Bananplugger, kablene løsner.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bananplugger, kablene løsner.

Har et problem med at kablene løsner i bananpluggene, trodde første gangen at jeg ikke hadde skrudd til hardt nok første gang, så jeg skrudde til det jeg greidemed fingra, det gikk noen uker så sjekket jeg enda en gang, joda kablene var løse igjen. Er det et kjent fenomen p.g.a strømmen som går igjennom?

Har disse pluggene, kjøpt på Eltek http://www.mamut.net/dynabel/pl7767.jpg

Høyttalerne er Dynabel S23 og jeg har 2xHypex UcD400 HG på hver høyttaler, kablene er supra 2.5mm2.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok fint lite noe med at strømmen går igjennom kabler / plugger.
    Derimot er det et faktum at kobberet "setter seg" litt etter første- og gjerne annengangs tilstramming, litt avhengig av antall kordeler i kabelen, og kobberets beskaffenhet.
    Ingen grunn til bekymring her, man skal bare være klar over at slike koblinger år om annet bør etterstrammes.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg ble vel ikke bekymret, men syntes bare det var rart at de løsnet. Logisk forklaring da. Kabelen har mange tynne kordeller, så det er sikkert bare det som gjør det.

Takk for svar

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man strammer for hard, klarer neppe det med fingrene, men hvis du bruker verktøy, så kan du få "kaldflyt" i kobberet(kobberet smelter sammen pga presset), noe som også vil resultere i at kablene blir løse med tid.

Du kan jo prøve å lodde bananpluggene for å få en mere varig tilsluttning.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enkel flytemekanikk

Kobber er et meget bløtt materiale. Når du skrur det fast vil materialet nå sin flytegrense og flyte til spenningen i materalet kommer under flytegrensen. Hvis du da da prøver å skru til igjen vil det kjennes som pluggene har løsnet. Hvis du drar til på ny flyter materialet igjen, men i og med at kobberet "skvises" ut øker arealet og dermed krafte som skal til for å nå flyt. Dermed vil man til slutt ikke klare å få til en kraft som overstiger flyt og dermed så sitter pluggen.

Derfor: trekk til noen ganger med noen dagers mellomrom så vil du til slutt oppleve at den sitter og ikke løsner med mindre du øker krafte etterhvert.

Det beste er nok imidlertid å lodde fast plugge. Kobber oksydere og kan gi dårlig kontakt der det er i kontakt med luft. En lodding vil forsegle kontaktpunktet og hindre luft å kommer til og dermed oksygenets reaksjon med kobber.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lodding er i og for seg ok, men noen (mange?) mener at lodding gir en dårligere forbindelse, ved at man da får en ekstra "bro" som signalet må passere. Sikkert satt på spissen, men dog....
    Bruk i alle fall loddetinn med høy sølvgehalt, og en kraftig nok loddebolt.
    En annen ulempe ved å lodde kabelen til pluggen, er at man da får et overgangspunkt som tåler atskillig mindre "stress" (bevegelse). Dette vil i særlig grad gjelde kabler med få kordeler, som over tid, kan svekkes / briste om man til stadighet skifter høyttalere eller på annen måte utsetter kabel / loddeovergang for mekanisk påvirkning.
    Allerhelst bør man derfor sørge for å avlaste loddepunktet vha en eller annen form for hylse / stiv krympestrømpe.
    Også dette satt på spissen kanskje, men det kan uansett være greit å vite litt om slikt. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Lodding er i og for seg ok, men noen (mange?) mener at lodding gir en dårligere forbindelse, ved at man da får en ekstra "bro" som signalet må passere. Sikkert satt på spissen, men dog....
    Bruk i alle fall loddetinn med høy sølvgehalt, og en kraftig nok loddebolt.
    En annen ulempe ved å lodde kabelen til pluggen, er at man da får et overgangspunkt som tåler atskillig mindre "stress" (bevegelse). Dette vil i særlig grad gjelde kabler med få kordeler, som over tid, kan svekkes / briste om man til stadighet skifter høyttalere eller på annen måte utsetter kabel / loddeovergang for mekanisk påvirkning.
    Allerhelst bør man derfor sørge for å avlaste loddepunktet vha en eller annen form for hylse / stiv krympestrømpe.
    Også dette satt på spissen kanskje, men det kan uansett være greit å vite litt om slikt. ;-)

ja loddetinn leder vel dårligere enn kobber, men hovedoppgaven til loddetinn er vel ikke å være en god leder, den gjør enkelt å greit at delene sitter sammen.

hadde det vært et problem med lodding pga dårlig forbindelse er det et under at en forsterker eller en cd-spiller fungerer.

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine løsner heila tio..... kvar gang eg sjekker er dem løse. Kan det ha noke p gjera med kvalitet, eller vibrasjoner?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, finvåg.
    Jeg sa jo ikke at lodding gir en dårlig forbindelse, ei heller har jeg fremsatt lodding som noe problematisk?
    Derimot skriver jeg dårligere, samtidig som jeg jo understreker at dette er satt litt på spissen.
    Om det i praksis har noen betydning skal jeg være den første til å tvile på, men det er jo uansett et faktum at man legger inn en ekstra "strømvei" når man lodder.
    Jeg burde kanskje ha vektlagt de mekaniske ulempene mer enn de elektriske, i den grad man føler for å ta hensyn til slike detaljer. Men de er der, likefullt!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kobber er et meget bløtt materiale. Når du skrur det fast vil materialet nå sin flytegrense og flyte til spenningen i materalet kommer under flytegrensen. Hvis du da da prøver å skru til igjen vil det kjennes som pluggene har løsnet. Hvis du drar til på ny flyter materialet igjen, men i og med at kobberet "skvises" ut øker arealet og dermed krafte som skal til for å nå flyt. Dermed vil man til slutt ikke klare å få til en kraft som overstiger flyt og dermed så sitter pluggen.

Derfor: trekk til noen ganger med noen dagers mellomrom så vil du til slutt oppleve at den sitter og ikke løsner med mindre du øker krafte etterhvert.

Det beste er nok imidlertid å lodde fast plugge. Kobber oksydere og kan gi dårlig kontakt der det er i kontakt med luft. En lodding vil forsegle kontaktpunktet og hindre luft å kommer til og dermed oksygenets reaksjon med kobber.
    Måtte bare quote denne. Forklaringen er en ingeniør verdig!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jo takk - tittelen er ikke tilfeldig selv om faget ikke er elktro noe som i blant viser seg :-D.

Ellers stemmer de ikke avhandlingen helt for alle typer plugger. Det gjelder bare for plugger det kobberet presses mot et fast anlegg. Hvis man har plugger av typen der festeskruen sitter i enden og kobbertråden tres gjennom et hull i noe som ligner et rør vil man bare bøye tråden mer og mer etterhvert som man skrur - en dårlig konstruksjon.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    hmmm - er det ikke kobber i alt av strømledninger i et hus?
    Skulle ikke da en elektriker ettertrekke ALT 2-3 ganger før strømmen settes på?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noe tro på denne teorien med at kobberet når flytegrensen, ihvertfall ikke på banan pluggene der jeg skrur til med fingrene, dessuten blir kobberet hardere for hver gang det blir bøyd/klemt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hm, finvåg.
    Jeg sa jo ikke at lodding gir en dårlig forbindelse, ei heller har jeg fremsatt lodding som noe problematisk?
    Derimot skriver jeg dårligere, samtidig som jeg jo understreker at dette er satt litt på spissen.
    Om det i praksis har noen betydning skal jeg være den første til å tvile på, men det er jo uansett et faktum at man legger inn en ekstra "strømvei" når man lodder.
    Jeg burde kanskje ha vektlagt de mekaniske ulempene mer enn de elektriske, i den grad man føler for å ta hensyn til slike detaljer. Men de er der, likefullt!
    nei jeg ville bare få det sagt at det ikke nødvendigvis er noe problem med å loddekontaktene (missforsto kansje va du mente sa/mente).
    Det jeg skulle fram til var vel det at det du poengterer ikke nødvendigvis er så mye å tenkte på når man ser på hvor mange slike punkter signalet allerede har passert.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Jeg har ikke noe tro på denne teorien med at kobberet når flytegrensen, ihvertfall ikke på banan pluggene der jeg skrur til med fingrene, dessuten blir kobberet hardere for hver gang det blir bøyd/klemt.
    Ja vel. Du kan jo skru opp å studere overflaten på kobberet. Ser du merker eller deformasjoner har du vært over flyt. Årsaken til at det blir hardere er at det belastes over flyt - kaldbearbeides. Vi snakker ikke om smeltepunket :-D.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    hmmm - er det ikke kobber i alt av strømledninger i et hus?
    Skulle ikke da en elektriker ettertrekke ALT 2-3 ganger før strømmen settes på?
    Du kan jo ta deg en runde å sjekke koblingspunktene. Der vil du sikkert finne en eller flere skruer som er "løse". Det er normalt ikke noe problem da det ikke er noen bevegelse her og ledningen har forsatt god kontakt selv om materiale er deformet under skruepunktet. Skruen gjør også jobben med å holde ledningen på plass da den hviler i en sete. Finner du løse skruer så kan du godt "trekke etter" men du skal ikke bruke kraft.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monster plugger

Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Har et problem med at kablene løsner i bananpluggene, trodde første gangen at jeg ikke hadde skrudd til hardt nok første gang, så jeg skrudde til det jeg greidemed fingra, det gikk noen uker så sjekket jeg enda en gang, joda kablene var løse igjen. Er det et kjent fenomen p.g.a strømmen som går igjennom?
    Vi bruker disse pluggene både i proffe installasjoner og i våre private hjemmekinoer/ HiFi opplegg. Tok en sjekk for sikkerhets skyld på et sett jeg har hjemme og som ble satt opp for ca ett år siden. Sitter veldig bra!
    ta en titt, det kan være en løsning for deg også.
    Monster Cable® QuickLock™
    InterConnect
    og for sikkerhets skyld, jeg er kun kunde, har ingen forbindelse til Interconnect.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig at det er deformasjonen som gjør dette, men det som er merkelig er at det ikke bare "kjennes" ut som de har løsnet, de har løsnet, skruekoblingene som klemmer fast kabeken var helt løse, så løse at kabelen holdt på å dette ut. Det er defor jeg ikke tror på teorien til Ingeniør'n.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker de samme pluggene selv, så ble så nyskjerrig og måtte ned å skjekke om de óg satt løst. Dog, det gjorde de ikke, heldigvis.
    Kjederlig å ha det problemet. Du får late som at du spiller så høyt at den skrur seg opp av vibrasjonene.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et veldig kjent "fenomen" blant de nevnte pluggene.

et bra alternativ til samme prisen, ca 30 pr stk:

Tilbehør - Høyttalertilbehør | Hi-Fi Klubben: ARGON 5451 Tilbehør

På disse bruker man en liten skrutrekker og dra til to skruer på langs med kabelen. Anbefales vist man vil slippe å dra til kablene en gang i måneden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •