Og du som trodde en HDMI kabel var en HDMI kabel!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Og du som trodde en HDMI kabel var en HDMI kabel!

Hei!

Var og handlet meg ny skjerm her om dagen og i den anledning trengte jeg en HDMI kabel til min PS3. Hva er det billigste du har spør jeg, og tenker at et digitalt signal er et digitalt signal og en kabel på 1m ikke vil bidra i noen merkbar positiv retning, selv om den er av det eksotiske slaget. Jo nå skal jeg fortelle deg noe aritg sier selgeren og så begynner han å legge ut om hvordan de hadde a-b testet ulike hdmi kabler og det viste seg at dyrest nok en gang var best. Jaja, selvsagt sier du det, du lever jo av dette. La meg demonstrere for deg sier selger, hvis du har 5min til disp. Gjerne sier jeg og gleder meg pga selgers smittende engasjement.

Vi starter først med en Monster HDMI 400, alt virker tipp topp i mine øyne, pioneer 60" full hd + pioneer lx 70 som sender ut 1080 24p og planet earth på menyen.

Så går vi over til Nordost Wyrewizard HDMI, likt priset som Monster. Joda her skjer det en hel del, merkbart mer klem i fargene, ingen tvil, bilde virker kraftigere og mer ekte.

Så går vi over til Nordost Silver Screen HDMI til det dobbelt av Wyrewizard/Monster. Å FY ****! Hallo i luka! Her snakker vi stOOOr forskjell.
    Det blir som å sammenligne LCD vs Plasma. Så stor er forskjellen. Det tidligere bilde virket jo blast og livløst i forhold til det jeg opplevde med Silver Screen.

Dette var faktisk ganske dramtisk og jeg anbefaler alle som tror de sitter på en kul skjerm og en kul kilde samt gromme kabler og tror de utnytter det fulle potensiale eller bare er kabler skeptikere. Få en demonstrasjon på Nordost Silver Screen og opplev forskjell.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at du fikk noen til å bytte kabler for deg uten å fortelle deg hvilken kabel som ble benyttet slik at dine observasjoner kun er baser på fakta og ikke på forventninger, merkenavn osv.
    Det er vel egentlig nok kabeldiskusjoner på avforum fortiden...
    Jeg er også enig i at det er forskjeller på HDMI kabler, men da snakker jeg hovedsakelig om konstruksjonen og båndbredde. Får man først sync og bilde så klarer jeg ikke å se/høre noen forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at selgeren ikke sa hvilken kabel han til enhver tid brukte. Neppe, men hadde han gjort det så tror jeg ikke du hadde opplevd den forskjellen du nå mener å ha sett. Når en selger står og sier "Se hvor mye bedre bildet er med denne! Se de fargene!", så smitter det garantert over og "farger" din opplevelse.

Det ene punktet jeg tror det er forskjell er i kontakten. Mulig at det kan bli dårligere kvalitet dersom en kabel sitter løst?

--------------------------------------------------------------------------
    Steve Venuti (the Director of Marketing for the HDMI Licensing LLC, the licensing agent responsible for administering the licensing of the HDMI Specification, promoting the HDMI standard and providing education on the benefits of HDMI to retailers and consumers. Steve actively works to build awareness for HDMI among consumers, retailers, installers as well as the 400 manufacturers who have adopted the HDMI specification.) - har sagt følgende:

QUOTE((Steve Venuti of HDMI Licensing LLC))
    Digital cables are either compliant or they are not; they either work or they don't.
    Unlike analog, there is no such thing as an HDMI cable that makes the digital audio or video data come out better than another. If the 1s and 0s make it to the other end, the cable has done its job, period.
    Fatter cables do not necessarily mean better signals. Previously, fat cables were deemed superior because the copper was thicker and the cables carried more shielding. Additional shielding reduced the likelihood of interference between the copper strands, which led to a better signal.

In the world of digital cables, there's no need for shielding since there is no possibility of interference within a cable. As for the thickness of copper, however, thicker copper will be able to extend the length of a digital signal, but for shorter cable lengths (two meters and under), there is no need for overly thick copper strands. In fact, thicker cables can sometimes be problematic since they are less flexible to bend around sharp corners and the increased weight can cause them to fall out of vertically mounted connectors.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joell Ortiz
    Hei!

Var og handlet meg ny skjerm her om dagen og i den anledning trengte jeg en HDMI kabel til min PS3. Hva er det billigste du har spør jeg, og tenker at et digitalt signal er et digitalt signal og en kabel på 1m ikke vil bidra i noen merkbar positiv retning, selv om den er av det eksotiske slaget. Jo nå skal jeg fortelle deg noe aritg sier selgeren og så begynner han å legge ut om hvordan de hadde a-b testet ulike hdmi kabler og det viste seg at dyrest nok en gang var best. Jaja, selvsagt sier du det, du lever jo av dette. La meg demonstrere for deg sier selger, hvis du har 5min til disp. Gjerne sier jeg og gleder meg pga selgers smittende engasjement.

Vi starter først med en Monster HDMI 400, alt virker tipp topp i mine øyne, pioneer 60" full hd + pioneer lx 70 som sender ut 1080 24p og planet earth på menyen.

Så går vi over til Nordost Wyrewizard HDMI, likt priset som Monster. Joda her skjer det en hel del, merkbart mer klem i fargene, ingen tvil, bilde virker kraftigere og mer ekte.

Så går vi over til Nordost Silver Screen HDMI til det dobbelt av Wyrewizard/Monster. Å FY ****! Hallo i luka! Her snakker vi stOOOr forskjell.
    Det blir som å sammenligne LCD vs Plasma. Så stor er forskjellen. Det tidligere bilde virket jo blast og livløst i forhold til det jeg opplevde med Silver Screen.

Dette var faktisk ganske dramtisk og jeg anbefaler alle som tror de sitter på en kul skjerm og en kul kilde samt gromme kabler og tror de utnytter det fulle potensiale eller bare er kabler skeptikere. Få en demonstrasjon på Nordost Silver Screen og opplev forskjell.
    Du må jo be om en a-b test hvis du skal etter evt forskjeller. Altså to stk identiske skjermer, identisk innstilt med identisk kilde for å se om det er noen forskjell. Den testen du fikk demonstrert er verdt null.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Du må jo be om en a-b test hvis du skal etter evt forskjeller. Altså to stk identiske skjermer, identisk innstilt med identisk kilde for å se om det er noen forskjell. Den testen du fikk demonstrert er verdt null.
    Hva gjør denne opplevelsen null verdt?

For meg ser det ut som om det er brukt samme tv osv....

Nok en kabel ytring som skal slaktes?

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Hva gjør denne opplevelsen null verdt?

For meg ser det ut som om det er brukt samme tv osv....

Nok en kabel ytring som skal slaktes?
    Jeg har aldri sett forskjell på en HDMI kabel, for de med en viss elektro/IT kompetanse er en 0 en 0 og en 1 en 1. Men det er ikke poenget her.
    For å a-b teste et bilde bør det brukes et dual oppsett. Evt en switch for å veksle fort mellom. De sekundene det tar å bytte kabel gjør at små forskjeller ikke ses så godt. Det at jeg mente den var null verdt, som kanskje var et litt for sterkt uttrykk, var måten hele testen var utført på. Kjøper ble påvirket av selgers "smittende engasjement" som han sier, han visste hvilke kabler som ble brukt og sist men ikke minst, som tidligere nevnt, han fikk ikke en fullgod sammenligning.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting vi må huske på er at hvis man selv er overbevist om at det er bedre, så er det jo det. Alt annet man måtte kjøpe i stedet for "den optimale kabelen" vil man ha i bakhodet at ikke er god nok og opplevelsen blir degradert. Selvom det kanskje ikke er mulig å se forskjell, så er tross alt lyd og bilde subjektive inntrykk på både følelser og sanser.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg også sånn at opplevelsen av mer/bedre fargegjengivelse ikke kan forklares som annet enn magi. Vi snakker og et digitalt signal, så det som er opplevd i denne demoen er enten farget av forventninger, eller av selgers engasement. Hadde en eller flere av kablene ikke vært "bra nok", så ville det ikke gitt seg utslag som bedre/dårligere fargegjengivelse. Det ville derimot ført til bortfall av signal, eller støy (den typen støy vi opplever når parabolantennen ikke er justert perfekt). En siste option er selvsagt at selger jukset med også å bytte fargemodus på flatskjermen, men det håper jeg ikke er tilfelle.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jitter kan ha betydning mtp hvordan de forskjellige kablene oppleves.

Product Review - VizionWare Hi-Wirez 1080p HDMI Cable

HDMI Cable Modeling And Analysis

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han hadde kablene 'ferdig' koblet på forskjellige innganger på en skjerm er det ingen sak å påvise store forskjeller. Det er bare å ha forskjellig bildemodus på de forskjellige inngangene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Jitter kan ha betydning mtp hvordan de forskjellige kablene oppleves.
    Såklart, men hvor finner du relevansen i forhold til fargegjengivelse? Forskjellen her er jo ikke målbar engang (før signalet faller helt ut da).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner meg om da jeg kjøpte min forsterker å ville ha nye HDMI kabler til mitt oppsett så fortalte jeg selgeren at jeg hadde sett meg ut kabler på nettsiden, det var 2 meters kabler til 500 kroner stykke. kablene var av merket Argon Highend HDMI Cable. jeg spurte da selvsagt om det var forskjell på dyrere kabler og de jeg hadde valgt ut. En medselger blandet seg inn og lurte på hva som skulle kobles til forsterkeren, og jeg sa da en DVD spiller, HD satellit tuner og en Blu-Ray spiller og en kabel til LCD apparatet. Han sa da at siden jeg hadde BD, måtte jeg kjøpe QED HDMI Interconnect som kostet det dobbelte, for den ga best fargegjenngivelse og dybde. Ja ja tenkte jeg og kjøpte en meter av denne kabelen, som jeg dedikerte til Blu-Ray spilleren

Da jeg kom hjem og koblet opp begynte jeg å tenke at her ble jeg "lurt" Hvis han anbefalte å bruke QED kabel fra BD til forsterker for den var best osv istedet for å bruke Argon kabler hele veien som han mente var "dårligere" vil ikke da utsagnet "Det blir ikke bedre enn det svakeste ledd" komme til sin rett her? Les: Argon kabel Hadde han vært oppegående å ikke så arrogant som jeg oppfattet han, hadde han sagt bruk Argon på utstyret, men QED til LCD skjermen, da denne er best.... Må nesten le litt i ettertid over hvor "dum" jeg var og ikke tenkte på det da jeg sto der

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Såklart, men hvor finner du relevansen i forhold til fargegjengivelse? Forskjellen her er jo ikke målbar engang (før signalet faller helt ut da).
    Nei si det du.. Det var vel det eneste jeg kunne tenke meg kunne hatt noen påvirkning i denne sammenheng.

Nå vet vi enda litt for lite til hvordan denne testen var gjort, selgers ord kan nok påvirke sterkt illusjonen man har mtp kabelens innvirkning på bildet.

S: "Se så matte farger denne kabelen har"
    S: "Nå skal vi sette inn en bedre kabel, men bedre kontrast og farger"

-- bytte bytte --

S: "ble det ikke bedre?"

F: "Øøøø, jo..."

S: Selger, F: Forvirret.

Men nå skal ikke jeg si mer, først må jeg vel kjøpe meg en TV med HDMI inngang

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beskrives at Planet Earth på BD ble vist og det var på denne filmen forskjellene ble sett og opplevd som store. Det kan jo kanskje forklares med at disse filmene har meget varierende bildekvalitet, noe kanskje selger utnyttet?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På analoge bildekabler er det ofte ganske lett å se forskjeller på gode og dårlige kabler, der man får forskyvde "ekko" bilder av tydelige omriss osv.

På HDMI har jeg aldri sett forskjeller på andre måter enn at man enten får bilde der man ser at signalet kommer riktig frem, eller man får et bilde fullt av feil, eller ikke noe bilde i det hele tatt.

Hadde vært interessant å bruke et colorimeter og riktige test bilder i forbindelse med den HDMI kabel testen trådstarter reffererte til. Sånn sett på reell eller innbillt farge gjenngivelse ville det jo ikke være noe stort problem å overprøve slike påstander slike selgere kommer med.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det beskrives at Planet Earth på BD ble vist og det var på denne filmen forskjellene ble sett og opplevd som store. Det kan jo kanskje forklares med at disse filmene har meget varierende bildekvalitet, noe kanskje selger utnyttet?
    De fleste ikke computer genererte filmer der man bruker fysiske kameraer osv, vil man vel kunne ha farge, skarphets variasjoner osv.

Planet Earth på BD er vel laget fra flere forskjellige frittstående film fotografer med mye forskjellig utstyr, lysforhold osv, og blander oppskalert SD og HD om hverandre. Er derfor meget enig i det du angir her AndreWerdenskrieg.

Det ville jo være noe som jeg vil karakterisere som et svindel forsøk å bruke dette som en kilde, hvis selger bevisst velger forskjellige videospor for å få frem de påståtte forskjellene på kablene for å få kunden til å kjøpe den dyreste og som selgeren tjener mest på å selge.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye skepsis her.

Kanskje dette hadde vært en oppgave for hjemmekino ?
    Hadde vært flott med en uavhengig test under kontrolerte forhold :razz:

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lukter troll.

Men på den andre siden, there's one born every minute, så det er mulig trådstarter er ekte.

Det har vist seg at det er umulig å komme til enighet i kabeldebatter. De troende velger å tro uansett hva slags beviser de får tredd nedover ørene. Rasjonell og vitenskapelig argumentasjon avfeies med det ultimate argumentet: "Jeg hører/ser forskjell, så da er det slik."

Det spiller ingen rolle at det som hevdes faktisk er fysisk umulig.

Forresten, jeg kan oppheve tyngdekraften slik at jeg kan sveve fritt. Det er helt sant, men bare når ingen ser på....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg lukter troll.

Men på den andre siden, there's one born every minute, så det er mulig trådstarter er ekte.

Det har vist seg at det er umulig å komme til enighet i kabeldebatter. De troende velger å tro uansett hva slags beviser de får tredd nedover ørene. Rasjonell og vitenskapelig argumentasjon avfeies med det ultimate argumentet: "Jeg hører/ser forskjell, så da er det slik."

Det spiller ingen rolle at det som hevdes faktisk er fysisk umulig.

Forresten, jeg kan oppheve tyngdekraften slik at jeg kan sveve fritt. Det er helt sant, men bare når ingen ser på....
    Troll blir vel til stein når de utsettes for dagslys, så her er det bare å D65 kalibrere og sette opp lysstyrken...

Når det gjelder audio kabler og de forholdsvis beskjedene frekvensene de jobber med, er det vel stort sett bare en såpass variabelt måleinstrumen som hørselen som kan brukes og vel derfor skaper mye av den ofte høyrøstede diskusjonen.

Når det gjelder HDMI og da spesiellt de påstandene på bildesiden som det diskuteres om her, da har man en helt annen måte å måle de eventuelle forskjellene som beskrives av trådstarter.

Hadde vært interessant om f.eks hjemmekino eller noen andre habile bildekalibrerende eksperter, med nøyaktige colorimetere og med god tilgang på HDMI kabler, kjørte en seanse med bruk av et større utvalg kabler i forskjellige pris klasser, lengder, sammenkobblet utstyr osv, og dermed svart på hvitt kunne få opp tallverdier for eventuelle forskleller i gråtone skala, kontrast og D65 osv.

Her trenger man med andre ord ikke gjette om det virkelig er forskjeller, her kan man faktisk måle. :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Mye skepsis her.

Kanskje dette hadde vært en oppgave for hjemmekino ?
    Hadde vært flott med en uavhengig test under kontrolerte forhold :razz:
    Enig med deg.

Er nokså skeptisk selv, men det var jeg til analoge kabler før i tiden også

Kunne gjerne tenkt meg å være med på en test selv jeg om noen stiller utstyr til rådighet, og så har jeg et par billige kabler som jeg kan ta med
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •