Kabelskeptikere, kom å se:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabelskeptikere, kom å se:)

Jeg synes en kabeltråd i ny og ne er underholdende, det er så lenge siden her på forumet

Jeg var tidligere "skeptiker" etter å ha lest ørten sider om hvor teite de som tror kabler har noe for seg var..

Men nå har det seg slik at jeg i senere tid har prøvd både høyttaler og signal-kabler, der jeg har hørt forskjell. Forskjellene blir noen ganger beskrevet som store og forbløffende, det har jeg til gode å høre.
    Dersom jeg må bytte fra kabel A til kabel B, slik at jeg må sitte å huske lyden fra den ene kabelen så sliter jeg med å høre forskjellene. Men dersom jeg på en måte gjør det så jeg kan bytte mellom A og B momentant hører jeg forskjeller.

La meg forklare;

Når jeg skal høre forskjell på Signalkabler, er det et par metoder som kan brukes. Ved å sette et y-ledd fra signalkilde, og koble kablene inn på hver sin inngang på forsterker for deretter å bytte fra den ene til den andre. Eneste minus må jo være at y-leddet teoretisk sett kunne hatt noe innvirkning på lyden, uten at jeg har opplevd dette.

Eller så kan man bruke et mono-spor i signalkilden, og koble en signalkabel til R, og en til L inn på forsterker. Det krever selvfølgelig at høyttalerne spiller tålig likt. Så er det bare å bytte fra R til L igjen, for å konstatere at forskjellene du (bør)høre følger kabel og ikke høyttaler.

Høyttalerkabler, synes jeg det er greit å sette høyttalerne helt inntill hverandre (sett at høyttalerne i utgangspunktet spiller likt). Signalet kjøres mono, og forskjellig kabel til hver høyttaler.
    Bytt da selvfølgelig frem og tilbake noen ganger for å konstantere at de lydmessige forskjellene følger kabel og ikke høyttaler.

Liten historie:
    Her for litt siden, skulle jeg å en kamerat lytte til forskjellene på cd-spillerne våres.
    Han hadde en MHZS CD66E, og jeg en modifisert MHZS CD88E.
    Vi koblet opp spillerne, og inn på hver sin inngang på forsterkeren.
    Joda, vi hørte forskjell. Min låt best. Marginene var små, men dog.

Så tittet vi bakpå, det var jo forskjellige signalkabler tilkoblet. På min var det et billig lakrissnøre til 79,- på europris, og den andre var det en billig kina-kabel som riktignok så bedre ut.
    For å utelukke at det kunne ha noe å si, så byttet vi om signalkabler på spillerne.
    ........... Vi ble tause og bare tittet litt dumt på hverandre.... Nå låt den billige spilleren bedre... Etter litt frem og tilbake så kom vi frem til at det ikke var hørbare forskjeller mellom spillerne, men kablene.. Lakris låt best!

Nå fikk jeg også noen nye rca-plugger i posten i dag, og hadde litt sølvkabel liggende her. Så da måtte jeg teste litt.
    Da ble det nye sølv kablen, mot noen 10m lange lakris-snører.
    Heldigvis viste det seg at sølvet låt fortreffeli i samenlikning med lakris'n
    Mellomtonen var mer åpen, og diskanten var også bedre.

Så nå er det bare å sette igang å teste, evt. krangle om hvor dum jeg er og hvor feil jeg tar
    Diskusjon er morro

(jeg tar forbehold om evt. skrivefeil, ikke tid til å titte over)

-Thomas

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    JJeg var tidligere "skeptiker" etter å ha lest ørten sider om hvor teite de som tror kabler har noe for seg var..
    Jeg synes ikke folk som tror kabler har noe for seg er teite.

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart kabler har noe for seg. Kan dog ikke erstatte innkjøp av gode produkter i første omgang. Men som finishing touch så er det klart det har mye å si.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte svaret til raven8 !
    Det er mangen som lurer på å kjøpe kabler til noen tusen, mens egentlig er det lurere å kjøpe noe annet eller bytte ut noe og forbedre lyden på den måten først. Når du har alt du vil ha kan man kjøpe kabler til noen tusen og hører sikkert litt forbedring om ikke så har man ivertfall en god følese att kabelen er god og ser bra ut

Personlig har eg troen på skjermingen i kablene gjør den store forskjeld fra lakris og en "god" kabel. (som er godt skjerma)

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesing, kanskje jeg kommer til å teste litt selv en gang. Jeg er i utganspunktet en kabelskeptiker, men tror nå at kabel har litt å si, bare ikke så mye som noen gir uttrykk for. Iflg flere uttalelser her på forumet så skulle man tro kabler var det viktigste, men som nevnt over tror jeg nok det kan være en liten finishing touch. Tror dog signalkabler gir større utslag enn høyttalerkabler pga av lavere spenning og mindre strøm, noe som gjør det mere sårbart for evt forstyrrelser osv?

Newcomer TNormann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en ting jeg alltid har lurt på; hvorfor skal kabelene være så sykt tjukke og gode, når kabelene inne i høyttalerne er svært pinglete og tynne - selv i high end høyttalere??

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga av den økte motstanden på lengre kabler så må man kompensere med å bruke tykkere kabler, men en tynn kabel utgjør ikke så stor motstand om den er meget kort. Correct me if I'm wrong...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det nye sølv kablen, mot noen 10m lange lakris-snører. Heldigvis viste det seg at sølvet låt fortreffeli i samenlikning med lakris'n
    Hvorfor heldigvis?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes en kabeltråd i ny og ne er underholdende, det er så lenge siden her på forumet...
    ???

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et eksempel på hvor ille det blir når folk hiver formler over bord til fordel for umåtelig overpriset kobber. Enjoy

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg liker en kabeldebatt i ny og ne

da jeg personlig er skeptiker og har prøvd endel kabler på forskjellige høyttalere og elektronikk.

det er mulig jeg aldri har hatt god nok elektronikk til å høre forskjell, men prøvd har jeg da ialfall.

Jeg vil med hånda på hjertet si en ting. jeg kjøper kabler også etter utseende. kjøper ikke en høyttalerkabel som ser mindre pen ut, og vil med det si at en stor tykk og brutal kabel ser mye bedre ut enn en tynn og puslete.

Det er vell det Placebo kalles, men jeg føler at anlegget høres bedre ut jo mere fornøyd jeg er med det. Og utseende har ialfall for meg endel å si på komponentene.

men hørt forskjell på høyttalerkabler har jeg aldrig gjort. men prøver fortsatt!

mvh
    stian

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Personlig har eg troen på skjermingen i kablene gjør den store forskjeld fra lakris og en "god" kabel. (som er godt skjerma)
    Kablene jeg smekket sammen nå har mindre skjerming enn lakris-snørene mine. Men låter bedre

Sitat Opprinnelig postet av TNormann
    Men en ting jeg alltid har lurt på; hvorfor skal kabelene være så sykt tjukke og gode, når kabelene inne i høyttalerne er svært pinglete og tynne - selv i high end høyttalere??
    Kabler er ikke så tykke, bare alt dilldallet rundt kablene som gjør dem tykke

Sitat Opprinnelig postet av joert
    Hvorfor heldigvis?
    Ellers hadde jeg jo hevet en slant penger i dass.

Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    ???
    ...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Her er et eksempel på hvor ille det blir når folk hiver formler over bord til fordel for umåtelig overpriset kobber. Enjoy
    Hehe, en kan jo lurer på hva folk tenker med når de legger masse penger i strømkabler. Hva gjør den siste meteren så veldig viktig i forhold de de fler hundre meterene det er til transformatorboksen ett par kvartal ned i neste gate forbi forrige gate og over den jernbanene med trikken i mellom? Everket har vel også brukt mindre penger per 100m en en annen tulling har brukt på 1m kabel.... hohoho, strøm kabel er viktig, spesielt med hageslange utenpå og fiskegarn på toppen!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    ....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei

Alle kabelfriker her har dere sjansen til å vinne 1.000.000$ )

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skeptisk er jeg nok - og stolt av det, men all ære til dem som hører forskjell. Men "teite" er dem ikke!!!

Når det er sagt - jeg fatter ikke at man kan forsvare høyttalerkabler til kr 170.000 for 2x2meter - det er like mye penger som en bil!
    Høyttalerkabler | Kabler | Hi-Fi Center Kjeden

Men det er et fritt land og opp til den enkelte!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Når det er sagt - jeg fatter ikke at man kan forsvare høyttalerkabler til kr 170.000 for 2x2meter - det er like mye penger som en bil!
    Høyttalerkabler | Kabler | Hi-Fi Center Kjeden

Men det er et fritt land og opp til den enkelte!
    Klart det!

Når en riking bruker 7mill på en bil som man ikke kan kjøre på vanlig vei, så er det vel lov for vedkommende å bruke penger på "sånt"? (Hadde vel heller sett at han heller kjøpte en til 50K og ga resten til veldedig organisasjon

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    jeg liker en kabeldebatt i ny og ne

Jeg vil med hånda på hjertet si en ting. jeg kjøper kabler også etter utseende. kjøper ikke en høyttalerkabel som ser mindre pen ut, og vil med det si at en stor tykk og brutal kabel ser mye bedre ut enn en tynn og puslete.

mvh
    stian
    Hm! 'Stor, tykk og brutal'. 'Tynn og puslete'. Hva ville Freud tenkt?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kabler er virkelig nyttige i et anlegg....!
    Såpass kan vi vel være enige om... ;-)

Bare kabelen er godt bygget opp, holder vel stort sett dette?

Men, intet slår startkabelen til Supra! Bilen har aldri startet så rent, raskt og presist som når jeg benyttet denne etter at batteriet forleden gikk tomt. Ingen som helst ulyd, men klar og forvrengningsfri godlyd fra startmotoren. Jeg er sikker på at bruk av slik kabel får bilen til å leve mye lenger...

Er det i det hele tatt NOEN her som har kjøpt denne? Så den på en HiFi-messe i Gøteborg for et par år siden. Koster vel omlag 1500 kroner....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ny kabeldebatt??

Kabler er et must.. men hvor mye en gidder å bruke på det avhenger av hvor mye penger en har til å bruke på denne hobbyen, samt hvor mye en gidder å bruke på estetiken i anlegget. Jeg tror mye av pengebruken på kaber ligger der, og ikke hvor mye bedre dyre kabler låter en billige, men gode kabler.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •