Kabler - kanskje den glemte komponent - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 153
    Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Det er jo helt fantastisk, at det går an :lol: :lol: :lol:

Håper du fikk med deg det aller viktigste:

"AK-DL1 er retningsbestemt, og den riktige signalveien er selvsagt angitt på kabelen, slik at du ikke risikerer å begrense ytelsen gjennom feil montering"

Regner med at dine og er retningsbestemte, må jo ikke risikere at noen 1 eller 0 får problemer grunnet feil kjøreretning
    Det som kanskje er enda mer morsomt er at om man kikker på bildet av kabelen så peker pilen på kontakten BEGGE veier. :lol:

Men seriøst så er en slik kabel rein svindel, og det får meg til å tenke meg om to ganger før jeg vil ha noe som helst med HifiKlubben å gjøre. At dem har samvittighet til å lure sine kunder på den måten inngyter ikke akkurat tillit for meg. Tenk om apoteket skulle solgt medisiner som ikke virket, og bare gamblet på at sukkerpiller gjorde samme nytten? Vi har et lovverk i Norge som sier at produktene skal holde det de lover, i så måte er det altså lovstridig å selge slikt søppel...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    ...Vi har et lovverk i Norge som sier at produktene skal holde det de lover, i så måte er det altså lovstridig å selge slikt søppel...
    Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven).

-k

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kanskje er enda mer morsomt er at om man kikker på bildet av kabelen så peker pilen på kontakten BEGGE veier. :lol:
    Ja, ikke sant, får nesten lyst på å gå inn å spørre etter veiledning :lol:

Men seriøst så er en slik kabel rein svindel, og det får meg til å tenke meg om to ganger før jeg vil ha noe som helst med HifiKlubben å gjøre. At dem har samvittighet til å lure sine kunder på den måten inngyter ikke akkurat tillit for meg. Tenk om apoteket skulle solgt medisiner som ikke virket, og bare gamblet på at sukkerpiller gjorde samme nytten? Vi har et lovverk i Norge som sier at produktene skal holde det de lover, i så måte er det altså lovstridig å selge slikt søppel...
    Helt enig med deg, snakk om villedende informasjon.
    Se på denne fantastiske 2m HDMI kabelen til 1598 Kr.

Kabler - Bildekabel | Hi-Fi Klubben: TARA LABS Prism HDMI Kabel

"Med denne kabelen får du med de siste, mikroskopiske detaljene og nyansene, som forsvinner i billigere kabler."

En god latter forlenger livet, er det ikke så :lol:

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel er alltid gøy..Vi klarer oss ikke uten..:razz:
    Om det høres ut som bomull eller krystall får bli opp til den enkelte å avgøre, det viktigste er gode kontakter og tilstrekkelig tverrsnitt. Har da lite for seg med en "god" kabel som ender opp i en messingklump med et tynt gullbelegg på...
    På signalkabler er det klart en fordel med god skjerming så slipper man unna en del problemer..
    Har lest endel kabelprat i det siste, både her og på HFS ifb. med mine siste innkjøp.
    Min konklusjon er: Det blir drittdyrt å prøve alle påstandene ops:
    Så Supra kabelen blir nok liggende en stund til :razz:

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

homeopatimedisin er jo stort sett sukkerpiller.. i blindtester fungerer de ikke bedre enn placebo. allikevel har de hjulpet tusenvis av nordmenn som legevesenet har gitt opp. det er vel der det ligger; hvis du vil og tror at det skal funke, gjør det gjerne det. også når det gjelder kabler.

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Kjører Biltema kabler - det holder for meg.

Desverre er jeg en ganske kjedelig person som ikke lar seg påvirke av hverken fancy utseende, kul innpakning eller ubekreftede høytsvevende selgerutsagn :-?

Nesten synd, for det hadde vært moro tror jeg :-D

Biltema kabler holder i masser for meg også. Den overfører lyd, gir meg lyd, gir meg det jeg vil ha. Uansett om den koster 4kr meteren eller 2000kr meteren.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sharkoon
    Biltema kabler holder i masser for meg også. Den overfører lyd, gir meg lyd, gir meg det jeg vil ha. Uansett om den koster 4kr meteren eller 2000kr meteren.
    Hørte rykter om at Biltema også skal selge HIFI anlegg i fremtiden,dette blir bra gutter,løp og kjøp !!

Ps

Du får fremdeles ikke gull for gråstein.....

Ds

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Ps

Du får fremdeles ikke gull for gråstein.....

Ds
    Hva mener du at dette er et argument for?

Dersom gråstein er akkurat hva du trenger, f.eks til å sette opp en mur. Rekker du tunge til naboen da og sier at "Du får fremdeles ikke gull for gråstein.....". Tror du ikke han bare vil riste på hodet og le?

-k

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte rykter om at Biltema også skal selge HIFI anlegg i fremtiden,dette blir bra gutter,løp og kjøp !!
    Helt sikkert mange det kommer til å duge for. Ikke sikkert du finner dem her inne men... Man skal ikke kjimse av andre sine behov

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å bli inspirert av en HFK reklame:
    "Ville du ha kjøpt din HI-FI der du kjøper bildeler?"

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    For å bli inspirert av en HFK reklame:
    "Ville du ha kjøpt din HI-FI der du kjøper bildeler?"

Knutinh :

Jeg vil formode at du skjønner argumentet og hvorfor jeg sa det i denne tråden her.
    Uansett,hvis du ikke fikk med deg poenget så ser jeg ingen grunn til og terpe mer på det :-D

Msport :

Det har du helt rett i !
    Man skal ikke kjimse av andres behov,for det gjør vi ihvertfall ikke i denne tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svindel? og holde det de lover?
    Fra produktbeskrivelsen til hifiklubben så kommer det frem at denne kabelen overfører digitale signaler tapsfritt og uten komprimering, og ved å bruke denne kabelen vil den bevare alle nyanser i musikk og filmlyd.
    Er det noe med denne kabelen som gjør at den ikke er istand til overstående ?
    Hvis nei så holder den vel akkurat det den lover, at du kan få tak i en annen kabel som er mye billigere som også er i stand til det samme ser jeg ikke på som hifiklubbens ansvar å informere om. Akkurat som en bilforhandler ikke starter et eventuelt salg med å anbefale å kjøpe en gammel billig brukt bil da du kommer deg frem med den også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh :

Jeg vil formode at du skjønner argumentet og hvorfor jeg sa det i denne tråden her.
    Uansett,hvis du ikke fikk med deg poenget så ser jeg ingen grunn til og terpe mer på det :-D
    Jeg skjønner hva du mener, jeg synes bare det er et fryktelig dårlig argument. Du tar for gitt at dyre kabler fungerer bedre til det kabler er ment å gjøre enn billige kabler, og hevder at du ikke får "gull for gråstein". Når kjernen i diskusjonen er at noen mener at dyre kabler er akkurat like mye "gråstein" som billige kabler, så bidrar ikke analogien din til noe annet enn å repetere det vi allerede har oppfattet at du mener.

Velg gjerne dyre kabler hvis det gjør dagen din bedre. Fortell gjerne hvorfor du velger dyre kabler.

Men å komme med søke analogier som ikke henger på greip ser jeg ikke helt poenget med.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Fra produktbeskrivelsen til hifiklubben så kommer det frem at denne kabelen overfører digitale signaler tapsfritt og uten komprimering, og ved å bruke denne kabelen vil den bevare alle nyanser i musikk og filmlyd.
    Hvis nei så holder den vel akkurat det den lover, at du kan få tak i en annen kabel som er mye billigere som også er i stand til det samme ser jeg ikke på som hifiklubbens ansvar å informere om. Akkurat som en bilforhandler ikke starter et eventuelt salg med å anbefale å kjøpe en gammel billig brukt bil da du kommer deg frem med den også.
    E par andre kabler:
    Diverse kabler og kabeloverganger | Hi-Fi Klubben
    QED Qonduit
    Pris fra kr 598,00
    QED Qonduit er nyutviklet nettkabel til bruk mellom stikkontakt og apparat. Ofte sees en markant forbedring sammenlignet med bruk av vanlig strømledning.
    ...
    VALHALLA TECHNOLOGY VT clean power
    Pris kr 1.498,00
    VT clean power gir deg en renere og mer stabil strømforsyning, og forbedrer hørbart prestasjonene fra de dyrt ervervede komponentene dine.
    <dato>LOV-1972-06-16-47</dato> Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven).
    ...Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud...
    ...
    Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, dersom den utnytter forbrukeres mangelfulle erfaring eller kunnskaper, og derfor må anses urimelig.
    Forbrukerombudet
    Det er et grunnleggende prinsipp, slått fast gjennom Markedsrådet og Forbrukerombudets praksis, at påstander om virkning som fremsettes i markedsføringen må kunne dokumenteres, samt at denne dokumentasjonen må foreligge på markedsføringstidspunktet
    Ja, dette gjelder en rekke andre bransjer enn hifi. Grunnen til at jeg nevner dette er fordi vi er på et forum og i en tråd hvor det er relevant, fordi jeg er mer opptatt av hifi enn av kosmetikk eller slanking, derfor er det naturlig at jeg er spesielt opptatt av hifi-bransjens markedsføring.

Jeg ser ikke at det er "ondsinnet" av meg å vise til lovverket og å bemerke at annonser ikke ser ut til å være i henhold. Dersom noen skulle ønske at det var fritt fram for hifiklubben å hevde hva som helst, så er det sannsynligvis Markedsrådet, Forbrukerombudet og lovgivende myndigheter man burde rette sin harme mot, og ikke meg.

-k

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du behøver i prinsippet bare en vanlig nettverkskabel for data for å bruke DenonLink, men i likhet med andre kabeltyper er det alltid ekstra lydkvalitet å hente ved å velge et kvalitetsprodukt som er optimalisert for formålet.

AK-DL1 er retningsbestemt, og den riktige signalveien er selvsagt angitt på kabelen, slik at du ikke risikerer å begrense ytelsen gjennom feil montering.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh, tenkte på den kabelen som var referert til i inlegget at man finner mange brudd på markedføringsloven pga påstander som ikke kan dokumenteres er jeg klar over. Men dog ikke i noe særlig grad på den nevnte kabel. Det eneste jeg ser på som på grensen er det shakudu siterer fra siden:

"Du behøver i prinsippet bare en vanlig nettverkskabel for data for å bruke DenonLink, men i likhet med andre kabeltyper er det alltid ekstra lydkvalitet å hente ved å velge et kvalitetsprodukt som er optimalisert for formålet."

Kommer an på hvordan man leser dette, og det er jo egentlig ingen tvil om at de mener man får bedre lyd med Denonlink kabelen. På den andre siden skriver de faktisk at du klarer deg med en vanlig nettverkskabel. Men poengerer at det er lydkvalitet å hente med en kabel i god kvalitet som er laget for formålet. Tipper det ikke vil bryte med noen markedsføringslov.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men poengerer at det er lydkvalitet å hente med en kabel i god kvalitet som er laget for formålet. Tipper det ikke vil bryte med noen markedsføringslov.
    Dersom hifiklubben sitter på dokumentasjon på at denne kabelen gir bedre lyd enn vanlig nettverkskabel så er det helt kosher.

Jeg har tidligere spurt hifiklubben om slik dokumentasjon på andre kabler men de tok seg ikke tid til å besvare mailen min.
    Forbrukerombudet
    Forbrukerombudet kan med hjemmel i mfl. § 15 kreve å få fremlagt dokumentasjon som viser riktigheten av påstander, og dette gjøres også i stor grad.
    ..
    Likevel har vi sett en mengde saker hvor det blant annet fremsettes påstander om slankende effekt eller positiv virkning i forhold til helseplager uten at den næringsdrivende har kunnet fremlegge dokumentasjon ved forespørsel fra Forbrukerombudet.
    ...
    Erfaringen til Forbrukerombudet med slike useriøse selskaper viser at det kun er trusler om økonomiske sanksjoner som er effektive for å få stanset disses overtredelse av markedsføringsloven.
    -k

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom hifiklubben sitter på dokumentasjon på at denne kabelen gir bedre lyd enn vanlig nettverkskabel så er det helt kosher.

Jeg har tidligere spurt hifiklubben om slik dokumentasjon på andre kabler men de tok seg ikke tid til å besvare mailen min.

-k
    Kan ikke noen anmelde dem for brudd på markedsføringsloven eller noe sånt?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Du behøver i prinsippet bare en vanlig nettverkskabel for data for å bruke DenonLink, men i likhet med andre kabeltyper er det alltid ekstra lydkvalitet å hente ved å velge et kvalitetsprodukt som er optimalisert for formålet.

AK-DL1 er retningsbestemt, og den riktige signalveien er selvsagt angitt på kabelen, slik at du ikke risikerer å begrense ytelsen gjennom feil montering.
    Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke deg her shakudu, bruker bare standard UTP Cat5 kabler i nettverket jeg sitter, så det er "mulig" du skrev noe helt annet...

En ting beviser vel denne informasjonen med all ønskelig tydelighet, og det er at som HIFI bruker er at der er lov å bruke hodet, spesiellt hvis man vil at pengene skal brukes der de gjør best nytte for seg.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Forbrukerombudet

-k
    Sist gang jeg var på hifiklubben ble jeg dynget over med en watt=kvalitet "dokumentasjon" og argumentasjon som jeg ikke synes har så veldig mye hjemme blandt seriøse hifi aktører, så jeg tror ikke du skal være så lei deg for mangelen av kabel dokumentsasjon.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •