KABLER TIL Å BLI FORBANNA PÅ!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

KABLER TIL Å BLI FORBANNA PÅ!!

Blid å fornøyd hentet jeg igår en pakke på pkontoret. Den inneholdt 8 meter med Audio Magic Wonder høyttalerkabler. Da jeg har hørt mye bra om denne kabelens lydmessige egenskaper, gledet jeg med selvfølgelig til å koble dem til.

Lettere sagt enn gjort.

Disse kablene er EKSTREMT stive. Derfor er de også et Hæ...ete å jobbe med. Jeg skulle selvølgelig biwire. Etter mye pes, fikk jeg endelig koblet på forsterkeren. Å få stappet den inn i hylla, med dobbelt sett wonder bak er ett helvete. Effeltrinnet mitt veier 13 kilo, bakenden av dette står nå i lufta pga kablens "løfte" egenskaper.

Jeg er relativt godt trent, men etter at jeg hadde bakset med "wonder" kablene en times tid var jeg sliten, lei og med såre fingertupper. Om ikke det var nok hadde den ene ht fått en ripe pga en ekstremt skarp strippet ende av kabelen som gikk "highwire".

Når jeg endelig var ferdig, var irritasjonen såpass stor at jeg såvidt klarte å glede meg over den meget gode lyden som de produserer.

Omtale av den lydmessige delen kommer sammen med testrapport av høyttalerne senere, må bare roe meg litt ned først :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solid-core kabler burde ha en medfølgende bruksanvisning. :wink: De må heller ikke bøyes for mye.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Solid-core kabler burde ha en medfølgende bruksanvisning. :wink: De må heller ikke bøyes for mye.
    Ja, liker det dårlig hver gang jeg er nødt til bøye på dem. Føler at de forringes for hver bøy.

Høyttalerne mine, som veier 35kg stk, står på spikes på et lakert tregulv. Kablene er så stive at hvis man flytter høyttalene "mot kablenes vilje", drar de den tilbake igjen, vet ikke om jeg skal eller :cry:

Det er når en holder på med slikt man for alvor skjønner at man er hifi-nerd :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper du ble fornøyd. Det var ikke så hyggelig å høre at du skadet deler av anlegget, men Wonder er en stiv kabel, det er sikkert. Ulempen er derimot at den spiller ganske greit. :shock: ops:

Mvh
    Thomas
    Høium Hifi AS

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoium
    Jeg håper du ble fornøyd. Det var ikke så hyggelig å høre at du skadet deler av anlegget, men Wonder er en stiv kabel, det er sikkert. Ulempen er derimot at den spiller ganske greit. :shock: ops:

Mvh
    Thomas
    Høium Hifi AS

Joda, er absolutt fornøyd, lydegenskapene veier tross alt 98%. Skal man biwire og trekke denne kabelen gjennom litt krinkelkroker, bør man imidlertid være utstyrt med en god porsjon tolmodighet-noe jeg desverre ikke har alt for mye av :wink:

Spørsmål; kablene har retningsvisere, er dette fordi de har retningsbestemt konstruksjon,
    eller er det en hjelpemerking slik at du senere kan se hvilken retning de er spilt inn?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dang... hadde tenkt å skaffe meg slike... men dersom de er så stive blir det ... vanskelig...

Jeg er nemlig avhengig av å ha senter og forsterker på hjul (må noen ganger flyttes 30cm til siden for å komme til dør til bod bak...) --- gode alternativer som ikke er så stive og ikke koster en formue mer?

AudioMagic har to typer ser jeg, er de like stive begge to?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Dang... hadde tenkt å skaffe meg slike... men dersom de er så stive blir det ... vanskelig...

Jeg er nemlig avhengig av å ha senter og forsterker på hjul (må noen ganger flyttes 30cm til siden for å komme til dør til bod bak...) --- gode alternativer som ikke er så stive og ikke koster en formue mer?

AudioMagic har to typer ser jeg, er de like stive begge to?

Wonder er stivest fordi den har den tykkeste lederen(6mm), Star er 4mm tykk og derfor litt mindre stiv.

Ixos SW511 er en glimrende kabel til bare 50,- meteren. Den ble testvinner blant 18 kabler i svenske hifi&musik.

moderatoredit: forhandler fjernet, ta slikt i Produkt og prisjakt

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Claus
    Joda, er absolutt fornøyd, lydegenskapene veier tross alt 98%. Skal man biwire og trekke denne kabelen gjennom litt krinkelkroker, bør man imidlertid være utstyrt med en god porsjon tolmodighet-noe jeg desverre ikke har alt for mye av :wink:

Spørsmål; kablene har retningsvisere, er dette fordi de har retningsbestemt konstruksjon,
    eller er det en hjelpemerking slik at du senere kan se hvilken retning de er spilt inn?
    Kablene bør kobles opp med pila pekende mot høyttalerne. Med andre ord, ja, de er retningsbestemt.

Mvh
    Thomas

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kablene bør kobles opp med pila pekende mot høyttalerne. Med andre ord, ja, de er retningsbestemt.

Mvh
    Thomas
    solid core kabler med retningspil, det er iallefall bare tull. hører du forskjell skal jeg spise hatten min.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis

Mvh
    Thomas
    solid core kabler med retningspil, det er iallefall bare tull. hører du forskjell skal jeg spise hatten min.

Hehe..har du hatt? Svært få unge mennesker som bruker det nå til dags.

Synes forøvrig påstanden din virker logisk. Innspilling er en annen ting, tenkte derfor at pilen var en "hjelp" for å vise vilken vei kabelen har blitt benyttet.

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..har du hatt? Svært få unge mennesker som bruker det nå til dags.
    Vi er få, men stolte. Wear your hat proudly! (seriøst, bruker ikke hatt)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men gidder ikke starte en ny pga et spørsmål.

Hadde tenkt å gå til anskaffelse av solid-core kabler da disse visstnok skal ha en god del bedre egenskaper enn vanlige tråd-baserte høyttalerkabler. Men dersom de er like stive som det beskrives over, er det uaktuelt.

Er alle solid-core kabler så fordømt stive, og lette å påføre skade??

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tykke solid-core kabler vil alltid være stive, ja. Det er basisegenskapene til metallet som gjør det. En mellomting er Litz-kabler, der man bygger opp en høyttalerkabel av flere individuelt isolerte ledere. Det kan være verdt å vurdere hvis man er bekymret for stivheten.

Personlig har jeg blant annet på grunn av det valgt å se bort fra solid core til høyttalerkabler, men har DIY-solid core signalkabler på gang...
    Det blir spennende, må bare gjøre ferdig BEL 2.5 først.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha..javel. Da får jeg nok satse på noe mer tradisjonelle greier fra clas ohlson eller noe..du får ha lykke til med DIY-prosjektene dine..

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det ingen kabler som har en solidcore i midten og tråder rundt? Dette er jo slik man har på noen vaiere (som mange sikkert har liggende i naustet eller i garasjen)..

Dette ville vell gitt "the best of both worlds"?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel fortsatt temmelig stiv ettersom den har solid core i midten? men er det virkelig så mye å hente på massivt kobber, da?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de massive lederene består av kobber, blir de vel som kobber generelt også stivere og "sprøere" hvis man bøyer på dem noen ganger. Kobber må varmebehandles på nytt, for å få tilbake den opprinnelige mykheten igjen, dette går går jo ikke ann å gjøre på ferdiglagde høytaler kabler, så jeg tror det vil generellt være fornuftig å planlegge kabel bøyning og plassering grundig før man gjennomfører et sånnt kabel prosjekt, hvis man ikke vil oppleve at forsterkeren og høytalerene nermest henger i hver sin ende av kabelen :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes fornuftig ut - tror jeg skrinlegger mine planer om solid core for godt 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •