Surround kabler i forskjellig lengde..? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Med forbehold om feil.....

Hastighet:
    På 7m kabel bruker signalet ca. 0,0000000233 sekunder, mens på 5 meter kabel tar det ca. 0,0000000167 skunder. En differanse på rundt 0,0000000063 sekunder.

I en stue med normal temperatur/luftfuktighet, tar reiser lyden i en hastighet på ca. 344m/s.

Mao vil man kunne kompansere for denne forsinkelsen, ved å flytte den ene høyttaleren 0.002mm lenger frem. Evn. flytte hodet 0.001mm mot den ene høyttaleren.Her gjelder det å være stødig på hodet......
    Tidsforskjell burde opplagt være uinteressant ja.
    Impedans:
    Elektrisk sett så kan impedanse spille en rolle. Litt værre å regne ut tap i kabelen siden verdiene ikke er konstante, men forutsatt at kabelen har grei dimensjon og ledeevne (for eks. kobber), så er det latterlig små forskjeller på 5m vs 7m så lenge vi snakker om lyd (20hz-20khz). For å være på den sikre siden, kan man gardere seg med å bruke 4mm2 (eller større) høyttalerkabel. Sannsynligvis vil det da være mindre sjangs for å høre forskjell på lyden enn å klare å høre at en mygg slipper en fjert på den andre siden av rommet.

Induktans:
    Er den ene kabelen for lang og vi velger å kveile den opp, vil man få en spole-effekt. Induktansen vil øke, og i værste fall kan det være hørbart... Beste måten å unngå dette på, er selvfølgelig å avpasse lengden på kabelen til hver høyttaler.

Impedans forholder seg til AC-kretser som Resistans forholder seg til DC-kretser: den beskriver hvordan kretsen "motsetter" seg påtrykt spenning.

Impedans består av en real-del og en imaginær-del.
    Real-delen kalles Resistans,
    Imaginær-delen kalles Reaktans

Reaktans skyldes Konduktans og Induktans.

Jeg ser ikke helt hvorfor du snakker om "Impedans" og "Induktans" separat?

En elementær "lumped circuit" kabel.
    Det skal ikke være så lett. Men svaret mitt må være at det gjør ingenting å ha en kabel på 5 meter og en på 7 meter.
    Dersom man mener å ha grunn for at det er hørbar forskjell mellom kabel A og kabel B (enten dette skyldes lengde eller konstruksjon), så er min magefølelse at en evt slik forskjell blir vel så hørbar dersom man plugger kabel A i høyre høyttaler og kabel B i venstre høyttaler, enn om man tester dem sekvensielt i tid.

Altså kan spørsmålet baseres på det evige spørsmålet "er det hørbar forskjell på kabler, og er det forskjell på disse kablene i dette oppsettet".

Som kjent er det ikke enighet om svaret er 42 eller noe annet.

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=asvaberg]Men det får du ta med ham direkte på PM og ikke slenge ut slike intetsigende påstander om en person i en åpen tråd. QUOTE]
    Hvis vedkommende farer rundt på forumet som en "elefant i ett glasshus" så synes jeg jaggu meg at det er greit å påpeke det.
    At han uten mål og mening presterer å blande oss "tilhengere" inn i samme åndedrag selv om trådtittelen ikke hadde noe med temaet "Er det noen forskjell på kabler", er jo helt hårreisende!

Ja, jeg kunne sikkert ha sendt en PM til Knutinh og sagt at en slik fremstilling tolererer jeg ikke. Men, dette er ingen muntlig fremstilling av ett innlegg og når man har så lite evne til å drive korrektur på seg selv som i dette tilfellet så synes jeg at jeg har ett visst krav å presisere det!

Jeg, bla. AntonX og HåkonN har lagt bånd på oss selv i flere uker pga. den oppildnende stemningen det har vært i debattene de siste månedene. Men, det betyr ikke at en såpass markant person som Knutinh kan bruke "oss" i en slik sammenheng!

Klart det står "Guru", men det betyr ikke at man kan finne seg i hva som helst?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er her snakk om 2 meter forskjell på kabler til bakhøyttalere i en hjemmekino. Disse kommer det som kjent kun effektlyder fra. Svaret til trådstarter er enkelt og greit at dette hører en ikke forskjell på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til moderator:
    Slett gjerne denne posten og andre i denne tråden som ikke berører topic.

Jeg tar meg den frihet å repetere posten jeg skrev:
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom du har erfaring eller tro på at det er signifikante forskjeller mellom kabler, så er det også rimelig å anta at forskjeller mellom kabellengder kan gi signifikant påvirkning.

Mitt største problem med kabler til bakhøyttalerne er at den ene er litt for kort. Derfor tenker jeg på å bytte den ut med en litt lengre en.
    Jeg ser ikke hvordan denne uskyldige posten kan provosere fram så mye irritasjon. Jeg ber om at diskusjonen om min person og hvorvidt jeg "bruker" andre forumbrukere fortsettes på PM eller be høvdingen moderere det aktuelle innlegget. Jeg har sendt PM.

-k

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner heller ikke hvordan knutinh innlegg kan tolkes som spydig? Det er vel opplagt at hvis man virkelig mener kabler "farger" lyden, så vil en lengre kabel farge mer enn en kort, og dermed vil det altså være mulig å høre forskjell. Hvis kabelfanatikere ikke kan være med på å forstå sin egen "logikk", ja da er det jo grunn til å stille spørsmål ved ved hele kabeldebatten. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg ikke har forstått hva han prøvde å si. Når det er sagt er jeg stort sett enig i det aller meste knutinh sier. Jeg beklager knut om jeg misforstod det du prøvde å si.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg ser ikke helt hvorfor du snakker om "Impedans" og "Induktans" separat?

Spole (induktans)
    I elektroteknikken er en spole en passiv, topolet elektrisk komponent som er laget for å oppvise en induktans eller for å kunne skape et magnetfelt. En induktans lagrer energi i magnetfeltet som den bygger opp når den blir tilført en elektrisk strøm.

Spole (induktans - Wikipedia)

Impedans
    Med impedans mener vi forholdet mellom spenning over og strøm gjennom en topol ved en gitt frekvens. Begrepet impedans er en utvidelse av begrepet resistans, og vi trenger det når vi utvider betraktningen til å inkludere reaktanser i tillegg til resistanser, det vil si når vi går fra likestrømsbetraktninger over til vekselstrømsbetraktninger.

Impedans - Wikipedia

Jeg har aldri hevdet at begrepene er to helt adskilte begreper som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Moderator EDIT: Fjernet "personkarakteristikk"

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •