Kabler - kanskje den glemte komponent - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8
Viser resultater 141 til 153 av 153
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Hei Hoj!
    Nei, ikke for mye øl. Men kabeltråder er som regel veldig interessante. Om ikke for annet enn humoren det ligger i å se motsetningene. Enhver må selvsagt kunne ha sine meninger om kabler (eller vaffeloppskrifter, biler, dekk, setetrekk, metaforer, analogier, etc. Regner med at du har lest hele tråden). Jeg forsøkte bare på en provoserende, kanskje sarkastisk, måte å holde liv i tråden for moro skyld. Beklager hvis noen ble støtt. Selv er jeg "kabel-subjektivist" hvis noen skulle lure. Jeg VET det er forskjell på kabler. Forskjellene er små, men de er der . Selv om kablene tilsynelatende har tilstrekkelig tverrsnitt etc. Og det synspunktet gjelder både høyttalerkabler, signalkabler (RCA) og den hørbare forskjellen mellom RCA og XLR. Ikke digitalkabler (så sant de er laget for det formatet de skal overføre).

Så synes jeg AndyMcnebb kan velge neste tema :-D .. Gjerne om musikk...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At jeg i det hele tatt melder meg på i denne tråden strider totalt mot mine prinsipper, men dog : Det jeg lurer på er hva slags annlegg man skal ha for å høre forskjell på kabler?
    Jeg var og hørte på JBL Everest med Nordost signalkabel til 105 000 kr og 2x3 m Nordost (Valhalla?) høytallerkabel til 230 000 kr. Vi snakker om en ganske fet bil etter norsk standard!
    Elektronikken var en fulrigg av MCintosh til sikert rundt millionen. Hvordan låt det? Vel, rommet var helt totalt crap! Hvorfor tar de ikke det beste og største rommet til denne pakka? Uansett, poenget er, det låt vel greit, men jeg hadde forventet mye mer til den prisen. Klarte jeg å høre på kabler her? Selvfølgelig ikke. Hva sier det meg? Vet ikke egentlig....men at flere parametere spiller inn tror jeg er et poeng.
    Hoj hører forskjell på kabler. AntonX hører forskjell. Kakehode har nylig skaffet seg Pioneer SX-3 og er helt bestemt på at han hører forskjell i sitt lytteområde. Jeg er i utgangspunktet kabelskeptiker, men jeg tror alle gutta fullt ut likevel.
    Alle har vi forskjellig elektronikk, høyttalere, rom, kabler, cd spillere, DVD spillere etc.
    Hører jeg forskjell? Vet neimen ikke alltid! Betyr det at jeg nekter for at det finnes forskjeller?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kontrollerte, kjente omgivelser (les: hjemme) er det mange anlegg som kan avsløre forskjell på kabler. Trenger ikke være voldsomt dyrt anlegg eller kabler. I bunn og grunn er det kablene selv som avslører seg. I hvertfall hvis du ikke har et helt "crappy" anlegg. Jeg hadde vanlige Monster interlink RCA-kabler og kjøpte Mundorf sølvkabler hos Eltek. Ikke spesielt dyre. Mundorfene ga en slankere (eller strammere?) bass og en tydeligere, klarere diskant (visp på cymbaler stod mer ut i rommet, romklang fra opptaksrommet fra live-innspilling omsluttet meg mer etc.). Men hvilken kabel som er best? Kommer an på smak. Av disse kablene så gir vel Monster, i mitt anlegg, en "lunere" lyd som noen vil kalle det. Mundorfene gir vel en mer analytisk, "kaldere" lyd. Jeg liker det siste. Men det stiller også større krav til lydkvaliteten på platene. Men alt er smak og behag.

Edit: Kommentaren over gjelder RCA-kabler. Nå kjører jeg fullt balansert, eller XLR. Dette gir merkbart mer ro i lydbildet. Høres umiddelbart ut som om noe lyd forsvinner, men når man lytter litt så er det langt mer gjennomsiktig. Det som forsvinner er støy. Bassen, mellomtonen og den luftige diskanten er der. Det er bare dørgende stille når det skal være stille..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Så synes jeg AndyMcnebb kan velge neste tema :-D .. Gjerne om musikk...
    Velger å fortsette kabeldebatten jeg ( og alt det den fører med seg)

Hvordan opplever de fleste forskjellen mellom vanlig RCA kabler, kontra det å benytte seg av balanserte tilkoblinger ?

Er balanserte utganger/tilkoblings muligheter et "kvalitets" stempel eller hva man skal kalle det, siden man som oftest finner det på litt mere kostbare komponenter ?

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Velger å fortsette kabeldebatten jeg ( og alt det den fører med seg)

Hvordan opplever de fleste forskjellen mellom vanlig RCA kabler, kontra det å benytte seg av balanserte tilkoblinger ?

Er balanserte utganger/tilkoblings muligheter et "kvalitets" stempel eller hva man skal kalle det, siden man som oftest finner det på litt mere kostbare komponenter ?
    Spm1: XLR er bedre ut fra min smak og de kablene jeg har prøvd. Les tidligere post.
    Spm2:
    Jeg har ikke spesielt "kostbare" komponenter selv om de har balanserte inn-/utganger. Hva mener du er kostbart? Hvis konstruksjonen er gjort bra så er det en fordel med balansert. Men det er altså generelt. På surround finner du så og si aldri XLR-kontakter. Men det fins mange surroundkomponenter med høy kvalitet likevel. Så etter min mening er vel svaret at balansert tilkobling ikke nødvendigvis er noe kvalitetsstempel i seg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du er kostbart?
    Med "oftest finner det på litt mere kostbare komponenter" mener jeg at man skjelden får denne løsningen på budsjettmodeller. Tenkte ikke på noen spesiell pris.

Men det er altså generelt. På surround finner du så og si aldri XLR-kontakter. Men det fins mange surroundkomponenter med høy kvalitet likevel. Så etter min mening er vel svaret at balansert tilkobling ikke nødvendigvis er noe kvalitetsstempel i seg selv.
    Enig.

Hvis konstruksjonen er gjort bra så er det en fordel med balansert. Men det er altså generelt.
    Så hvis konstruksjonen er gjort bra så er det ( generelt ) en ulempe/kvalitetstap med vanlig RCA ??

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det kommer vel helt an på komponent det. Surt hvis f.eks CD'n eller Pre'en har XLR, mens forsterkeren ikke har det. Da er jo RCA bedre.. Men, om konstruksjonene er gjennomført bra og balanserte så bør XLR være bedre enn RCA.
    Men dette er vel uansett ikke et spørsmål om teknikk, er det det? Plugg inn kabelen og lytt. Fins ingen fasit.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gentlemen - her ble det temperatur, omtrent som forventet. Jeg er selv kabel-skeptiker, men går ikke til sengs med hverken den ene eller den andre leiren her. Uansett så er det interessant å se det engasjementet som følger en slik debatt. Mitt innlegg med tøv rundt hamoniske var kun men for å fyre opp under debatten. Diskusjonene er selvsakt interessant, om ikke hadde jeg ikke giddet å lese 100-vis av innlegg rundt temaet. Religion er vanskelig....:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.
    3. verdenskrig kommer ikke til å bli startet av religøse fanatikere, men av
    kabelfanatikere

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis man er en kabelnekter så tror man virkelig at det ikke finnes lydmessige forskjeller på noen kabler whatsoever?

Kom igjen folkens, det er da litt søkt? ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er større forskjeller på signalkabler enn høytalerkabler.
    Støy som kommer inn signal veien blir jo forsterket inni forsterkeren. Har selv opplevd uling i høytalere i bil pga 5 meter dårlig skjermet signakabel, så forskjell er det garantert. Og som data ingeniør vet jeg også at det er forskjell på kvalitet på ethernet kabler, men her snakker vi om strekk på flere hundre meter. Det er jo også forkjeller på om kabler er myke, og stive. Hvor lette de er å montere, og hvor fort de brytes ned. Ja metall slites ned i kontakt med luft.

Når alt dette er sagt tror jeg ikke det er verken dyrt eller vanskelig å få til god skjerming og god kvalitet på en kabel. Så en kabel til 20 kroner meteren kan godt være like god som en kabel til 20.000 kroner meteren. Men forskjeller, klart det er. Man kan komme meget langt bare ved å rydde litt opp i spaggettien som mange har der bak, Lyd og støy smitter over fra en kabel til en annen.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Så hvis man er en kabelnekter så tror man virkelig at det ikke finnes lydmessige forskjeller på noen kabler whatsoever?

Kom igjen folkens, det er da litt søkt? ;-)
    Når man er kabelnekter så bruker man såklart ikke kabler.....
    Blir ikke så mye lyd av det, men finere lyd en Stillheten skal man lete lenge etter... (ref. mitt forrige innlegg.)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men for å skrive et seriøst innlegg her...

JA det er forskjell på en 5meter lang sort skolisse(signal) som følger med diverse komponenter, dere vet typen... Koster 20kroner på elkjøp...
    Og en skikkelig skjermet kabel...
    Forskjellen mellom 20kr og 1000kr er dog mye større en 1000kr og 10.000kr, så å ruinere seg på kabler synes jeg er unødvendig....

En kabel er avhengig av 3 ting, lengde, tverrsnitt og ledende materiell... Termineringspunkter er avhengig av kontaktflate og materiell...

Vil du doble kvaliteten av kabelen din.? Halver lengden.! Faktisk.......
    Er kabelen mellom dvd og forsterker 1meter lang, så blir kabelen 5ganger så bra om du kapper den til 20cm... (termineringspunkter ikke med i beregningen)
    En kabel tilfører ikke lyden noe som helst, annet en negative ting som støy....

Å bevise at det er forskjell på kabler trengs ikke, det er det ingen tvil om, men når vi snakker 20cm, 50cm kabel så er forskjellene så knøtte små, at det ikke lar seg verken måle eller høre...
    Men om man overdriver... Legger 50meter sort skolisse i en spole(kveil) mot en 50cm Nordost så skal det vanskelig gjøres å IKKE høre forskjell... på 50meter blir det så mye støy, å så mye indusert spenning, og motstand at signalet vil være særdeles dårlig når forsterkeren overtar jobben...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •