Kabler - kanskje den glemte komponent - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 153
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Grunnen for at man sammenligner dekk med kabler i dette tilfellet er pga at begge har utrolig mye å si, kablene når det gjelder sammenheng i lyden og dekkene når det gjelder grep/feste mot underlaget... :roll:
    Så vidt jeg vet er det kobber i de fleste ht-kabler. Eneste forskjell er vel tverrsnittet. Hva kobberet er pakket inn med har vel ikke så mye å si for lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen for at man sammenligner dekk med kabler i dette tilfellet er pga at begge har utrolig mye å si, kablene når det gjelder sammenheng i lyden og dekkene når det gjelder grep/feste mot underlaget... :roll:
    Grunnen for at han sammenligner dekk med bilseter i dette tilfellet er vel pga at han mener at ingen betyr spesielt mye for ytelsen... :roll:

-k

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    forskjellen mellom en riktig dimensjonert kabel og en dyr kabel kan knapt kalles utrolig.
    Pris har som regel ikke noe å si på en kabel, men at det er hørbar forskjell mellom forskjellige kabler er helt soleklart!

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at det er hørbar forskjell mellom forskjellige kabler er helt soleklart!
    For deg er det kanskje det. For meg er det ikke det.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har iallefall aldri glemt kablene når jeg har koblet opp anlegg

Og ikke glem å stenge igjen ubrukte stikkontakter for mere detaljert og fokusert lyd.
    Machina Dynamica's Tru-Tone Duplex Covers

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For deg er det kanskje det. For meg er det ikke det.
    Good 4 you! Blir jo billigere for deg da! :lol:

Men for meg som hører soleklar forskjell på høyttaler, strøm og (analoge)signalkabler innebærer det noe tusenlapper ekstra når nytt anlegg skal kjøpes...

F.eks hvis jeg sammenligner mine TaraLabs Omni III ht-kabler med Viablue SC-4 Silver Series ht-kabler så er forskjellen så stor at det blir som å sitte i yttergangen vs. sweetspot! Viablue kablene tilførte et hav av detaljer samtidig som alle frekvensene kom mere frem. Det var rett og slett som om ht'ene ennå sto innpakket i papp-eska med TaraLabs kablene på igjen...skikkelig innestengt tam lyd rett og slett! :shock:

Såe...det blir nok nye ht-kabler på meg i nærmeste fremtid når økonomien tillater det... Og enda så har jeg ikke kommet til signal og strømkabler... :roll:

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men for meg som hører soleklar forskjell på høyttaler, strøm og (analoge)signalkabler innebærer det noe tusenlapper ekstra når nytt anlegg skal kjøpes...
    Jepp, så kan jeg bruke pengene på å kjøpe nye dekk til bilen isteden

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, så kan jeg bruke pengene på å kjøpe nye dekk til bilen isteden
    Nei det er bare tull med mindre du virkelig har Lamborghini!

Jeg prioriterte faktisk billige Hankook dekk på min late gamle VW golf, men det var for å bruke mer penger på kabler etc. til anlegget! :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke denne forakten for kabler? Jeg er jo enig i at det er tull å ha kabler som er dyrere enn ht'ene (i de fleste tilfeller) men alle bør jo kunne høre at kabler har like ulike lydsignaturer som forsterkere og høyttalere... Så lenge jeg hører det så trenger jeg ikke ultra-avanserte vitenskapelige resultater som prøver å forklare en dritt! Jeg stoler på hørselen jeg...
    Stoler du på hørselen bør du ta en blindtest! Ellers er slike uttalelser verdiløse. Jeg nekter å ta utsagn som at kabler er like forskjellige i lyd som f.eks høytt. og forsterker seriøst. Ingen tror på det.
    Viktigst for lyden er: Romakustikk, romakustikk og romakustikk. Dernest høyttalere og så forsterker. Digitale signalkilder påvirker noe, men veldig mye mindre enn høyttalere og forsterkere. Analoge platespillere er det stor forskjell på. Kabler er knapt målbart, og ikke til dags dato påvist å ha noen hørbare forskjeller. Blindtester på kabler viser oftest et nullresultat, altså at deltagerne ikke klarer å skille de fra hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

F.eks hvis jeg sammenligner mine TaraLabs Omni III ht-kabler med Viablue SC-4 Silver Series ht-kabler så er forskjellen så stor at det blir som å sitte i yttergangen vs. sweetspot! Viablue kablene tilførte et hav av detaljer samtidig som alle frekvensene kom mere frem. Det var rett og slett som om ht'ene ennå sto innpakket i papp-eska med TaraLabs kablene på igjen...skikkelig innestengt tam lyd rett og slett! :shock:

Såe...det blir nok nye ht-kabler på meg i nærmeste fremtid når økonomien tillater det... Og enda så har jeg ikke kommet til signal og strømkabler... :roll:
    Få en kamerat til å bytte mens du hører med bind for øynene. Jeg er sikker på at du får mindre enn 50% rett ved 15 forsøk

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Stoler du på hørselen bør du ta en blindtest! Ellers er slike uttalelser verdiløse. Jeg nekter å ta utsagn som at kabler er like forskjellige i lyd som f.eks høytt. og forsterker seriøst. Ingen tror på det.
    Viktigst for lyden er: Romakustikk, romakustikk og romakustikk. Dernest høyttalere og så forsterker. Digitale signalkilder påvirker noe, men veldig mye mindre enn høyttalere og forsterkere. Analoge platespillere er det stor forskjell på. Kabler er knapt målbart, og ikke til dags dato påvist å ha noen hørbare forskjeller. Blindtester på kabler viser oftest et nullresultat, altså at deltagerne ikke klarer å skille de fra hverandre.
    AMEN!!:twisted:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stoler du på hørselen bør du ta en blindtest! Ellers er slike uttalelser verdiløse. Jeg nekter å ta utsagn som at kabler er like forskjellige i lyd som f.eks høytt. og forsterker seriøst.
    Jeg har blitt presentert blindtester hos mine kompiser hvor de hadde byttet ut både ht-kablene og innvendige kabler på sine høyttalere, og hver gang hørte jeg forskjell på lyden fra forrige gang jeg var der uten å få noen hint på forhånd.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror du burde skaffe deg nye høyttalere i stedet jeg.
    Hvis høyttalerne krever kabler til x antall tusen før de spiller bra, er det billigere å bytte de ut. Kan'ke ha det sånn vet du :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt presentert blindtester hos mine kompiser hvor de hadde byttet ut ht-kablene og innvendige kabler på sine høyttalere, og hver gang hørte jeg forskjell på lyden fra forrige gang jeg var der uten å få noen hint på forhånd.
    Veel... hvis de sa at noe var forandret, er jo det verdiløst. Var det bare kablene som var forandret? Var høyttalere vinklet eller flyttet litt? Satt du på centimeteren på samme sted som forrige gang? Er du klar over at en avstandsforskjell på 2-3 cm kan utgjøre f.eks 8dB i nivå ved visse frekvenser? 8 dB!! Altså hvis du flytter høyttalere eller hodet ditt 3 cm. Hvor stort tror du avviket er på kabler? Så godt som 0, vi snakker vel promille. Hvordan greier du å høre det?? Verden vil bedras, og spesielt audiofile.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Tror du burde skaffe deg nye høyttalere i stedet jeg.
    Hvis høyttalerne krever kabler til x antall tusen før de spiller bra, er det billigere å bytte de ut. Kan'ke ha det sånn vet du :-D
    Nei ht'ene er gode de, og Viablue kabelen er ikke så mye dyrere enn TaraLabs kabelen jeg har ifra før (ihvertfall ikke til den prisen jeg får de for). Men som sagt så mener jeg ikke at dyrere kabler er bedre. Jeg har jo ennå ikke testet (noen billigere) Van Den Huul kabler som jeg skulle få låne hos en kompis, og Supra har jeg ikke testet ennå heller, men min foreløpige konklusjon er at mine TaraLabs kabler er milevis ifra det Viablue kablene presterte...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med rett kabel kan anlegget vertfall se så mye bedre ut, at jeg kan tillate meg å tro at det høres bedre ut også

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veel... hvis de sa at noe var forandret, er jo det verdiløst. Var det bare kablene som var forandret? Var høyttalere vinklet eller flyttet litt? Satt du på centimeteren på samme sted som forrige gang? Er du klar over at en avstandsforskjell på 2-3 cm kan utgjøre f.eks 8dB i nivå ved visse frekvenser? 8 dB!! Altså hvis du flytter høyttalere eller hodet ditt 3 cm. Hvor stort tror du avviket er på kabler? Så godt som 0, vi snakker vel promille. Hvordan greier du å høre det?? Verden vil bedras, og spesielt audiofile.
    Nei pointet er at de ikke sa noen ting, men så var det jo snakk om at de hadde byttet ut org. innvendig kabling i et par CV V-15F og en CV senter-ht med de beste Van Den Huul kablene, og de gamle bilstereo-lissene han hadde til ht-kabler var også byttet ut mot Van Den Huul. Klart jeg hørte forskjell! Diskanten var ikke så skarp ved de samme (høye) volum som før og det var faktisk et snev av mellomtone i de CV'ene for en gangs skyld!

Ht'ene sto akkurat likedan plassert og vi sitter nesten på faste plasser (liten stue) hver gang jeg er er innom der...

Men så skal det også sies at jeg kun trodde han hadde byttet ht-kabler...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler er viktig, ingen tvil om det. Det viktigste er imidlertid at komponentene blir tilvirket når det er fullmåne.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke i tvil om at de som TROR at det er stor forskjell på høyttalerkabler, også OPPLEVER en stor forskjell. Det jeg ikke forstår er dems behov for å overbevise alle andre om at fysikkens lover ikke gjelder når det kommer til høyttalerkabler. Men det har kanskje noe med det som Winston Churchill sa ved en anledning: “A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject.”

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heller kabel-skeptikerne som føler behov for å overbevise oss som hører forskjell om at det er umulig...

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •