Signalkabel som digitalkabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Jørgen gk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalkabel som digitalkabel?

Trengte en kabel for å overføre digitale signaler her om dagen, men jeg hadde ikke lang nok digitalkabel. Derfor prøvde jeg med en vanlig signalkabel og det funket. Men kan dette skade utstyret på noen måte? Hva er fordelen med å bruke en dedikert digitalkabel?

Vet at det er noe med Ohm'en, at den skal være 75, men er litt usikker likevel..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skader ikke noe annet enn lyden i tilfelle. Har du en kabel som ikke er 75 ohms så vil du sannsynligvis få problemer på litt lengre kabel (10-15 meter og oppover. På en kort kabel kan det gå fint som juling.

Fordelen med en 75 ohms kabel er at du unngår resonans i kabelen. Dette kan gi bitfeil i overføringene.

Newcomer Jørgen gk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. jeg hadde nå brukt en signalkabel på 2 meter til digitale signaler, men i går så begynte det å tulle.. Var slik at hver gang jeg trampet så ble signalet borte og kom tilbake igjen når jeg sluttet å trampe. Derfor flyttet jeg kilden nærmere forsterkeren og byttet til vanlig digitalkabel. Nå funker det igjen.. Men det hadde faktisk funket med signalkabel, men bare i tre uker. Vet ikke helt om det var kabelen sin skyld, men jeg er ihvertfall kvitt problemet nå.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at mer eller mindre alle Van den Hul sine signalkabler også kan brukes som digitalkabel, grunnet at alle er 75ohms-kabler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •