Og du som trodde en HDMI kabel var en HDMI kabel! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Her trenger man med andre ord ikke gjette om det virkelig er forskjeller, her kan man faktisk måle. :-D
    Men det spiller ingen rolle for de troende. De vil fortsette å tro uansett måleresultat. Og da er i grunnen litt av poenget borte. Hvis man ikke
    har nok kunnskap til å skjønne at effekten som beskrives i OP er en umulighet, så vil man heller ikke akseptere noen test som søker å bevise dette. Hvis bare
    kabelen er dyr nok og har et velkjent snake-oil navn som Nordost eller tilsvarende, så er det jo opplagt at den gir bedre bilde...

Merk: Jeg sier ikke heller at det ikke er forskjell på HDMI-kabler, men det er min påstand at endring i fargemetning i et ellers korrekt bilde ikke er en effekt som kan oppnås ved å bytte kabel. Drop-outs og andre særdeles synlige artefakter derimot, det kan selvfølgelig skje dersom kabelen er ikke er god nok i forhold til det signalet den skal overføre.

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær nå snill og ikke rakk ned trådstarters oppfordring til andre om og få demo på disse denne kabelen.

Man behøver ikke gjøre det visst man ikke har lyst,og er kabelskeptikere, men for oss andre dødelige er dette en kjempe artig ting og sjekke ut.

Det må da gå an og legge ut en kabel tråd uten at dere BEDREVITERE skal komme med usaklige komentarer i forhold til trådstarters opplevelse, hvorpå han vil bare gi et tips om at det kan være noe og hente for andre.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Men det spiller ingen rolle for de troende. De vil fortsette å tro uansett måleresultat. Og da er i grunnen litt av poenget borte. Hvis man ikke
    har nok kunnskap til å skjønne at effekten som beskrives i OP er en umulighet, så vil man heller ikke akseptere noen test som søker å bevise dette. Hvis bare
    kabelen er dyr nok og har et velkjent snake-oil navn som Nordost eller tilsvarende, så er det jo opplagt at den gir bedre bilde...
    Det er godt mulig at ikke de som har en nermest relgiøs overbevisning for noe så triviellt og lite viktig i den store sammenhengen som passive kabler,
    ikke kan rokkes i sin tro, samme hvordan man prøver å argumentere.

Poenget mitt er vel ikke vanskeligere eller verre å tenke seg enn at man faktisk må få riktig D65 fargetemp og gråtone skala, justere brigtness og kontrast så bildevisnings utstyret ikke knuser alle detaljer i sort eller overstyres og klipper i hvitt. Poenget er vel å få kalibrert skjermen man bruker for å få utnyttet den maksimalt og faktisk få det beste bildet vist utifra de samme standarder kildemateriale er produsert etter.

Da hjelper det vel ikke stort bytte ut en ellers standard og billig HDMI kabel som faktisk virker, og å kjøpe en kjempedyr og imponerende spesiffisert HDMI kabel som skal mot formodning kunne forbedre alle disse bilde parametere. Da må man jo bare kontrollere og eventuellt kalibrere på nytt.

Skjønner derfor ikke helt denne problemstillingen.

Skulle man f.eks oppnå bedre ansi og on/off kontrast verdier med en bedre HDMI kabel, skjønner jeg ikke hvorfor en kabeltilhenger ikke ville ha dette dokumentert tallmessig med bruk av måleutstyr som faktisk gjør denne jobben mer korrekt enn det man noen sinne klarer å få til med å direkte bruke øynene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Mye skepsis her.

Kanskje dette hadde vært en oppgave for hjemmekino ?
    Hadde vært flott med en uavhengig test under kontrolerte forhold :razz:
    Sa du uavhengig...:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tor Ole
    Det må da gå an og legge ut en kabel tråd uten at dere BEDREVITERE skal komme med usaklige komentarer i forhold til trådstarters opplevelse, hvorpå han vil bare gi et tips om at det kan være noe og hente for andre.
    Er religiøse bedrevitere bedre enn andre bedrevitere? Hvorfor er du hårsår på OPs vegne? Han kan sikkert svare for seg selv.

Det som også er slående, er at de religiøse aldri kan fremby noen (rasjonell) forklaring på sine "syner". Det finnes alltid bare en forklaring, og den er uten unntak kun basert på at de selv mente de så/hørte/følte det med sine ufeilbarlige sanser, og da er det jo slik.

Det er forskjell på å ha et åpent sinn og hull i hodet.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som også er slående, er at de religiøse aldri kan fremby noen (rasjonell) forklaring på sine "syner".
    Er ikke forklaringen alltid skinn-effekt og jitter da?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Er ikke forklaringen alltid skinn-effekt og jitter da?
    Joda, det er en mye brukt forklaring, men den er jo på ingen måte rasjonell i forhold til den påstått observerte effekten.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er en mye brukt forklaring, men den er jo på ingen måte rasjonell i forhold til den påstått observerte effekten.
    Det er jo nettop det, den opserverte effekten og snakk om føleser gir næring til de ofte fintelige og personangreps kabeldiskusjonene.

Så lenge ikke de psykiske og menneskelig "wetware" faktorene også taes med, kan man vel aldri få noen rasjonelle svar på disse problemstillingene.

Det blir vel nesten som å påstå at det er like interessant å sitte på siden av og småprate med hun her

på bussen i forhold til f.eks hun her

Vet ikke helt hvem som egentlig har mest å fare med når det gjelder å konversere.... om f.eks AVutstyr , men det er vel her eventuelle psykologiske effekter vel kan spille en et puss....

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asj, nå ble jeg kvalm ask4me2. Sylvia Brustad har fått ulvebestanden til å bli svært liten her i norge. I Buskerud så har vi så og si ingen frie ulver lenger, bare noen innavla beist på langedrag som Edvin Thorson tjener penger på

Ang. kabler så så jeg forskjell på en slik Hama DVI kabel på 3 meter fra elkjøp, brukt med en HDMI - DVI overgang på PC til LCD TVn. Det var flimrete streker og så mye støy på bildet at det var vanskelig å se no. Bytta til en ny en med lik lengde ble ok. Så budet er ikke kjøp Hama kabler i hvertfall ikke DVI ...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    Asj, nå ble jeg kvalm ask4me2. ...
    Ja det var jo litt av poenget, med å nettop sette hva man ser av innpakning osv litt på spissen, og hvordan det påvirker resten av opplevelsen.
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    Ang. kabler så så jeg forskjell på en slik Hama DVI kabel på 3 meter fra elkjøp, brukt med en HDMI - DVI overgang på PC til LCD TVn. Det var flimrete streker og så mye støy på bildet at det var vanskelig å se no. Bytta til en ny en med lik lengde ble ok. Så budet er ikke kjøp Hama kabler i hvertfall ikke DVI ...
    Det er et etter hvert et ganske kjennt problem at det finnes mange for dårlige digitale bilde kabler der ute, og felles for disse er ofte de helt klare neggative bilde effektene du beskriver. Hadde et noe tilsvarende resultat når jeg testet en 10m Clas Ohlsson HDMI kabel i mitt oppsett. HDMI - DVI overganger kan også ha eller skape en uheldig impedans situasjon for kabelen, og gjøre problemene enda større enn de trengte å være, og kan gjøre en ellers brukbar kabel ubrukelig.

Poenget i denne tråde er vel heller å sammenligne to eller flere kabler som faktisk virker og får bildet frem, og om man eventuellt fremdeles da kan se forskjeller.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nylig kjøpt HD spiller og tenkte at nå må projektoren få noe annet å jobbe med enn Komponent video, Strekket er 12meter langt og jeg fikk ikke dette til med min DVD spiller. Jeg leste litt om bl.a. Biltema sine HDMI kabler på en annen tråd i forumet. Nesten som å banne i kjerka, men 400,- for 10meter er greit å tabbe seg ut på tenkte jeg. Koblet dette opp og vips, der var HDMI lyset på og bilde på lerretet.

Men så var det de siste to meterene som manglet da. Dro på ELFA å kjøpte en relativt dyr flat HDMI kabel og en passiv skjøt. HDMI indikatoren lyste fremdeles og bilde kom frem, men nå med myyye støy. Merkelig tenkte jeg Digitalt er enten ON/OFF, men så enkelt er det nok ikke...

Jeg erstattet den passive skjøten med en HDMI Extender (100fot) og bilde ble identisk nå med slik det var med en 10meter. Denne Extenderen har ingen Power, så jeg lurer på hvordan denne egentlig virker, men virker det gjør den.

Så digitale kabler er ikke bare 0 eller 1 (binære tall, dvs. On/Off), her er det rom for interference/jitter/støy og annet småsnaks. At farger blir bedre med dyre kabler er jeg skeptisk til, men dersom "støy" tydligvis kan forekomme på et digitalt overført signal, så utelukker jeg ikke at trådstarter kan ha sett "en forskjell eller en innbilt en avhengig av om det var samme scene de så på under demoen.

/L

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Så digitale kabler er ikke bare 0 eller 1 (binære tall, dvs. On/Off)
    Jo det er dem. Binære tall 0 og 1 er jo selve definisjonen på et digitalt signal.

Men hvis noen bit ikke kommer frem til fremviseren i tide så vil det feks. bli myyye støy slik du selv beskriver, eller svart skjerm dersom signaltapet er stort nok.

Poenget er ikke at bildet forsvinner når man får signaltap, men at det ikke er noen tvil om at noe er galt med signalet. Enten funker det, eller så funker det veldig dårlig.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan placeboo effekten ha noe å si her??

er ikke placeboo effekten på ca 20% ?? Dvs at 2 av 10 personer vil se forskjellene på dyre og billige hdmi kabler bare fordi dem tror det (eller som i denne tråden hvor selger var såpass overbevisene)?

skal man teste dette burde man samle feks 50 personer, både med av preferanser og ingen av preferanser. Så burde man ta en blind test og sette det opp i ett system. Da kan man vel finne ut om det er noe forskjell på billige og dyre kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy

Så digitale kabler er ikke bare 0 eller 1 (binære tall, dvs. On/Off), her er det rom for interference/jitter/støy og annet småsnaks. At farger blir bedre med dyre kabler er jeg skeptisk til, men dersom "støy" tydligvis kan forekomme på et digitalt overført signal, så utelukker jeg ikke at trådstarter kan ha sett "en forskjell eller en innbilt en avhengig av om det var samme scene de så på under demoen.

/L
    Digitale kabler er mer følsomme for signalterskler - det må opp på et visst nivå før du du har riktig overføring. I dette tilfellet var det nok den første koblingen din som tok ned signalet for mye.

Jeg hadde GET i leiligheten etter at jeg overtok den. Signalstyrken frem til rommet hvor jeg har a/v utstyret var dårlig - jeg fikk bildefrys, o.a.
    Fyren fra GET målte fra der signalet gikk inn i huset, og så trinnvis gjennom ulike rom - og fant en feilmontert kobling i stuen (kabelen gikk så derfra til a/v rommet.)
    Det var 35dB signaldrop pga feilmonteringen. Han fikset koblingen, og jeg hadde feilfritt signal med god styrke. Men så spurte jeg om det ville bli en forbedring om vi la et direkte strekk fra inntaket og frem til a/v rommet. Det svarte han bekreftende på, og jeg ba ham legge et strekk selv om det da ble synlig kabel.

Har jeg ikke angret på et sekund - jeg har glassklart signal, merkbar forbedring både før og etter HD-boks. I følge ham falt det opprinnelige signalet under terskelen for at det kunne behandles som en digital feed - "du hadde i beste fall RGB kvalitet ..."

Men digitalt er 1 og 0 - når det først overføres med riktig nivå. Ditt strekk lå på grensen for det som er akseptabelt for HDMI, og derfor kom du under terskelen.

Newcomer Vedkomfyr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kast ikke bort penger på dyr kabel. Det er som "narremedisin", man bare tror den er bedre. (og nekter å innrømme noe annet om en har betalt dyrt for det. :razz:

Ingen forskjell på bildet: Rådyr HDMI-kabel er en rip-off - teknofil.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    er ikke placeboo effekten på ca 20% ?? Dvs at 2 av 10 personer vil se forskjellene på dyre og billige hdmi kabler bare fordi dem tror det (eller som i denne tråden hvor selger var såpass overbevisene)?
    Det har jeg aldri hørt om og det kan jeg vanskelig tenke meg.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en placebo-effekt er vel veldig variabel vil jeg tro -

10 stk har hodepine, gi 8 av dem paracetamol og 2 av dem piller som er like, men ikke inneholder noen virkestoffer

spør etterpå hvor mange pillene hjalp for - DA kan man få mange rare svar -
    - jeg ble bedre (paracet)
    - jeg ble ikke bedre (paracet, men virket ikke for denne personen)
    - jeg ble bedre (sukkerpiller)
    - jeg ble ikke bedre (sukkerpiller)
    osv

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vedkomfyr
    Kast ikke bort penger på dyr kabel. Det er som "narremedisin", man bare tror den er bedre. (og nekter å innrømme noe annet om en har betalt dyrt for det. :razz:

Ingen forskjell på bildet: Rådyr HDMI-kabel er en rip-off - teknofil.no
    Er vel enig i dette. Men det står ingenting om lengre strekk. Hva når leseren legger ut flere hundre kroner for en 10m kabel, og ikke klarer å overføre 1080P? Det bør i allefall nevnes at ved lengre strekk, så kan det gå ut over signalet om kabelen ikke er av god kvalitet. De skriver følgende:

"- Ingen HDMI-kabel kan forbedre eller forverre bildet. Den digitale informasjonen er eksakt lik, uansett kabel, sier de to Cnet-ekspertene. "

Lurer på om ekspertene har testet 1080P over mange 10-15m kabler?

Jeg vet ikke om det er en påstand fra Teknofil eller Cnet ekspertene, men denne uttalelsen var litt artig.....

"Det er utvilsomt stor kvalitetsforskjell på analoge kabler, enten det er høyttalerkabler og signalkabler. "

Ikke for å fyre opp under debatten eller noe.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Er vel enig i dette. Men det står ingenting om lengre strekk. Hva når leseren legger ut flere hundre kroner for en 10m kabel, og ikke klarer å overføre 1080P? Det bør i allefall nevnes at ved lengre strekk, så kan det gå ut over signalet om kabelen ikke er av god kvalitet.
    Folk som er informert og oppegående greier stort sett å finne informasjonen de trenger.

Spørsmålet er hvilket råd man skal gi til de som ikke greier eller gidder å hente ut troverdig informasjon fra Google eller egne tester.

Råd A: Kjøp en billig kabel, dersom du får problemer, bytt den inn og få hjelp til å få en bedre kabel

Råd B: Kjøp en rådyr kabel, for det gir deg bedre sort-nivå

Dersom billig kabel for 99% av brukerne og tilfellene gir feilfri overføring, så synes jeg at råd A kan være en grei "default" anbefaling. Og i verste fall har man kastet bort "noen hundre kroner", i stedetfor å kaste bort "noen tusen kroner" på en kabel som i verste fall ikke har noen gunstig påvirkning.

Dersom du utnytter den fulle båndbredden på HDMI med 1080p60 og lyd, og har et kabelstrekk på 15 meter fra kilde til projektor, og har mye interferens fra et rack fullt med utstyr så er du sannsynligvis en "power-user", og ikke midt i målgruppen for "råd til nybegynnere".

Mitt helt subjektive anslag er at 90% av spørsmålene om HDMI-kabel kommer fra folk som skal tilknytte receiveren til HD-ready-skjermen med en 2 meter lang kabel og som ser på 1080@50i eller 720@50p.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Folk som er informert og oppegående greier stort sett å finne informasjonen de trenger.
    Det har ingenting med saken å gjøre. Påstandene i artikkelen medfører ikke riktighet slik de står. Jeg trodde du av alle var opptatt av korrekt informasjon.....

Spørsmålet er hvilket råd man skal gi til de som ikke greier eller gidder å hente ut troverdig informasjon fra Google eller egne tester.
    Hva med å gi et riktig råd? Det er så enkelt som å si at billige kabler er godt nok for korte avstander opp til for eks. 7-8m, men for lengre avstander og "full HD" bør en finne noe som er garantert til å fungere.

Råd A: Kjøp en billig kabel, dersom du får problemer, bytt den inn og få hjelp til å få en bedre kabel

Råd B: Kjøp en rådyr kabel, for det gir deg bedre sort-nivå

Dersom billig kabel i 99% av tilfellene gir feilfri overføring, så synes jeg at råd A kan være en grei "default" anbefaling. Og i verste fall har man kastet bort "noen hundre kroner", i stedetfor å kaste bort "noen tusen kroner" på en kabel som i verste fall ikke har noen gunstig påvirkning.
    Det kan du si, men hadde det kostet de så mye å nevne dette i artikkelen? Er dette virkelig så forvirrende for folk flest, at det er best å utelate informasjonen slik at de heller kan være prøvekaniner? Blir ikke det like dumt som å si til folk at de skal legge noen ekstra hundrelapper i alle mulige slags kabler, for da har de i allefall noe som sikkert fungerer.....?

Bytte kabel er greit nok for de som kan det, og i de tilfellene en forhandler er villig til å gjøre dette og/eller har et fungerende alternativ. Men hele poenget med denne artikkelen er at folk skal spare penger, så argumentet om at "i værste fall så har en kastet bort noen hundrelapper" blir litt dumt IMO. Spesielt siden 10-15m kabler ofte koster en god del penger, selv om de er fra en OEM-produsent.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •