Kabler - kanskje den glemte komponent - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 153
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom hifiklubben sitter på dokumentasjon på at denne kabelen gir bedre lyd enn vanlig nettverkskabel så er det helt kosher.

Jeg har tidligere spurt hifiklubben om slik dokumentasjon på andre kabler men de tok seg ikke tid til å besvare mailen min.
    Forbrukerombudet

-k
    Joda jeg skjønner godt hva du mener der, men jeg mener dog at teksten kan sees på to måter. Uansett skulle man tatt noen for juks med markedsføingen mener jeg det er andre produktbeskrivelser som har vært mye klarerere, f.eks qed strømkabelen du linker til tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    ...så jeg tror ikke du skal være så lei deg for mangelen av kabel argumentasjon.
    Jeg har stort sett godt humør og blir ikke lei meg over noe hifiklubben sier :-)

Jeg er i tvil når det gjelder markedsføring av hifi fordi jeg:
    • Har stor tillit til individet, og mener at staten normalt ikke skal gripe inn i anliggender mellom individer og bedrifter hvor begge parter er frivillige. Selv når individer gjør valg som for meg framstår som irrasjonelle, så vil jeg ikke pålegge dem min form for rasjonalitet, siden det er vanskelig å definere hva som er rasjonelt rent objektivt.
    • Jeg mener at når en lov først er vedtatt så skal den praktiseres eller fjernes.
    • Så lenge selger og kjøper er enige i premissene for påstander så har jeg ikke noe stort problem med det. Dersom derimot en kjøper kjøper et produkt fra hifiklubben basert på at det forbedrer hørbart prestasjonene fra de dyrt ervervede komponentene dine.", og at "hørbart" for kjøper betyr noe annet enn at "alle verdens blindtester greier ikke å avsløre pøkk forskjell" så mener jeg at kjøper med rette kan hevde seg ført bak lyset dersom hifiklubben overhodet ikke kan vise til noe.

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har stort sett godt humør og blir ikke lei meg over noe hifiklubben sier :-)

Jeg er i tvil når det gjelder markedsføring av hifi fordi jeg:
    1. Har stor tillit til individet, og mener at staten normalt ikke skal gripe inn i anliggender mellom individer og bedrifter hvor begge parter er frivillige. Selv når individer gjør valg som for meg framstår som irrasjonelle, så vil jeg ikke pålegge dem min form for rasjonalitet, siden det er vanskelig å definere hva som er rasjonelt rent objektivt.
    2. Jeg mener at når en lov først er vedtatt så skal den praktiseres eller fjernes.

-k
    Problemet med å slå lovboka i hode på HIFI brangsjen (hvis en HIFI brangsje har ett hode da...) er vel rett og slett at dette rundt kabler handler om følelser som måles i følelser.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Problemet med å slå lovboka i hode på HIFI brangsjen (hvis en HIFI brangsje har ett hode da...) er vel rett og slett at dette rundt kabler handler om følelser som måles i følelser.
    Det ville være ærlig dersom hifiklubben arrangerte en spørreundersøkelse blant kjøpere, og deretter (dersom tallene tilsa det) reklamerte med at "8 av 10 kjøpere får en positiv følelse etter å ha kjøpt dette produktet".

-k

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Vincent_vega]Men for meg som hører soleklar forskjell på høyttaler, strøm og (analoge)signalkabler innebærer det noe tusenlapper ekstra når nytt anlegg skal kjøpes...QUOTE]

Regner med lyden blir krystall når du får byttet ut strømkabelen din med en dyr en.... bytter vel i veggen, sikringskapet og ut til nærmeste trafo og i samme slengen.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Jeg skjønner hva du mener, jeg synes bare det er et fryktelig dårlig argument."

Gjør du egentlig det ? eller er det basert på antakelser.
    "Du tar for gitt at dyre kabler fungerer bedre til det kabler er ment å gjøre enn billige kabler, og hevder at du ikke får "gull for gråstein"."

Hvor i alle dager har du den påstanden fra ?
    Jeg har aldri sagt at jeg tar det for gitt at dyre kabler fungerer bedre til det kabler er ment å gjøre enn billige kabler, men jeg mener at sjansen er større for å få en kabel med kontakter av en god konstruksjon og at oppbyggingen av kabelen er av en bedre kvalitet på en kabel til 500 kr enn en til 50 kr.

"Når kjernen i diskusjonen er at noen mener at dyre kabler er akkurat like mye "gråstein" som billige kabler, så bidrar ikke analogien din til noe annet enn å repetere det vi allerede har oppfattet at du mener."

Når du sier analogi så er det vel egentlig en metafor du mener for det var vel det jeg kom med i utgangspunktet ikke sant.
    Og jeg kan vel påstå at hele denne tråden er basert på større eller mindre grad av repetisjoner.
    Ellers så var det innlegget du henviser til mitt første i denne tråden,så hvordan i alle dager kan du påstå at jeg repeterer det dere allerede har oppfattet at jeg mener ? er du synsk eller

"Velg gjerne dyre kabler hvis det gjør dagen din bedre. Fortell gjerne hvorfor du velger dyre kabler."

Det er for såvidt besvart ovenfor,men det er vanskelig for meg å si hva du mener med "dyrt".

"Men å komme med søke analogier som ikke henger på greip ser jeg ikke helt poenget med."

At metaforen jeg kom med er søkt kan jo også diskuteres til det kjedsommelige.
    Bare fortell meg hvor jeg får gull for gråstein du så går det bra

-k

Ellers så syns jeg at du er en hysterisk morsom fyr med ett engasjement som ikke mange kan overgå,stå på !

Og ha en fortsatt glittrende dag :-D

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg skjønner ikke denne forakten for kabler? Jeg er jo enig i at det er tull å ha kabler som er dyrere enn ht'ene (i de fleste tilfeller) men alle bør jo kunne høre at kabler har like ulike lydsignaturer som forsterkere og høyttalere... Så lenge jeg hører det så trenger jeg ikke ultra-avanserte vitenskapelige resultater som prøver å forklare en dritt! Jeg stoler på hørselen jeg...
    Tar du en utfordring????

Blindtest!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    ...Du får fremdeles ikke gull for gråstein.....
    ...
    Jeg har aldri sagt at jeg tar det for gitt at dyre kabler fungerer bedre til det kabler er ment å gjøre enn billige kabler, men jeg mener at sjansen er større for å få en kabel med kontakter av en god konstruksjon og at oppbyggingen av kabelen er av en bedre kvalitet på en kabel til 500 kr enn en til 50 kr.
    ...
    Dersom vi bruker kabler utelukkende for å få lyd, og helst for å få "god lyd".

Dersom en lytter eller ingen lyttere i en gitt setting kan høre noen som helst degradasjon innført med en signalkabel til 50,- kontra en til 50.000,-

Er det da slik at man får "gull for gråstein" likevel? Er gråstein kabler med dårlige egenskaper, eller billige kabler? Er alle kabler som glimrer gullkabler?

Kjernen i diskusjonen er i mine øyne:
    • hvilke tekniske egenskaper en kabel bør ha,
    • hvilke egenskaper som er hørbart forskjellige i en gitt setting,
    • hva man minimum trenger å betale for å få kabler som tilfredsstiller det over

Analogier (eller metaforer) brukt for å argumentere i den ene eller den andre retningen har ikke større verdi enn det de baserer seg på. Når noen i denne tråden hevdet at "ingen ville ha satt dekk av billigste type på en Ferrari", så er det vanskelig å si seg uenig i det, men hvis man vrir på det så er det kanskje mange som uten problemer kan si seg enig i at "uansett om jeg har Ferrari så betyr ikke setetrekkene noe for ytelsen". Det vi kommer tilbake til er uansett: "betyr kabler det samme for biler som dekk betyr for biler, eller det samme som setetrekk betyr for biler". Det igjen baserer seg på om man mener at kabler er spesielt viktig, og da er vi tilbake til utgangspunktet for diskusjonen, og vi er like langt.

-k

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så var det sakt :-D

Ser ingen grunn til og utdype tidligere innlegg.

Det som står under er til informasjon til dem som har interesse av det :-D

Analogi er en forklaring eller sammenligning som gis ved å vise til noe annet som ligner. Det har nært slektskap med en metafor

Metafor er ord, språklige uttrykk eller ulike former for billedspråk som brukes med overført betydning. Det vil si, en skriver, snakker eller på annen måte uttykker noe for slik å gi forståelse for noe annet. Metaforens egentlige betydningen kan være mer eller mindre skjult for uinvidde. Betegnelsen kommer fra det greske meta, «etter», og pherein, «bære».

Begrepet anvendes også om stilfigur (latin comparatio) som i norsk betydning blir sammenligning eller metafor. I henhold til klassiske regler består sammenligningen av tre deler: første og andre sammenligningsledd, og dertil kommer det tredje (latin tertium comparationis) som er det når de to første ligner på hverandre.

Metaforen er nært beslektet med tropen simile, men mangler ordet som åpent tilkjennegir at det dreier seg om en sammenlikning. Grammatisk framstår metaforen på flere måter:

som subjekt og predikativ: «Han er en uslepen diamant».
    som genitivskonstruksjon: «telefonkablenes nervefibre»
    som sammensetning: «skuggevev»
    som substantivfrase: «den blinde glassveranda»
    som apposisjon: «den stripete, skitne hyenen, skumringen»
    som setning: «Vindene kaster seg rundt og flykter».
    Metaforer er svært utbredt i daglig uttrykksmåte i alle språk. En metafor som er så utbredt i dagligspråket at vi ikke lenger oppfatter den som en metafor («tida går») kalles en død metafor eller klisjé.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke vanskeligere enn dette:

analogi, innbyrdes likhet mellom to ting ved sammenligning.

metafor (av gr. metaphorá, overføring, av meta-phérein over-føre) det at bruken av et ord eller uttrykk overføres fra ett betydningsområde til et annet, som når vi sier at temperaturen stiger og faller når det blir varmere og kaldere, der verbene stige og falle er overført fra å betegne bevegelser opp og ned i rom til å betegne variasjoner i temperatur.

Kilde: Caplex

analogi er nok et riktigere bruk av ord når man sammenligner billigdekk-på-Ferrari med billigkabler-på-McIntosh, for eksempel

Men å si at dyre kabler gir musikken en høy grad av akselerasjon - det er en metafor.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Tar du en utfordring????

Blindtest!
    Jeg har nok overdrevet en god del for å "hive ved på bålet", for å si det slik: Alle mine argumenter i denne debatten har blitt skrevet for å provosere! :lol:

Men jeg er hellig overbevist om at det er noe forskjeller på høyttalerkabler, men aldri så mye som i høyttalere/forsterkere...

Men en blindtest hadde vært moro! Jeg kan ta med mine Tara Labs Omni III!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det er ikke vanskeligere enn dette:

analogi, innbyrdes likhet mellom to ting ved sammenligning.

metafor (av gr. metaphorá, overføring, av meta-phérein over-føre) det at bruken av et ord eller uttrykk overføres fra ett betydningsområde til et annet, som når vi sier at temperaturen stiger og faller når det blir varmere og kaldere, der verbene stige og falle er overført fra å betegne bevegelser opp og ned i rom til å betegne variasjoner i temperatur.

Kilde: Caplex

analogi er nok et riktigere bruk av ord når man sammenligner billigdekk-på-Ferrari med billigkabler-på-McIntosh, for eksempel

Men å si at dyre kabler gir musikken en høy grad av akselerasjon - det er en metafor.

Det kan jeg være enig med deg i men utgangspunktet for denne diskusjonen var "Du får ikke gull for gråstein" og det anser jeg fremdeles som en metafor,ikke analogi :-D

Bare for å spore helt av selvfølgelig,trodde ikke at noen skulle henge seg så til de grader opp i den setningen :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heter vel:
    det er vanskelig å lage gull av gråstein.............

Absolutt en metafor

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså det er i gang igjen...:???: ....

Tråden er startet bare for å provosere og folket henger seg på med unyttige innlegg. Titter man over på musikksidene er det få som gidder å skrive stort. Kjedelig greier det der med musikk. Å krangle om det minst viktige av alt derimot.............

Joa.. har jo vært med på tilhengeren men nå er det nok...

:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heter vel:
    det er vanskelig å lage gull av gråstein.............

Absolutt en metafor
    Du har selvfølgelig helt rett
    Lettere omarbeidet med hensyn til innlegget der det ble brukt som besvarelse og for å ungå krav fra rettighetshaver. ops:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jasså det er i gang igjen...:???: ....

Tråden er startet bare for å provosere og folket henger seg på med unyttige innlegg. Titter man over på musikksidene er det få som gidder å skrive stort. Kjedelig greier det der med musikk. Å krangle om det minst viktige av alt derimot.............
    Joa.. har jo vært med på tilhengeren men nå er det nok...

:-D
    Litt skivebom, Anton.

Musikksidene (CD/SACD) har bra besøk og mange innlegg.
    Bl.a. denne:
    http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...du-na-142.html

At man velger å holde seg i tråden istedetfor å starte nye tråder i øst og vest, vel..........................

Man kan være uenig om musikk, men på en helt annen måte enn kabler........

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dessuten ser alle ironien her,alle vet jo hvor mye kabler har og si for lyden,ingen kabler ingen lyd

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg være enig med deg i men utgangspunktet for denne diskusjonen var "Du får ikke gull for gråstein" og det anser jeg fremdeles som en metafor,ikke analogi :-D

Bare for å spore helt av selvfølgelig,trodde ikke at noen skulle henge seg så til de grader opp i den setningen :-D
    Nei, jeg mitt svar handlet mer om bruken av analogier og metaforer, enn en generell språklig debatt.:
    Analogier (eller metaforer) brukt for å argumentere i den ene eller den andre retningen har ikke større verdi enn det de baserer seg på. Når noen i denne tråden hevdet at "ingen ville ha satt dekk av billigste type på en Ferrari", så er det vanskelig å si seg uenig i det, men hvis man vrir på det så er det kanskje mange som uten problemer kan si seg enig i at "uansett om jeg har Ferrari så betyr ikke setetrekkene noe for ytelsen". Det vi kommer tilbake til er uansett: "betyr kabler det samme for biler som dekk betyr for biler, eller det samme som setetrekk betyr for biler". Det igjen baserer seg på om man mener at kabler er spesielt viktig, og da er vi tilbake til utgangspunktet for diskusjonen, og vi er like langt.

-k
    Det synes for meg som om enkelte mener at dersom man sier "Du får ikke gull for gråstein", eller "ingen ville ha satt dekk av billigste type på en Ferrari" så er det case closed, og "bevist" at valg av kabler til hifi er kritisk. Jeg prøvde å påpeke at det ikke gir mening.

Slike utsagn er så langt jeg kan se bare en omformulering av det utsagnshaveren normalt allerede har sagt, uten å føle at man har fått gehør for det.

I andre tilfeller kan analogier og metaforer fungere veldig godt, når de fleste lett ser at koblingen er sterk, og at det som gjelder for det ene må gjelde for det andre. Jeg har ikke fått noen slike øye- (øre-?) åpnere enda.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skivebom, Anton.

Musikksidene (CD/SACD) har bra besøk og mange innlegg.
    Bl.a. denne:
    http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...du-na-142.html

At man velger å holde seg i tråden istedetfor å starte nye tråder i øst og vest, vel..........................

Man kan være uenig om musikk, men på en helt annen måte enn kabler........
    Skivebom?

Er du virkelig interessert i å vite hva jeg har spilt i dag?

Lærer du mye fra sidene om musikk? Sist jeg tittet igjennom en tråd lærte jeg at Beatles var søppel av Akto.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har fått mange gode tips på musikksidene.
    Og jeg er nok ikke alene.

Jeg kjenner ikke til Beatles saken din, men LYDEN på platene deres står ikke i stil til musikken deres. Dessverre!

Og ja, jeg er veldig interessert i hva folk spiller av musikk. Det ER lov til å dele erfaringer og ikke bare krangle.

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •