Surround kabler i forskjellig lengde..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround kabler i forskjellig lengde..?

Hei!

Lurte bare på om det har noe å si om kablene til bakhøyttalerne ikke er like lange.. f.eks en på 7m og en på 5m..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har erfaring eller tro på at det er signifikante forskjeller mellom kabler, så er det også rimelig å anta at forskjeller mellom kabellengder kan gi signifikant påvirkning.

Mitt største problem med kabler til bakhøyttalerne er at den ene er litt for kort. Derfor tenker jeg på å bytte den ut med en litt lengre en.

-k

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Eivind82
    Hei!

Lurte bare på om det har noe å si om kablene til bakhøyttalerne ikke er like lange.. f.eks en på 7m og en på 5m..
    Tvilsomt at det skal ha noe å si. Ikke 5 og 7 meter, men kanskje 1 og 15 meter.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg hører forskjell på kabler og har utstyr som gir så god lyd at slike forskjeller fremkommer (Xindak 6950/Muse og B&W703), men jeg hører ikke forskjell på mine hjemmelaged kabler på hhv ca 8 og 12 m. Tror det er nesten like galt å ha 2 like lange kabler og kveile den ene opp bak forsterkeren som å kappe lenden på den ene slik at du slipper kveilen. Har lest (men ikke hørt :-) ) at en slik kveil ikke er bra...

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet jo ikke om du har rom koreksjon på forsterkeren, visst du har det, så ordner den biffen.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Tor Ole sier; eller du kan korrigere dette selv - volummessig på din receiver - men lydmessig har det ingenting å si, for det menneskelige øret.

Som med knutinh, så skulle jeg gjerne hatt en meter til - vurderer å tvinne på litt til og maskere med tape - å, tenk om jeg hører forskjell............... hihi

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom du har erfaring eller tro på at det er signifikante forskjeller mellom kabler, så er det også rimelig å anta at forskjeller mellom kabellengder kan gi signifikant påvirkning.

-k
    Har hørt om synsing, men dette var helt bak mål, Knut...
    Som vanlig

Men, har jo blitt vant med litt av hvert fra det holdet så

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott bidrag til debatten, BGuarden.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivind82
    Hei!

Hvis det er timing du tenker på, så er det helt umulig å oppfatte forskjeller. Impulsene i kabelen overføres med nær lysets hastighet, så vi snakker rimelig mange titalls meter i forskjell, før det i det hele tatt er registrerbart.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer kyrjens sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke noe å si på bakkanalene sies det. Men på frontene, men tviler vel egentlig på om man hører forskjell der også... Innen rimlige grenser.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Flott bidrag til debatten, BGuarden.
    Så nå skal plutselig han (Knutinh) kunne si hva han vil og skrive i følgende vending "Ja hvis det skulle være en grunn for at forskjell på kabellengder skulle ha noe for seg, så måtte det ha kommet fra en "kabeltilhenger"??

Når fyren er så ute og sykler at han begynner å rasle med sablene uten grunn, ja da skal han heller bare få passet påskrevet! Hadde han bare svart "Nei". Men å "utbrodere" seg så bort.. Nei det finner jeg meg ikke i :?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Så nå skal plutselig han (Knutinh) kunne si hva han vil og skrive i følgende vending "Ja hvis det skulle være en grunn for at forskjell på kabellengder skulle ha noe for seg, så måtte det ha kommet fra en "kabeltilhenger"??

Når fyren er så ute og sykler at han begynner å rasle med sablene uten grunn, ja da skal han heller bare få passet påskrevet! Hadde han bare svart "Nei". Men å "utbrodere" seg så bort.. Nei det finner jeg meg ikke i :?
    Det var dette jeg mente var helt unødvendig og ikke noe bidrag i debatten:

"Som vanlig
    Men, har jo blitt vant med litt av hvert fra det holdet så"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er nei, du vil aldri høre forskjell.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    "Som vanlig
    Men, har jo blitt vant med litt av hvert fra det holdet så"
    Da siktet jeg til vedkommendes evne til å skyte blindt rundt seg uten grunn...

Hadde du likt en kommentar som: "Knutinh er skeptiker så er det jo ikke rart at asvaberg velger hans side"?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Da siktet jeg til vedkommendes evne til å skyte blindt rundt seg uten grunn...

Hadde du likt en kommentar som: "Knutinh er skeptiker så er det jo ikke rart at asvaberg velger hans side"?
    Det hadde ikke gjort meg noe - jeg er skeptiker av natur - og stolt av det!

Jeg opplever ikke at den brukeren du henviser til skyter blindt rundt seg. Men det får du ta med ham direkte på PM og ikke slenge ut slike intetsigende påstander om en person i en åpen tråd. Du er "guru", dvs du har fartstid herinne, og burde gå foran som godt eksempel.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut var litt spydig. Unødvendig!

1. Hvis du kan høre lengden på en kabel så vil jeg gjerne vite hvilken frekvens hjernen din opererer på! Hehe...
    2. Lenger kabel kan vel kanskje ha litt forskjellige målbare parametere enn en kortere en, men er neppe hørbart. Særlig ikke med tanke på lengdene det her er snakk om. I og med at dette er til bakkanalene i tillegg skal du ikke legge for mye energi i dette.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forbehold om feil.....

Hastighet:
    På 7m kabel bruker signalet ca. 0,0000000233 sekunder, mens på 5 meter kabel tar det ca. 0,0000000167 skunder. En differanse på rundt 0,0000000063 sekunder.

I en stue med normal temperatur/luftfuktighet, tar reiser lyden i en hastighet på ca. 344m/s.

Mao vil man kunne kompansere for denne forsinkelsen, ved å flytte den ene høyttaleren 0.002mm lenger frem. Evn. flytte hodet 0.001mm mot den ene høyttaleren.Her gjelder det å være stødig på hodet......

Impedans:
    Elektrisk sett så kan impedanse spille en rolle. Litt værre å regne ut tap i kabelen siden verdiene ikke er konstante, men forutsatt at kabelen har grei dimensjon og ledeevne (for eks. kobber), så er det latterlig små forskjeller på 5m vs 7m så lenge vi snakker om lyd (20hz-20khz). For å være på den sikre siden, kan man gardere seg med å bruke 4mm2 (eller større) høyttalerkabel. Sannsynligvis vil det da være mindre sjangs for å høre forskjell på lyden enn å klare å høre at en mygg slipper en fjert på den andre siden av rommet.

Induktans:
    Er den ene kabelen for lang og vi velger å kveile den opp, vil man få en spole-effekt. Induktansen vil øke, og i værste fall kan det være hørbart... Beste måten å unngå dette på, er selvfølgelig å avpasse lengden på kabelen til hver høyttaler.

Konklusjon:
    Ùber-nervøse audiofile som velger lik lengde for å være på den sikre siden, kan faktisk gjøre vondt værre når om den ene kabelen blir for lang og ligger i en kveil. Samme når de velger dyre hifi-kabler med meget lavt lavt tverrsnitt.

Det skal ikke være så lett. Men svaret mitt må være at det gjør ingenting å ha en kabel på 5 meter og en på 7 meter.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    priceless, HåkonN, rett og slett priceless

Newcomer K3nt_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Med forbehold om feil.....
    (...) Evn. flytte hodet 0.001mm mot den ene høyttaleren.Her gjelder det å være stødig på hodet......
    LMAO!!! godt forklart...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Knut var litt spydig. Unødvendig!
    På hvilken måte var jeg spydig?

Min overbevisning er at valg av kabler, og kablenes lengde er nært uten betydning. Andre har andre overbevisninger.

Jeg gjorde oppmerksom på at dersom man har overbevisningen om at valg av kabler og kablenes lengde HAR vesentlig betydning, så er det rimelig å også anta at det å matche to ulike kabler/kabellengder kan ha betydning.

Hva er feil med logikken min, hvor er jeg spydig?

Jeg stiller meg litt utenforstående til at det å kommentere sak er spydig, mens det å kommentere person er kosher.

-k

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •