10m Digital Coax fra Clas O.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

10m Digital Coax fra Clas O.

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Noen som har prøvd denne i 10-meters utgaven? Fungerer det greit? Skal overføre DTS og AC3 fra PC til receiver, kjekt å ha litt kabel å gå på..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har denne, og er svært fornøyd med den. Ingen støy eller ulyder. Bruker et eksternt Creative SoundBlaster med kabel til Yamaha RX-V2700.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ti-meters utgaven altså? Lyder jo bra

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 meter, og den ligger langsetter høyttalerkabler og strømledning. Ingen problemer hos meg.

Newcomer Jozeph sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 10 meters utgaven, og er veldig fornøyd med den egentlig!

Newcomer Ludolf sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den frakter jo bare 0'ere og 1'ere. Så lenge du holder deg under 100 meter er du trygg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludolf
    Den frakter jo bare 0'ere og 1'ere. Så lenge du holder deg under 100 meter er du trygg.
    Uh.. Ifølge hvilken standard? Det er jo litt kjekt at 1'erne ikke sliter seg ut helt på veien. 0'ene triller jo, så de sliter jo ikke.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki! Da tar jeg heller og lodder på to RCA plugger på en 50 meter lang lampettledning jeg har liggende, det blir nok knallbra.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal faktisk tørre å påstå at dette kommer til å fungere.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var billig! Burde vel gjøre susen som sub-kabel også?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg
    Oki! Da tar jeg heller og lodder på to RCA plugger på en 50 meter lang lampettledning jeg har liggende, det blir nok knallbra.
    Så lenge det bare går nuller på den så blir det fint. Skal du ha enere i den må den smøres med linolje.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Den var billig! Burde vel gjøre susen som sub-kabel også?
    Det vil jeg tro. Jeg kjøpte Silver Serpent fra Better Cables til subbene mine, men det var et svakt øyeblikk. Før jeg fikk Silver Serpent brukte jeg en phonokabel som fulgte med et lydkort eller no, og det fungerte bra det og. Det er bare hvis en er plaget med støy at en behøver å legge noe penger i signalkabel til sub.

Edit: Jeg ble brått usikker. En digital coax på 75 ohm er laget først og fremst for digital overføring. Jeg er usikker på om audio trives så godt i den.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du fortjener et seriøst svar. Du har rett i at digital coax godt kan transportere over lengre strekninger, men S/PDIF setter begrensninger.

epanorama.net/S/PDIF Interface

S/PDIF (IEC-958) uses 75 ohm coaxial cable and RCA connectors. 75 ohm coaxial cable is inexpensive, because it is the same cable as used in video transmission (you can buy a video cable with RCA connectors to connect you S/PDIF equipments together). Coaxial S/PDIF connections work typically at least to 10-15 meter distances with good 75 ohm coaxial cable.
    There also an optical version of S/PDIF interface which is usually called Toslink, because uses Toslink optical components. The transmission media is 1 mm plastic fiber and the signals are trasmitted using visible light (red transmitting LED). The optical signals have exactly the same format as the electrical S/PDIF signals, they are just converted to light signals (light on/off). Because high light signal attenuation in the Toslink fiberoptic cable, the transmission distance available using this technique is less than 10 meters (with some equipments only few meters).
    Tar med denne også:

The output impedance is standard 75 ohm, so ordinary coaxial cable designed for video applications can be used. The minimal input level of S/PDIF interface is 200 mVtt which allows some cable losses. There is no real need for special quality cable as long as the cable is made of 75 ohm coaxial cable (a good video accessory cable works also as good S/PDIF cable).

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der kom det litt fornuft ja Ellers fungerer digital coax utmerket som både video, audio (subwoofer) og SPDIF-kabel.

Newcomer Ludolf sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Uh.. Ifølge hvilken standard? Det er jo litt kjekt at 1'erne ikke sliter seg ut helt på veien. 0'ene triller jo, så de sliter jo ikke.
    Her fikk jeg mye motbør.....
    Digitalkabelen har 75 Ohm som er mindre enn nettverkskabelens 100 Ohm.
    Jeg antar at det også her overføres binært (0 og 1) med en protokoll som har feilkorreksjon.

Når da nettverkskabelen klarer 100 meter med 100 ohm, hvorfor skal ikke digitalkabelen klare det med "bare" 75 Ohm?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S/PDIF opererer med en annen signalstyrke og protokoll enn nettverkskort. Jeg er tilbøyelig til å si at S/PDIF er en forbanna kløneprotokoll, men slik er det nå. Dessuten er ikke feilkorreksjon for real-time audio helt det samme som for filoverføring, og kravene kan en si er noe høyere for hifi enn for ip-telefoni.

Jeg er ingen ekspert på S/PDIF, men det er i alle fall så langt jeg har forstått det. Jobber forøvrig med datakommunikasjon uten at jeg av den grunn er ekspert på fysisk medium der heller. Jeg jobber daglig med 10gb-linker som fint overfører mange ganger datamengden uten feil, så det er jo litt rart at S/PDIF på coax skal være så følsomt.

Min mening er i alle fall at de fleste coax-kabler som har greie termineringer er mere enn bra nok til overføring av digitale signaler inntil 10-15 meter. Ingen grunn til å bruke mye penger på.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital audio er i en litt annen verden enn vanlig datakommunikasjon. Det kan sette større krav til den analoge siden av saken enn annen dataoverføring pga. mulig følsomhet for jitter. SPDIF modulerer dataen slik at den samtidig fungerer som en klokke for mottageren. Ved vanlig overføring har ikke dette noe å si, f.eks. fra analog->digital converter til PC. Derimot kan jitter effekten gjøre seg gjeldende om mottageren er en digital->analog converter eller en sanntids sample rate converter. Begge deler er avhengig av at alle samplepunktene treffer med nøyaktig like lang avstand. Jitter over 20picosec er hørbart i følge rapportene og det er skremmende lite. Om en slik klokke-mottager er mindre enn genialt designet og dermed følsom for variasjoner i tidspunktet for kryssningen fra 0 til 1 og tilbake, kan jitter på datastrømmen være negativt for lyden.

En del moderne DAC'er er i praksis jitter-immune (f.eks. Lavry, Mytek, Cranesong, Weiss, Prism, Benchmark). Dette er et relativ nytt stadie innen converter-teknologi og de fleste DAC'er er desverre ikke immun. Men jeg tror ikke kabelen klarer å gjøre noe ut av seg i forhold til alt annet. Det er hovedsaklig utgangen som driver kabelen og mottager-kretsen som er opphavet til jitter. En kabel er, elektronisk sett, en veldig liten del(selv om den kanskje er lang), sett i forhold til mylderet på hver side av kabelen. Det skal være en svært dårlig kabel før den har noen effekt i forhold til kretsene den kobles mot! Helt vanlig videokabel er godt nok i de aller fleste tilfeller. Skal være svært avansert utstyr før kabelen evnt kan gjøre noen forskjell. Da er det like greit å skaffe seg en jitter immun DAC og bli ferdig med hele problemstillingen en gang for alle.

Som protokoll er ikke SPDIF så dum, egentlig, det er den fysiske konsument-standarden som ikke er så bra. Video-formatet med coax og 75 ohm gir stor tilgang til billige deler og utstyr som rutere. SPDIF kan også brukes med BNC (bedre skjerming) kontakter i stedet for RCA og da fungerer det i hvert fall ypperlig. AES/EBU standarden for digital overføring som brukes i proffutstyr har nøyaktig samme dataformatet. Eneste forskjellen er et bit-flagg som sier om det er SPDIF eller AES/EBU. De fleste mottagere ignorerer denne og fungerer like bra med begge deler både inn og ut. Det fysiske formatet er der shielded twisted pair, balansert, på 5 volt. Dette muliggjør å sende signalet hundrevis og kanskje tusenvis av meter. Den balanserte konstruksjonen gir samme robustheten som gjør at unshielded twisted pair fungerer så bra i nettverk og telefoni. Smale multipar-kabler, patchbayer, DB25 kontakter osv er en annen fordel med å bruke slike relativt små kabler, sett i forhold til SPDIF.

Begge deler er veldig stabilt. På korte avstander vil en lampetråd eller to metall-kleshengere fungere like bra. Jo lengre avstand, jo viktigere blir det å få jevn impedanse og god terminering. Har en 8x8x2 AES/EBU ruter som også har et par SPDIF ting tilkoblet, de fungerer utmerket med et par meter lange 110 ohms kabler.

Pnerbye: Coax er ikke spesielt egnet til audio pga den klumpete fysiske utformingen. En enkeltleder knekker lett og folieskjermingen rundt kabelen er vanskeligere å terminere enn frynser i flette eller strømpe. Slike kabler er også laget for å være god under helt andre forhold enn lyd opererer under. På videofrekvent er lengden på kabelen i nærheten av frekvensen til signalet og dette gir problemer som ikke eksisterer i audiofrekvent. Med mindre lydkabelen er flere kilometer lang.. Designet i en 75 ohm coax er optimisert for video (med bl.a. tjukk isolasjon rundt lederen som ikke trengs til audio) og jeg regner med en slik kabel brukt til lyd vil tilsvare en lydkabel som koster en del mindre når det brukes på "feil" vis. Det er sikkert ikke noe gale med 75 ohm coax til lyd, men det er lettere å bruke en lydkabel! AES/EBU kabel er derimot laget som en vanlig mic-kabel og er utmerket til lyd.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

PS: anbefaler "principles of digital audio" av K. Pohlmann for de som er interessert.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo litt oppklarende, men jeg forstår ikke helt dette med jitter. Jitter er variasjon i delay. Et digitalt signal, som jo er en firkantpuls, kan jo bare være 1 eller 0 så lenge klokka klarer å treffe bit'et? Om klokka treffer bit'et litt tregt vil bit'et fremdeles være det samme. Det digitale signalet kommer altså frem som det skal. Jitter vil ikke bety noe for det digitale signalet. Kan jitter føre til ujevn klokke som igjen betyr et ujevnt produsert analogt signal eller noe? Med S/PDIF skjer klokkingen på kabelen, er det det som er problemet da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo litt oppklarende, men jeg forstår ikke helt dette med jitter. Jitter er variasjon i delay. Et digitalt signal, som jo er en firkantpuls, kan jo bare være 1 eller 0 så lenge klokka klarer å treffe bit'et? Om klokka treffer bit'et litt tregt vil bit'et fremdeles være det samme. Det digitale signalet kommer altså frem som det skal. Jitter vil ikke bety noe for det digitale signalet. Kan jitter føre til ujevn klokke som igjen betyr et ujevnt produsert analogt signal eller noe? Med S/PDIF skjer klokkingen på kabelen, er det det som er problemet da?
    Dersom DAC/surround-forsterker har jitter på digital inngang og klokker D/A-konverteringen instantant ut fra gjenvunnet klokke så vil du få en form for frekvensmodulasjon på det analoge signalet ut.

Det er analogt til wow & flutter på gamle analoge medier, men frekvensområde og utsving er svært forskjellig.

Begrepsordliste
    Jitter - Wikipedia, the free encyclopedia
    Jitter explained - Part 1.3 [English]

Jeg har til gode å se dokumentasjon på at jitter er hørbart i utstyr og oppsett av den typen som de fleste medlemmer her inne eier.

Jitter kan ha mange former, og karakteristikken kan ha mer å si enn den maksimale modulasjonen. Eksempelet under er med å modulere et signal med en 60Hz tone som ligger bare 20dB under selve signalet. Dette er svært mye. Vi ser av test-tonen på grafen at den får tydelige sidebånd på multippel av 60Hz

PCABX 60 Hz Jitter* Demonstration

"Spectral Content Of 16/44 11 KHz Test Tone Before Jitter Was Added"

"Spectral Content Of 16/44 11 KHz Test Tone After "-20 dB" 60 Hz Jitter Was Added"

Castanets Analog 44 KHz Test Sample most critical section (0.6 seconds)
    (before Jitter was added)
    http://www.pcabx.com/technical/refer...tanets-060.wav

Castanets Analog 44 KHz Test Sample most critical section (0.6 seconds)
    (after "-20 dB") 60 Hz jitter was added)
    http://www.pcabx.com/technical/jitte...jit_-20FF2.wav

-k

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jitter føre til ujevn klokke som igjen betyr et ujevnt produsert analogt signal eller noe? Med S/PDIF skjer klokkingen på kabelen, er det det som er problemet da?
    Det betyr ujevnt produsert analog signal, ja. Digi->ana konverteren(DAC) er bare digital et lite stykke, frem til de spennende delene begynner. Den fungerer bare som tiltenkt når hvert samplepunkt kommer med nøyaktig 1/44100 sekunds mellomrom(eller andre sample rates). Avvik fra idealet viser seg som biprodukter på lyden som er inharmoniske vrengtoner.

Et digitalt system er logisk sett(høynivå) ener og nuller. I praksis(lavnivå) må disse manifisteres som fysiske enheter, analogt. Ting tar tid i virkeligheten og signalet bruker alltid en stund på å endre tilstand fra f.eks. 0 til 1 volt. Dette gir en flanke på kurven som ikke er rett opp eller ned.

Dette bildet er laget til en annen diskusjon men illustrerer dette bra:

Øverste firkantbølgen er imaginær. For å eksistere i virkeligheten måtte det praktiske utstyret ha ubegrenset båndbredde. Nederste bildet viser den filtrerte utgaven, slik en virkelig versjon kan se ut. Denne firkanten er riktig nok syntesert og nærmest perfekt i formen, normalt sett ser flankene mye snålere ut enn som så! Den er også full av høyfrekvent informasjon(opp til 19'ende harmoni), ofte er det gjerne bare litt svake overtoner og et mye mykere, mer sinus-lignende signal, som kommer frem.

Siden "firkantene" kommer om og om igjen ved faste intervall er det praktisk å vise dem slik at de overlapper. Om hver firkant var identisk ville det ikke bli noen forskjell når mange overlapper. Om de ikke er lik blir det en tjukkere linje enn utgangspunktet. Jo tjukkere linjen er, jo mer jitter er tilstede.

Bildet under viser en PCI express overføring:

De blå linjene er signalet. Den røde flekken i midten er toleransegrensen for overføringsstandarden. Så lenge signalet holder seg unna den røde flekken vil overføringen fungere etter hensikten.

Nedenfor viser overføringen fra et annet kort tilkoblet PCI express bus:

Her er det mer jitter og det er ikke lenger garantert at enerne og nullerne kan skilles ad. Slike tester brukes for å sjekke signalintegriteten på alle slags dataoverføringer.

For å sjekke signal som går til en digi->ana konverter brukes ikke slike firkanter i midten av bildet. Der er målet enkelt og greit å få tynnest mulig linje. Ethvert avvik fra idealet med 100% overlapping er uønsket.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har til gode å se dokumentasjon på at jitter er hørbart i utstyr og oppsett av den typen som de fleste medlemmer her inne eier.
    Da gir du enten liten tiltro til folks anlegg, eller for mye tro på DAC'ene!

Jitter er reelt problem. Konverterklokken må låses til datastrømmen fra CD'en og dette lar seg ikke gjøre uten mer eller mindre jitter. http://www.lavryengineering.com/white_papers/jitter.pdf - sjekk grafene på side 6. 100 picosec jitter ligger høyere enn 16 bit støygulvet. 16 bit støy er veletablert som hørbart selv uten å ty til mye gain. 100 picosec er lite. Mer, inkludert litt om effekten jitter kan ha på digital filtrering: Benchmark Media -- Jitter and Its Effects

Om det er ønskelig med mer tyngde er Julian Dunns artikler så rett fra kilden som det går ann å få det: Nanophon - Digital Audio Papers Mannen var høvding for AES/EBU standarden, delsjef for SPDIF og sannsynligvis den som har gjort mest for forståelse av jitter opp gjennom tidene. Er også en rekke andre AES papirer om jitter og mye dokumentasjon på at det er hørbart i det meste av vanlig utstyr.
    Høreterskelen for jitter er en frekvensavhengig kurve som angitt i figur ni i "Jitter: Specification And Assessment In Digital Audio Equipment" rapporten av Dunn. Siden hørbarheten varierer så mye med frekvens er enkelt-frekvens verdiene som DAC fabrikantene oppgir for jitter like verdiløs som THD-målinger og andre ting som bransjen liker å bruke. Det er lett å manipulere testforholdene så målingene ser bra ut. Jitter-immunitet i DAC'er er virkelig et strålende gjennombrudd og løser hele problemet på den mest galante måten.

Andreas Nordenstam

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •