Kabelskeptikere, kom å se:) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, Randi var plutselig ikke så interessert når jeg foreslo noe konkret .

Jeg testet WW Solstece blindt mot Au 24 for noen dager siden. Jeg stoppet allerede etter 3 ganger fordi jeg ble forvirret i forhold til memoreringene. Det tok for lang tid mellom byttene. I tillegg gjorde jeg en feil med å lytte på en plate som var littegrann skarp. Det var til fordel for WW selv om AU 24 er klart bedre. Ved første bytte var jeg sikker men så kom usikkerheten snikende og det er ikke mye vits i å fortsette når negative tanker kommer. Traff riktig på de to andre forsøkene alikevel. Blindtester forteller meg at forskjeller finnes, men er muligens mindre enn man kanskje tror. Hvis man hører forskjeller så tror jeg inntrykkene lett kan overdrives endel.

At det er forskjeller er jeg ikke i tvil om selv om jeg ennå ikke har hørt noen store endringer som enkelte beskriver. Jeg bemerker at noen filtrerer bort mer enn andre. Mørkere, varmere eller markant mer bass har jeg ikke lagt merke til enda men så har jeg heller ikke testet mye. Dette med tykke kabler tror jeg også har mye med salgsverdien å gjøre. Sikkert lettere å selge "fete" kabler som ser dyre ut og er lekre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TNormann
    Men en ting jeg alltid har lurt på; hvorfor skal kabelene være så sykt tjukke , når kabelene inne i høyttalerne er svært pinglete og tynne - selv i high end høyttalere??
    Ikke nødvendigvis:

Audience AU24 er høyttaler kabler med lite tverrsnitt! Audience konstruerer kablene sine med fokus på induktans og kapasitians, de to faktorene som virkelig betyr noe når det gjelder en kabels motstand (impedans)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Stygt å le, men... hehehe..
    Fikk dere gjort noe med høyttaleren da så den låt bedre? Byttet til noen superkabler kanskje?
    He, he joda det er lov å le
    Jeg var jo dum nok til overivrig å komme med en påstand om at dette kan vi fikse!
    Det viste seg etterhvert at dette var bygd etter en "oppskrift" funnet på nettet. Kassene var identiske, delefiltrene like så, som forøvrig var 1.orden med zobel hele veien. Det "lille" problemet var at "eksperten" hadde benyttet andre elementer. Selvfølgelig fordi han hadde mer peiling, og derfor hadde valgt ut mye bedre elementer! Og med sånne kvalitetselementer MÅ man ha skikkelig kvalitetskabler for at det skal bli bra lyd skjønner du!
    De høyttalerkablene som MÅTTE benyttes kostet vistnok 16000.-

Så valget var og enten bytte ut elementene, eller bygge om kasser og delefiltere. Det endte med ingenting :-D De står nok i boden hans ennå, mens han kjøpte Patos Lyric, og heller beholdt de altfor billige høyttalerkablene. Og det låter bra, merkelig nok!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel tro at en High End høytalerkabel som skal pynte på en 18dB avvikende frekvenskurve vil fungere serdeles dårlig i andre High End oppsett.

Ellers så er det vel ikke så uvanlig at slike høytalerbygger "eksperter" gjør andre ganske enkle, men ganske så graverende feil ved kobbling av elementene. Kom over et par selvbygg på en bruktbutikk en gang der mellomtonen hadde fått feil fase. Interessant å lytte til musikk der vokalen bare forsvant...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limvingen
    Ikke nødvendigvis:

Audience AU24 er høyttaler kabler med lite tverrsnitt! Audience konstruerer kablene sine med fokus på induktans og kapasitians, de to faktorene som virkelig betyr noe når det gjelder en kabels motstand (impedans)
    Er dette en toleder?

Er det en toleder høytalerkabel ville jeg i alle fall vært litt skeptisk til å bruke denne kabelen med strekk over 0.5-1m i bassområdet på høytalere med en del bevegelig masse i høytaler elementene og sammen med strømsterke forsterkere.

Induktans og kapasitans er selfølgelig viktige parametere for kabler, men i det hørbare fekvensområdet 16-20 000Hz, er det vel mer rene ohmske motstands verdier som er avgjørende.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det hadde vist seg at kabelen låt bedre med mange lag toalett papir surret rundt, da hadde den blitt slik!
    Litt morsomt i grunnen, dette. Jeg diskuterte betydningen av dielektrikum og slikt med en kabelingeniør fra Nexans. Han syntes det var insigifikant ved så lave frekvenser og avstander som det er snakk om i et analogt stereooppsett, men han kunne faktisk fortelle at oljemettet papir faktisk var et av de beste. Av praktiske årsaker (uttørking over tid, liten fleksibilitet, lav slitestyrke) ble det sjelden brukt, men hadde altså flotte dielektriske egenskaper.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er dette en toleder?
    Ja det er i aller høyeste grad to leder:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved et sitat fra audience nettside:

"There is a common misconception that loudspeaker cable must be large in diameter and have a low DC resistance in order to provide good bass response. DC resistance is relatively unimportant. What really matters is the characteristic impedance (AC resistance) of the cable. Music is an AC signal after all. Most of these large diameter/low DC resistance cables have excessively high characteristic impedance anywhere from 100 to 600 ohms with some measuring in the 1000’s of ohms. The Au24 Loudspeaker Cable is only 4mm or 1/8" in diameter. Although the DC resistance may be slightly higher than the garden hose variety speaker cables the characteristic impedance is only 16 ohms. Musical signals from the bass to the overtones pass through this cable with less actual impedance than a cable with a lower DC resistance. The Au24 Loudspeaker Cable provides nearly perfect bass timbre and extension. Plus, the low eddy-current resistance means the cable is very quick and linear in the time domain. Voices and instruments sound strikingly real with this loudspeaker cable."

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    He, he joda det er lov å le
    Jeg var jo dum nok til overivrig å komme med en påstand om at dette kan vi fikse!
    Det viste seg etterhvert at dette var bygd etter en "oppskrift" funnet på nettet. Kassene var identiske, delefiltrene like så, som forøvrig var 1.orden med zobel hele veien. Det "lille" problemet var at "eksperten" hadde benyttet andre elementer. Selvfølgelig fordi han hadde mer peiling, og derfor hadde valgt ut mye bedre elementer! Og med sånne kvalitetselementer MÅ man ha skikkelig kvalitetskabler for at det skal bli bra lyd skjønner du!
    De høyttalerkablene som MÅTTE benyttes kostet vistnok 16000.-

Så valget var og enten bytte ut elementene, eller bygge om kasser og delefiltere. Det endte med ingenting :-D De står nok i boden hans ennå, mens han kjøpte Patos Lyric, og heller beholdt de altfor billige høyttalerkablene. Og det låter bra, merkelig nok!
    Hehe, høres ut som en som kan sakene sine, han som har laget disse
    Tør jeg spørre hvilke elementer som står i nå, og hvilke som skulle stått i?

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Litt morsomt i grunnen, dette. Jeg diskuterte betydningen av dielektrikum og slikt med en kabelingeniør fra Nexans. Han syntes det var insigifikant ved så lave frekvenser og avstander som det er snakk om i et analogt stereooppsett, men han kunne faktisk fortelle at oljemettet papir faktisk var et av de beste. Av praktiske årsaker (uttørking over tid, liten fleksibilitet, lav slitestyrke) ble det sjelden brukt, men hadde altså flotte dielektriske egenskaper.

Ja, Mr. Duelund maser jo også om hvor forferdelig plastikken er for lyden. Og mener naturlige stoffer er mye bedre, som silke og bomull. Linolje er han jo også veldig glad i.
    En gang jeg får tid/lyst/penger til overs skal jeg prøve litt

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=ask4me2]Er dette en toleder?

Er det en toleder høytalerkabel ville jeg i alle fall vært litt skeptisk til å bruke denne kabelen med strekk over 0.5-1m i bassområdet på høytalere med en del bevegelig masse i høytaler elementene og sammen med strømsterke forsterkere.

QUOTE]

Har aldri hørt noe om at det er noe problem. Nå har ikke jeg noe konsertlyd men 3 meteren gir minst like god bass som tykke hos meg. Tror ikke vi skal henge oss opp så mye i tykkelsen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men fra spøk til revolver. Signalkablene jeg nettop lagde, gav faktisk et lite løft i lyden. Jeg sier ikke at folk skal bruke opp flere årslønner på kabler.
    Trenger ikke koste mer enn noen hundrelapper om du gjør det selv.
    Dette kalles den gyldne middelvei, og der er det ikke mange som havner i slike debatter dessverre. Men vi er iallefall to

Kan man spørre hvilke kabler/plugger du brukte?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Hehe, en kan jo lurer på hva folk tenker med når de legger masse penger i strømkabler. Hva gjør den siste meteren så veldig viktig i forhold de de fler hundre meterene det er til transformatorboksen ett par kvartal ned i neste gate forbi forrige gate og over den jernbanene med trikken i mellom? Everket har vel også brukt mindre penger per 100m en en annen tulling har brukt på 1m kabel.... hohoho, strøm kabel er viktig, spesielt med hageslange utenpå og fiskegarn på toppen!
    Er til dels enig med deg, men ved bruk av en skilletrafo av kvalitet eller andre avenserte strømrenserteknologier etter de 100 meterene som e-verket har stått for, kan vel kanskje en dyrere kabel forsvares?

Må personlig innrømme at anlegget mitt låter myye bedre om natten enn om dagen. Har latt meg forklare at våre kjære bilderør-tv brukere i stor del står for det fenomenet. Har derfor vurdert å skaffe meg en eller annen form for strømrenser (uten av hverken budsjettet mitt eller kunnskapene mine på noen måte skulle rettferdiggjøre et slikt innkjøp)

Hvordan er forresten de rimlige strømrenserene man får tak i? ala +/- 1000 kroner...

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Dette kalles den gyldne middelvei, og der er det ikke mange som havner i slike debatter dessverre. Men vi er iallefall to

Kan man spørre hvilke kabler/plugger du brukte?
    Jeg brukte kabler fra Surplus Sales of Nebraska, aner ikke hvilken, og fikk ikke det jeg trodde jeg hadde bestillt...
    Nå skal det sies at de ikke var tiltenkt dette formålet, men fikk lyst til å prøve og det viste seg å funke.

Plugger kjøpte jeg på ebay, de var flotte å se på, eneste jeg har å utsette noe på er at det er flatjern-skruer, og godset i skruen brekker om du skrur for hardt.
    Forøvrig er det ikke skrift på dem, som på bildet. De er helt blanke.
    Dessuten fikk jeg en flott "overraskelse" med på kjøpet, 2 poser te fra taiwan. Luktet gress, og smakte deretter.. hehe

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er dette en toleder?

Har aldri hørt noe om at det er noe problem. Nå har ikke jeg noe konsertlyd men 3 meteren gir minst like god bass som tykke hos meg. Tror ikke vi skal henge oss opp så mye i tykkelsen.
    Hvordan er annlegget ditt satt sammen med forsterkere og høytalere?

Grunnen til jeg spør, er fordi jeg anga min skepsis med visse forbehold, nemlig at de ikke er så egnet på høylalerene som er vanskelig å drive, og som typisk må bruke en kraftig forsterker.

For å få frem poenget mitt kan jeg f.eks lage et regeneksempel, og da også for å få frem litt av poenget ta en litt spesiell høytaler som f.eks Apogee Scintilla, som hadde en såpass håpløs impedans og kunne pga at det var vanskelig å finne forsterkere som kunn eklare å drive dem hadde valget mellom 4 eller 1 ohm.

Tar man så regnestykket og forutsetter 1 ohm og at den nevnte kabelen består av Kobber som har en resistansverdi på 0.0175 ohm per 1mm2 per meter og kabelen har et ledertverrsnitt på 1mm2 og er på 3m sp får man regnestykket:

0.0175/1 * 3*2 = 0.105 ohm

Skal man finne effekten og spenningsfallet dette vil gi for en forsterker som kan gi 500w må man først finne spenningen fra forsterkeren og da gjør man følgende: Man tar da først og legger sammen motstanden i hele kretsen (altså høyttaler pluss kabelstrekk). Dette blir da for eksempel 1 Ohm (impedansen i høyttaleren) +0,105 Ohm. Dernest tar man effekten fra forsterkeren, altså 500 Watt og ganger med 1.105 ohm og man får tallet 552,5. Deretter tar man kvadratroten av dette og man får 23,5 Volt, som altså er spenningen fra forsterkeren.

Nå må vi finne strømmen i kretsen og tar da effekten fra forsterkeren, 500 Watt og deler på spenningen, 23,5 Volt, og man får 21.27 Ampere (her forutsetter jeg nermest ohmske forløp (pga det er noe av fordelen med valgte høytaler) og ser bort i fra faseforskyving osv)

Nå kan vi finne spenningstapet i kabelen. Man tar da 21,27 ampere og ganger dette med motstanden i kabelen altså 0,105 ohm og man får 2,233 volt, som er det berømte spenningsfallet i lederen. Så kan vi finne tapet i lederen i watt, da tar man spenningen fra forsterkeren 23,5 Volt og trekker fra 2,233 volt og man får 21,2 volt.

Da kan vi regne ut tapet i watt, da tar man og ganger slutt spenningen 21,2 Volt med amperen 21.27 A og man får ca 452 Watt. Og man får 500-452 = 48 Watt som må omdannes til varme i lederen.

Hvor hørbart dette blir i praksis med tanke på at oppfattet lydtrykk er ulineært og følger en logaritmisk skala, og man må ca dobble effekten for hver 3 db osv, men de ca 10% med spenningsfall og effekt tap, gjør vel ikke underverker for effektforsterkerens dempningsfaktor og mulige kontroll over høytaleren.

Tar man samme høytaler og forsterker, men nå f.eks en 3 meter 4mm2 Biltema kabel, kan man dele 48 på 4 og få 12 Watt tap i stedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har holdt på med slike regnestykker så jeg må stole på deg der. Men har du ikke beregnet bare maks varmetap i små øyeblikk i værste tilfelle?

Godt mulig du har rett i at det ikke er så fornuftig med tynne kabler i gitte situasjoner men har aldri sett noen anbefaling mot å bare bruke f.eks Au 24 bare på lettdrevne høyttalere. Hos meg går det maks 30w i kabalen og sikker heller noe sånt som 5w normalt kanskje? Litt gjettet.... Med lettrevne høyttalere (Focal Utopia Micro Be).

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har holdt på med slike regnestykker så jeg må stole på deg der. Men har du ikke beregnet bare maks varmetap i små øyeblikk i værste tilfelle?
    Joda, det er nok riktig at varmetapet ikke blir et så veldig stort problem så lenge det er musikk man bruker utstyret til, og ikke en konstant sinus tone ved 500W. poenget er bare at man mister noe av forserkerens effekt og kontroll potensiale.

Godt mulig du har rett i at det ikke er så fornuftig med tynne kabler i gitte situasjoner men har aldri sett noen anbefaling mot å bare bruke f.eks Au 24 bare på lettdrevne høyttalere. Hos meg går det maks 30w i kabalen og sikker heller noe sånt som 5w normalt kanskje? Litt gjettet.... Med lettrevne høyttalere (Focal Utopia Micro Be).
    Nå vet jeg ikke det effektive leder arealet er på de kablene du nevner, annet enn at den så litt tynn ut i et tidligere bilde her i tråden.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limvingen
    Legger ved et sitat fra audience nettside:

"There is a common misconception that loudspeaker cable must be large in diameter and have a low DC resistance in order to provide good bass response. DC resistance is relatively unimportant. What really matters is the characteristic impedance (AC resistance) of the cable. Music is an AC signal after all. Most of these large diameter/low DC resistance cables have excessively high characteristic impedance anywhere from 100 to 600 ohms with some measuring in the 1000’s of ohms. The Au24 Loudspeaker Cable is only 4mm or 1/8" in diameter. Although the DC resistance may be slightly higher than the garden hose variety speaker cables the characteristic impedance is only 16 ohms. Musical signals from the bass to the overtones pass through this cable with less actual impedance than a cable with a lower DC resistance. The Au24 Loudspeaker Cable provides nearly perfect bass timbre and extension. Plus, the low eddy-current resistance means the cable is very quick and linear in the time domain. Voices and instruments sound strikingly real with this loudspeaker cable."
    Mulig at audience har sett "lyset", men det er ting jeg i alle fall stusser på utifra det de skriver her. blandt annet "Although the DC resistance may be slightly higher than the garden hose variety speaker cables" når man ganske så enkelt kan se hvordan tverrsnittet påvirker DC motstanden i eksempelet over, og "Music is an AC signal after all." der det synes å ikke bety noe hvilket frekvensområde audio kabler skal jobbe med.

Synes også man børr ha i bakhodet hva man snakker om når man omhandler temaet kabellkarakteristikk. her er noen linker til et parr sider som tar for seg emnet.

Impedans - Wikipedia
    Cable impedance

Synes det er viktig å tenke på at selv om en høytaler kabel er en signalkabel der kabel-karakteristikken kan være viktig, slik at signalet kommer frem, så er det faktisk også en strømtilførsel som skal frakte effekt fram til motorene i høytalerene, og det er dens evne til å overføre Amper og ikke hovedsakelig varierende spenninger, jeg er litt skeptisk til.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det ikke finnes vitenskapelig bevis på at det er hørbar forskjell, forholder jeg meg skeptisk (ikke troende).

Men for all del folk må gjerne kjøpe dyre kabler, så lenge de har glede av det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder meg til billige kabler. Hører ikke forskjell, heldigvis...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •