Kabler - kanskje den glemte komponent - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 153
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Peiskos? Hvilken kabel passer best til det?
    Du må passe på å finne en som er litt kald i klangen slik at det ikke blir for varmt. En kabel med sølvledere er vel greit, sølv leder jo varme meget godt også, samt er ofte ganske dyre så man får brent av litt penger også....
    Kabler - kanskje den glemte komponent-monburn-gif
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror snart vi må ha en sticky tråd som advarer kabelfolket om at kabel-trådene blir humorisert her på AVForum.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at vi med hell kan gjøre noen grep når det gjelder oppdelingen av
    kabelproblematikken.

Hvis vi deler opp hifi befolkningen i 2. De som kun er opptatt av teknisk ytelse, dvs en person som like gjerne bytter ut den superdyre spesiallagede sølvtransformatoren på forsterkeren med en billig en med bedre ytelse ( relevante spesifikasjoner ) fra en industrileverandør på Taiwan.
    Og den andre gruppen, de som aldri ville finne på å klusse til noe fra en respektert produsent.

La oss kalle de elektroingeniørene og markedsførerne.

Hvordan vil da elektroingeniørene forholde seg til høyttalerkabler?

De vil finne kabler med rett spesifikasjon for bruksområdet, dvs nødvendig nivå + 50% - 100% sikkerhetsmargin.

Hvordan vil markedsførerne forholde seg til høyttalerkabler ?

De vil finne kabler som er anerkjent som gode.
    Aller helst kabler som er "spesialtilpasset" anlegget.

Dette kan godt sammenlignes med kvinner og ingeniørers valg av diamanter.
    En optikkingeniør bruker den diamanten som måler best, såfremt de koster det samme. Nå har det seg slik at kunstig fremstilte diamanter måler bedre og er billigere...

Prøv å ta med en laboratoriefremstilt diamant hjem & se på reaksjonen.
    Den er kunstig fremstilt kjære, er den ikke flott, den er enda bedre enn de "ekte" diamantene venninnene dine har, gratulerer - den er til deg.

Sååå, hva er konklusjonen her ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnold Duck

Sååå, hva er konklusjonen her ?
    At du ønsker at vi splitter oss i to lag for å skyte med pil og bue?

Jeg vil være på det sterkeste laget

Er det de med måledataene eller de merkebevisste mon tro?

Mon tro hva Donald Duck mener ......

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne var ment for å finne motsetninger blant oss alle som elsker HiFi - og det tror jeg har fungert bra. Meningsmålingen - om man leser den nøye - er rent pølsevev. Uansett så er det nok et meget engasjerende tema dette med kabler - og bra er det. Jeg er selv kabelskeptiker, uten at jeg på noen som helst måte påstår at jeg står på riktig elvebredde.
    Uansett - denne saken illustrerer at det er temperatur og tildels høy sådant!!
    Da ønsker jeg alle en fortsatt vakker dag

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke denne tråden egentlig er no værre enn andre kabel tråder, som kabel skeptiker synes jeg det er vel mye pølsvev i de også for å si det sånn.

For å være litt alvorlig igjen, er det klart at kabler kan ha egenskaper som påvirker hifi kjedene og om mulig lyden, det er jo bare å ta eksempelet fra en annen tråd her inne der kbaskim brukte noen Xindak FS-1 høyttalerkabler og fikk problemer med at Abrahamsen forsterkeren kobblet ut pga overoppheting.

I slike tilfeller har man jo helt klart en målbar effekt der men via en blintest fint hører at den ene kabelen får forsterkeren til å slå seg av etter en halv time, mens Hama kabelen kunne spille i årevis.

Men om det betyr at man får noen hørbare possitive effekter mellom kabler som faktisk virker pga at de bare gjør det de er tiltenkt på en enkel og grei måte, det er vel noe ganske annet. Sånn sett er det kanskje litt merkelig at man ikke like ofte hører/leser om at dyre og ofte eyecandy kabler, like gjerne kan ødelegge lyden og klangen i et oppsett med å tilføre/stjele noe av samspillet. Ligger ikke det da i sakens natur at hvis det er sånn at forskjellige kabler faktisk har store påvirknings egenskaper for lyden, så må det være like lett å ødelegge lyden som å gjøre den bedre.

Den siden av saken blir vel skjeldent eller aldri nevnt i kabel debatter, der det stort sett alltid er den siste og dyreste innkjøpte kabelen som gir den beste ytelsen, og som får ingeniøren i meg til å sende disse fenomenene over i psykologen i meg, og lar den siden ta seg av forklaringene på disse effektene. Det er ofte det også som gjør meg så hjertens enig i blindtesting innprentingene som Knutinh vel ofte kommer med i slike tråder.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte skifte mellomtone elementene i fronthøytalerne mine her før jul og fikk kikket litt på de enkle "lissene" som går fra terminalene til høytalerelementene inni mine Mission høytalere. Nå er sikkert ikke alle høytalere like innvendig, mulig noen høyende fabrikanter er mer nøye på "internkablingen" i høytalerkassa enn andre. Men noe sier meg at fabrikanter ikke legger mer penger i skjulte komponenter enn absolutt nødvendig. Kan jo tenke litt andre veien også, hvordan er kvaliteten på strømbaner/internkabler inni forsterker/receiver ut til terminalen på baksiden?

Altså er det i mine øyne meningsløst å kjøpe en dyr, overdimensjonert, sølv, gull, platina, selvlysende (stryk det som ikke passer) kabel. Det eneste måtte være at man synes en kabel ser bedre ut enn andre eller at man har et miljø med mye stråling som setter spesielle krav til skjerming...

Nei, jeg koblet vekk noen kabler fra Tara Labs (80 kr/meter i sin tid) og gikk tilbake til lampettledning!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tverrsnitt messig for kabling inne i en høytaler, kan det være greit og huske på at man gjerne har ett sett med kabler fra delefilter til element, så i motsetning til en ekstern høytaler kabel er det bare en liten del av frekvens området musikk signalet og effekten går i disse invendige kabelene. Lengden og dermed også spenningsfallet blir også ofte liten i disse sammenhengene.

Ellers så har jeg også byttet ut 200kr meter høytaler kabler (isoda) til billige 4mm2 kabler fra biltema, men det var mest fordi at termineringene på isoda kablene over tid ble dårlige da noen av lederene røk av og det ikke føltes riktig å ha et kobblingspunkt der halvparten av tversnittet kom helt frem osv, mens biltema kablene her er mye mer stabile og holdbare termineringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Denne var ment for å finne motsetninger blant oss alle som elsker HiFi - og det tror jeg har fungert bra. Meningsmålingen - om man leser den nøye - er rent pølsevev. Uansett så er det nok et meget engasjerende tema dette med kabler - og bra er det. Jeg er selv kabelskeptiker, uten at jeg på noen som helst måte påstår at jeg står på riktig elvebredde.
    Uansett - denne saken illustrerer at det er temperatur og tildels høy sådant!!
    Da ønsker jeg alle en fortsatt vakker dag
    Phuuu!! Jeg besto testen ved å ikke svare :-D. Jeg tror det måtte ha vært skrivefeilen "fjærne" som luktet blåbærmuffins.

Fungerte yppelig ja.. ehh.... ingen brød og sirkus uten sterke uenigheter :twisted:

Ok, for å avslutte seriøst. Er ikke kabeldebatten svært enkelt når det kommer til stykke?

1. Vi kan kjøpe hva vi vil med våres penger. Som pene kabler for eksempel.

2. Vi kan selv høre om resultatet er bedre eller ikke.

3. Derav om billigst mulig kabler eller dyrere kabler er vårt valg.

4. Er vi i tvil om hva vi hører så kan vi blindteste enkelt og greit.

5. Alle vet at vi kan bli psykologisk påvirket.

6. Være så smart å skjønne at vår konklusjon i våres anlegg ikke betyr at
    andre nødvendigvis vil ta samme konklusjon i deres anlegg. Så og si alle har ulike
    anlegg, ulik kvalitet, ulik måte å lytte på, ulik kritisk sans og ikke minst er
    vi i ulike prisnivåer.

7. Vi har ingen beviser men de som ønsker å gjøre en stor innsats for å
    komme nærmere fast bevis er høyst velkommne til å gjøre det.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ok, for å avslutte seriøst. Er ikke kabeldebatten svært enkelt når det kommer til stykke?

1. Vi kan kjøpe hva vi vil med våres penger. Som pene kabler for eksempel.

2. Vi kan selv høre om resultatet er bedre eller ikke.

3. Derav om billigst mulig kabler eller dyrere kabler er vårt valg.

4. Er vi i tvil om hva vi hører så kan vi blindteste enkelt og greit.

5. Alle vet at vi kan bli psykologisk påvirket.

6. Være så smart å skjønne at vår konklusjon i våres anlegg ikke betyr at
    andre nødvendigvis vil ta samme konklusjon i deres anlegg. Så og si alle har ulike
    anlegg, ulik kvalitet, ulik måte å lytte på, ulik kritisk sans og ikke minst er
    vi i ulike prisnivåer.

7. Vi har ingen beviser men de som ønsker å gjøre en stor innsats for å
    komme nærmere fast bevis er høyst velkommne til å gjøre det.
    Men hallo! Det blir jo ikke noen spennende debatter hvis vi skal teste å trekke våre konklusjoner selv, istedenfor prøve å overbevise andre om at de tar feil og er idioter, være seg om de er skeptikere eller ei.!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8. Men hallo! Det blir jo ikke noen spennende debatter hvis vi skal teste å trekke våre konklusjoner selv, istedenfor prøve å overbevise andre om at de tar feil og er idioter, være seg om de er skeptikere eller ei.!

Takk skal du ha Pinguz

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelskeptiker ser jeg det er mange av... Jeg er kabelnekter.!

It truly makes the most beautiful music
    Everything it has to give
    It's everywhere hiding the listener
    Without it I could not live
    ...Silence

Amen...

Dere med kabler bråker alt for mye.!
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Kabelskeptiker ser jeg det er mange av... Jeg er kabelnekter.!
    kabelateist - en som fornekter kabler (bruker WAN og Bluetooth)
    kabelagnostiker - en som tviler på at kabel gjør annet enn å bringe signaler fra a til b
    kabelnaturist - en som helst ikke vil ha isolasjon rundt kobberet
    kabelkrishna - en som tar alle kabeldebatter med knusende ro
    kabelerotiker - en som kan finne på å bruke kablene sine til andre ting enn å koble det opp på anlegget
    kabelvåg - en som virkelig har gått langt for å finne en kabel
    kabellengde - måleenhet for distanse som ovennevnte har tilbakelagt
    kabelgatt - en kabelmuslim med båt
    kabelpragmatiker - en som søker sannheten om mystikken rundt kabler
    kabelspekulant - det motsatte av ovennevnte og alt for ofte representert som selger i HiFi butikker
    kabelkverulant - en som uansett standpunkt opplever å få krøll på kabelen

EDIT: Fjernet henvisning til religion

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kabellegger - en som... bare husk og tørk godt og trekk ned etterpå

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    (Ny kabeltråd som dør ut. Er så stille at jeg får vel sitere meg selv.)
    Det er feil bruk av "og" foran "tørk", randall. Det skal være "å tørke godt og trekke ned..".
    Ellers er det ingenting som en god kabel. Den er både nyttig og du kan som regel nyte den i fred. Det ble tidligere i tråden nevnt en analogi (eller var det metafor?) om gull og gråstein. Jeg skal love dere at en kabel som føles som gråstein IKKE får deg til å tenke på gull. Ikke i det hele tatt. En god kabel er derimot en som gjør det den skal; Gir en følelse av velvære etter å ha nytt den. Men all tvil til side: Det ER forskjell på kabler!

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er feil bruk av "og" foran "tørk", randall. Det skal være "å tørke godt og trekke ned..".
    Ellers er det ingenting som en god kabel. Den er både nyttig og du kan som regel nyte den i fred. Det ble tidligere i tråden nevnt en analogi (eller var det metafor?) om gull og gråstein. Jeg skal love dere at en kabel som føles som gråstein IKKE får deg til å tenke på gull. Ikke i det hele tatt. En god kabel er derimot en som gjør det den skal; Gir en følelse av velvære etter å ha nytt den. Men all tvil til side: Det ER forskjell på kabler!
    Helt korrekt, randall! Det med bruk av og/å ifm infinitiv er viktig. Ellers kan jeg ikke være mer enig når det gjelder kabler. Jeg er IKKE kabelskeptiker. Jeg har både hørt og følt forskjell på kabler. Dessuten har kona en veldig god vaffeloppskrift (noe liknende den som er nevnt tidligere i tråden). Den gir nyyydelige kabler. Faktisk!!

EDIT: Ok, gir meg nå. Måtte bare gi litt input i en tråd som først var ment som en provokasjons-kabeltråd, deretter ble tatt seriøst (som vanlig), deretter en språktråd, deretter litt matoppskrifter og diverse. Så da tenkte jeg bare å komme med en kommentar..(..og Knutinh: Dersom du virkelig ønsker at jeg skal dokumentere en blindtest av kabler så kan jeg gjerne gjøre det..)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt, randall! Det med bruk av og/å ifm infinitiv er viktig. Ellers kan jeg ikke være mer enig når det gjelder kabler. Jeg er IKKE kabelskeptiker. Jeg har både hørt og følt forskjell på kabler. Dessuten har kona en veldig god vaffeloppskrift (noe liknende den som er nevnt tidligere i tråden). Den gir nyyydelige kabler. Faktisk!!

EDIT: Ok, gir meg nå. Måtte bare gi litt input i en tråd som først var ment som en provokasjons-kabeltråd, deretter ble tatt seriøst (som vanlig), deretter en språktråd, deretter litt matoppskrifter og diverse. Så da tenkte jeg bare å komme med en kommentar..(..og Knutinh: Dersom du virkelig ønsker at jeg skal dokumentere en blindtest av kabler så kan jeg gjerne gjøre det..)
    - Noen øl for mye??
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    kabelateist - en som fornekter kabler (bruker WAN og Bluetooth)
    kabelagnostiker - en som tviler på at kabel gjør annet enn å bringe signaler fra a til b
    kabelnaturist - en som helst ikke vil ha isolasjon rundt kobberet
    kabelkrishna - en som tar alle kabeldebatter med knusende ro
    kabelerotiker - en som kan finne på å bruke kablene sine til andre ting enn å koble det opp på anlegget
    kabelvåg - en som virkelig har gått langt for å finne en kabel
    kabellengde - måleenhet for distanse som ovennevnte har tilbakelagt
    kabelgatt - en kabelmuslim med båt
    kabelpragmatiker - en som søker sannheten om mystikken rundt kabler
    kabelspekulant - det motsatte av ovennevnte og alt for ofte representert som selger i HiFi butikker
    kabelkverulant - en som uansett standpunkt opplever å få krøll på kabelen
    Kulturuke - helt ordinær kulturuke
    Tulkuruke - på kanten til en tullete kuruke
    Ulturkuke - å ultur, samtidig som du kuker
    Ultkuruke - å ulte en kuruke
    Tlukuruke - tlukur-uke - et nytt begrep på en "spesiell" uke - ref våre nye landsmenn (dette er en spøk:-))

Sitat fra Jan Erik Wold

En litt "artig" diggresjon ti lditt innlegg:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lest gjennom denne kabeltråden også. Og den skiller vel seg ikke så mye ut i forhold til de andre kabeldebattene.
    Har lært litt om Norsk grammatikk, avføring, bilutstyr, og hvordan man lager vaffler. Minner meg litt om ungdomskolen, hehe. Der lærte jeg heller ingenting om kabler...

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hoj!
    Nei, ikke for mye øl. Men kabeltråder er som regel veldig interessante. Om ikke for annet enn humoren det ligger i å se motsetningene. Enhver må selvsagt kunne ha sine meninger om kabler (eller vaffeloppskrifter, biler, dekk, setetrekk, metaforer, analogier, etc. Regner med at du har lest hele tråden). Jeg forsøkte bare på en provoserende, kanskje sarkastisk, måte å holde liv i tråden for moro skyld. Beklager hvis noen ble støtt. Selv er jeg "kabel-subjektivist" hvis noen skulle lure. Jeg VET det er forskjell på kabler. Forskjellene er små, men de er der. Selv om kablene tilsynelatende har tilstrekkelig tverrsnitt etc. Og det synspunktet gjelder både høyttalerkabler, signalkabler (RCA) og den hørbare forskjellen mellom RCA og XLR. Ikke digitalkabler (så sant de er laget for det formatet de skal overføre).

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •