Litt artig teori??Gjør kabler underverker? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 88
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

De må være fulle :lol:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder ikke å dra dette så langt, men de ganger jeg har prøvd forskjell hos meg med tett bytte (ikke kort lyttesekvenser, men mulighet til å ha begge produktene hos meg samtidig) så har jeg klart å høre forskjell, og plukke ut hva som er hva.. De ganger jeg bare har hatt et av produktene hos meg så har jeg ikke hatt hukomelse god nok til å si hvordan dette låt vs. den andre jeg testet. (Hvordan kan blader, andre folk det, det vet jeg ikke) Så for meg så betyr det mye at de jeg tester blir sammenlignet med noe jeg har meget god kjennskap til, uten det - ja da må jeg kaste fra meg håndkle, for da står jeg igjen som et "?" tegn.. Blind eller ikke blind test..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Gidder ikke å dra dette så langt, men de ganger jeg har prøvd forskjell hos meg med tett bytte (ikke kort lyttesekvenser, men mulighet til å ha begge produktene hos meg samtidig) så har jeg klart å høre forskjell, og plukke ut hva som er hva.. De ganger jeg bare har hatt et av produktene hos meg så har jeg ikke hatt hukomelse god nok til å si hvordan dette låt vs. den andre jeg testet. (Hvordan kan blader, andre folk det, det vet jeg ikke) Så for meg så betyr det mye at de jeg tester blir sammenlignet med noe jeg har meget god kjennskap til, uten det - ja da må jeg kaste fra meg håndkle, for da står jeg igjen som et "?" tegn.. Blind eller ikke blind test..
    Det er egentlig to spørsmål:
    1. Hva er det i det hele tatt mulig å høre forskjell på
    2. Hva utgjør forskjeller som gjør at et produkt er å foretrekke framfor et annet

Dersom du kan høre forskjell på en kabel til 100,- og en til 10.000,- dersom du bytter mellom dem med 10-sekunders intervaller, men ikke dersom du kjøper en av dem og det går en uke etter at du hørte den andre, så vil det for mange virke unødvendig å kjøpe den dyre kabelen.

-k

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En av mine beste venner heter Vidar, får håpe han har god helse i mange år fremdeles da....:roll:
    Vidar er en grei kar! Han er også en av mine beste venner

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    61% er et veldig lite tall i en slik test. Hva er sjansen for av at dersom vi kaster 39 terninger så får vi en overvekt på minimum 61% av tallene 4, 5 og 6?
    Noe det også legges vekt på om du leser det som blir skrevet.

Du snakker altså om den subjektive klassifiseringen gjort av forfatteren _etter_ at testen var gjennomført, hvor han puttet folk i båsene "best informed", evt "ikke best informed"? Dersom jeg får dra analogien til terningkast - dersom jeg i etterkant plukker ut "gullterningene" og konkluderer at de må være bedre terninger siden de gav 6-ere, så konkluderer jeg på sviktende grunnlag.
    Hva mener du med "du snakker"? Jeg snakker ikke om noe, jeg quotet direkte fra en artikkel.

Like fullt vil eller tør ikke nevnte herrer å delta i en skikkelig blindtest (evt lage en selv) for å bevise sine evner?
    La oss ikke spekulere i grunnen til at de ikke deltok i testen til Randi. Vi kan godt snu på det og si at Randi ikke tør å tilby 1 mill. dollar til hvem som helst om de kan skille to ulike kabler. Likeså kan vi spekulere i om det virkelig var sånn at kravene til Randi var urimelig. Men jeg syntes ikke slik spekulasjon drar diskusjonen inn i en riktig retning.

Når det gjelder blindtester, hevdes det at det har de allerede er blitt utført. Stereophile har tidligere tatt seg selv som offer for placebo etter å ha kjørt egne blindtester på annet utstyr enn kabler. Hvorvidt de lyver om akkurat kabler skal jeg ikke spekulere i. Det blir også hevdet av en tilsynelatende nøytral part at de lett klarte det under blindtesten jeg linket til. Detaljene rundt testen kjenner vi dog lite til....

Jeg er ingen kabeltilhenger, men jeg syntes det blir feil å selektivt plukke ut de blindtestene som støtter sitt eget syn og forkaste alle andre resultater.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det slår meg også at smaken på vin avhenger veldig av hva du har spist og drukket rett før - tunga vårt er ikke et objektivt absolutt måleinstrument, men heller en sammenligner (i likhet med synet og hørselen).

-k
    Det er nettopp derfor vi blir tutet ørene fulle av at den vinen passer best til viltkjøtt, den vinen passer best til pasta, den vinen til ost osv osv

Jeg har selv opplevd at vin alene kan smake grusomt, men sammen med en rett smaker det utrolig godt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Using two identical CD players, I tested a $2,000, eight-foot pair of Sigma Retro Gold cables from Monster Cable, which are as thick as your thumb, against 14-gauge, hardware-store speaker cable. Many audiophiles say they are equally good. I couldn't hear a difference and was a wee bit suspicious that anyone else could. But of the 39 people who took this test, 61% said they preferred the expensive cable."
    Ved blindtesting av kabler, der man bytter kabler med å bytte mellom to "like" CD spillere på hver sine inngnger på en forforsterker osv, introduserer vel også andre muligeter for hva som det eventuellt blir av hørbare forskjeller.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg er ingen kabeltilhenger, men jeg syntes det blir feil å selektivt plukke ut de blindtestene som støtter sitt eget syn og forkaste alle andre resultater.
    Jeg er skeptisk til den betydningen som tillegges kabler av mange hifi-interesserte og selgere. En blindtest som svikter i å finne noen forskjell er ikke noe bevis på at kabler har minimal betydning.

Testen du refererer til ble såvidt jeg forstår utført av en journalist i The Wall Street Journal, vedkommende gjør ikke noe seriøst forsøk på å dokumentere testen, diskutere konklusjon eller legge fram andre objektive resultater enn de 61% som må klassifiseres som "ingen signifikant sammenheng funnet". Jeg ser ikke helt hvordan den har relevanse for debatten.

Jeg har gjennomført blindtester hvor det var min subjektive oppfattelse at unge musikere hadde mer konsistente resultater enn dypt interesserte "audiofile". Siden testen ikke var designet for å måle akkurat det, og siden resultatene ikke med sikkerhet gav grunn for å konkludere med noe slikt, så avstår jeg fra å "bruke" det. Omtrent på samme nivå er vel kommentarene angående Atkinson & Co i artikkelen du refererer til?

Jeg ser ikke at jeg selekterer de testene som støtter mitt syn, men jeg stiller noen krav til testene før jeg synes de er spesielt interessant, og jeg tillegger mest vekt til de testene som jeg anser som best utført.

Hvis du hevder at jeg selekterer tester ut fra resultat så vil jeg gjerne at du underbygger ditt syn.

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og det blir jo ett lite spark til de som jobber med å teste og skrive om produkter og de som har testet og finner forskjeller som er store at det er verdt å legge både tid og penger i. Det er jo 2 helt forskjellige ting det å godta andre folks mening enn å gå aktivt inn for å motbevise dem! ..og slikt blir det debatter av.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    ...Det er jo 2 helt forskjellige ting det å godta andre folks mening enn å gå aktivt inn for å motbevise dem! ..og slikt blir det debatter av.
    Dette er et diskusjonsforum, og jeg går ut ifra at folk ikke er redd for at det skal oppstå debatter her inne?

Å respektere andre mennesker, og deres rett til å ha meninger bør være opplagt.

Å si seg enig i andres meninger, eller å være enig i andres måter å gjøre seg opp meninger kan ikke være et krav, og da følger det naturlig en diskusjon - som forhåpentligvis foregår i siviliserte former.

Jeg både forventer og håper på at andre skal gå aktivt inn for å motbevise min skepsis med å framlegge gode blindtester som viser at min skepsis er ubegrunnet. Det er ikke mulig å gå andre veien - å "bevise skepsis" ved å framlegge blindtester som ikke er konklusive, men det kan være interessante indikasjoner.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er skeptisk til den betydningen som tillegges kabler av mange hifi-interesserte og selgere. En blindtest som svikter i å finne noen forskjell er ikke noe bevis på at kabler har minimal betydning.
    Helt enig.

Testen du refererer til ble såvidt jeg forstår utført av en journalist i The Wall Street Journal, vedkommende gjør ikke noe seriøst forsøk på å dokumentere testen, diskutere konklusjon eller legge fram andre objektive resultater enn de 61% som må klassifiseres som "ingen signifikant sammenheng funnet". Jeg ser ikke helt hvordan den har relevanse for debatten.
    Relevant er det at journalisten hevder at enkelte lett skilte ut de dyre kablene i en blindtest. At ikke testen er dokumentert nok til å nå opp til dine krav er jeg vel ganske inneforstått med. Den kan kanskje være spennende for noen andre enn deg?

Hvis du hevder at jeg selekterer tester ut fra resultat så vil jeg gjerne at du underbygger ditt syn.
    Jeg har aldri sett at noen skeptikere ser på kritiske øyne på det som dukker opp av blindtester som støtter deres syn. Konkrete ting er vanskelig å komme med, i all den tid det finnes sikkert 50k innlegg som omhandler kabelkrangling her og på HFS.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel ingen problemer med det, men vet at det er enkelte her inne som sliter veldig med hvilken toneart det er i.

Begynner aldri en diskusjon, men når man går i overkant mye inn for å påvise at jeg tar feil, ja da reagerer jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relevant er det at journalisten hevder at enkelte lett skilte ut de dyre kablene i en blindtest. At ikke testen er dokumentert nok til å nå opp til dine krav er jeg vel ganske inneforstått med. Den kan kanskje være spennende for noen andre enn deg?
    AntonX (og en eller to andre som har sendt meg PM) hevder også å ha hørt forskjeller i blindtester. Jeg ser ikke at denne artikkelen kan tillegges større sikkerhet enn Antons uttalelser.
    Jeg har aldri sett at noen skeptikere ser på kritiske øyne på det som dukker opp av blindtester som støtter deres syn. Konkrete ting er vanskelig å komme med, i all den tid det finnes sikkert 50k innlegg som omhandler kabelkrangling her og på HFS.
    Mener du at du aldri har sett en skeptiker kritisere en blindtest som svikter i å bevise hørbare forskjeller?

Jeg går da ut fra at det du sa var rent hypotetisk, og ikke begrunnet i et reelt problem:
    "det blir feil å selektivt plukke ut de blindtestene som støtter sitt eget syn og forkaste alle andre resultater"

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang så dreier denne debatten over til lavmålssnakk dere.. Jeg trekker meg ut av denne tåden også:-(

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er klart at man egentlig børr være like interessert i å finne ut enkelte feilkileder og om det har skjedd system feil med all kabel testing, spessiellt hvis man faktisk er interessert i å se gjyldigheten av test resultatet, men vil vel si at bevisbyrden i kabel debatter hovedsakelig ligger hos de som mener det er hørbare forskjeller.

Dette fordi det vel generellt er lettere med 100% sansynelighet bevise at noe som eksistere faktisk eksisterer enn det å måtte bevise at noe som ikke eksisterer, ikke eksisterer. Og har man først klart å bevise at noe eksisterer, da har man vel samtidig motbevist at det ikke ikke eksisterer.

Når det gjelder kabel debatter, tror jeg at de to fløyene der en er for og den andre mot, pr deffinisjon heller aldri kan helt enige. Spesiellt ikke så lenge det ikke finnes noen god måte å eliminere alle mulig feilkilder ved tester der man bruker såpass avanserte kilder som musikk signaler og må bruke de menneskelige sansene som måleverktøy.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang så dreier denne debatten over til lavmålssnakk dere.. Jeg trekker meg ut av denne tåden også:-(
    Det var litt trist, det fordi det er viktig å ha med de som faktisk hører forskjell på kabler, hvis de som ikke gjør det skal kunne lære hva som skal til for at man gjør det. Hva er det du egentlig synes er lavmålssnakk i denne ganske unge tråden?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....Tror hemligheten ligger mer i oppbyggingen av kablene en prisen.
    Det er jeg 100% enig i i alle fall Hoj, har i alle fall veldig vanskelig for se at de økonomiske forholdene rundt inntjening og avangse osv til produsenten og X antall mellomledd før man sitter med kabelen innkobblet i anlegget har så store lydmessige sammenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Når det gjelder kabel debatter, tror jeg at de to fløyene der en er for og den andre mot, pr deffinisjon heller aldri kan helt enige.
    Jo, enighet ikke pr def umulig. Sjekk avsnitt 5.1, "Hvordan omvende en skeptiker?"

http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Likevel er du inne på noe. Når man ikke klarer å bli enige om hvilke metoder som er gyldige for å fastslå at et fenomen inntreffer, så er det vanskelig å bli enige om hvorvidt fenomenet faktisk inntreffer. Dette er dog helt vanlige problemstillinger når mennesket er uenig, enten det gjelder i miljødebatten, religion, kabler, eller noe annet som mennesket bryr seg om.

-k

Newcomer kyrjens sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner kansje å bli litt usaklig noe av dette? Er kansje ikke annet å vente med dette emnet..........? Jeg personlig synes jeg hører forskjeller på kabler og har det greit med det. Tror kansje det er mange andre som har det på den måten? Eller?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at moderator stenger tråden