Ny strøm og signalkabler - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du er en heldig sjel med ett enkelt oppsett,jeg har 21 komponenter som trenger strøm og som skal kobles mer eller mindre sammen,høytalerene kommer i tillegg,kabelsalat er ett treffende uttrykk

Flott oppsett forresten,ikke så vanskelig og se solidcore kabelen :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 21 komponenter er kabelsalaten vanskelig å unngå, om mulig...

Du kan jo redusere salaten noe, med tilpassede kabel lengder, blir noe dyrt hvis du ikke lager selv... forøvrig morro med et lite DIY prosjekt:-D

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, diy er morsomt. Tenkte jeg skulle prøve å lage meg noen høytalerkabler for morro skyld. Og kanskje noen signalkabler

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du er fra karmøy mister vega. Eg har 6-8meter med denne kabelen ; Solar Cable
    3x1.5 Dersom du ønsker denne så kan eg ta den med neste gong eg er hima på åkra?
    Men det eg lurte mest på er DIY av høytalerkabel, finnes det nogen link her på forumet?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har bestilt meg strømkabler. Leit litt det ligger linker her inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange DIY høyttalerkabler varianter, noen bruker grøftekabler, nettkabler, flatsølv / sølv i olje, noen fletter cat 5 osv...
    Her har du en fin link: Homegrown Audio Co. | pure silver audio cables - Products - Bulk Wire
    Du kan også få inspirasjon fra sense: AVforum.no - sense's HiFi
    Eller bruke søke funksjonen (Diy høyttalerkabler)

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del betenkligheter med dyre kabler på 230 V siden.

Rent lydmessig så skal de ikke ha noenting å si. Hva hjelper det med en 5000,- kabel 1.5 meter fra veggen og inn, når alle kabelene i eller på veggen er råttene?

Det eneste som vil hjelpe ved å bytte til en annen kabel, er hvis denne er godt skjermet, og ligger i nærheten av signal kabler. Hvis man har 230 V kabelene en vei, og signal kabelene en annen vei, så vil man aldri i livet merke forskjell. Men hvis de ligger i nærheten, så vil skjermingen av 230V magnet feltet gjøre at det hindrer støy i signal kabelene.

Så det ble anbefalt 3x0.75 Ølflex kabel. Dette blir i absolutt minste laget 1.5 kvadrat er lov å bruke opptil 13 ampere med, i åpen forlegning. Da bil en 0.75 takler 7.5 ampere. Hvis man har en krafig forsterker som trekker rundt 1800 W på det meste på normalen, så vil dette i verste fall være brannfalig. Vil anbefale 2.5 kvadrat for de som skal ha skikkelig utstyr koplet til, men 1.5 er nok absolutte minimum.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine er 2,5kvmm

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Uhu.. det er tykt :-D
    Hvordan vil du beskrive effekten ?
    Jaggu ikke godt å si, men lyden ble mere avbalansert, roligere.. Samtidig som 3D følelsen og dynamikken kom mere frem.. Hadde ikke samme resultat andre plasser i signalveien... Merkelig nok

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg er nok av en annen oppfatning når det gjelder akkurat det der. Tenk deg at kablene i veggen er 1,5mm2 fra sikringsskap til vegguttak, ved selektivitet er "alt" ut fra vegguttak med mindre tverrsnitt bedre (så lenge det ikke understiger kravet), altså er 2,5mm2 ett dårligere valg enn feks 1,5mm2 da man har et fenomen som heter kapasitans.

jeg er kameraten til vegamannen, har også prøvd å si at det er en grense på hva en kan oppnå med å byttet 1meter av strømledning når det gjenstår kansje 15meter inne i veggene på vei til sikringskapet. får å gjøre det optimalt må man nok trekke en god kabel i veggene siden disse ofte ligger vedsiden av hverandre og vil gi små forstyrrelser. bruke en støyskjermingskabel eller lignende. men selvfølgelig om strømkabler fra veggen ligger i krøll bak stereorack'en og atpå til sammen med både signal og ht'kabler er det nok best å få skiftet ut denne å heller ha en god støyskjermet kabel. samt får ht'kabelen og signalkabelen skiftet ut også. da gjør man det man kan får å ungå støy.

var i militæret sammen med en guru fra ålesund(mener å huske han jobbet eller faktisk drev en hifi butikk der oppe.) det første han gjorde når han kjøpte diverse annlegg var å skru opp cd spillere å forsterkere å skifte ut motstander og ledninger samt loddingene i kortene. han mente det var så mangen billige løsninger at du kunne få et lam til å spille som en okse både lydmessigt og effektmessigt ved å skifte ut komponenter. ikke minst i delefiltrene. diverse små motstander å ledninger koster minimalt om du får tak i det du trenger, men det er ikke lett for oss "dødelige" å gjøre dette når jeg ikke selv vet hvordan jeg tar av dekselet på en forsterker. vet ikke hva en skrutrekker er engang.... men poenget er at man med små triks i ludo kan ungå støy og få et mer rolig lydbilde med å skiftet ut ledninger og strømkabler.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBT
    jeg er kameraten til vegamannen, har også prøvd å si at det er en grense på hva en kan oppnå med å byttet 1meter av strømledning når det gjenstår kansje 15meter inne i veggene på vei til sikringskapet. får å gjøre det optimalt må man nok trekke en god kabel i veggene siden disse ofte ligger vedsiden av hverandre og vil gi små forstyrrelser. bruke en støyskjermingskabel eller lignende. men selvfølgelig om strømkabler fra veggen ligger i krøll bak stereorack'en og atpå til sammen med både signal og ht'kabler er det nok best å få skiftet ut denne å heller ha en god støyskjermet kabel. samt får ht'kabelen og signalkabelen skiftet ut også. da gjør man det man kan får å ungå støy.

var i militæret sammen med en guru fra ålesund(mener å huske han jobbet eller faktisk drev en hifi butikk der oppe.) det første han gjorde når han kjøpte diverse annlegg var å skru opp cd spillere å forsterkere å skifte ut motstander og ledninger samt loddingene i kortene. han mente det var så mangen billige løsninger at du kunne få et lam til å spille som en okse både lydmessigt og effektmessigt ved å skifte ut komponenter. ikke minst i delefiltrene. diverse små motstander å ledninger koster minimalt om du får tak i det du trenger, men det er ikke lett for oss "dødelige" å gjøre dette når jeg ikke selv vet hvordan jeg tar av dekselet på en forsterker. vet ikke hva en skrutrekker er engang.... men poenget er at man med små triks i ludo kan ungå støy og få et mer rolig lydbilde med å skiftet ut ledninger og strømkabler.

Men det som er inni veggen blir ikke påvirket av signal og høytalerkabler Derfor er det viktigt med isolerte strømkabler, jeg ble iallefall veldig overasket.

Grunnen til at jeg ville bytte var at strømkabelen til min C372 var på 2x0,75mm^2, altså det samme som lampen min på veggen. Og det vet viste seg at det faktisk hjalp å bytte til 3x2,5mm^2

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •