Nordost Heimdall - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 46 av 46
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg satte miksing litt på spissen fordi du skrev at du ville høre hvor de satt. I de fleste tilfeller vil du ikke kunne vite det siden det er bare juks ;-).

Ja, nyt tiden godt med valgene. Jeg syntes det var utrolig morsomt første gang. Ps. det er lett å ta litt for kjappe konklusjoner men om man tar noen feil valg så er det også veldig lærerikt.

Disse har Chord:

Maxwell Hi-Fi
    Erdal Stereo

Maxwell har full returrett.

Et godt rom er en veldig god start. Langside er et godt valg.

Du får lage deg en tråd på HiFi generelt eller under høyttalere først. Og post alle inntrykk er du snill :-D.

Personlig likte jeg ikke Gallo så godt, men kanskje du gjør det. Morten som selger dem er en veldig hyggelig og ærlig entusiast i motsetning til dem i vika. Usher og ML selger også JFS SOUND SYSTEMS. Liten butikk men koslig eier.

Når det gjelder transparenthet (åpenhet), mikrodynamikk (små hurtige pulser som strengeinstrumener, presis fokus (nøyaktige posisjoner) i bredde, høyde og dybde så tror jeg neppe noen er bedre enn Martin Logan til prisen. samtidig som at lyden er meget homogen (ikke noen frekvenser som stikker seg ut) AF har sine styrker også her. Du burde kunne sammenligne dem i Vika?

Ulempen med ML er at du må sitte helt korrekt, at de trenger god plass til bakvegg og hvis det å spille på festnivå er viktig. Ikke de som går dypest heller, bortsett fra Summit som koster 100k. Vista koster 36k og trenger endel krefter fordi de har lav motstand på høye frekvenser.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg satte miksing litt på spissen fordi du skrev at du ville høre hvor de satt. I de fleste tilfeller vil du ikke kunne vite det siden det er bare juks ;-).
    Jo selfølgelig. Men om det er juks eller ikke, så vil jeg jo fremdeles få et perspektiv, dog om det er falskt?

Ja, nyt tiden godt med valgene. Jeg syntes det var utrolig morsomt første gang. Ps. det er lett å ta litt for kjappe konklusjoner men om man tar noen feil valg så er det også veldig lærerikt.
    Ja, det er stor fare for at jeg bare kjøper for å kjøpe, for jeg har lett for og bli utålmodig. :-D

Personlig likte jeg ikke Gallo så godt, men kanskje du gjør det. Morten som selger dem er en veldig hyggelig og ærlig entusiast i motsetning til dem i vika. Usher og ML selger også JFS SOUND SYSTEMS. Liten butikk men koslig eier.
    Hvorfor likte du ikke gallo så godt? Hvilken lyd er du ute etter? Skal ta meg en tur opp til Norsk Audio Teknikk her i Oslo så snart som mulig, og da finner jeg vel ut mere om hva jeg vil ha.

Når det gjelder transparenthet (åpenhet), mikrodynamikk (små hurtige pulser som strengeinstrumener, presis fokus (nøyaktige posisjoner) i bredde, høyde og dybde så tror jeg neppe noen er bedre enn Martin Logan til prisen. samtidig som at lyden er meget homogen (ikke noen frekvenser som stikker seg ut) AF har sine styrker også her. Du burde kunne sammenligne dem i Vika?

Ulempen med ML er at du må sitte helt korrekt, at de trenger god plass til bakvegg og hvis det å spille på festnivå er viktig. Ikke de som går dypest heller, bortsett fra Summit som koster 100k. Vista koster 36k og trenger endel krefter fordi de har lav motstand på høye frekvenser.
    Høres ut som at ML er en høyttaler for meg(sikkert mange mange HT som er i min "bakgate"), men det er bare det med sweetspot. Er den ganske smal? Snakker vi 1 meter? Hvis du sitter utenfor, er det som å skru av volum, eller er det ikke så veldig stor forskjell? Bør jeg supplere med sub?

Ble mange spørsmål dette.
    Ser ut til at budsjettet kanskje kan bli sprengt og.
    Men setter veldig stor pris på svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StigRoar
    Jo selfølgelig. Men om det er juks eller ikke, så vil jeg jo fremdeles få et perspektiv, dog om det er falskt?

Jo det vil du, men det høres at det ikke er ekte på et godt anlegg. Det gjelder mest akustikk som legges på elektronisk. Og plasseringene lages ved å vri på et potmeter (balanse). Noen ganger høres det ut som de står oppå hverandre, hehe. Videre kan de mangle litt "kropp", dvs litt platt og "digitalt" uten den riktige naturlige, fyldige og kroppslige klangen. Men for all del det kan gjøres utmerket også. F.eks den nydelige plata til Mari Boine, Idjagieas. Dessverre er det få som benytter seg av en stereomik som fanger opp akustikken og posisjonene naturlig (hovedsaklig innen jazz, akustisk og klassisk). Og det er innefor disse sjangerne du får mest utbytte av high-end anlegg. Hadde jeg bare hørt på rock/pop så hadde jeg ikke brukt så mye penger på HiFi og prioritert engasjement, åpenhet og basstrøkk fremfor analytiske egenskaper.

Ja, det er stor fare for at jeg bare kjøper for å kjøpe, for jeg har lett for og bli utålmodig. :-D

Skjønner det, men da forvinner moroa fort også ;-)

Hvorfor likte du ikke gallo så godt? Hvilken lyd er du ute etter? Skal ta meg en tur opp til Norsk Audio Teknikk her i Oslo så snart som mulig, og da finner jeg vel ut mere om hva jeg vil ha.

Tja... ikke lett å beskrive lyd.. syntes de manglet litt organisk klang og virket litt "metalliske" i klangen samtidig som de ikke blomstret helt før volumet ble skrudd høyt nok. Men her er jeg litt på tynn is, og jeg tror eiere fort vil fnyse på nesa av det :-D .

Hvilken lyd jeg er ute etter? Hmm.. jeg har ikke holdt på lenge nok til å konkludere men tror det er rimelig nøytral og troverdig klang (ikke for kald eller varm), så åpent og klart og presist som mulig. Men må kunne spille alle plater uten lyttetretthet og pågåenhet.

Men jeg synes det handler mye om kompromisser da det er vanskelig å få i pose og sekk. Det gjelder å finne balansegangen mellom "HiFi parametre" og en behagelig musikkformidling av de fleste plater. Noen innspillinger og høyttalere er nok i lyseste laget i forhold til virkeligheten.

Nå har jeg Focal Micro Utopia (stativhøyttalere) med REL Stampede sub, 30w klasse A fra Sugden og en Cary CD-spiller. Ganske så analytisk og nøytralt.

Høres ut som at ML er en høyttaler for meg(sikkert mange mange HT som er i min "bakgate"), men det er bare det med sweetspot. Er den ganske smal? Snakker vi 1 meter? Hvis du sitter utenfor, er det som å skru av volum, eller er det ikke så veldig stor forskjell? Bør jeg supplere med sub?

Hmm.. det er bedre å spørre eiere om dette siden jeg ikke har forsøkt så mye. Hvis du ikke vinkler riktig så kan fokus bli veldig bredt. Handler nok mest om perspektiv og klarhet, ikke volum. Men dette med å sitte på rette plass gjelder jo egentlig alle høyttalere.

Om du trenger sub til ML vet jeg ikke, men det er fornøyelig å få med de aller dypeste tonene også. Vista går ned til 43 hz, som ikke er så dypt. En sub vil kunne gi viktig info fra synt (elektronisk bass) og gi et godt fundament på rock. Kommer an på musikksmak, høyttalerne og så er det også romavhengig. Alle rom behandler bass forskjellig da det spørs hvor du får topper og bunner (når flere lydbølger møtes så opphever eller forsterker de hverandre avhengig av tiden de har brukt i rommet om du skjønner). Jeg ville ikke tenkt så mye på sub før du har prøvd ut rette høyttaler i rommet først. De er ikke alltid lette å integrere og de koster endel.

Ble mange spørsmål dette.
    Ser ut til at budsjettet kanskje kan bli sprengt og.

As usual :-D

Men setter veldig stor pris på svar!

Bare morsomt å svare!
    Ble mye off topic her :-D. Lag deg en tråd i rette avdeling snart.

Newcomer Bassen min sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler må man bare prøve selv for å faktisk oppdage at det er STOR forskjell!!!!
    Hør om du ikke kan få låne med deg hjem noen forskjellige kabler!?
    Det jeg har erfart med Nordost sine kabler er at, det er ekstremt hvor mye bedre det blir jo mer penger du putter i kablene!
    Heimdall er inngangs billetten til Nordost sin monofilament teknologi, mine erfaringer med denne kabelen er at det er et utrolig oppløst lydbildet men samtidig er det god fylde og godt med trøkk! Skal selv ha Heimdall eller en modell høyere!!!

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bassen min
    Kabler må man bare prøve selv for å faktisk oppdage at det er STOR forskjell!!!!
    Hør om du ikke kan få låne med deg hjem noen forskjellige kabler!?
    Det jeg har erfart med Nordost sine kabler er at, det er ekstremt hvor mye bedre det blir jo mer penger du putter i kablene!
    Heimdall er inngangs billetten til Nordost sin monofilament teknologi, mine erfaringer med denne kabelen er at det er et utrolig oppløst lydbildet men samtidig er det god fylde og godt med trøkk! Skal selv ha Heimdall eller en modell høyere!!!
    Dette var en gammel tråd, men det gjør jo ingenting.

Hva er monofilament-teknologi? Og hva gjør det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Dette var en gammel tråd, men det gjør jo ingenting.

Hva er monofilament-teknologi? Og hva gjør det?
    står vell egentlig best forklart på nordost sine hjemme sider.
    jeg hentet ut litt info om denne teknologien.

The Heimdall loudspeaker cable consists of twenty-four 24 AWG solid OFC conductors with an extruded silver surface, in a flat array arrangement. It is the most affordable speaker cable in the Nordost range that employs our proprietary, state of the art micro mono-filament technology which reduces insulation contact with the conductors by more than 80%. This means that current signals traveling above the surface of the conductor are virtually unimpeded by the insulation material.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •