Optisk vs coax - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Må man bruke en dedikert coax kabel hvis man ikke bruker optisk, eller kan man ta hvilken som helst RCA signalkabel? Vil det bli like bra resultat, eller er det en grunn for at det er laget coax kabler?
    RCA er coax og coax er RCA, samme sak

Det selges egne rca/coax kabler for SPDIF digital lydoverdføring. En generell rca/coax signalkabel gjør samme nytten, da båndbreddekapasiteten i den langt overgår det som SPDIF behøver. Hvis kabelen mot formodning ikke skulle henge med vil du få tydelig beskjed i form av smell/pops, eller utfall i lyden.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    RCA er coax og coax er RCA, samme sak

Det selges egne rca/coax kabler for SPDIF digital lydoverdføring. En generell rca/coax signalkabel gjør samme nytten, da båndbreddekapasiteten i den langt overgår det som SPDIF behøver. Hvis kabelen mot formodning ikke skulle henge med vil du få tydelig beskjed i form av smell/pops, eller utfall i lyden.
    Okej.... men hvorfor selges det egne rca/coax kabler hvis en helt vanlig og enkel rca kabel gjør samme nytte? Det må jeg si at jeg ikke skjønner :-?

Og jeg må ærlig innrømme at jeg trodde at rca kabler ble solgt parvis, mens coax ble solgt enkeltvis, for en grunn. Betyr det at man kan kjøpe en pakke med et par vanlige rca signalkabler og bruke de i coax ut/inn-gang og få like godt resultat? (noen må ha det med t-skje ops: )

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å gape opp - teskjeer følger:

1) RCA står for Radio Corporation of America - og det var de som laget denne spesielle typen plugger - og kontakter - på 1940-tallet for å koble sammen den tidens lydkilder - platespillere - med forsterkere. Siden platespiller heter phonograph på engelsk, ble disse pluggene også hetende phono-plugger på folkemunne. Det er altså selve pluggen/kontakten som benevnes RCA/phono - ikke kabelen. RCA-kabel er en språklig forenkling - det burde strengt tatt hete signalkabel, digitalkabel, videokabel etc. etc. med RCA-plugg. Siden Radio Corporation of America var først ute og store i markedet, ble det til at alle andre fulgte etter som den berømte saueflokken. Det var slik standardisering stort sett foregikk på den tiden.

2) Av ren vane og slendrian - og i mangel av alternativer - begynte man å bruke denne spesielle typen plugger til alt mulig rart - til overføring av bilder da TV, video og DVD kom - og til overføring av digitale audiosignaler da det ble aktuelt å overføre digitalt fra CD spillere etc.

3) Til daglig bruker man altså uttrykket RCA-kabel om analoge signalkabler - med RCA-pluggger i begge ender - for overføring av analoge lydsignaler mellom forskjellige elektroniske bokser.

4) En koaksialkabel er en spesiell type signalkabel hvor den ene lederen omslutter sentrallederen og fungerer som skjerm - og slike kabler er derfor egnet til overføring av signaler som skal skjermes for elektrisk støy. 75 ohm impedans ble tidlig en slags standard - men det finnes koaksialkabler med andre impedanser også. Koaksialkabler kan tilkobles forskjellige typer plugger - RCA, BNC (som brukes mye i proffverdenen), og andre særvarianter som f.eks. dem som brukes til antennekabler.

5) EN SPDIF-koaksialkabel tilfredsstiller SPDIF (en standard som er utviklet av Sony og Philips - SPDIF står for Sony-Philips-Digital-Inter-Face) og den forekriver bl.a. 75 ohms impedans. Impedans er viktig i signaloverføring - i det alle impedansforskjeller i tilkoblingspunkter i en signalkjede medfører releksjoner av signalet - og disse reflekesjonene KAN forstyrre såpass at de merkes på signalkvaliteten. Bruker man en kabel som tilfredsstiller standarden, er man helt sikker. Det kan imidlertid gå bra å bruke en vanlig kabel - det spørs på hvor heldig man er med impedansmatchingen, på følsomheten av utstyret - og på hva slags signaler vi snakker om. Det er helst komplekse signaler for overføring av bilder som er mest følsomme.

Det er bare å prøve seg frem. Det som virker, er godt nok - så enkelt er det. Nå koster jo en 75 ohms SPDIF-kabel rundt hundrelappen på Clas Ohlson eller Biltema - så man ruinerer seg ikke akkurat - hvis man vil følge standarden og føle seg helt trygg.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Okej.... men hvorfor selges det egne rca/coax kabler hvis en helt vanlig og enkel rca kabel gjør samme nytte? Det må jeg si at jeg ikke skjønner :-?
    Fordi folk kjøper det.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er tjukkere å ser tøffere ut.

Personlig er jeg Coax fan uten å kunne begrunne det. Bruker begge deler uten å høre forskjell.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulf-B: ... Nå ble jeg mett!
    Takker så utrolig mye for et utfyllende og godt svar. Veldig bra forklart fra deg som gjorde det enkelt å forstå for meg

Takk til dere andre også

Newcomer -Tor- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Da er det bare å gape opp - teskjeer følger:

1) RCA står for Radio Corporation of America - og det var de som laget denne spesielle typen plugger - og kontakter - på 1940-tallet for å koble sammen den tidens lydkilder - platespillere - med forsterkere. Siden platespiller heter phonograph på engelsk, ble disse pluggene også hetende phono-plugger på folkemunne. Det er altså selve pluggen/kontakten som benevnes RCA/phono - ikke kabelen. RCA-kabel er en språklig forenkling - det burde strengt tatt hete signalkabel, digitalkabel, videokabel etc. etc. med RCA-plugg. Siden Radio Corporation of America var først ute og store i markedet, ble det til at alle andre fulgte etter som den berømte saueflokken. Det var slik standardisering stort sett foregikk på den tiden.

2) Av ren vane og slendrian - og i mangel av alternativer - begynte man å bruke denne spesielle typen plugger til alt mulig rart - til overføring av bilder da TV, video og DVD kom - og til overføring av digitale audiosignaler da det ble aktuelt å overføre digitalt fra CD spillere etc.

3) Til daglig bruker man altså uttrykket RCA-kabel om analoge signalkabler - med RCA-pluggger i begge ender - for overføring av analoge lydsignaler mellom forskjellige elektroniske bokser.

4) En koaksialkabel er en spesiell type signalkabel hvor den ene lederen omslutter sentrallederen og fungerer som skjerm - og slike kabler er derfor egnet til overføring av signaler som skal skjermes for elektrisk støy. 75 ohm impedans ble tidlig en slags standard - men det finnes koaksialkabler med andre impedanser også. Koaksialkabler kan tilkobles forskjellige typer plugger - RCA, BNC (som brukes mye i proffverdenen), og andre særvarianter som f.eks. dem som brukes til antennekabler.

5) EN SPDIF-koaksialkabel tilfredsstiller SPDIF (en standard som er utviklet av Sony og Philips - SPDIF står for Sony-Philips-Digital-Inter-Face) og den forekriver bl.a. 75 ohms impedans. Impedans er viktig i signaloverføring - i det alle impedansforskjeller i tilkoblingspunkter i en signalkjede medfører releksjoner av signalet - og disse reflekesjonene KAN forstyrre såpass at de merkes på signalkvaliteten. Bruker man en kabel som tilfredsstiller standarden, er man helt sikker. Det kan imidlertid gå bra å bruke en vanlig kabel - det spørs på hvor heldig man er med impedansmatchingen, på følsomheten av utstyret - og på hva slags signaler vi snakker om. Det er helst komplekse signaler for overføring av bilder som er mest følsomme.

Det er bare å prøve seg frem. Det som virker, er godt nok - så enkelt er det. Nå koster jo en 75 ohms SPDIF-kabel rundt hundrelappen på Clas Ohlson eller Biltema - så man ruinerer seg ikke akkurat - hvis man vil følge standarden og føle seg helt trygg.
    Meget bra innlegg, nå fikk jeg det og inn med t-skje

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså: Jeg har en SPDIF-koaksialkabel fra DVD-spilleren til forsterkeren. Da overfører den både lyd og bilder? Spørsmålet blir da; hvordan overfører man bildene fra forsterkeren til en gammel TV uten HDMI?

Jeg har brukt scart-kabler både fra Riks-TV, DVD-spiller og PS2, men utfra det jeg kan lese her så virker det som jeg dette kunne vært gjort smartere. Kan man sende bildene fra forsterkeren til TV'en med S-VHS-kabel, og slippe hele scart-greia?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPDIF overfører kun lyd. For å overføre bilde trenger du HDMI (kan også overføre lyd). For best resultat tror jeg du er tjent med å bruke scart fra dvd-spilleren til tv'en med utgangssignalet satt opp som RGB. Lyden overfører du digitalt via koaks rett i forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hadde håpet på å slippe unna disse klumpete scart-kontaktene! Har prøvd å kjøre bilde gjennom forsterkeren med S-VHS og videokabel, men det fungerer ikke, så da må jeg vel leve med scart en stund til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    De er tjukkere å ser tøffere ut.

Personlig er jeg Coax fan uten å kunne begrunne det. Bruker begge deler uten å høre forskjell.
    Etter å ha pratet med en lydingeniør om emnet, ble jeg fortalt at en optisk kabel produserer omlag ti ganger mer jitter (Jitter - Wikipedia, the free encyclopedia) enn en godt skjermet koaksialkabel. Han påstod forøvrig at dette var den ene kabelen i et lydoppsett det var verd å legge en pen sum i. Men den optiske kabelen er selvfølgelig langt mindre mottakelig for støy fra andre kilder.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •