Forskning som kan forklare kabeluenighetene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskning som kan forklare kabeluenighetene?

I følge linken under som er fra VG viser ny forskning at dyr placebo virker best. Det har lenge vært kjent at placebo ikke bare eksisterer, men også kan lindre smerter og kurere sykdom. Det at en liksom tablett blir oppfattet som dyrere gjør at forsøkspersonene mener den virker bedre. Jeg er av den oppfatning at det er forskjell på kabler. Tverrsnittet og ledningsevnen er ren fysikk som ingen kan argumentere mot, men kabler til flere titusener og ofte flere hundretusener har jeg aldri sett poenget med.
    Kanskje resultatene fra denne forskningsundersøkelsen kan forklare hvorfor noen bruker så mye penger på kabler og synes det låter bedre. Og som kjent fungerer placebo, og derfor er det subjektivt om noen synes kablene låter bedre. Synes de det, ja så låter de bedre for dem.

Dyr placebo virker best - VG Nett

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Placeboefekten er ikke noe nye, ei heller her på forumet ved forklaring av hvorfor enkelte mener at kabler låter forskjellig. Problemet er at selv ikke dette kan "måles"..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest nøyaktige instrumentet til å måle lyd er øret. Selv om det ikke kan regnes ut, betyr det nødvendigvis ikke at det ikke stemmer.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare det at to personer oppfatter ulikt hva de hører gjør øret til et meget dårlig måleinstrument, og ennå være blir det når de skal prøve å forklarer hva de har hørt.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Det mest nøyaktige instrumentet til å måle lyd er øret. Selv om det ikke kan regnes ut, betyr det nødvendigvis ikke at det ikke stemmer.
    Den myten er det bare kabelfantaster som tror på.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tingen er at jeg tror jeg kan høre forskjell, jeg trenger ikke noen "målbare" overbevisninger for hva jeg tror jeg hører. Men å prøve å bevise placeboeffekten blir neste ennå tåpligere..

Så sant det er jeg som bruker penger på ting som jeg synes hjelper for meg, så gidder jeg ikke å bry meg om beregninger eller folk som sier at det jeg hører ikke stemmer.. Det stemmer jo for meg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •