Hjelp til lydkabel og høyttalerledning - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 141
    Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jaja, da får vel alle ta turen til biltema i kveld og hamstre kabler da?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam

.........

Andreas Nordenstam
    .. mastering
    Likte dette innlegget!

Lydnivå-målinger tar knekken på de fleste motargumenter slik jeg ser det. Det er skammelig liten forskjell på dempningen i høyttalerkabler gjennom hele det hørbare frekvens-spekteret.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Jaja, da får vel alle ta turen til biltema i kveld og hamstre kabler da?
    Håper da du som slenger med leppa til andre hele tiden tar noe av dette inn over deg og mener det du skriver..

Når du sitter med kabler til 5000,- kr selv så bør en bjelle ringe så du kanskje prioriterer mere på kjøp av høytalere for å forbedre lyd en å tro at det magiske skjer bare en kabel er dyr eller ser fancy ut.

Fint innlegg Nordenstam.........

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han sier at det er strøm kablene leder. Men er det ikke musikk kablene skal lede da? (Høytalerkabler).

Og som jeg sa tidligere hadde jeg ikke klart meg uten kablene mine, da jeg synes det låter helt for jævligt uten. Har prøvd masse forskjellige kabler, og ja det utgjør ikke de største forskjellene, men forskjellene er der.

Ja, det neste er nye høytalere, men hadde jo alikevel hatt behov for de kablene jeg har nå, så hva om jeg kjøper de nå eller senere? Jeg har oppgradert en del i den siste tiden. Høytaler skifte, 3 forsterker skifter, 2 cd spiller skifter, og 3 dvd spiller skifter. Så da er det vel kablene sin tur?

Men jeg er enig med deg, penger på utstyr først. Men så kommer tweakingen!!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Som Ingeniør'n i forumet her kan du kanskje utdype det svaret ditt litt mer? :roll:
    Problemet er at her at det går ikke å forklare med ingeniør kunnskap. Hos en kan Biltema kabel være det beste og hos en annen ei sølvlisse til 20 000,-. Matching, er det det vi kaller det ?

Selv har jeg ingen problemer med å høre forskjell og hos meg funker det best men en relativt rimelig selv laget kabel, sammenliknet med en Biltema liknende sak og en rådyr kabel. At noen ikke hører forskjell mener JEG derfor må bero på at de rett og slett hører dårlig, har for dårlig utstyr til å få frem forskjellene eller ikke vil høre. At det er så som så med hørselen til en del yngre folk i dag kan sikkert sjøforsvaret lett dokumenter...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Problemet er at her at det går ikke å forklare med ingeniør kunnskap. Hos en kan Biltema kabel være det beste og hos en annen ei sølvlisse til 20 000,-. Matching, er det det vi kaller det ?

Selv har jeg ingen problemer med å høre forskjell og hos meg funker det best men en relativt rimelig selv laget kabel, sammenliknet med en Biltema liknende sak og en rådyr kabel. At noen ikke hører forskjell mener JEG derfor må bero på at de rett og slett hører dårlig, har for dårlig utstyr til å få frem forskjellene eller ikke vil høre. At det er så som så med hørselen til en del yngre folk i dag kan sikkert sjøforsvaret lett dokumenter...
    Enig. Vi prøvde f.eks med en Nordost Black Magic signalkable mot en Qed Quenex 2. Nordosten gav plenty med detaljer og oppløst lyd, men bassen forsvant. Med Qed kom bassen frem, og litt mindre oppløst lyd. Alt i alt falt valget på Qed kabelen som koster 400kr vs 1295kr for Black Magic kabelen.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tjoho

Akkurat handla inn øl og nøtter til 16 og 17 mai feiringa, skal bli morsomt å se hvor lenge denne tråden varer =) Skål folkens.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må da kunne måles for at fakta kommer frem .
    Man må da kunne få målt utgangen på en forsterker
    strekke en biltema kabel på 4-5 meter for så måle i enden av den.
    Jeg vil tro at er kabelen dimensjonert litt i overkant av utgangsignalet i en forsterker så vil den garantert kunne måles med samme verdier 4-5 meter på biltema kabelen.

Om kabler skal ha så uendelig ulik lede evne at dyp bass og lett diskant osv fremheves så hvor er de faktiske upartiske testresultater på dette.

Ørene til x eller y er da ikke argument for at man må bruke 1000 vis på høytalerkabler.

Om avik overføring fra svinedyr kabel til hersjetråd er på promille så er ikke prisen det så hvorfor ikke kjøpe bedre høytalere , avspillere osv

Nei faktisk har nesten alle for dårlige kabler så løp å kjøp
    AUDIOQUEST EVEREST SPEAKER CABLE << UK >> Audioquest Everest Speaker Cable
    Koster vel bare 140 000,- kr for 2 x 3 meter

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Enig. Vi prøvde f.eks med en Nordost Black Magic signalkable mot en Qed Quenex 2. Nordosten gav plenty med detaljer og oppløst lyd, men bassen forsvant. Med Qed kom bassen frem, og litt mindre oppløst lyd. Alt i alt falt valget på Qed kabelen som koster 400kr vs 1295kr for Black Magic kabelen.
    Har Qed selv og er meget fornøyd, - men her var det vel snakk om ht.kabler?

Av egen erfaring vinner du mest ved bytte av kilde og signalkabler. Folk klager på susing / støy i anlegget og kjører "lakrissnører fra ende til annen".....

Biltema / Clas Ohlson ht kabler fungerer utmerket!!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det derfor du har Xindak ht.kabler?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, hadde selv clas ohlson kabler før, men var innom hifimessen i Horten og kjøpte et par fordi disse var litt penere i utseendet... Kan ikke si at jeg har merket noen forskjell i det hele tatt.... Men fra lakrissnører til for eks Qed fra Hf.Klubben er det mye å hente...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke uttale meg om "Signalkabler", men høytalerkabler(fra forsterker til høytaler) kan man vel si vil ha innvirkning på dempningsfaktoren til systemet. Dempingsfaktoren til en forsterker vil være den motstanden som elementet møter når det skal returnere til utgangspunkt, i en ideel forsterker er denne null ohm og elementet møter ingen elektrisk motstand. Med high-end utstyr vil nok denne motstanden bli meget lav og den motstanden som elementet møter vil derfor bli påvirket av motstanden i ledningen.

Dette blir bare gjetting fra min side men vil nesten anta at motstanden gjennom kabel vil nærme seg 0.05-0.1ohm, avhengig av hvor gode koblinger man har.

Mitt standpunkt i ledningsdebatten er at jeg tror signalkabler kan ha noe å si for lyden grunnet støy, ikke nok til å betale 10.000kr/m, men ikke så man kan kjøre vanlig ledning heller. Høytalerkabler mener jeg ganske bestemt at laveste mulig motstand gir best resultat, tolk som dere vil....

Kim
    Elektronikk-ingeniør om 1 år.

EDIT: Ser ordet "motstand" dukket opp ganske ofte, beklager det men er jo tross allt 16.Mai, og jeg er student

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, poenget er iallefall at høytalerkabler skal lede lyd

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, ser at denne tråden har utviklet seg mye siden sist! =)

Men det er en ting som nesten provoserer meg, og det er hvordan "Vegamannen" legger frem hele sin overtro i lydkabler, og egentlig ikke vet hva han snakker om. Nå har jeg de siste dagene lest mye, og pratet med min far som er sivilingeniør. Her er et eksempel:

Han sier at det er strøm kablene leder. Men er det ikke musikk kablene skal lede da? (Høytalerkabler).
    og
    Ja, poenget er iallefall at høytalerkabler skal lede lyd
    Dette er feil. Høyttalerkabler leder strøm, ikke lyd. Når du ikke vet det engang, da føler jeg at du har veldig lite grunnlag til å legge ut hvor fantastisk kablene dine er.

Jeg sier ikke at det ikke er forskjell fra ClasOhlson kablene jeg har kjøpt til dine tusenkronerskabler. Alt jeg sier er at jeg er rimelig sikker på at du er noe blind av tro, godvilje og ikke minst "jo dyrere, jo bedre" uansett.

Nei, skryt til Nordenstam for et veldig godt svar!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor krangle om dette ?

Hvorfor skal at forklares med teknikk da ? Hvorfor kan ikke vi som har gleden av å eksperemeter med kabler og hører forskjell få ha den gleden og så kan de som ikke hører forskjell få ha gleden ved at de klarer seg med de billigste kabler som finnes som f.eks Biltema og kan bruke pengene sine på andre ting?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nest nederst, "The Science of Cound", demonstrerer en måte hørselen lurer oss på:

HHMI's BioInteractive - Neuroscience Lecture Series

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at folk ikke har begynt å kjøpe "high-end" høyttaler kabel innvendig i veggene, Lyset blir vell også klarere, men mer "dynamikk".
    ---

Selv sitter jeg med Proson Hi-Fi Super Speaker Cable i alle høyttalerene, men det var pga jeg fikk 2 par og en ikea oppli tv-rack gratis.
    Jeg har ikke hatt en blind test enda, og jeg tviler på at det faktisk er noe Hørbar Forsjell.

Jeg lurer faktisk på om jeg skal ta en blind test med en kompis. Ikke verdens beste utstyr, men denon`n min har A og B utganger, så da jeg jeg ta Proson VS Biltema, evnt få låne noe Nordost kabler.

Men kan noen forklare meg hvorfor de tynne skolissene fra Nordost skal ha mindre motstand og raskere overføringshastighet enn noen andre?

F.eks disse: Høyttalerkabler | Kabler | Hi-Fi Center Kjeden disse har jo ekstremt tynt tverrsnitt, noe som i teorien gjør at kabelen får både mer motstand OG tregere overføring av signalene?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AirCruzer
    He he, ser at denne tråden har utviklet seg mye siden sist! =)

Men det er en ting som nesten provoserer meg, og det er hvordan "Vegamannen" legger frem hele sin overtro i lydkabler, og egentlig ikke vet hva han snakker om. Nå har jeg de siste dagene lest mye, og pratet med min far som er sivilingeniør. Her er et eksempel:

og

Dette er feil. Høyttalerkabler leder strøm, ikke lyd. Når du ikke vet det engang, da føler jeg at du har veldig lite grunnlag til å legge ut hvor fantastisk kablene dine er.

Jeg sier ikke at det ikke er forskjell fra ClasOhlson kablene jeg har kjøpt til dine tusenkronerskabler. Alt jeg sier er at jeg er rimelig sikker på at du er noe blind av tro, godvilje og ikke minst "jo dyrere, jo bedre" uansett.

Nei, skryt til Nordenstam for et veldig godt svar!
    Strøm? Når ble strøm lyd? Ja, høytalerene trenger strøm, men det er lyd som kommer ut av høytalerene. Og da er det vel viktigt at denne kommer frem mest nøytralt og detaljerikt som muligt?
    Og hva har dette med din far som er sivilingeniør å gjøre? Er han sivilingeniør i Lyd? Jeg kan jo ikke si meg enig i dine argumenter da jeg selv merker forskjeller på høytalerkabler. Det er du vel enig i? Du har jo ikke prøvd forskjellige kabler en gang(så vidt jeg har forstått det). Og det virker som om du har gjort opp din mening etter andres skeptiker meninger.
    Jeg har jo sagt at det ikke alltid er dyrt som er lik best. Det har jeg jo poengtert tidligere. Og det på grunnlag av tester jeg har gjort.

Hvorfor har jeg ikke noe grunnlag til å snakke om kablene mine? Jeg vet vel hva jeg hører og ikke? Gjør ikke du?

Det er vel høytalere du har, og ikke lamper? Hvis lampe kan du bruke biltemakabelen din

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff Vegamannen. Kva med dei syltynne kablene inni QLN Artech 8 da? Har du skiftet dem ut med dyre Xindak kabler?

Brukte selv 10 år gammel kabel eg fekk fra Hifiklubben. Skikkelig dritt kabel. Skiftet nylig til BetterCables Premium III. Opplevde ingen forskjell i lyden, men det såg mykje penere ut, og var derfor eg kjøpte den.

Så.. grunnen til at eg ikkje høyrer forskjell er pga hørselen min? eller er det fordi ustyret mitt ikkje er godt nok til å få frem forskjellene?

Slik eg ser det så er høyttalerkabler den siste prikken over i'en. Noke du kjøper når du er fornøyd med anlegget, og vil at det skal sjå pent ut.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyre Xindak kabler? Mine Xindak høytaler kabler koster 700kr. Ja, kunne gjerne tenkt meg å bytte ut kablene inne høytalerene.

Hvorfor du ikke hører forskjell vet ikke jeg. Kanskje en kombinasjon av begge deler. Eller at du rett og slett overbeviser deg selv om at du ikke hører forskjell. Hvorfor kjøpte du kablene da? Kun for at det skulle se fint/tøft ut? Hva er nå vitsen med det. Da kan du like godt kle dem du har med kabel strømper.

At du ikke hørte forskjell er kanskje fordi du ikke har god nok kilde, og kanskje kablene er like de du har innvendig?

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •