Kabler - kanskje den glemte komponent - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 153
    Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Good 4 you! Blir jo billigere for deg da! :lol:

Men for meg som hører soleklar forskjell på høyttaler, strøm og (analoge)signalkabler innebærer det noe tusenlapper ekstra når nytt anlegg skal kjøpes...

F.eks hvis jeg sammenligner mine TaraLabs Omni III ht-kabler med Viablue SC-4 Silver Series ht-kabler så er forskjellen så stor at det blir som å sitte i yttergangen vs. sweetspot! Viablue kablene tilførte et hav av detaljer samtidig som alle frekvensene kom mere frem. Det var rett og slett som om ht'ene ennå sto innpakket i papp-eska med TaraLabs kablene på igjen...skikkelig innestengt tam lyd rett og slett! :shock:

Såe...det blir nok nye ht-kabler på meg i nærmeste fremtid når økonomien tillater det... Og enda så har jeg ikke kommet til signal og strømkabler... :roll:

Jeg er helt enig i at gode kabler i et seriøst anlegg er viktig, både for lyden og utseende sin del, men jeg helt uenig i at det er soleklare forskjeller.
    Det høres jo ut som du beskriver forskjellen som natt og dag her...

Jeg mener at hvis du har funnet de stereokomponentene som gir en perfekt match med tanke på hva slags lyd du liker, og tatt i betrakning at komponentene er plassert optimalt i et godt egnet rom, så kan kablene til en viss grad være med på å finpusse på de aller minste smådetaljene.
    For meg er dette mer realistisk.
    Jeg har også hørt forskjell på kabler, (kabler med stor forskjell på kvalitet,) men ikke direkte soleklare.
    Ikke noe alle og enhver hører, for å si det sånn.:-D

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Et råflott anlegg med biltema kabler er som en Lamborghini med Hankook billigdekk"

Gammelt AV-jungelord!
    Min mening:
    Et råflott anlegg med Biltemakabler er som en Lamborghini med Lada nøkkelring!

Uansett er det ikke antall kroner som avgjør hvor god en høyttalerkabel er. Med vanlig kobber, rett tverrsnitt og gode termineringer så er du i mål. For min del blir det Biltemakabler på 4kvmm rett i skruterminalene. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at det forsterkeren putter i kablene mine kommer uforstyrret frem til høyttalerene.

Det viktigste er det du har i hver ende av kablene! Hehe...

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å kvalifisere til blindtest, kreves det litt mer enn bind for øynene. kameraten din har kanskje en viss forventningsfullhet i stemmen når han sier "hør nå da", du sitter og hører at kompisen skrur ut lampettledningen og erstatter den med en solid banaplugg som sier 'klonk' i det den treffer høyttalerterminalen etc etc etc. en solid blindtest på linje med den man tester legemidler er milevis fra noe man klarer å oppnå hjemme i egen stue.

jeg tviler ikke på at mange her på forumet hører forskjell på kabler, på samme måte som jeg ikke tviler på at de aller fleste kristne føler Guds nærvær. om det derimot er hold i det er en annen sak. problemet med begge påstandene er at ingen har noen håndfaste beviser for det ene eller det andre, og det hele ender i en suppe av steile påstander, personangrep og at man sitter i hver sin leir og blir mer og mer enige om at alle andre har feil.

når det er sagt, jeg påstår ikke at sytråden man brukte på 70-tallet er fullgod med dagens. tversnitt, skikkelig terminering og god skjerming påvirker sikkert lyden i større eller mindre grad.

når det gjelder digitalkabel.. hvis noen klarer å høre forskjell på min egenproduserter rj-45 og Denonlink's tilsvarende til 4500 kr, skal jeg marinere den i linolje og spise den med båtpoteter, ruccolasalat og cherrytomater. forslag til saus mottas sammen med eventuellt testoppsett.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med bildekabler? Det er jo en mer objektiv greie. Noen som mener at det ikke fins gode og dårlige scartkabler?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Tar du en utfordring?
    Tror kanskje vedkommende tok seg litt vann over hodet med den kommentaren, Jørn..

Men, har erfart at som man sier:
    "Ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd"..

Så da kjøper jeg de kablene som gjør seg best i mitt anlegg!

Newcomer Vedkomfyr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor underholdningsverdi i disse KABEL-trådene, men ikke mer en det.:-D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt presentert blindtester hos mine kompiser hvor de hadde byttet ut både ht-kablene og innvendige kabler på sine høyttalere, og hver gang hørte jeg forskjell på lyden fra forrige gang jeg var der uten å få noen hint på forhånd.
    Ja den leksa har vi jo aldri hørt før? :roll:

Problemet med dere med gullører, er at de (les; ørene) aldri fungerer i kontrollerte blindtester. Ergo er det vel ikke å karakterisere som annet enn tomprat? Hvis du virkelig har så fantastisk hørsel, foreslår jeg at du gjør dem til ditt levebrød. Det burde jo være mulig å tjene enormt med penger på så unike egenskaper? Jeg er i hvert fall villig til å hylle deg som min nye "Hi-Fi Guru" om du kan bevise påstandene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel aldri sagt at en "sånn billigkabel" låter direkte dårlig, men har ofte følt at slike. Men føler at de spesielt på "stranded" varianter låter ikke fullt så dynamisk.

Men, som regel må jeg bytte minst 2 ganger før jeg finner ut av hva som er forskjellene.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker penger på så mye annet rart, så om jeg bruker noen kr på kabler som jeg mener virker så har jeg verken dårlig samvittighet eller behov for å forsvare akkurat det kjøpet Er meg klinkende likegyldig hva folk mener om det.

Hvor mange bilentusiaster er det ikke som skryter på seg 10-15hk ekstra pga ei ny potte og et nytt filter?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Bruker penger på så mye annet rart, så om jeg bruker noen kr på kabler som jeg mener virker så har jeg verken dårlig samvittighet eller behov for å forsvare akkurat det kjøpet Er meg klinkende likegyldig hva folk mener om det.

Hvor mange bilentusiaster er det ikke som skryter på seg 10-15hk ekstra pga ei ny potte og et nytt filter?

eller nye setetrekk -

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    eller nye setetrekk -
    Det også, for ikke snakke om fiskere som har 1 snøre, 1 stang og en snelle for hver enkelt elv igjennom det langstrakte land? Eller kjøper seneklippere som er et avansert navn for negleklippere til flere ganger prisen?

Da bør vel også vi få lov til og kose oss litt med feelgood følelsen, som for min del er en viktig grunn til kabelkjøp

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Men da snakker vi reéll effektøkning, om kanskje ikke så stor...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Hva med bildekabler? Det er jo en mer objektiv greie. Noen som mener at det ikke fins gode og dårlige scartkabler?
    Video har normalt betydelig høyere båndbredde enn audio. Det gjør at modeller som beskriver fenomenene i audiokabler med tilstrekkelig presisjon og som tilsier at det aller meste duger, ikke nødvendigvis har gyldighet for video.

Jeg bruker DVI-kabelen på 2 meter som fulgte med en Dell-skjerm. Funker fin-fint.

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode kabler, som en kan nyte starter på 5.000,- slik er det bare.. Alt annet er drit!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Gode kabler, som en kan nyte starter på 5.000,- slik er det bare.. Alt annet er drit!
    Det er da enda godt du har TROEN i orden, HoJ.....................

Man kan tro seg til mye rart, også forskjeller på høyttalerkabler.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Kabler - kanskje den glemte komponenten"

Noen som muligens ikke har vært innom avforum det siste året??

Nei, jeg vil heller si..

Musikken - kanskje den glemte komponenten..
    For saken er vel at mange av oss lytter til lyder, forandringer osv. men hva med å høre på musikken...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, jeg vil heller si..

For saken er vel at mange av oss lytter til lyder, forandringer osv. men hva med å høre på musikken...
    Haha, bra sagt!

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, jeg vil heller si..

Slutter meg til asvaberg - you nailed it

Newcomer kyrie neslie sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er bare tull med mindre du virkelig har Lamborghini!

Jeg prioriterte faktisk billige Hankook dekk på min late gamle VW golf, men det var for å bruke mer penger på kabler etc. til anlegget! :lol:
    Herregud ler meg snart skvett ihjel

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    når det gjelder digitalkabel.. hvis noen klarer å høre forskjell på min egenproduserter rj-45 og Denonlink's tilsvarende til 4500 kr, skal jeg marinere den i linolje og spise den med båtpoteter, ruccolasalat og cherrytomater. forslag til saus mottas sammen med eventuellt testoppsett.
    Det er jo helt fantastisk, at det går an :lol: :lol: :lol:

Håper du fikk med deg det aller viktigste:

"AK-DL1 er retningsbestemt, og den riktige signalveien er selvsagt angitt på kabelen, slik at du ikke risikerer å begrense ytelsen gjennom feil montering"

Regner med at dine og er retningsbestemte, må jo ikke risikere at noen 1 eller 0 får problemer grunnet feil kjøreretning

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •