Scart bedre enn HDMI(!!!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scart bedre enn HDMI(!!!)

En venn av meg har kjøpt Hd tuner med opptaksfunksjon fra Canal Digital. Her har han selvfølgelig sjekket ut hvordan HD-kanalene var i kvalitet. Først og fremst Canal+ Film HD.

Da jeg snakket med han, hørte jeg imidlertid noe meget oppsiktsvekkende. Da han så på kanalen, sa han at kvaliteten gjennom scart var hakket bedre enn gjennom HDMI. Han fikk også en annen til å "blindteste" dette, og han var absolutt enig i det. HDMI kabelen som var benyttet, var den i pakken.

Hvordan kan dette ha seg? Er det noe riv ruskende galt? Personen sa også at "jeg merker ikke så allverdens forskjell på de vanlige kanalene og HD kanalen". Jeg får i tillegg stille opp noen spørsmål til:
    - Hvor "godt" er Scart i forhold til HDMI. Altså: man kan vel ikke forvente å se HD is sin fulle prakt gjennom scart? Må man ikke ha HDMI for dette? (dette tror jeg, er derfor jeg er ikke fatter at ikke kvaliteten gjennom HDMI er langt bedre).

Tven som er benyttet er en Samsung LE40-M71B.
    Beklager hvis denne kunne postes en bedre plass. Visste ikke hvor det var best.

Takk på forhånd
    MVH.
    Lansky

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innstillingene på Dekoderen kan umulig være korrekt.. Det strider mot all logikk at Scart vs HDMI gir bedre bilde på scart. Du har ikke støtte for Hd i scart heller.

Han får sette seg ned og gå igjennom instillingene på utstyret sitt.

Har testet HD-dekoder fra Canal Digital, og HD kanalen gir MYE bedre bilde enn vanlige digitale sendinger..Og da MÅ du bruke HDMI som tilkobling.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD kvalitet vil kun gå gjennom HDMI. Jeg mistenker at din kamerat ikke har gått inn i videoinnstilligene, og satt HD Output til "Yes". Jeg fant ut i går nemlig at det går signaler ut av HDMI kontakten, selv når HD Output ikke er skrudd på, men boksen sender ut SD signaler ut fra boksen, for så å skalere det opp utfra HDMI utgangen.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere ting som kan være problemet her, som noen har nevnt er det mulig han har glemt å aktivere HD signalet. At han får bilde med SCART selv om HDMI kabelen er tilkoplet kan tyde på det. Det har noe med HDCP å gjøre, dersom det er aktivert skal kvaliteten på signalet forringes dersom man kopler til analogt utstyr, eventuelt skal det digitale signalet kuttes helt, jeg vet ikke helt sikkert hva som er tilfellet her.

However, så er det faktisk slik på Canal digital sine HD-dekodere at man får bedre bilde med SCART på SD-kanaler enn med HDMI kabelen selv om alt er koplet opp riktig. Det høres jo helt sykt ut, men er altså desverre tilfellet. Problemet er at dekoderen er en elendig scaler, og en enda dårligere de-interlacer. Hvis man i tillegg har en "HD-Ready" skjerm i stedet for "Full HD" så er man i problemer, og må velge mellom pest og kolera.

Case#1: Man har en "HD-Ready" TV med 768 linjer. Og koplet til med kun SCART kabel.
    Resultat: TV-signalet for SD-kanalene sendes ubehandlet som 576i direkte til TV'en. Signalet blir så de-interlacet og opp-skalert internt i TV'en til 768p for å passe til en "HD-Ready" skjerm. Resultatet er da kun avhengig av kvaliteten på TV'ens elektronikk. Og den er nok som regel milevis bedre enn det som ligger i Canal digitals HD-dekoder.

Case #2: Man har en "HD-Ready" TV med 768 linjer. Man har satt output på HD-Dekoderen til 1080i. Og koplet til med kun HDMI kabel.
    Problem 1: Dekoderen oppskalerer SD-kanalene helt forferdelig til 1080i.
    Problem 2: Signalet må så de-interlaces og ned-skaleres internt i TV'en til 768p for å passe til en "HD-Ready" skjerm.

Case#3: Man har en "HD-Ready" TV med 768 linjer. Man har satt output på HD-Dekoderen til 576p. Og koplet til med kun HDMI kabel.
    Problem 1: The "Chroma bug": LINK HD-dekoderen de-interlacer på en grunnleggende feil måte, se link.
    Problem 2: Signalet må så opp-skaleres internt i TV'en til 768p for å passe til en "HD-Ready" skjerm.

Case#4: Man har en "HD-Ready" TV med 768 linjer. Man har satt output på HD-Dekoderen til 720p. Og koplet til med kun HDMI kabel.
    Problem 1: The "Chroma bug": LINK HD-dekoderen de-interlacer på en grunnleggende feil måte, se link.
    Problem 2: Dekoderen oppskalerer så SD-kanalene helt forferdelig til 720p.
    Problem 3: Signalet må så opp-skaleres en gang til men denne gangen internt i TV'en til 768p for å passe til en "HD-Ready" skjerm.

Som man ser av disse eksemplene vil altså SCART være det beste valget for SD-kanalene. Alternativet om man VIL bruke bare HDMI kabel er å kjøpe seg en Video prosessor som f.eks. DVDO VP50, den er i stand til å reparere den dårlige de-interlacingen i HD-dekoderen, men koster jo rundt 30 000,- Har man en "Full HD" TV så kan man nok klare seg med å sende 1080i signal fra dekoderen hele tiden, men man vil nok da innimellom oppleve en god del moire effekter, men man slipper i det minste de-interlacing i HD-dekoderen (som er det verste). At man ikke kan sende 576i signal fra HD-dekoderen over HDMI er etter min mening en stor skam. Og at dekoderen ikke kan f.eks. auto switche utgangs signalet avhengig av signal inn er om mulig enda værre. Men sånn er det altså. Canal Digital kjøper inn den billigste søpla de kan finne, og tvinger oss til å bruke den om vi vil ha HD-kanaler...

Jeg har rangert "Casene" med beste resultat på toppen og dårligere nedover ved bruk av "HD-Ready" TV.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joey1313 - interresant svar du gir. Og egentlig et forbannet frustrerende ett. Er jo sykt at scart er bedre enn HDMI i dette tilfellet. Hdmi out og alt er aktivert, og instillingene er satt til 1080i.

Det er jo lureri det Canal digital driver med her da. Bildet er bedre på scart på både HD-kanalene og SD-kanalene.:-?

Men for å få det helt klart - Ville altså en tv med "full HD" ikke hatt dette "problemet"?

Hadde også vært flott om andre med Canal Digital HD-tuner kunne komme med sine erfaringer. Har andre samme "problemet"? Slik jeg forstår det på min venn, er det altså snakk om at HD-kanalene er bedre i kvalitet enn SD kanalene, men er ikke snakk om så mye. Dette er jo også forståelig siden dere sier scart ikke viser HD.

Tuneren det er snakk om, er denne, for å unngå tvil.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok dette er tøys, all logikk tilsier at HDMI vil være bedre enn SCART. Men smaken er jo som baken og alt det der, mulig han har en ekstremt sær en, eller at det er noe galt med instillinger et sted.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    Tror nok dette er tøys, all logikk tilsier at HDMI vil være bedre enn SCART. Men smaken er jo som baken og alt det der, mulig han har en ekstremt sær en, eller at det er noe galt med instillinger et sted.
    Er ikke snakk om sær smak, det er jeg sikker på

Har som sagt fått en annen til å "blindteste" det for han også. Meget rart om noe skulle være galt med instillingene, ettersom de skal være riktige fra "pakken". De er jo ferdig-innstilte.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg kobler en HD-dekoder fra CD med kun HDMI til min 32" (HD-ready) lcd og velger 720p ut (som jeg alltid gjør) så vil jeg få elendig resultat på SD kanalene, mens HD kanalene har prikkfritt bilde?

Er vel uansett bedre enn bordantenna som jeg har nå? :roll:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Så hvis jeg kobler en HD-dekoder fra CD med kun HDMI til min 32" (HD-ready) lcd og velger 720p ut (som jeg alltid gjør) så vil jeg få elendig resultat på SD kanalene, mens HD kanalene har prikkfritt bilde?
    Nei, da vil du faktisk få det værste bildet på alle kanaler. Du ønsker definitivt IKKE å sende et progressivt signal fra Canal Digitals HD-dekoder. HD-dekoderens de-interlacer er den som gjør aller mest skade på bildet. Som sagt; beste resultat får du med SCART på SD kanalene og 1080i via HDMI på HD kanalene. Prøv deg frem med test signalet til SVT2 etter sendetid. I hvert hjørne er der tall og figurer som er beregnet på å vise signalets oppløsning.

Jeg er ikke 100% sikker på den HD-dekoderen som Lansky linker til. Men det at eieren selv sier han får bedre bilde med SCART på en TV som jeg forøvrig selv har hatt gjør meg rimelig sikker på at det jeg sier i min første post her også er tilfellet for denne HD-PVR dekoderen. At HD bare er "litt" bedre enn SD er det mange som har påpekt/klaget på. En av grunnene er nok at mange sitter med dritt dekodere, en annen grunn er at de "bare" har "HD-Ready" TV. Og en tredje grunn er at SD signaler i europa tross alt har 576 linjer med informasjon, det er klart det er mye større forskjell fra USA's 480 linjer til 720p eller 1080i enn det blir på vårt europeiske system.

Jeg innser at linken jeg la ved første posten min kanskje blir litt vel teknisk, men bildene i artikkelen taler sitt tydelige språk. Enkelt forklart (og på norsk) kan man si at feilen dekoderen gjør når den gjør det orginale 576i signalet om til 576p eller 720p (de-interlacer) er at annen hver linje med fargeinformasjon blir forskjøvet både i tid og et hakk i feil retning vertikalt. Dette er kanskje fordi det er så mange "bad edits" i kildematrialet at man som produsent heller velger å behandle alle signaler på samme måte enn å legge inn kostbar elektronikk som er i stand til å tolke signalene korrekt. fordelen med en slik strategi er at forbrukeren venner seg til at bildet alltid ser ut på en bestemt måte.

Selv har jeg en DVDO VP50 klone som reparerer signalene jeg får fra HD-dekoderen. Jeg skal se om jeg kan få til noen bilder som illustrerer det jeg sier på en litt bedre måte.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig du sier her, Joey1313?
    Mener du dette gjelder for alle HD-dekodere eller for alle med HD-ready TVer?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lansky
    Joey1313 - interresant svar du gir. Og egentlig et forbannet frustrerende ett. Er jo sykt at scart er bedre enn HDMI i dette tilfellet. Hdmi out og alt er aktivert, og instillingene er satt til 1080i.
    Frustrerende? Jepp, jeg hadde selv tenkt å selge min VP50 klone når jeg kjøpte Yamaha DSP Z11. Men selv ikke denne receiveren fikser problemet vi snakker om.

Det er jo lureri det Canal digital driver med her da. Bildet er bedre på scart på både HD-kanalene og SD-kanalene.:-?
    Jeg har vurdert å snakke med forbruker rådet om dette selv, men på jakt etter "beviser" fant jeg at CD ofte utrykker seg på måter som kan tolkes på flere måter. F.eks. sier de bare at du vil få et bedre bilde, javel, i forhold til hva? Det er jo klart at selv med disse møkka dekoderene får du et bedre bilde enn hvis du sitter med en kleshenger som antenne oppe i Jotunheimen....

Men for å få det helt klart - Ville altså en tv med "full HD" ikke hatt dette "problemet"?
    Fordelen med "Full-HD" TV vil bare være at du kan motta et interlaced signal over HDMI kabelen (1080i) som du slipper å skalere en gang til. Det er ikke en optimal løsning det heller. Det er et kompromiss.

Det aller beste man kan gjøre i disse tider er faktisk å lage seg en HTPC som er i stand til å ta jobben, og gjøre den riktig!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hva er det egentlig du sier her, Joey1313?
    Mener du dette gjelder for alle HD-dekodere eller for alle med HD-ready TVer?
    Beklager, jeg forstår ikke helt hva du spør om? Jeg mener at CD burde kjøpt en dekoder som er i stand til å sende 576i over HDMI for SD kanalene. ELLER en dekoder som de-interlacer på en fornuftig måte. Det er klart dagens dekoder KAN være like god på de-interlacing som de ALLER billigste TV'ene på markedet, men det er også all æren jeg er villig til å levne den.

Om du spør meg om satelitt dekodere fra andre fabrikanter må jeg innrømme manglende erfaring med disse. Jeg bare nekter å tro at NOEN fabrikanter hadde overlevd i dagens marked med like dårlige dekodere som dem CD kjøper fra Sagem.

Når det gjelder "HD-Ready" TV så er det klart det er ingen FORDEL å ha en panel oppløsning som ikke tilsvarer noen av signalene du ønsker å sende til TV'en. Men på SD signaler via SCART vil jeg tro at en "HD-Ready" skjerm ofte vil gjøre jobben med oppskalering minst så bra at man ofte vil foretrekke det fremfor en "Full-HD" TV. Dette pga. At det stiller lavere krav til elektronikken å oppskalere/de-interlace 576i til 768p enn å gjøre det samme opp til 1080p. Det er da også min erfaring...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Beklager, jeg forstår ikke helt hva du spør om? Jeg mener at CD burde kjøpt en dekoder som er i stand til å sende 576i over HDMI for SD kanalene. ELLER en dekoder som de-interlacer på en fornuftig måte. Det er klart dagens dekoder KAN være like god på de-interlacing som de ALLER billigste TV'ene på markedet, men det er også all æren jeg er villig til å levne den.

Om du spør meg om satelitt dekodere fra andre fabrikanter må jeg innrømme manglende erfaring med disse. Jeg bare nekter å tro at NOEN fabrikanter hadde overlevd i dagens marked med like dårlige dekodere som dem CD kjøper fra Sagem.

Når det gjelder "HD-Ready" TV så er det klart det er ingen FORDEL å ha en panel oppløsning som ikke tilsvarer noen av signalene du ønsker å sende til TV'en. Men på SD signaler via SCART vil jeg tro at en "HD-Ready" skjerm ofte vil gjøre jobben med oppskalering minst så bra at man ofte vil foretrekke det fremfor en "Full-HD" TV. Dette pga. At det stiller lavere krav til elektronikken å oppskalere/de-interlace 576i til 768p enn å gjøre det samme opp til 1080p. Det er da også min erfaring...
    Jeg forsto ikke helt inlegget ditt, Joey1313. Ble litt vel teknisk på senkvelden for meg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett i en del av påstandene dine, Joey1313

Men spesielt denne føler jeg blir en litt feil framstilling :

Hvis man i tillegg har en "HD-Ready" skjerm i stedet for "Full HD" så er man i problemer, og må velge mellom pest og kolera.
    Alle disse problemene du nevner har ingenting med TV'n å gjøre med tanke på om det er et HDready eller et 1920x1080 panel TV'n er utstyrt med. Riktig oppløsning er ikke ensbetydig med best resultat.

Et eks. :

Vi har 2 TV'er. F.eks en 1080 panel's TV alla M86. Og en TV med et 1366x768 panel alla Pio PDP-508XD .

Sett på en BD film eller f.eks en oppskalert DVD til 1080i.

I begge tilfeller vil Pio'en gi deg det klart beste bildet. Til tross for sin "ugunstige" skjermoppløsning.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Du har nok rett i en del av påstandene dine, Joey1313

Men spesielt denne føler jeg blir en litt feil framstilling :

Alle disse problemene du nevner har ingenting med TV'n å gjøre med tanke på om det er et HDready eller et 1920x1080 panel TV'n er utstyrt med. Riktig oppløsning er ikke ensbetydig med best resultat.

Et eks. :

Vi har 2 TV'er. F.eks en 1080 panel's TV alla M86. Og en TV med et 1366x768 panel alla Pio PDP-508XD .

Sett på en BD film eller f.eks en oppskalert DVD til 1080i.

I begge tilfeller vil Pio'en gi deg det klart beste bildet. Til tross for sin "ugunstige" skjermoppløsning.
    Eh... Nå handlet jo denne tråden om SCART-kabel vs. HDMI-kabel på Canal Digitals HD-dekodere. Det er i hvertfall det jeg har pratet om, og hvordan man kan få best mulig bilde under de forutsetningene Canal Digital gir oss med sine elendige dekodere. Når jeg har snakket om "Full-HD" vs. "HD-Ready" har jeg tatt det for gitt at vi snakket om likeverdige paneler i TV'ene der altså bare oppløsningen har vært forskjellig. Men jeg ser jo i ettertid at jeg nok ikke har fått frem det poenget.

Du tar uansett litt feil i ditt eksempel. Pioneer TV'en er en så god TV at den helt klart vil gi et mye bedre bilde enn en Samsung M86 hvis du forer dem begge med BluRay eller oppskalert DVD. Det har du rett i, og det skulle da også bare mangle når man ser på at den ene er LCD og den andre er plasma, og i rettferdighetens navn kan vi vel ikke helt lett sette disse TV'ene i samme kattegori hverken ytelses eller prismessig.

Men jeg vil gjerne komme med en liten korrigering når det gjelder eksempelet med oppskalert DVD, for da snakker vi ikke lenger om kvalitetene til TV'ene i så stor grad, vi snakker om skalereren som gjorde jobben før TV'ene mottok signalet. La oss heller sammenligne to TV'er fra Samsung slik at det kun er oppløsningen som er forskjellig. Da vil en "Full-HD" modell ha en fordel i forhold til en "HD-Ready" modell fordi "Full-HD" TV'en kan sende signalet direkte til skjermen, mens en "HD-Ready" TV må skalere signalet ned til 768p. Og dette er litt av poenget med innleggene mine i denne tråden også. Billedkvaliteten vil alltid forringes når man skalerer, når man ønsker å skalerer opp i DVD spilleren (Eller HD-dekoderen for den saks skyld.) så må det være under den forutsetning at man etterpå ikke foretar en ny skalering i TV'en. En "HD-Ready" TV vil altså nesten alltid foretrekke å fores med det "orginale" 576i signalet fra DVD'en. Og som jeg sa i en annen post, vil dette ofte resultere i bedre bilder enn det man vil kunne få på en "Full-HD" TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har koblet min CD tuner med HDMI via min Pioneer VSX-LX70. I tillegg har jeg koblet en Compnent kabel direkte fra CD-tuner til min HD-Ready Sony lcd-tv.
    PVRen er satt opp til 1080i. Begge disse alternativene gir meget bra bilder når det sendes Hd-materiale og begge deler er klart bedre enn "vanlige" sendinger.
    Er jeg da sikret optimal kvalitet på SD-sendinger? Uetn å måtte kjøpe mere hardware selvfølgelig.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hd

Gode og fine svar Joye1313.

Må også her få poengtere at man får FULL HD på Component kabel. selv om dette ikke handler om kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Nei, da vil du faktisk få det værste bildet på alle kanaler. Du ønsker definitivt IKKE å sende et progressivt signal fra Canal Digitals HD-dekoder. HD-dekoderens de-interlacer er den som gjør aller mest skade på bildet. Som sagt; beste resultat får du med SCART på SD kanalene og 1080i via HDMI på HD kanalene.
    Takker for flotte svar fra deg. Men er mulig det er en ting om ikke har kommet klart nok frem. I min venns tilfelle, er altså scart best på BÅDE SD sendinger OG HD sendinger. Altså gir scart bedre kvalitet på Canal+ FilmHD.

Er mulig dette ikke kom klart nok frem...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SCART har da vel ikke støtte for HD?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    SCART har da vel ikke støtte for HD?
    Nei, trodde heller ikke det. Men han kan se kanalen. Og den har bedre kvalitet gjennom scart enn gjennom HDMI. Så det er sikkert ikke "ekte HD" han ser. Men som han sier om vanlige SD sendinger, så syns han disse har god kvalitet i utgangspunktet. Så han klager ikke. Han ser bedre bilde på HD kanalene enn på SD kanalene altså! Men som han sier, han syns ikke HDTV var noe spesielt. Men han klager ikke, han er spesielt glad pga opptaksfunksjonen til PVR'en.

Uansett så syns jeg jo det hele er veldig rart. Å startet denne tråden pga det.:?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •