For tykke høyttalerkabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For tykke høyttalerkabler?

2 spørsmål.

1. Høyttalerkabler består av 2 deler. 1 positiv og 1 negativ. Begge mine er røde. Hvordan finner jeg ut hvilken som er positiv og hvilken som er negativ?

2. Høyttalerkablene mine (Sinus Live FV4.0 Speaker cable 2*4,0mm²/0,12OFC) er flate og avlange, ikke runde, og jeg får dem ikke inn i Surround-forsterkeren min (Pioneer VSX-D512-S) Moderator-edit: Fjernet lenke til forhandler, erstattet med typebetegnelse og lenke til bakpanel: Lenke til diagram av bakpanel

Jeg har fiddlet med dem nå i 10 minutter og jeg får ikke alle de bittesmå kablene (de små metalldingsene inni selve høyttalerkablene) inn i forsterkeren. Er det nødvendig å ha alle de små metalldingsene inni hullet? Hvis "nei", hvor stor % av de må jeg ha? Hvis "ja", hva skal jeg da gjøre?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder å skille de to lederne fra hverandre, så er det gjerne slik at den ene lederen har tekst, og gjerne en trykket sort stripe eller en langsgående kant i isolasjonen. Jeg pleier å ha den markerte lederen på den sorte terminalen, mens den umerkede lederen bruker jeg på den røde. Dette velger du selv, så lenge du er konsekvent i alle ender (ellers får du lett fasefeil).

Jeg ser bakpanelet har slike klem-kontakter for høyttalerne som er så alt for vanlig på rimeligere Hifi-komponenter. Jeg har også slike bak på min Sony-forsterker.

Det er viktig at det ikke henger noen tråder fra lederen på utsiden av kontakten, siden slike løse tråder lett forårsaker kortslutning mellom kablene.

Min enkleste løsning er slik: Splitt lederen slik at du får akkurat det maksimale antallet tråder som passer inn i kontakten. Klipp vekk det overskytende inntil isolasjonen med en god avbitertang. Tvinn sammen resten og fest i klemkontakten.

Det vil da se omtrent slik ut:

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det trenger ikke være farge som skille lederne fra hverandre, mange ganger så er det en tynn stripe/kant eller forskjellig form på isolasjonen på den ene lederen slik at du skal kunne skille lederne. Hvem som er minus og pluss velger du selv, bare husk å være konsekvent.

2. På forsterkeren din så er det vel slikke klemmeterminaler som ikke tillater så tykke kabler. Du får vel ikke noe mer enn 2,5mm2 eller kanskje bare 1,5mm2 inn i de hullene. Ettersom du allerede har kjøpt kablene så ville jeg bare klippet av noen av enkeltlederne slik at du fikk inn resten i hullet. Du må ikke ha alle inn, men klipp av så lite som mulig.

EDIT: Ser at roffe var ute litt før meg og svarte også...

BB

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som i dette tilfellet, der plusslederen er sekskantet..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Det hadde jeg ikke lagt merke til ops: -at ene lederen var sekskantet...
    Bruker Van den hul CS122 hybrid som internkabel til mine basser.
    (synes ikke de passer til noe annet :wink: )
    Mvh Jan I

Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fått koblet tingene sammen men får bare surround på PC og DVD.. får ikke lyd i PS2 eller TV. Er nok bare jeg som har koblet kablene feil. Jeg skal få min broder til å se på det. Ellers har jeg enda ikke ordnet ledningene skikkelig. Nå ligger de bare her og slenger..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •