Litt artig teori??Gjør kabler underverker? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 88
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Foreslår at moderator stenger tråden
    Fordi ingen bør kunne diskutere videre om de har en formening om at en tenkt High End guru, som ufrivillig ble utsatt for en kabel test ville legge merke til om det ble noen hørbare forskjeller?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig godt sagt, ask4me2.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Nok en gang så dreier denne debatten over til lavmålssnakk dere.. Jeg trekker meg ut av denne tåden også:-(
    Sitat Opprinnelig postet av kyrjens
    Begynner kansje å bli litt usaklig noe av dette?...
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Foreslår at moderator stenger tråden
    Jeg ser en diskusjon som tar for seg en topic. Riktig nok er det noen av postene som beveger seg i ytterkanten av topic, men jeg oppfatter ikke det som helt i strid med trådstarters intensjoner?

Hvor er disse usaklighetene? Er det noen som bryter vanlige normer for folkeskikk og forumreglement her?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    At ikke testen er dokumentert nok til å nå opp til dine krav er jeg vel ganske inneforstått med. Den kan kanskje være spennende for noen andre enn deg?
    Se & Hør er interessant for mange mennesker, og de må selvsagt få lov til det.

Det hindrer ikke at Se & Hør antageligvis er et dårlig dokument for å undersøke "moralen i dagens samfunn".

Problematiske sider ved Se & Hør sin journalistikk bør kunne påpekes i en debatt dersom noen henviser til dem, eller hva?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ikke spekulere i grunnen til at de ikke deltok i testen til Randi. Vi kan godt snu på det og si at Randi ikke tør å tilby 1 mill. dollar til hvem som helst om de kan skille to ulike kabler. Likeså kan vi spekulere i om det virkelig var sånn at kravene til Randi var urimelig. Men jeg syntes ikke slik spekulasjon drar diskusjonen inn i en riktig retning.
    Randi vs Fremer har blitt diskutert før. For de som ikke kjenner saken:
    http://avforum.no/forum/kabler/60483...ghlight=fremer

Dersom jeg var bussjåfør og noen tilbød meg 1 mill dollar for å bevise at jeg kunne kjøre buss, så ville jeg ha vært ganske ivrig på å hente millionen.

Dersom jeg levde av å skrive tester av hifikabler og noen tilbød meg 1 million dollar for å bevise at jeg hørte forskjell på hifikabler så ville jeg ha vært ganske ivrig på å hente millionen.

Hvorvidt kravene til Randi var rimelig, hvem som har vært den vanskelige part etc kan man sikkert kjekle seg til døde om. Det er dog rart at ikke Fremer & Co har såpass fagstolthet at de prøver å gjennomføre en test uten Randi (men med hjelp av fagfolk) som erstatning.
    Når det gjelder blindtester, hevdes det at det har de allerede er blitt utført. Stereophile har tidligere tatt seg selv som offer for placebo etter å ha kjørt egne blindtester på annet utstyr enn kabler. Hvorvidt de lyver om akkurat kabler skal jeg ikke spekulere i.
    Jeg kjente ikke til dette, kan du henvise til url/nummer?

-k

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke eieren hadde merka det hvis man bare hadde bytta kabel uten å si ifra. Kunne sikkert bytta ut kabelen med en kleshenger uten at vedkommende hadde klart å høre forskjell.

Denne artikkelen er også morsom: The ten biggest lies in audio

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    AntonX (og en eller to andre som har sendt meg PM) hevder også å ha hørt forskjeller i blindtester. Jeg ser ikke at denne artikkelen kan tillegges større sikkerhet enn Antons uttalelser.
    Jeg ser ikke at den uttalelsen er noe svar på mitt innlegg. Jeg sier det igjen; kanskje artikkelen/blindtesten er av mer interesse for andre, enn det den er for deg?

Mener du at du aldri har sett en skeptiker kritisere en blindtest som svikter i å bevise hørbare forskjeller
    Det er helt riktig.

At den svikter å bevise hørbare forskjeller, betyr ikke at den er relevant for debatten.

Prøver du med dette å si at du ikke er partisk? At du er nøytral?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se & Hør er interessant for mange mennesker, og de må selvsagt få lov til det.

Det hindrer ikke at Se & Hør antageligvis er et dårlig dokument for å undersøke "moralen i dagens samfunn".

Problematiske sider ved Se & Hør sin journalistikk bør kunne påpekes i en debatt dersom noen henviser til dem, eller hva?

-k
    Hva har Se & Hør med saken å gjøre? Og hvem er du siden du tar deg friheten til å sammenligne alle aviser/fagblader med frynsete tabloidblekker fordi de ikke deler ditt syn 100%?

Om jeg skal strekke det langt (ja, jeg vet det er langt), så blir det som jeg skal si:
    Dersom noen velger tro på underbetalte forskere som desperat prøver å stikke hodet frem i media for å skaffe seg et navn m/tilsvarende lønnslipp, så må de selvsagt få lov til det. Men det betyr ikke nødvendigvis at rødt kjøtt, en rekke grønnsaker, kunstig sukker, sukker, animalsk fett og en rekke andre matvarer er så uhyre kreftfarlig som det gir uttrykk for.

Problematiske sider ved forskeres troverdighet bør kunne påpekes i en debatt dersom noen henviser til dem, eller hva?

Jeg ser på slike tester som artige bidrag til debatten (men selvsagt ikke noe håndfast bevis i den ene eller andre retningen). Per i dag så har jeg ikke sett så mange skeptikere gjort noen forsøk på å arrangere blindtester, til tross for at de bruker store deler av fritiden deres på å svartmale en hel bransje via ulike nettforum. Bør vi da egentlig ha en diskusjon om troverdighet?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Randi vs Fremer har blitt diskutert før. For de som ikke kjenner saken:
    http://avforum.no/forum/kabler/60483...ghlight=fremer

Dersom jeg var bussjåfør og noen tilbød meg 1 mill dollar for å bevise at jeg kunne kjøre buss, så ville jeg ha vært ganske ivrig på å hente millionen.

Dersom jeg levde av å skrive tester av hifikabler og noen tilbød meg 1 million dollar for å bevise at jeg hørte forskjell på hifikabler så ville jeg ha vært ganske ivrig på å hente millionen.
    Om du hadde vært en av de mest kjente skribentene i verden ang. testing av audiofilt utstyr, og vet på forhånd at marginene for forskjeller er små, samt at hele din troverdighet som skribent står på spill - tror du fortsatt at du ikke ville tenkt deg to ganger om? Fallhøyden er stor.....kanskje for stor for enkelte. Syntes ikke vi skal latterligjøre folk for det.

Hvorvidt kravene til Randi var rimelig, hvem som har vært den vanskelige part etc kan man sikkert kjekle seg til døde om. Det er dog rart at ikke Fremer & Co har såpass fagstolthet at de prøver å gjennomføre en test uten Randi (men med hjelp av fagfolk) som erstatning.
    Det er også rart at ikke Randi åpner for at "vanlig dødlige" kan prøve seg hvis det er umulig å høre forskjell. Jeg mener, hans million bør stå trygg uansett.

Mye som er rart her i verden, Knut.

Jeg kjente ikke til dette, kan du henvise til url/nummer?
    Er det noe vits for meg å bruke masse tid på å finne igjen akkurat det avsnittet der dette står, kun for å vinne et argument over en som sannsynligvis ikke leser bladet engang? Hva med å tegne et abb.?

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne million blindtesten var ikkje en test for å bevise om det er forskjell på kabler(eller skulle ha vert), det var en test mellom 2 ulike kabler.

Jeg hører forskjell på kabler, og for meg er det store forskjeller. For andre kan dette være urelevante forskjeller.
    Jeg gir meg når jeg er fornøyd, noe jeg er i dag.
    Da gjenstår det bare å lene seg tilbake å nyte god musikk for så å glemme alt som formidler den.;-)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også mange som ikke hører at diskanten er defekt/koblet ut. Jeg har vært borti flere tilfeller. Tror disse(med jernører) hadde slitet seriøst med å oppdage et "hemmelig" kabelbytte i et anlegg i hvilken som helst prisklasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier det igjen; kanskje artikkelen/blindtesten er av mer interesse for andre, enn det den er for deg?
    Det er opplagt at noen finner et stykke tekst mer interessant enn andre. Og så?
    Prøver du med dette å si at du ikke er partisk? At du er nøytral?
    Jeg ville bli gledelig overrasket over en test som beviste alt som skrives i stereophile. Gjør det meg partisk?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har Se & Hør med saken å gjøre?
    Du trakk inn lesestoff som "har betydning for andre enn deg og ikke tilfredsstiller dine krav til dokumentasjon". Se & Hør er et godt eksempel på slikt lesestoff
    Og hvem er du siden du tar deg friheten til å sammenligne alle aviser/fagblader med frynsete tabloidblekker fordi de ikke deler ditt syn 100%?
    Hvor gjør jeg det i teksten du quotet?
    Problematiske sider ved forskeres troverdighet bør kunne påpekes i en debatt dersom noen henviser til dem, eller hva?[/I]
    Helt klart. Har noen kommet så langt?
    Per i dag så har jeg ikke sett så mange skeptikere gjort noen forsøk på å arrangere blindtester,
    Hvor mange har du arrangert? Hva mener du om nytteverdien av at en som ikke mener å høre en gitt forskjell, arrangerer en blindtest på seg selv?
    til tross for at de bruker store deler av fritiden deres på å svartmale en hel bransje via ulike nettforum. Bør vi da egentlig ha en diskusjon om troverdighet?
    Er det meg du hinter til? Jeg føler for å quote meg selv (jeg vet, dårlig vane):
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html
    "6.7 Hvorfor deltar du i disse debattene, få deg et liv"
    Er det bare jeg som ser ironien i at man går inn i en debatt og beskylder andre som deltar i debatten for å ikke ha et liv fordi de er med i debatten?
    Jeg hevder at ærlighet og dokumentasjon er bra for en bransje, og at det finnes for lite av det innen hifi. Det er vanskelig å dokumentere en slik påstand, men det er en av få tilfeller hvor jeg har referert til egne erfaringer. Det synes å være bred enighet om at minst "noen av" aktørene i hifibransjen selger snake-oil og vet det selv.

http://avforum.no/forum/kabler/68057...vstemning.html
    "Ca halvparten tror at noen av kabelprodusentene er "ærlige". Svært mange tror at mesteparten eller alle kabelprodusenter utnytter kundene og "bedrar" dem. "

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at du aldri har sett en skeptiker kritisere en blindtest som svikter i å bevise hørbare forskjeller
    Det er helt riktig.
    Diskusjon om en blindtest som svikter i å bevise at samplingsrate på 352kHz er signifikant bedre enn 44.1kHz:
    AES conference-paper om 44.1kHz vs 352.8kHz sammenlignet med live referanse

Min kritikk av testen:
    AES conference-paper om 44.1kHz vs 352.8kHz sammenlignet med live referanse

-k

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er folk her inne på forumet som har de villeste anlegg. Kan ikke de ta en aldri så liten test? :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Det er folk her inne på forumet som har de villeste anlegg. Kan ikke de ta en aldri så liten test? :P
    Det er absolutt å foretrekke framfor å "krangle". Dersom du:
    • Mener å høre en forskjell (på ett eller annet)
    • Opplever at andre er skeptisk til om du hører den forskjellen
    • Irriterer deg over at de er skeptiske
    • Ønsker å bidra med mer håndfast kunnskap til forumet

Så er det en glimrende ide å arrangere en blindtest, og det finnes flere deltakere på forumet som kan hjelpe med utforming av testen og tolkning av resultater.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var med glede jeg en gang kjøpte en Benchmark DAC-1 og prøvde å overbevise meg selv at den lød annerledes enn andre ymse CD/DVD spillere jeg allerede eide. Gleden var dog større da jeg tok konsekvensen av at jeg faktisk ikke hørte noe forskjell i blindtester og solgte den. Jeg føler meg frigjort. Anbefaler andre kabelskeptiker som har lagt igjen noen penger i kablene om å gjøre det samme. Finn fram den gamle "snørene" og bryt lenkene!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det en glimrende ide å arrangere en blindtest, og det finnes flere deltakere på forumet som kan hjelpe med utforming av testen og tolkning av resultater.

-k
    Et gjennomgående problem er jo at det er ingen (med high-end utstyr) som stiller opp?
    Bunner dette i en motvilje mot en selvransakelse, eller snarere en innbitt aversjon for fakta?
    Som en utpreget (høyttalerkabel)-skeptiker som jeg for min del fremstår, har jeg en hang til å tenke i en slik retning.
    Så får det gjerne stå åpent at jeg som tvilende, mer enn gjerne melder meg på i en test!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "lekt" med hifi, bilstereo og hjemmekino i over 20 år. Men jeg har alltid latt økonomien begrense utstyret, så jeg har aldri hatt noe "high-end" i hus. Ei heller dyre kabler.

Men det jeg vet er at de aller, aller fleste produsenter, ønsker å selge, ønsker å tjene (mest mulig) penger. I organisasjonen til en kabelprodusent, som hos alle andre produsenter, finnes det en ivrig entusiast, en utviklingsingeniør, som oppfattes mer som forsker enn ingeniør. Han ønsker å skape. Ønsker å gi folket et utrolig bra produkt. Det sitter også ingeniører, som er 100% tekniske, som vil se måledata, tester og bevis. I andre enden sitter det en markedsføringsavdeling som ikke nødvendigvis har peil på utvikling, ikke er tekniske, men er sabla gode på å markedsføre og selge. De legger ut om egenskaper de ikke selv vet hva er, (ofte ihvertfall) men som de andre har forklart dem. Og på toppen av denne gjengen sitter det økonomer..... I jobben sin gir de filla i om dette produktet er nytt og revolusjonerende. De gir beng i hvilke tekniske egenskaper og funksjoner de har. De ser på mange og forhåpentligvis store tall. Og de med minus foran, merket med rødt på pc skjermen skal være minst mulig i forhold til de andre!

Det er flere måter for en sånn bedrift å overleve på.
    - De kan høre på forskeren og lage et høyteknologisk, knallgodt produkt. Det er dyrt å utvikle, dyrt å produsere og inneholder dyre råvarer. Derfor må de selge dem dyrt. Dyre varer selges i små kvanta, små kvanta betyr enda dyrere produksjon og enda dyrere råvarer. Prisen må økes.
    Om produktet er 10% bedre, øker prisen med 100 - 1000%

- De kan høre på de tekniske ingeniørene som kanskje ikke finner 10% forskjell i sine måledata og tester. Eller produksjonssjefen som vil utnytte fabrikken bedre og produsere mer, eller økonomene som vil tjene mer. Da lager de et billigere produkt, billig selger i større kvanta, større kvanta betyr lavere produksjonskostnader og billigere råvarer. Da kan prisen senkes, mens økonomen fortsatt ser minst like gode tall som om de valgte å lage de dyre produktene.

Hva har dette med kabeldiskusjon å gjøre?

Jeg TROR det er lydmessig forskjeller på kabler. Det er garantert forskjeller i kvaliteten, mtp på holdbarhet osv. Men når kablene passerer et visst prisnivå, betaler man uhorvelig mye for markedsføring og manglende produksjonsantall, og svimlende lite for økende lydkvalitet.
    Og det som egentlig er mest interessant med den hørbare forskjellen mellom to sett kabler, er den egentlig til det bedre? Om jeg skifter ut en 1000 kroners RCA kabel (for meg dyr), mot en til 10000.- (svindyr), ville jeg pustet lettet ut når/hvis jeg hørte forskjell. Og da MÅTTE jo den dyreste låte BEST ikke bare annerledes.......

Lurer på om noen gidder å lese så lange innlegg egentlig :?:

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Lurer på om noen gidder å lese så lange innlegg egentlig :?:
    Jeg leste det jeg, og jeg må si meg enig i mange av dine synspunkter:-)

Jeg kan for min egen del si at jeg (tror jeg) VET det finnes forskjeller på kabler da jeg (tror) at jeg har hørt forskjeller. Dette var i tenårene, og jeg hadde sånn 4 kvadrats "gullkabel" som jeg byttet ut mot Supra PLY2.0 og opplevde et løft i bassen.

I den senere tid har jeg slitt mer og mer, og status nå, er usikkerhet rundt temaet.

Jeg har pr i dag Tara Labs RSC Prime høyttaler kabler som nye kostet rundt 4000 for 2 x 3 meter, disse fulgte med høyttalerne når jeg kjøpte de; ellers ville dette vært dyre kabler for meg. Signalkabler har jeg kjøpt selv, og her benytter jeg bare noen helt ok fra Chlas Olson og jeg er lykkelig uvitende om hva billigere/dyrere kabler kan gjøre for mitt anlegg! :-)

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •