Litt artig teori??Gjør kabler underverker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 88
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    På spørsmålet

svarte du

Vil det si at du har testet alle crap kabler og alle High End anlegg?

Ikke helt i mål ennå..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Når noen snakker om flere timers "innspilling" av kabler, vel DA blir jeg virkelig skeptisk. Trenger kabler nnspilling, eller trenger ørene tilvenning?
    De trenger..........*trommevirvel*... VIDAR!!! *fyrverkeri, dansende sambajenter, musikk*

You`re NOTHING without a Vidar!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    For å være helt ærlig så er dette ikke så lett som en tror. Jeg hadde min forforsterker på ferie for en stund tilbake, mens den var borte så hadde jeg en del hjemme hos meg, merket at med den første i hus, så var det lett å høre hvor forskjellen lå mellom dem, men etter hvert som tiden gikk så hadde jeg glemt ut hvordan systemet mitt egentlig låt..

Når jeg så ble kjent med den igjen så kunne jeg lett høre forskjell når det kom andre ting inn i systemet å forrandret lyden.

Hadde noen dac'er i hus for test også, den ene var en DA10, denne hadde jeg så lenge i hus at jeg ble godt kjent med den og hva den gjorde med mitt anlegg, så noen uker senere så hadde vi blindtest mellom denne og en annen dac. Det første jeg hørte var at den lyden (lydbilde) hadde jeg ikke hørt før hos meg, og satset på at dette var den dac'n jeg ikke hadde hatt i hus før (dette var før vi testet begge to mot hverandre t.o.m). Og jeg hadde rett!

Hva mener jeg med dette? Tja, ikke vet jeg..
    Nei jeg tror ikke dette er så lett heller .

De erfarings eksemplene du reffererer til, er vel tross alt komponenter som jobber ganske så aktivt i signalveien, der dacen faktisk er så aktiv at den gjør hele jobben med å omdanne digitale data til elektroniske analoge signaler.

Kabler skal bare overføre den informasjonen de får inn i den ene enden og ut i den andre, på et rent elektrisk leder nivå, uten å legge til eller trekke fra noe som helst mer enn de materialene som brukes sine elektriske leder , isolasjon og skjermings egenskaper.

Tviler sterkt på at eksempelt der High End brukeren uten å vite det, blindtester andre kabler, faktisk vil lydmessig oppdage det.

Ville vært litt i tvil om vedkommende med en gang ville oppdaget en så grotesk feil som en 180 grader fasefeil med en feilkobbling mellom de to høytlalerene heller, hvis han ikke satt å hørte i sweetspot.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En av mine beste venner heter Vidar, får håpe han har god helse i mange år fremdeles da....:roll:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Kabler skal bare overføre den informasjonen de får inn i den ene enden og ut i den andre, på et rent elektrisk leder nivå, uten å legge til eller trekke fra noe som helst mer enn de materialene som brukes sine elektriske leder , isolasjon og skjermings egenskaper.

Har ikke noe problemer med å høre forskjell i mitt anlegg når jeg bruker MIT signalkabler vs, enkle billige diy kabler.. Hvem synes jeg låter best, ikke de dyreste i hvert fall. Tror hemligheten ligger mer i oppbyggingen av kablene en prisen.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer kyrjens sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke på "innbrenning" av kabler. Men som man sier: Aldri noe dårligere en det dårligste ledd.... osv. At det er forskjell på kabler er det vel ingen tvil om (eller er det det?), men at de dyreste er de beste tror jeg ikke nødvendigvis bestandig stemmer. Tror alt handler om matching. Tror (vet) også at du kan oppnå mer med å prøve ut forskjellige plasseriger av høytalerne og diverse demping, men for å få det lille ekstra kan man prøve litt kabelbytting. Tror at jeg selv skal bestille og prøve disse her ELTEK AS synes de ser spennende ut. Dette er vel ett tema som aldri vil bli ferdig diskutert her på forumet eller andre plasser:?: Min erfaring er ivertfall at det er forskjeller..... Belive it or not!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De trenger..........*trommevirvel*... VIDAR!!! *fyrverkeri, dansende sambajenter, musikk*

Genialt innlegg Håkon, trengte en liten latter fra morgenen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har vært oppe en del ganger før, men verdt å lese flere ganger. Noe til alle som har "gullører"
    Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Denne har vært oppe en del ganger før, men verdt å lese flere ganger. Noe til alle som har "gullører"
    Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest
    Jeg høyner med en følgende blindtest:

"Using two identical CD players, I tested a $2,000, eight-foot pair of Sigma Retro Gold cables from Monster Cable, which are as thick as your thumb, against 14-gauge, hardware-store speaker cable. Many audiophiles say they are equally good. I couldn't hear a difference and was a wee bit suspicious that anyone else could. But of the 39 people who took this test, 61% said they preferred the expensive cable.

That may not be much of a margin for two products with such drastically different prices, but I was struck by how the best-informed people at the show -- like John Atkinson and Michael Fremer of Stereophile Magazine -- easily picked the expensive cable.

Its sound was described as "richer," "crisper" and "more coherent." Like some wines, come to think of it.

In absolute terms, though, the differences weren't great. Mr. Atkinson guesstimated the expensive cables sounded roughly 5% better. Remember, by definition, an audiophile is one who will bear any burden, pay any price, to get even a tiny improvement in sound."

Portals - WSJ.com

Newcomer Darx sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Middag

Dette er nok den morsomste og mest lærerike kabeldebatten jeg har lest på forumet:smile:

Noen som har noen middagstips på en fredag?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit med tester, dokumentasjon osv..

Jeg må bare referer til Bibelen (apg. 4,20)

"Men vi kan ikke la være å tale om det vi har sett og hørt."

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Darx
    Noen som har noen middagstips på en fredag?
    Spagetti servert med asiatisk slangeolje (snakeoil) fra Shanxi provinsen i Kina. Maten varmes opp av en ferdig innbrent stekeovn fra den eksostiske produsenten Sørøst, og serves på en tallerken av 99,99999% rent sølv. En nydelig rødvin med utmerket placebo fra en totalt ukjent produsent i Frankrike for å fremheve den oppløste og detaljerte smaken hører med.

Til desert anbefales cryo-behandlede lakrissnører, dandert med tibetanske marsipan-plugger av høyeste kvalitet for å hindre at den krystallklare aromaen blir påvirket av atomene. Gjerne servert med isvann hentet fra stående bølger av Fridtiof Nansen personlig under hans mislykkede nordpol-ekspedisjon i 1895.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spagetti servert med asiatisk slangeolje (snakeoil) fra Shanxi provinsen i Kina. Maten varmes opp av en ferdig innbrent stekeovn fra den eksostiske produsenten Sørøst, og serves på en tallerken av 99,99999% rent sølv. En nydelig rødvin med utmerket placebo fra en totalt ukjent produsent i Frankrike for å fremheve den oppløste og detaljerte smaken hører med.

Til desert anbefales cryo-behandlede lakrissnører, dandert med tibetanske marsipan-plugger av høyeste kvalitet for å hindre at den krystallklare aromaen blir påvirket av atomene. Gjerne servert med isvann hentet fra stående bølger av Fridtiof Nansen personlig under hans mislykkede nordpol-ekspedisjon i 1895.

Eller bare en burger fra McDonald's, under en blindtest smaker du muligens ikke noe forskjell uansett..

Newcomer Darx sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja riktig, kan hende jeg nøyer meg med en grandis.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noe problem med å se for meg at noen har (vha gener eller trening) evner som overgår folk flest. Men jeg tror at når man utfører kontrollerte tester av denne evnen, så er konklusjonen vanligvis at forskjellen mellom gjennomsnittet og "supervinsmakere" eller "superkabeltestere" mye mindre enn det man kan få inntrykk av.
    [I] "Using two identical CD players, I tested a $2,000, eight-foot pair of Sigma Retro Gold cables from Monster Cable, which are as thick as your thumb, against 14-gauge, hardware-store speaker cable. Many audiophiles say they are equally good. I couldn't hear a difference and was a wee bit suspicious that anyone else could. But of the 39 people who took this test, 61% said they preferred the expensive cable.
    61% er et veldig lite tall i en slik test. Hva er sjansen for av at dersom vi kaster 39 terninger så får vi en overvekt på minimum 61% av tallene 4, 5 og 6?
    That may not be much of a margin for two products with such drastically different prices, but I was struck by how the best-informed people at the show
    Du snakker altså om den subjektive klassifiseringen gjort av forfatteren _etter_ at testen var gjennomført, hvor han puttet folk i båsene "best informed", evt "ikke best informed"? Dersom jeg får dra analogien til terningkast - dersom jeg i etterkant plukker ut "gullterningene" og konkluderer at de må være bedre terninger siden de gav 6-ere, så konkluderer jeg på sviktende grunnlag.
    like John Atkinson and Michael Fremer of Stereophile Magazine -- easily picked the expensive cable.
    Like fullt vil eller tør ikke nevnte herrer å delta i en skikkelig blindtest (evt lage en selv) for å bevise sine evner?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forskjell på rødvin og hvitvin? Selvfølgelig er det det. Klarer Dere å kjenne forskjell med bind for øynene? Her kommer mangen av Dere til å slite med å skille de fra hverandre. Prøv selv i kveld, det er helg. Husk lik temperatur på begge vinsorter.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen som helst problem å være med på en skikkelig abx-test. Om det jeg sier eller har erfart viser seg å være flaks så pyttsann!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norsksvensken
    Er det forskjell på rødvin og hvitvin? Selvfølgelig er det det. Klarer Dere å kjenne forskjell med bind for øynene? Her kommer mangen av Dere til å slite med å skille de fra hverandre. Prøv selv i kveld, det er helg. Husk lik temperatur på begge vinsorter.

Slite med å smake forskjell på rød og hvit vin.. Går det ann??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller bare en burger fra McDonald's, under en blindtest smaker du muligens ikke noe forskjell uansett..
    En av sjefene i Voss water fikk vel et glass Voss water og et glass springvann og utfordringen om å kjenne sitt eget produkt igjen på Skavland eller noe. Det var ikke så enkelt - på tross av prisforskjellen.

VOSS

Jeg tror jeg kunne kjenne igjen McDonalds sine burgere fra mange av konkurentene i en blindtest, men siden jeg ikke har prøvd så vet jeg ikke.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slite med å smake forskjell på rød og hvit vin.. Går det ann??
    Wine tasting - Wikipedia, the free encyclopedia
    Similarly, people have expectations about wines because of their geographic origin, producer, vintage, color, and many other factors. For example, when Brochet served a white wine he received all the usual descriptions: "fresh, dry, honeyed, lively." Later he served the same wine dyed red and received the usual red terms: "intense, spicy, supple, deep." [6]

The world of wine has numerous myths and exaggerations that are only now being disproven scientifically, yet they influence perceptions and expectancies. Not even professional tasters are immune to the strong effects of expectancies. Therefore, the need for blind tasting continues.
    Jeg har arrangert blindtest av vin (jeg er ikke noen vin-ekspert). Det er vanskelig å beskrive forskjellene, og vanskelig å klassifisere et sett med smaker på en pålitelig måte. Det slår meg også at smaken på vin avhenger veldig av hva du har spist og drukket rett før - tunga vårt er ikke et objektivt absolutt måleinstrument, men heller en sammenligner (i likhet med synet og hørselen).

Jeg tror kanskje at historien om rød og hvit vin som smaker likt, krever spesielle røde og/eller spesielle hvite viner. Jeg har vanskelig for å se for meg at jeg ville klassifisere en søt riesling som rødvin uansett konditor-farge?

-k

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •