Nordost Heimdall

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nordost Heimdall

Er dette en så bra kabel som prisen og folk skal ha det til? holder det ikke med en til halve prisen?
    Hvorfor skal jeg kjøpe den kabelen?

Målet mitt er å få oppløst, deilig, dynamisk stereoperspektiv!

Vurderer å kjøpe noen Audio Physic høyttalere og matche de med Densen 130 forsterker.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp Biltemakabel. Jeg er ikke overbevist om at evt forskjell er verdt pengene. Men det var altså min mening!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hHehe, det var da vel litt ekstremt?

Det som er mitt mål, er jo å få fram stereoperspektivet, og få en så perfekt lyd som overhodet mulig. Er sånn at jeg bare lukker øynene, så ser jeg for meg hvor alt av lyd befinner seg. Det må være det som er perfekt?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig vi befinner oss i hver ende av en evig diskusjon om hvorvidt kabel betyr mye eller lite.

Jeg er altså hellig overbevist om at du ikke hører forskjell i en blindtest, men det er altså bare noe jeg tror!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg har ingen personlig ærfaring med dyre høyttalerkabler, så jeg kan ikke argumentere. Mener at de som skal ha noen grunn til å argumentere i den debatten, BØR ha personlig ærfaring. Er så mange forum-horer der ute i den vanskapte verden.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye koster denne kabelen? Skal ikke gå inn på noen kabeldiskusjon, men kanskje den summen kan utgjøre noe et annet sted i kjeden?

De færreste kan si at de ikke er noe å hente andre plasser enn i kablene, og de fleste er vel enige om (uavhengig av standpunkt ift. kabler) at oppgradering av forsterker/høyttalere etc utgjør mer enn kabelbytte. Mao, bør det alltid vurderes hvor det er mest å hente.

IMO.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene har en pris på 13.995,- for 2x3 m.

Kjeden er god som gull, Tenker på:

Audio Pysic Tempo 6, Densen Effekttrinn, preamp og CD spiller.

Prisen:

HT: 27.000,-
    Forsterker/e: ca. 23.000,-
    CD: enten 10.000,- eller 15.000,-

Selgeren og jeg hadde en liten diskusjon ang. kablene, og om det var vits, og han sa at det lille ekstra som de kablene ga, var akkurat det jeg trengte for å få den oppløstheten og stereoperspektivet som jeg ville ha.

Tar han feil? Trenger jeg kabel til 15.000,-?

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heimdall 4 life! Jeg bytter ikke! Erfart forskjellen! Folk som ikke hører forskjell på kabler har ikke utstyr til som forsvarer kabelkjøp. Synes bil-eksempelet fungerer bra på kabler. Du setter vel ikke ballongdekk på en ferrari? Du setter vel ikke racing-slicks på en lada niva? Testet Nordost mot mye, prøv du også

Derimot forskjellen mellom Shotgun / Bi-wire er jeg skeptisk til. Skaff deg komplett Heimdall kabling, men hvorfor kjøpe nytt? Og med en sånn pakke følger det vel fin pakkepris?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ojoj, hvor skal jeg begynne?!

Var inne på hjemmekino siden din. Hvordan er SA Ranger med primare??
    Var inne på tanken på å kjøpe meg SA explorer, men var et par jeg snakket med(mulig selgere) som rådet meg til å droppe det.

Er lydbildet jeg beskriver noe av det samme som du vil ha? eller er det litt varmere, i og med at du har primare?

Lurer på om jeg kanskje skal gå for nordost, men heimdall blir ikke overkill?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Mulig vi befinner oss i hver ende av en evig diskusjon om hvorvidt kabel betyr mye eller lite.

Jeg er altså hellig overbevist om at du ikke hører forskjell i en blindtest, men det er altså bare noe jeg tror!
    Jeg er enig i det, er mye vås det med at kabelen gjør underverk.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StigRoar
    Kablene har en pris på 13.995,- for 2x3 m.

Kjeden er god som gull, Tenker på:

Audio Pysic Tempo 6, Densen Effekttrinn, preamp og CD spiller.

Prisen:

HT: 27.000,-
    Forsterker/e: ca. 23.000,-
    CD: enten 10.000,- eller 15.000,-

Selgeren og jeg hadde en liten diskusjon ang. kablene, og om det var vits, og han sa at det lille ekstra som de kablene ga, var akkurat det jeg trengte for å få den oppløstheten og stereoperspektivet som jeg ville ha.

Tar han feil? Trenger jeg kabel til 15.000,-?
    Forsterkere til 23 000kr og kabler til 14 000kr? Beklager men det er ren og skjær idioti. Regner med at dette er et forslag fra OHC, med den bakgrunn at avansen på kabler er langt høyere enn på høyttalere.

Noen som virkelig tror en høyttaler til 27k kan overgå en til 42k bare fordi den har dyre kabler? Hva med forsterker? Selv den mest ihugga kabeltilhenger må vel skjønne at noe skurrer her.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes det er drøyt å bruke 14k på kabler i ett anlegg som koster rundt 60k. Ville heller brukt pengene på komponenter i anlegget... det er min mening da....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Forsterkere til 23 000kr og kabler til 14 000kr? Beklager men det er ren og skjær idioti. Regner med at dette er et forslag fra OHC, med den bakgrunn at avansen på kabler er langt høyere enn på høyttalere.

Noen som virkelig tror en høyttaler til 27k kan overgå en til 42k bare fordi den har dyre kabler? Hva med forsterker? Selv den mest ihugga kabeltilhenger må vel skjønne at noe skurrer her.
    Ok, som sagt, så var det en selger som sa det. Snakka om at karbonoksidantene var over lag med oksygen, og det gjorde at lyden ble veldig mye mere oppløst, eller hva han sa.

Så det utsagnet er bare bullcrap? Var jo derfor jeg starta tråden, for å virkelig finne ut hva og hvorfor.

Men hvilke kabler som passer da? Er hypp på å bruke litt cash på kabler, men hvor mye veit jeg jo som sagt ikke.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kabel fungerer som ett filter. Bedre kabler tar deg nærmere musikerne. Det kan best beskrives som en gardin som før hang forran høyttaleren ikke gjør det lenger. Jeg opplevde strammere bass og mer luftighet når jeg byttet fra Red Dawn til Heimdall.

Primare og SA er jo som skapt for hverandre. De fleste som liker SA sverger til Primare. Hegel er også god match mot SA, spesielt H200 og nye H2A. H1 blir for krass for mange. Hegel bruker SA i utvikling og testing.

Explorer blir ganske langt fra AP Tempo 6. Har selv hatt Avanti 5 og det er to ganske forskjellige merker. AP er laidback orkester mester. SA blir mer intim rock,akustisk osv.

Mange her mener du ikke bør legge pengene i kabler. Min mening er at det henter ut resten av potensialet i anlegget. Hvis du går for en god forsterker og cd så bør du legge opp til å få ut godlyden, hele veien til høyttaleren.

En kabel er ikke nødvendigvis bra selv om den er dyr. Smaken er jo som baken, kobber / sølv osv. Det jeg kan skrive under på er at Heimdall ikke legger på eller trekker fra noe.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    En kabel fungerer som ett filter. Bedre kabler tar deg nærmere musikerne.
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Det jeg kan skrive under på er at Heimdall ikke legger på eller trekker fra noe.
    Hvis ikke Heimdall legger på noe eller trekker fra noe, hva gjør da de dyrere kablene til Nordost? Legger de til noe eller trekker de fra noe? Noe forskjell må det vel være på en kabel til 15k og en til et 6-sifret beløp.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kabler vil i varierende grad endre lyden, men jo dyrere jo mindre endring av signalet? Iaffal teoretisk.

Kjøpte Heimdall selv, balanserte signalkabler. Pga kvalitet, utseende og fordi jeg vet jeg slipper problemer når jeg kjøper Nordost.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StigRoar
    Ok, som sagt, så var det en selger som sa det. Snakka om at karbonoksidantene var over lag med oksygen, og det gjorde at lyden ble veldig mye mere oppløst, eller hva han sa.

Så det utsagnet er bare bullcrap? Var jo derfor jeg starta tråden, for å virkelig finne ut hva og hvorfor.
    Bullcrap eller ikke, jeg vil hevde at du får mye mer igjen for pengene ved å oppgradere en annen plass i kjeden.

Hvilken høyttalerkabel du bør velge aner jeg ikke. Om du vil ha noen kabler som ser heftige ut og har god byggekvalitet så kommer du langt med et par tusen kroner. Hva med viablue? Eller hva med å importere noe fra statene? Sjekk Audiogon for bruktmarkedet eller The Cable Company for nye produkter....dollarkursen er råbra for øyeblikket.

Først og fremst ville jeg funnet de beste høyttalerne og den beste forsterkeren for ditt budsjett, men det er bare nok en mening.....

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Bullcrap eller ikke, jeg vil hevde at du får mye mer igjen for pengene ved å oppgradere en annen plass i kjeden.
    selv sier jeg meg enkelt enig med HåkonN i denne saken. Anlegget ditt skal være rimelig godt (og dyrt) før det vil være mer å hente ved å legge penga i kable fremfor nye komponenter. Kabler er mer som kronen på verket, det lille ekstra du unner deg når du er fullt ut fornøyd med resten av anlegget.

Hadde selv en liten galskapsperiode ifjor hvor utstyret var mcintosh c220, oberon 6.1 og array 1400. Kjøpte meg et par nordost frey ht kabler til 17k. Sammenlignet endel med kabler til en brøkdel av prisen. Det hersket aldri noen tvil om at nordost kablene gjorde lydbildet langt mer likandes, men det hersket heller aldri noen tvil om at jeg ville ha oppnådd en større forskjell om jeg la de kronene i en oppgradering av produktene.

med tanke på komponentene dine synes jeg du kanskje er litt vell "gærn" om du kjøper så dyre kabler. Tror nok jeg heller ville ha lagt de penga i en oppgradering av anlegget og så heller kjøpt så dyre kabler om noen år når anlegget har vokst i både "kvalitet" og pris. Hvis du derimot kjøper de nå har du jo iallefall kablene på plass og slipper å tenke på det på endel år. På en annen side, om du heller legge de penga i en oppgradering nå og venter noen år med dyrt kabelkjøp så er det nesten garantert at det vil ha kommer "bedre" kabler til den samme prisen...
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen kabelskeptiker, men jeg synes det er litt galskap å kjøpe Heimdall til dette anlegget. Hvis du hadde anlegg til over kr. 100.000 så kunne jeg skjønt det. Jeg ville heller gått for Blue Heaven eller max Red Dawn. Bare min mening.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del. Kjøpt forsterker og høyttaler først. Ikke start med kablene. Det å løpe fram og tilbake til butikken med høyttalere for å se om de passer kabelen blir litt slitsomt i lengden.

Det burde være mulig å få lånt hjem noen kabler når den tid kommer.

Du sier du vil bruke 23.000,- på forsterker og 14.000,- på høyttalerkabel. bruk heller da 33.000,- på forsterker og 4.000,- på kabel - det blir med stor sikkerhet bedre.

Sjekk ut Chord. Maxwell har dem. Knallgode kabler til en meget gunstig pris.

chord co hifi and home cinema interconnects and speaker cable

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •