Terminering til Magic Wonder høyttalerkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Terminering til Magic Wonder høyttalerkabel

Hva bruker dere som har Magic Wonder til å terminere kablene med.

Jeg har bestilt meg et sett med denne kabelen, og lurer på hvor mye jeg bør satse på termineringen. Alternativer hittil er: WBT-0660 (680) og KIMBER PostMaster-25 (33) [Moderatoredit: forhandlerlenke fjernet]. Disse to typene vet jeg holder høy kvalitet men det er også problemet i og med at de er ganske dyre. Så hvis noen vet om noen anstendige spader til dette formålet så hadde jeg satt stor pris på tips.

Jeg har noen Monster bananer og spader som jeg bruker på EKKJ kabelen min som jeg kan lodde av, og sette på. Men jeg vil helst ha plugger som har kobber som hovedbestanddel og det har ikke Monster sine...

- Freddy 8)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si du var rask roffe. Må være en slags rekord.

Bilder kommer her:
    WBT:

Kimber:

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva? La du ut forhandlerlenke for å lette tilgangen til bilder? Er du teit? Du må henges.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et øyeblikks tankeløshet har så mange resultater... :roll:

Men tilbake til saken. Noen som har noen tips?

- Freddy 8)

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker dem uterminert, slik det anbefales. Bortsett fra lyden, som selfølgelig er det viktigste, er disse kablene håpløse å jobbe med.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet noen kabelsko i ren kobber med skrutilkobling jeg hadde tenkt å bruke. Fant de faktisk i min fars garasje, og ja han samler på mye rart.

Bilder av kabelskoen:

(har i tillegg filt noen opp til spader)

Disse burde være flotte å bruke tror nå jeg. Terminalene på forsterkeren kan ikke ta så store kabler så der må det termineres uansett. Jeg tenkte bare det ville være bedre å få skrudd/loddet dette sammen slik at jeg får klemt de bedre fast på høyttaler-terminalen. Det er vanskelig å få klemt det godt fast med vanlige skruterminaler. Eller har du fått det til å henge bra?

Jeg forventer at de er ekle å jobbe med. Har nå 4x EKKJ til høyttalerene og det er ikke bare bare det heller. Er litt spent på hvor gale det egentlig er.

- Freddy 8)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freddy
    Jeg har funnet noen kabelsko i ren kobber med skrutilkobling jeg hadde tenkt å bruke. Fant de faktisk i min fars garasje, og ja han samler på mye rart.

Bilder av kabelskoen:

(har i tillegg filt noen opp til spader)

Disse burde være flotte å bruke tror nå jeg. Terminalene på forsterkeren kan ikke ta så store kabler så der må det termineres uansett. Jeg tenkte bare det ville være bedre å få skrudd/loddet dette sammen slik at jeg får klemt de bedre fast på høyttaler-terminalen. Det er vanskelig å få klemt det godt fast med vanlige skruterminaler. Eller har du fått det til å henge bra?

Jeg forventer at de er ekle å jobbe med. Har nå 4x EKKJ til høyttalerene og det er ikke bare bare det heller. Er litt spent på hvor gale det egentlig er.

- Freddy 8)

Jeg ødela en terminal på høyttaleren når jeg forsøkte å stramme til med en tang :?

Har fått festet dem greit nå og håper det blir lenge til neste gang jeg skal bakse med dem. De kabelskoene har nok ikke like rent kobber som kabelen uten at jeg kan si om det vil ha noen innvirkning eller ikke.

Kabelen er så stiv at du kan bruke en bit på tre meter som pekestokk :lol:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått festet dem greit nå og håper det blir lenge til neste gang jeg skal bakse med dem. De kabelskoene har nok ikke like rent kobber som kabelen uten at jeg kan si om det vil ha noen innvirkning eller ikke.
    Jeg er litt bekymret for terminalene også, enda en god grunn til å terminere kabelen. Kabelskoene har nok ikke like ren kobber som kablene, men det er ikke messing eller et annet metall som kan gi andre hørbare effekter.

Kabelen er så stiv at du kan bruke en bit på tre meter som pekestokk :lol:
    Skal si jeg gleder meg :shock: Blir nok noen timer med godt arbeid dette her.

Jeg forstår det på deg at du er meget fornøyd med lyden. Hva byttet du fra? Og eventuelt hvilke andre kabler har du testet den mot, direkte og indirekte?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet den imot Ixos SW511 og Van den hul CS 122, som koster henholdsvis 70 og 160 for meteren, altså ingen high-end kabler. Alle kabelene leverer lyd av god kvalitet. AM er i forhold til Ixos imidlertid langt mer åpen i toppen og har dypere og fastere bass. samt at stereoperspektivet strekker seg lengre i alle retninger. I forhold til Van den hul har den noe fastere bass, samt at den overgår vdh kabelen i tonal balanse, samt åpenhet og gjennomsiktighet i de øvre frekvenser- i tillegg virker det som den demper skarpheter som s og shh lyder. Alt i alt en meget musikalsk og homogen kabel med svært god bassgjenngivelse.

Jeg har tidligere hatt Kimber 4TC som koster ca 400,- pr meter og som er en meget annerkjent kabel. Synes AM minner veldig om disse.

Jeg kjører biwiring, noe som ikke gjorde saken lettere ved tilkobling :x

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet EKKJ kabelen mot Kimber 4TC og Monster M2.2s og det var ikke særlig store forskjeller. 4TC var mer dynamisk og åpen, men manglet litt trykk helt i kjelleren. Mens Monster M2.2s var den med best diskant synes jeg.

EKKJ var litt mer åpen i mellomtonen og hadde bedre bassgjengivelse enn begge de to over i det systemet jeg testet de.

Så jeg er spent på Wonder. Hentet den på posten for en time siden...
    EKKJ var faktisk mer stiv, så jeg ble lettet.

Gleder meg til å få testet de. Får prøve de forskjellige terminerings måtene jeg har å lytte litt. Tenkte uterminert på høyttaleren og terminert med spadene jeg laget av kabelskoene på forsterkeren.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er Wonder koblet til. Den var en del bedre enn EKKJ, selv ved første lytt. Tenker det bedrer seg litt etter en ukes tid elle så.

Den var jo ikke spesielt vanskelig å jobbe med heller. Nå er jeg vant til 4x EKKJ kabler, og der må man jo ta spenntak for å lage den minste bue og gjøre den permanent.

Jeg brukte spadene (loddet de på) på forsterkersiden, og uterminert på høyttalerene. Funker fint det, god kontakt er det tydeligvis for de sitter bom fast begge steder.

Så langt er jeg meget fornøyd.

- Freddy 8)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de hjemmelaget spadene dine vil oksidert, eller har allerede gjort for lenge siden. det låter ikke bra.
    det beste er å skaffe en god gullakert sak, gull holder seg rent for evig og alltid.
    du vil uansett ikke kunne høre forskjell på metall eller kobber som bestanddel

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vil nok oksydere over litt tid ja. Tenker på en mulig løsning på det også.
    Det er bare det at forgylte spader av noenlunde kvalitet koster litt penger (noe jeg ikke har for mye av for tiden...). Jeg har noen Monster spader jeg kan bruke, men de er i messing og jeg vil helst unngå det. Men det funker sikkert fint på tross av det...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •