellige kabler, og konkludert med ingen forskjell. Hvilket grunnlag har de da for å argumentere i mot forskjeller på kabler?
    Hvilket grunnlag har du for å katagorisere alle dine meddebbatanter og så kategorisk hevde dette?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste som har vært sterkt imot her har sagt akkurat det der Men var ikke meningen å kategorisera alle da

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lurt på dette med forskjellen på høytalerkabler, jeg har aldri skjønt hvorfor det skulle være forskjell - høytalerkabler består liksom kun av ledermateriale og isolasjon - hvor vanskelig kan det være?

Men siden så mange skriver at de hører stooor forskjell så tok jeg en liten test hjemme.

Når man regner på egenskaper for ledermaterial - om det er impedanse, resistiv motstand eller kapasitans så er jo lengden en faktor - jo mindre den er, jo mindre påvirkning - og mindre forskjell i lyd??

Så jeg satte den ene høytaleren med bakenden mot høytalerterminalene på forsterkeren og la opp minst mulig høytalerledning til denne høytaleren.

Lengden ble vel rundt 5cm 4mm2 ledning. Dette er langt kortere ledning enn det som finnes inne i høytaleren og til og med en del mindre enn det som finnes inne i selve forsterkeren før høytalerterminalene...... Så påvirkningen av denne høytalerledningen burde være minimal. Sannynligvis påvirker den mindre enn typen bananplugger og høytalerterminaler.

Så jeg testet frem og tilbake med disse 5cm og blant annet 5m lampettledning, 7m 2x2,2mm2 PR (husinstallasjonskabel), 3m ringeledning og noen stumper med annen ledning (slikt som følger med kompaktanlegg og slikt)

Hørte jeg forskjell?????

Nei - ikke en dritt..... jeg prøvde virkelig hardt, men det var ikke en liten forskjell å spore. Enda dette var ikke en blindtest..???

Derimot så holder det med at døren inn til kjøkkenet står oppe - da hører jeg forskjell med en gang, det samme med å flytte lytteposisjonen litt - stooor forskjell, lener jeg hodet bakover ca 10cm så øker bassen betraktelig (med 4dB - har målt )

Kan hende jeg er litt for "treig" - jeg har ikke gått på hverken The 5% Community eller Natures Own - har ikke handlet kjeler til 30k fra Salad Master, har heller ikke en støvsuger til 30k. Ikke har jeg handlet timeshare i syden heller......
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår heller ikke vitsen med å bruke mange tusen på bare noen meter strømledere. jeg gjorde det før though. jeg måtte absolutt ha monster cable eller tara labs (beste/dyreste jeg hadde råd til). jeg ble lurt og trodde det dyreste og fineste var best (Akkurat som stortsett alle hifigeeks).. Dette var kun signalkablene.

Til høyttalerkabler brukte jeg biltema, men byttet over til Dali red wire (Hørte ikke forskjell).. fikset så DIY Cat5e og hørte STOR forskjell.. her er det snakk om såpass stor forskjell at selv de som ikke bryr seg noe særlig hørte det (blindtest + "careface" til god lyd)..

Jeg hadde store problemer med at diskanten i høyttalerne mine hylte og lagde stygge lyder ved høyt volum.. bassen var også slapp... etter jeg byttet over til diy-kablene fikk jeg strammere bass, mer presis og behagelig diskant, og ikke minst en mer elegant balanse.. dette til bare 12kr/meteren (4*cat5e=1meter kabel).. (Pluss litt kabelstrømpe o.l for å få de fancy, selvfølgelig )

Konklusjon: hvorfor bruke 5000kr på kabler, når man heller kunne brukt 5000 kr mer på høyttalerne for å fått en vesentlig mye større forskjell? Jeg bruker ikke biltema lengre fordi cat5e ble bedre for meg.

Men så skal det også sies at cat5e var et dårlig valg på Klipschene mine. Så saken er vel egentlig hva som matcher hva

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-lec
    Til høyttalerkabler brukte jeg biltema, men byttet over til Dali red wire (Hørte ikke forskjell).. fikset så DIY Cat5e og hørte STOR forskjell.. her er det snakk om såpass stor forskjell at selv de som ikke bryr seg noe særlig hørte det (blindtest + "careface" til god lyd)..

Konklusjon: hvorfor bruke 5000kr på kabler, når man heller kunne brukt 5000 kr mer på høyttalerne for å fått en vesentlig mye større forskjell? Jeg bruker ikke biltema lengre fordi cat5e ble bedre for meg.

Så saken er vel egentlig hva som matcher hva
    Word! :-D

Saken er jo den at DET ER forskjell på kabler! Men det trenger ikke være den dyreste kabelen som er best i alle tilfeller...

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Blir man f.eks bedre hørselsmessig trent til å høre den virkelige verden med å høre dette gjengitt gjennom et Hifi annelgg ????
    Det er helt klart en nedtur å høre på et dårlig bokseanlegg etter å ha nettop hørt et godt Hifi anlegg, men det var din deffinisjon av trent hørsel jeg stusset litt på, da vel treningen bør være gjort utifra den virkelige verdenen også for å kunne avgjøre hvor stor grad av troverdighet et audio anlegg klarer å gjengi.

Kan ikke si at jeg lurte på dette, men 3-5 timer i skogen daglig, det var jammen innpregnerende.... Du går kanskje da bedre under betegnelsen villsvin med hundebjeffende skadet/trent hørsel da...
    Jeg vet ikke hvilke mindreverdighetskomplekser du lider av, så KLARER bare ikke å la meg provosere av denne typen idioti...:-D :-D :-D

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom lesing,dog dette har man lest mange ganger før.

For det første,en kabel leder STRØM. Når først denne strømmen kommer fram til høytaleren,så omvandles denne til lyd via høytalerelementene.Kort fortalt.

Om man hører forskjell på kabler,så skal man ikke diskreditere vedkommende mener jeg. Noen liker mora mens andre liker dattera,for å bruke en allegori.

En plass bør jo galskapen stoppe da enkelte bruker feks 5-6 tusen på kabler i ett anlegg til 15 tusen.Her vil jeg anta at det hadde vært mer lønnsomt å spytte disse kronene inn i hvassere elektonikk med større gevinst lydmessig.

I ett mer oppløst anlegg(les dyrere),så har jeg erfart at kabler KAN ha noe å si for totalopplevelsen,men her kommer også spørsmålet om hva som er mest prisgunstig i forhold til hva man faktisk får igjen for pengene.Nyanser er nøkkelen her.

I budsjettanlegg så ser jeg ikke noen hensikt i å eksperimentere så mye med "dyre" kabler da de ikke får vist fram sitt potensiale fullt ut.

Men vi kan da evt. ta en diskusjon på hvor denne "prisknekken" inntreffer før man går å handler/lytter til kabler i den øvre prisklassen?

CookieMonzta

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •