Litt artig teori??Gjør kabler underverker? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 88 av 88
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er opplagt at noen finner et stykke tekst mer interessant enn andre. Og så?
    Du startet vitterlig med å hevde at teksten ikke var relevant for debatten.

Jeg ville bli gledelig overrasket over en test som beviste alt som skrives i stereophile. Gjør det meg partisk?
    Du gjør ditt ytterste for å svartmale en hel bransje med tusenvis av innlegg. Det må du selvfølgelig fortsette med, men ikke kom å si at du ikke er partisk.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trakk inn lesestoff som "har betydning for andre enn deg og ikke tilfredsstiller dine krav til dokumentasjon". Se & Hør er et godt eksempel på slikt lesestoff
    Du sammenligner alt av blader som ikke dokumenterer alle sine utsagn med tabloidblekker som faktisk er kjent for å vri på sannheten i stor grad. Indirekte blir det som å hevde at alle hifi-blader gjør det samme, uten å ha noe dokumentasjon på det. Ser du ironien i dette?

Hvor mange har du arrangert? Hva mener du om nytteverdien av at en som ikke mener å høre en gitt forskjell, arrangerer en blindtest på seg selv?
    Jeg er ikke aktivt med over tusenvis av sider med kabeldebatter, ei lager jeg ikke egne lange tråder for å forklare hvem jeg er, og hvilke rolle jeg har i kabeldebatter. Mao bruker jeg lite tid på kabeldebatter, og har ingenting å tjene på å arrangere en blindtest.

De som derimot bruker XXX antall timer i året på slike debatter kan, ved å arrangere en stor blindtest, potensielt spare en masse tid. Tid som kunne ha vært brukt til å jobbe/tjene penger i steden. Hvorfor er det ingen skeptikere som gjør dette? Er de ikke glad i penger? For meg hadde jeg ikke vurdert et sekund om kabeldebatter hadde vært så stor del av livet mitt....

Jeg hevder at ærlighet og dokumentasjon er bra for en bransje, og at det finnes for lite av det innen hifi. Det er vanskelig å dokumentere en slik påstand, men det er en av få tilfeller hvor jeg har referert til egne erfaringer. Det synes å være bred enighet om at minst "noen av" aktørene i hifibransjen selger snake-oil og vet det selv.
    Det er det ingen tvil om, men "ivrige" selgere finnes det i alle bransjer. Det er ingen grunn til å så tvil om troverdigheten til hele bransjen for det.

http://avforum.no/forum/kabler/68057...vstemning.html
    "Ca halvparten tror at noen av kabelprodusentene er "ærlige". Svært mange tror at mesteparten eller alle kabelprodusenter utnytter kundene og "bedrar" dem. "
    Syntes du virkelig en så liten undersøkelse utformet av en skeptiker bør få noe mer troverdighet enn Se & Hør?

Og om du hadde spurt på et hifi-forum fremfor et AV-forum, og 90% hadde svart at dyre kabler ga de store forbedringer, hadde den undersøkelsen vært mer eller mindre troverdig og hadde den vært mer eller mindre relevant som argument for debatten?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    De som derimot bruker XXX antall timer i året på slike debatter kan, ved å arrangere en stor blindtest, potensielt spare en masse tid. Tid som kunne ha vært brukt til å jobbe/tjene penger i steden. Hvorfor er det ingen skeptikere som gjør dette? Er de ikke glad i penger? For meg hadde jeg ikke vurdert et sekund om kabeldebatter hadde vært så stor del av livet mitt....
    Siden vi bruke mindre penger på kabler så kan vi jobbe mindre. Eller så er vi vel fornøyd med de pengene vi har. Det er uansett vanskelig å skille mellom to hundrelapper i en blindtest. På den andre side tar vi avstand fra kabeltilhengerene som bruker pengene blindt

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Siden vi bruke mindre penger på kabler så kan vi jobbe mindre. Eller så er vi vel fornøyd med de pengene vi har.
    Kanskje det er derfor ikke skribentene/kabelprodusentene vil ha denne millionen Randi deler ut? De, likt som oss, er fornøyd med pengene de har?

Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Det er uansett vanskelig å skille mellom to hundrelapper i en blindtest. På den andre side tar vi avstand fra kabeltilhengerene som bruker pengene blindt
    De fleste er jo fornøyd med kjøpene sine, også etter flere år. Hvorfor kan vi diskutere med de i årevis, men faktum er at veldig mange opplever forskjeller de mener er så store at de ønsker å betale for det. For mange er kabler en form for krydder, som for de nærmere deres lydmessige mål. Er egentlig en blindtest så spennende da?

Må vi skjule hele anlegget hver gang vi skal lytte på det, for ikke å la oss bli farget av utseendet? Bør vi spise maten blindt, før vi uttaler oss hvordan det smaker? Bør vi blindteste ulike typer brus før vi får lov til å danne oss en mening om hva vår preferanse er?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du startet vitterlig med å hevde at teksten ikke var relevant for debatten.
    Og du mener at jeg ikke skal hevde at den er irrelevant for debatten fordi...?
    Du gjør ditt ytterste for å svartmale en hel bransje med tusenvis av innlegg. Det må du selvfølgelig fortsette med, men ikke kom å si at du ikke er partisk.
    Du må gjerne underbygge dine karakteristikker av meg. Fram til nå har du kommet med beskyldninger og karakteristikker, men avvist mine etterspørsler om saklig henvisning. Jeg har forstått deg slik at det er en saklig debatt du vil ha?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sammenligner alt av blader som ikke dokumenterer alle sine utsagn med tabloidblekker som faktisk er kjent for å vri på sannheten i stor grad. Indirekte blir det som å hevde at alle hifi-blader gjør det samme, uten å ha noe dokumentasjon på det. Ser du ironien i dette?
    Indirekte blir det ikke noe som helst. Les det jeg skrev og kommenter det jeg skrev. Se & Hør var et eksempel på kilder som jeg har liten tillit til, men som noen finner interessante. Det er du som trekker inn hifimagasiner i den debatten.
    Jeg er ikke aktivt med over tusenvis av sider med kabeldebatter
    P.t. har du faktisk flere poster her inne enn meg, og jeg mener bestemt at ditt navn er et av dem jeg oftest har sett i kabeldebatter. Hva tjener vi på å mistenkeliggjøre hverandre for å være interessert og engasjert?
    , ei lager jeg ikke egne lange tråder for å forklare hvem jeg er, og hvilke rolle jeg har i kabeldebatter. Mao bruker jeg lite tid på kabeldebatter, og har ingenting å tjene på å arrangere en blindtest.
    Så det du sier er at du vil ha anledning til å diskutere kabler med meg, og samtidig kritisere meg for å diskutere uten å føle deg truffet av samme kritikk? Hvorfor diskuterer vi ikke bare sak i stedet for dette?
    Ivar Løkken arrangerte en blindtest. Jeg finner liten vilje her inne til å diskutere den eller ta inn over seg resultatet. Helt ærlig: dersom jeg arrangerte og dokumenterte 1, 10 eller 100 blindtester som sviktet i å påvise et fenomen, hvor stor betydning hadde det hatt for diskusjonen og din overbevisning?

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier er at du vil ha anledning til å diskutere kabler med meg, og samtidig kritisere meg for å diskutere uten å føle deg truffet av samme kritikk? Hvorfor diskuterer vi ikke bare sak i stedet for dette?
    Saken startet vel med at du hevdet at blindtesten til en journalist var irrelevant for debatten, og alle kilder som ikke samsvarer med ditt ønske om resultat blir sammenlignet med Se & Hør.

Jeg har aldri hevdet at det har noe for seg med dyre kabler, men jeg syntes likevel slike uhøytidelige blindtester er verdt å ha med i debatten, så får lesere selv velge om de syntes det er troverdig eller ikke.

Ivar Løkken arrangerte en blindtest. Jeg finner liten vilje her inne til å diskutere den eller ta inn over seg resultatet.
    Og jeg finner liten vilje fra din side å ta innover deg resultatet i den blindtesten jeg viste til.

Helt ærlig: dersom jeg arrangerte og dokumenterte 1, 10 eller 100 blindtester som sviktet i å påvise et fenomen, hvor stor betydning hadde det hatt for diskusjonen og din overbevisning?
    Ganske mye. IMHO hadde det å kunne vise til egne erfaringer gitt argumentene dine en annen tyngde, fremfor å bare lene deg mot Ivar`s tester, og sammenligne alt annet du ikke kjenner til med tabloid-blader.

Sett opp en blindtest med en minimum av deltagere. Om resultatet er negativt, så lover jeg at jeg aldri mer skal diskutere med deg om kabler. Jeg skal faktisk (som den mest aktive brukeren i kabeldebatter, ref. deg selv) støtte deg 100%. Det hadde vært noe det knut?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden heter vel forsåvidt " Litt artig teori??Gjør kabler underverker?", og det var kanskje ikke en så veldig dum overskrift, når man nermest kan lære at de som er skeptiske til kabler ikke er glad i penger..

Regener meg selv som kabel skeptiker, og er egentlig ikke så veldig glad i penger heller, men mer hva pengene riktig brukt/plasert kan utrette, og samtidig ha fritid til å nyte disse fordelene.

Er forsåvidt enig i at det ikke er så smart å tilbringe mesteparten av fritid og kanskje flere % av livet i uendelige kabel debatter, der man heller ved praktisk blindtesting mer kan få de riktige svarene man er ute etter.
    Hvis det er det du mener, er jeg enig med deg HåkonN

Den konklusjonen jeg har kommet med for egen del er at utifra de om noen mulige marginale hørbare forskjellen kablingen har i Hifi verdenen og de langt i fra marginale prisforskjellene som er helt reelle og målbare i praksis, er at dyre kabler ofte betyr for store innhugg av mulige forbedringer i HIFI kjeden. Setter derfor aktiv elektronikk, kildemateriale og fritid til å bruke investeringene, som mye bedre investerings objekter og mye bedre å bruke kronasjen og tiden man har til rådighet på enn urimelig kostbare kabler.

Man har gjerne den litt oppkonstruerte problemstillingen i kabeldebatter som går ut på at hvis alle delene i hifi kjeden er optimalisert (består kun av det beste High End utstyr som kan kjøpes for penger, riktig matchet osv), da må man selfølgelig optimalisere kablingen også.

Med en slik problemstilling, kan man nok fort ledes til å være enig i at kablene er det neste som må oppgraderes og at dyrest er best osv. Hvor reelt blir dette eksempelet egentlig i praksis. Finnes slike HIFI system i virkelighetens verden, der kabel egenskapene overskygger hvor mye brukeren ikke kan bli hørselsvmessig påvirket av f.eks følelser, fysiske og akustiske forhold i lytterommet osv.

Tror selv at det beste man som hifi interessert først som sist bør gjøre er å se på alle de tusenvis av parameterene og kompromissene man faktisk introduserer i alle fysiske hifi system, og utifra det ikke være redd for å kalle en spade for en spade, følge sine egene ører fremfor en brangsje som faktisk også eksisterer pga at de skal tjene penger, og utifra det ta egene valg.

For meg betyr det at kabler ikke er så viktig, bare de er riktig dimmensjonert og laget til det de skal brukes til.

Ellers så vil jeg i Knutinh sitt forsvar angi at det faktisk går ann å lære mye av det han skriver her i forumet, ettersom han går så grundig til verks, og jeg har intrykk av at han har en mulighet til å se problemstillinger fra flere forskjellige synsvinkler også. Er selv ofte imponert og meget enig i mange av de innleggene han har beriket oss med her i forumet, mye fordi at mannen fakrisk går så grundig til verks i sine innlegg , og har slik jeg ser det en sunn skeptisk holdning til keiserens nye klær problemstillinger og andre mulig påståtte uttalelser man av og til kan lese her i forumet og som faktisk viser seg å ikke stemme i praksis og ikke tåler å bli testet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •