Hvilke kabler trenger jeg? Er det forskjell på kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke kabler trenger jeg? Er det forskjell på kabler?

Denne tråden er utelukkende beregnet på deg som er i tvil om hvilken kabel du skal kjøpe eller tenker på å kjøpe/oppgradere kabler, og vil ha råd. Dersom du vil krangle om kabelforskjeller så finnes det et utall tråder å gjøre det i, og dette er ikke en av dem. Dersom du har gjort deg opp en mening om hifikabler så er det altså ikke noe poeng i å lese videre.

1. Det er stor uenighet om kabler. Noen mener at kabler som tilfredsstiller et visst teknisk krav alle låter likt, andre mener at det er hørbare forskjeller.

2. Dersom du stiller et spørsmål på forumet og ønsker at alle svarene skal peke i samme retning, så blir du skuffet.

3. Jeg kan ikke kreve av deg at du setter mer lit til mine råd enn andres råd. Hvis du vil ha argumentasjon og henvisninger så finnes det et utall av tråder som omhandler det. Prøv søkefunksjonen i forumet.

4. Dersom du har gjort deg opp en mening om kablers betydning og ønsker innspill og erfaringer om spesifikke kabler så er det selvsagt fritt fram til å starte en tråd hvor du spør om det.

5. Det eneste som så godt som alle er enige om, er at dersom du veksler mellom å lytte til "kabel A" og "kabel B" og gjør deg opp en mening på den måten så kan du med et minimum av innsats og tankearbeid komme til et resultat som er mer relevant for deg enn alle verdens mer eller mindre lærde.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg benytter en strøm kabel med 2 solid core ledere, fremfor en HT kabel med mange ledere og en fornuftig oppbygning, vil strøm kabel overføre signaler dårligere? eller ha teoretisk dårligere vilkår for overføring av signaler, til høytaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Versa
    Hvis jeg benytter en strøm kabel med 2 solid core ledere, fremfor en HT kabel med mange ledere og en fornuftig oppbygning, vil strøm kabel overføre signaler dårligere? eller ha teoretisk dårligere vilkår for overføring av signaler, til høytaler?
    Det er ikke tema for tråden, men du kan ta det opp her:
    http://avforum.no/forum/kabler/68906...el-best-2.html

Eller lese denne:
    Mitt lille kabel-essay

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=knutinh]Denne tråden er utelukkende beregnet på deg som er i tvil om hvilken kabel du skal kjøpe eller tenker på å kjøpe/oppgradere kabler, og vil ha råd. Dersom du vil krangle om kabelforskjeller så finnes det et utall tråder å gjøre det i, og dette er ikke en av dem. Dersom du har gjort deg opp en mening om hifikabler så er det altså ikke noe poeng i å lese videre.

Jeg ønsker råd... fant ikke svar her (http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html)

Har en bekjent som mener strømkabel er vel så bra som de kjente "gode" og dyre HT kabel merkene..
    Har også testet, og ja godlyden er fremdeles der.. men hva tilsier teorien? Har dette liten eller ingen betydning?

Ville du brukt strømkabel med 2 solid core ledere, fremfor normale HT kabler med xx antall ledere, og en fornuftig oppbygning?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hva tilsier teorien? Har dette liten eller ingen betydning?
    Hensikten med denne tråden, som jeg kanskje ikke var tydelig nok på, var at den kunne fungere som første sjekk når man tenkte på å stille et spørsmål om kabler her inne. For at den skal fungere som det så må den inneholde info som kranglefanter på "alle sider" er enige om.

Jeg kan ikke svare spørsmålet ditt ærlig uten at det kommer 3 innlegg som hevder at jeg tar feil og at jeg er ond. Deretter sporer tråden av i et ukjent antall sider med forutsigbar krangling. Det var ikke hensikten med denne tråden, derfor avstår jeg fra å svare.

Søkefunksjonen på forumet gav 96 treff på "solid core". Har du prøvd den?
    http://avforum.no/forum/kabler/65197...kabler-11.html

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k[/QUOTE]

Beklager..
    Vet du har mye kunnskap om kabler.. Ønsket derfor svar fra deg.
    Kan lett lese seg til idiot... da det er maaange meninger...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.
    Noe av poenget er at internett og forum er demokratiske - alle er sin egen ekspert. Spørsmålet er hvordan man kan:
    1) Redusere antall repeterte spørsmål (hvor mange ganger har noen spurt om hvilke høyttaler/signalkabler de skal bruke?)
    2) Redusere sinne og frustrasjon
    3) Lære noe

Noen er åpne for argumentasjon og empiri, andre har bestemt seg. Noen er sterkt følelsesmessig engasjert, andre liker bare å lage litt ståhei.

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en bekjent som mener strømkabel er vel så bra som de kjente "gode" og dyre HT kabel merkene..
    Har også testet, og ja godlyden er fremdeles der.. men hva tilsier teorien? Har dette liten eller ingen betydning?

Ville du brukt strømkabel med 2 solid core ledere, fremfor normale HT kabler med xx antall ledere, og en fornuftig oppbygning?
    Hvis jeg skulle svart på dette spørsmålet, ville jeg sagt at det ikke uten videre finnes noe godt svar på dette du spørr om, da dette rent ledermessig kan avhenge av sammenkobblet utstyr, kabel lengde osv.

Hva er f.eks en fornuftig oppbyggning og sammlet tversnitt for en høytalerkabel som skal overføre i et oppsett med hornhøyalere med en følsomhet på 105db og som glimrende drives av en 5w rørforsterker. Er det den samme kabelen som bør stå mellom de største McIntosh effekt tinnene og f.eks noen store effekthungrige JBL høytalere med 2x15" osv.

Synes egenlig Knutinh svarte ganske greit på det du spørr om i det han skrev i punkt 5.

Sitat Opprinnelig postet av knutinth
    5. Det eneste som så godt som alle er enige om, er at dersom du veksler mellom å lytte til "kabel A" og "kabel B" og gjør deg opp en mening på den måten så kan du med et minimum av innsats og tankearbeid komme til et resultat som er mer relevant for deg enn alle verdens mer eller mindre lærde.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Takk.

Noe av poenget er at internett og forum er demokratiske - alle er sin egen ekspert. Spørsmålet er hvordan man kan:
    1) Redusere antall repeterte spørsmål (hvor mange ganger har noen spurt om hvilke høyttaler/signalkabler de skal bruke?)
    2) Redusere sinne og frustrasjon
    3) Lære noe

Noen er åpne for argumentasjon og empiri, andre har bestemt seg. Noen er sterkt følelsesmessig engasjert, andre liker bare å lage litt ståhei.

-k
    Har lest mange kabel debatter.. ønsker hverken en ny eller ståhei... ønsker kun lærdom.
    Det jeg leser og som gjentar seg, er: Du trenger bare en billig kabel, med en fornuftig oppbygning..?
    Hva er fornuftig oppbygning? Mange ledere? / 2 stk solid core? eller er det bare tversnitt som har betydning?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Presis.....!

Test selv, vær kritisk men stol på egne ører. Og ditt resultat behøver ikke å være fakta for andre (ei heller helt objektiv for deg). Det beste er å teste blindt, noe som er enkelt å utføre. Vi er alle ulike, lytter forskjellig og har ulike anlegg.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Sitat Opprinnelig postet av versa
    Beklager..
    Teoretisk kunnskap om kabler er det ingen tvil om at knutinh besitter, men har han mye praktisk erfaring?. Hva slags kabler har han testet mot hverandre i en abx-blindtest for eksempel?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Teoretisk kunnskap om kabler er det ingen tvil om at knutinh besitter, men har han mye praktisk erfaring?. Hva slags kabler har han testet mot hverandre i en abx-blindtest for eksempel?
    Jeg ber deg om å lese og respektere trådstarters (dvs min) intensjon.
    Dersom du vil krangle om kabelforskjeller så finnes det et utall tråder å gjøre det i, og dette er ikke en av dem. Dersom du har gjort deg opp en mening om hifikabler så er det altså ikke noe poeng i å lese videre.
    -k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her begynner å bli for dumt, kan en ikke ikke nevne ordet "kabel" uten at det blir problemer nå lenger eller??

Respekter Knut da dere!

Så kan dere også ta en titt her..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Synes egenlig Knutinh svarte ganske greit på det du spørr om i det han skrev i punkt 5.

[/B]
    Det var muligens korttenkte spørsmål, og feil sted og spørre, beklager det...
    Det føltes noe rart og bruke nettkabler til høyttalere.. måtte bare prøve, og det låt forøvrig bra
    Det er vel samme oppbygning/kobber i sc nettkabler som det er i HT kabler som benytter sc.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å tester div kabler nå, holder nå på å a-b teste Nordost flatline super og Nordost heimdall.
    Før dette testet jeg QED Qunex Silver Spiral mot Nordost heimdall RCA,heimdall RCA var en god oppgradering.
    Jeg vurderer å teste black magic giant, denne har fått veldig god kritikk, jeg har hørt om en som har byttet fra Nordost vallhalla til denne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •