Hjelp til lydkabel og høyttalerledning - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 141
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Strøm? Når ble strøm lyd?
    Strøm ble lyd når det kom til høyttalerne......

Men makan til kverulering da, skjønner ikke at folket orker. Er et par krangletråder fra før liksom om emnet..
    Og til info, så hørte morra mi forskjell på biltema og proson-kabel til noen hundre.... Uten at hun visste hva som var hva....
    Men for all del, lev i den tro at kablene ikke gjør en døyt for lyden - det er billigst.

-Thomas

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøm? Når ble strøm lyd?
    Jeg skjønner ikke at noen lar seg irritere av et slikt utsagn.
    Det er åpenbart at vedkommende ikke har samme oppfatning av hvordan ting henger sammen som andre...

Om Vegamannen har beviselige forskjeller på båndbredden av kobber så er det en helt annen sak...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en lydtest Vegamannen

Test om lyd eller strøm kommer ut fra høytalerledning.

1: Finn frem yndlingsmusikken din
    2: Napp ut høytalerledningen (både + og -) på ene høytaleren.
    3: Putt så høytalerledningen i munnen.(både + og minus)
    4: Sett på yndlingsmusikken å dra volum til nesten max.

Første testsvar

Lyden du nå hørte med ledning i munnen , var den i samsvar med yndlingsmusikken

eller

kom det et grisehyl fordi du fikk strøm ?

Enkel praksis kan ofte gi lærdom
    Venter i spenning på et avsluttende svar på lydtesten

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor du ikke hører forskjell vet ikke jeg. Kanskje en kombinasjon av begge deler. Eller at du rett og slett overbeviser deg selv om at du ikke hører forskjell.
    der sa du det. så får dere tolke det som dere vil, jeg har ialfall ikke "overbevist" meg selv om forskjeller, da jeg trenger faktiske forskjeller og ikke fiktive innbilninger som jeg finner opp i hodet mitt for å høre forskjell.

det er da min mening.

mvh
    stian

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lol hygen

Dette begynner å bli riktig så interessant.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ta en lydtest Vegamannen

Første testsvar

eller

HÆHÆHÆ! Knaillsvar! :-D

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ta en lydtest Vegamannen

Første testsvar

eller

High-end audio cables - Wikipedia, the free encyclopedia
    Speaker wire - Wikipedia, the free encyclopedia
    utdrag fra wikipedia:
    To justify the claims, many rely on electrical properties such as skin effect, characteristic impedance of the cable, or resonance, which are generally little understood by consumers. None of these have any measurable effect at audio frequencies.

Stikk kabelen i øret du, kanskje du hører bedre da

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, jeg har ikke behov for å overbevise deg At du ikke hører forskjell er ikke mitt problem. Jeg hører forskjell, og det er det eneste som betyr noe

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High-end audio cables - Wikipedia, the free encyclopedia
    Speaker wire - Wikipedia, the free encyclopedia
    utdrag fra wikipedia:
    To justify the claims, many rely on electrical properties such as skin effect, characteristic impedance of the cable, or resonance, which are generally little understood by consumers. None of these have any measurable effect at audio frequencies.

Stikk kabelen i øret du, kanskje du hører bedre da
    Du må forklare nærmere hva du mener med disse linkene. For etter det jeg kan av engelsk støtter de ikke akkurat opp rundt utsagnene dine, snarere tvert imot.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De der var vel ganske nøytrale etter in mening.

Newcomer Hobbiten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Uansett, jeg har ikke behov for å overbevise deg At du ikke hører forskjell er ikke mitt problem. Jeg hører forskjell, og det er det eneste som betyr noe
    Hei. Ser du har kjøpt en del "spesial kabler" til anlegget ditt:
    Høytalerkabel: Xindak SC-01B 2x2,5m
    Strømkabel(Forsterker): Supra LoRad 2,5
    Strømkabel(CD-spiller): Supra LoRad 2,5
    Strømkabel(Subwoofer) - Xindak PC-03
    Strømkabel(DVD-spiller) - Xindak PC-02
    og Viablue Tri Absorber under cd spilleren din.

Hører du forskjell på strømkablene dine og??? Ble det bedre lyd i cd spilleren din når du fikk Viablue Tri Absorber under den?
    Jeg ville ha brukt penger på å oppgradere elektronikk og høytalere istedenfor, men det er no bare meg...

Hilsen uviten nybegynner :-D

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha...
    Uviten nybegynner eller krigshisser?
    Slike kommentarer skaper nok både irritasjon og (i mitt tilfelle) latter.
    Les litt om "spesial" kablene og utstyret før du spør sånn, tror jeg...
    Selv har jeg også en hel del "unormale" kabler og løsninger i heimen som du sikkert ville reagert på.
    Og ja, de virker!!!

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relativt morsom lesing dette her, men litt slitsomt også

Jeg har vært nysgjerrig på ulikheter mellom høyttalerkabler selv, og har hatt muligheten av å høre en Prosonkabel til 300,-, en Monsterkabel til 1000,- (bi-wire), og tilslutt en strømkabel brukt i anleggsbransjen (pris ukjent) som ble "gjort om" til høyttalerkabel, og det var klare forskjeller i lydkvalitet med strømkabelen som den soleklare vinner. Hva som er årsaken kan man jo diskutere. Strømkabelen er i alle fall mye tjukkere og langt stivere enn de andre, så mulig at ledningsevnen i denne er bedre enn på de andre :?

Når det gjelder signalkabler har flere vært innom anlegget: Lakrissnører, Biltemakabler, Tara Labs, Nordost og Qed, hvorpå de to sistnevnte gikk av med seieren, og i mine ører gir en langt bedre lyd enn de andre. Kablene koster ca. 900,- for meter'n. Det var minimale forskjeller på Nordost og Qed, hvorpå jeg synes at Nordost låter enda litt luftigere (lysere?) enn Qed, selvom jeg foretrekker Qed

At enkelte synes Biltemakabler holder i massevis må jo bare respekteres, men da syns jeg at Biltema-"profetene" burde respektere de som faktisk mener at det finnes kabler som gir bedre og riktigere lyd. Hva som er årsaken til at enkelte ikke hører forskjeller, kan jo være så mangt, men jeg vil gå så langt og si at de går glipp av endel "opplevelser"!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hobbiten
    Hei. Ser du har kjøpt en del "spesial kabler" til anlegget ditt:
    Høytalerkabel: Xindak SC-01B 2x2,5m
    Strømkabel(Forsterker): Supra LoRad 2,5
    Strømkabel(CD-spiller): Supra LoRad 2,5
    Strømkabel(Subwoofer) - Xindak PC-03
    Strømkabel(DVD-spiller) - Xindak PC-02
    og Viablue Tri Absorber under cd spilleren din.

Hører du forskjell på strømkablene dine og??? Ble det bedre lyd i cd spilleren din når du fikk Viablue Tri Absorber under den?
    Jeg ville ha brukt penger på å oppgradere elektronikk og høytalere istedenfor, men det er no bare meg...

Hilsen uviten nybegynner :-D
    Hvis du hadde lest tråden har jeg spesifisert dette tidligere. Jeg hadde aldri klart meg uten. Og ja jeg merker forskjell med og uten tri absorber og med og uten skikkelig strømkabel.

Jeg har også sagt at jeg har oppgradert en del utstyr i det siste, og da går jeg over til utstyrs opptimalisering. Er svært fornøyd med utstyret, og ved hjelp av strømkabler, tri absorber osv er det blitt enda bedre i mine ører.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dogge
    Hahaha...
    Uviten nybegynner eller krigshisser?
    Slike kommentarer skaper nok både irritasjon og (i mitt tilfelle) latter.
    Les litt om "spesial" kablene og utstyret før du spør sånn, tror jeg...
    Selv har jeg også en hel del "unormale" kabler og løsninger i heimen som du sikkert ville reagert på.
    Og ja, de virker!!!

Enig

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Relativt morsom lesing dette her, men litt slitsomt også

Jeg har vært nysgjerrig på ulikheter mellom høyttalerkabler selv, og har hatt muligheten av å høre en Prosonkabel til 300,-, en Monsterkabel til 1000,- (bi-wire), og tilslutt en strømkabel brukt i anleggsbransjen (pris ukjent) som ble "gjort om" til høyttalerkabel, og det var klare forskjeller i lydkvalitet med strømkabelen som den soleklare vinner. Hva som er årsaken kan man jo diskutere. Strømkabelen er i alle fall mye tjukkere og langt stivere enn de andre, så mulig at ledningsevnen i denne er bedre enn på de andre :?

Når det gjelder signalkabler har flere vært innom anlegget: Lakrissnører, Biltemakabler, Tara Labs, Nordost og Qed, hvorpå de to sistnevnte gikk av med seieren, og i mine ører gir en langt bedre lyd enn de andre. Kablene koster ca. 900,- for meter'n. Det var minimale forskjeller på Nordost og Qed, hvorpå jeg synes at Nordost låter enda litt luftigere (lysere?) enn Qed, selvom jeg foretrekker Qed

At enkelte synes Biltemakabler holder i massevis må jo bare respekteres, men da syns jeg at Biltema-"profetene" burde respektere de som faktisk mener at det finnes kabler som gir bedre og riktigere lyd. Hva som er årsaken til at enkelte ikke hører forskjeller, kan jo være så mangt, men jeg vil gå så langt og si at de går glipp av endel "opplevelser"!
    Er helt enig i det du sier angående Tara Labs, Nordost, og QED. QED ble også min favoritt da jeg prøvde disse 3 mot hverandre. Nordosten følte jeg også var en del lysere, og litt mer detaljrik enn QED. Men foretrakk QED i det oppsettet.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom men litt slitsom diskusjon det her...

Men det jeg ikke skjønner er hvorfor de som innbiller seg selv at det ikke er forskjell på kabler ikke kan dr*te i å blande seg inn kun for å irritere?

Greit nok at det ikke kan måles så nøye på en vitenskapelig og (nok) overbevisende måte nøyaktig hvor mye forskjell det er på diverse kabler, men det er de (meg medregnet) som faktisk hører forskjell!

Så la oss ha rett eller la oss innbille oss at det er forskjell, samma f*en bare dere kabelskeptikere får sove om natten...

Men det jeg lurer på er da, hvordan klarer dere å høre klangmessige forskjeller på forsterkere/cd-spillere da? Når dere ikke hører forskjell på kabler? Hvis en kabel er en kabel, da er vel hvilken som helst cd-spiller eller forsterker like god sålenge man ikke tar med watt i betraktning? :roll:

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å rettferdiggjøre det som blir hevdet, så forholder mange [produsenter] seg til elektriske egenskaper som skinneffekt, karakteristisk impedans på kabelen, eller resonnans, som forbrukeren generelt ikke forstår en pøkk av. INGEN av disse har MÅLBAR innvirkning på HØRBARE frekvenser.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt forskjell på en Nordost til 17000,- å samme lengde med biltema til 50,- kr.

Man må jo se i forhold til hva man tjener på lyd med dyr kabel sett i forhold til hvor mye bedre lyd man ville fått med å kjøpe bedre forsterker / høytalere.
    Hvor bør pengene innvisteres for å få best og finest lyd.

Man kan ikke lage gull av gråstein så ved å legge seg på en kabelinnkjøps linje med et 15000,- kr anlegg på samme måte som de med 100 - 200 000,- kr anlegg blir hysterisk.
    Her er de helt hi fi frelste med dyrt utstyr ute etter minimale detaljer i økt lyd kvalitet både ved valg av forsterkere (skal de velge en til 55 000 eller kanskje en til 90 000,-) , plassering av høytalere og ikke minst hvem type høytalere de skal bruke for å få de små detaljene de er ute etter.

Les tråden her
    http://avforum.no/forum/private.php?...pm&pmid=280735

Jeg vil mene de fleste med HI FI til småpenger vil endre sin lytteprøver like godt med å flytte litt på høytalerene eller ikke ha ørene 100% i samme stilling / vinkel for hver kabel test .

Vegamannen
    Ja jeg mener du har fokusert for mye på kabler når du sitter med Front right , left og subwoofer til totalt 6000,- kr å har brukt 5000,- kr i kabler for å dempe støy og forbedre overføring til høytalere.

Galskap

At mange er på det nivået får være helt greit men når noen spør om kabelanbefaling osv så vær realistiske å ikke se så svart hvit på det at kabler til 1000 vis av kroner er det folk må ha.
    Det er mange andre og helt sikkert fornuftige måter å svi av noen kroner for bedre lyd

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •