HDMI kabler - Forskjell? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 254
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ikke sikker på hvor mye respekt jeg har for de som mener kontrast og farge blir bedre med en HDMI-kabel fremfor en annen, men det er ikke pent å erte da.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som det er noen som er på vei ut av skapet her?

Jeg hører nok til gruppe II
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg er ikke sikker på hvor mye respekt jeg har for de som mener kontrast og farge blir bedre med en HDMI-kabel fremfor en annen, men det er ikke pent å erte da.
    Dem for mene hva dem vil for min del, men det betyr ikke at jeg sluker rått hva dem sier. Jeg har heldigvis egne meninger og teorier :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dyre HDMI kabler er lureri

Tror du fortsatt at det er bildekvalitetsforskjell mellom HDMI kabler? Søk på "HDMI cable scam" på google og se hva jeg fant:

http://www.cbc.ca/mrl3/8752/marketpl...g_the_deal.wmv

Videoklippet er fra kanadisk TV og varer 9 min. Se hele.

/slice

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atletico
    den tynne "hyssingen" ( kr. 79,-?) som fulgte med opp i CD HD PVR
    Den tynne hyssingen :shock:

Har du sett på coax kabelen som overfører signal på kabelnett?

Se på diameteren på kobberet, ikke svære sakene nei. Men den overfører lett 30-50 digitale SD kanaler+10-12 HD kanaler+20 analoge kanaler+Bredbånd internett+gud vet hvor mange radio kanaler, alt dette simultant selvfølgelig. Og det fine er at der er fremdeles kapasitet til mye mer.

Den tykke monsterkabelen består i stort sett av plastikk isolering, og man trenger ikke så veldig mye isolering når man overfører et digitalt signal.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro kan flytte fjell! :-)
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Tro kan flytte fjell! :-)
    Nemlig Mr Spock!

De fleste av oss forholder seg heldigvis til ”the real world” :smile:

PS. For oss AV addicts e der pige me nok å bruge penger på udenom dumme kabla ;-)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Den tynne hyssingen :shock:

Har du sett på coax kabelen som overfører signal på kabelnett?
    Eller alle de som bruker trådløst - Squeezebox og det greiene der - DET er tynne kabler det.............

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stman
    Akkurat fått ny tv inn i stua, det ble en Samsung LE40R81B,
    har et Samsung HPT-1200 anlegg som jeg kjører mot denne med
    HDMI kabel, men jeg synes bilder flyter dårlig, dvs at jeg
    synes bildet går å små hakker, veldig lett å se på rulletekst.
    Kan dette skyldes kabelen ?

Kjørte samme anlegg på den gamle tv`n da med HDMI til DVI uten
    at jeg la merke til denne problematikken.

JA det kan ganske sikkert være hdmi kabelen din som er "synderen", eller rettere sagt, manglende båndbredde/ kapasitet i hdmi kablene som gjør at bildet hakker! Jeg har opplevd akkurat det samme, når jeg koblet bd spiller - reciever - tv med etpar eldre billige non brand hdmi kabler. Problemet ble borte når jeg investerte i bedre hdmi kabler med mye større båndbredde fra en ok produsent.

Men siden b.l.a. "tor rasmussen" mener at dette rett og slett ikke kan skje, er det bare noe vi innbiller oss, alternativt har vi sikkert bare drømt alt sammen.

...right...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du får lese post 103 en gang til. Noen kabler er rett og slett ikke av god nok kvalitet til å kunne sertifiseres for så store overføringshastigheter. En overføring på flere Gb/s er mye mer ømfintlig for støy og feil enn overføringer på et par Mb/s. Skjerming, termineringer og lederenes tykkelse spiller en stor rolle, og selvsagt også hvordan de er produsert.

Halleluja!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atletico
    Jeg opplever i alle fall forskjell på bildet fra min Sony BDP-S1 Blue-Ray i 1080/24p til Panasonic 50PZ800 med Monster HD1000 hdmi sammenlignet med den tynne "hyssingen" ( kr. 79,-?) som fulgte med opp i CD HD PVR.
    Mosterkabelen gir bla. bedre kontrast, mer detaljer i mørke partier og mer dybde i farger.......
    Tror nesten en må være en skeptisk elektrikker for ikke å se det........ ;-)

Dessuten er det også forskjell på lydgjenngivelsen også fra hdmi kabler.
    Hvis ikke dette stemmer er det mange av oss som driver med denne hobbyen som er fullstendig på blåbærtur bla. et av europas største AV/HIFI magasiner som her både ser og hører forskjell på hdmi kabler.

Accessories Video-cables Home cinema reviews, hi-fi reviews and TV reviews - from the experts at whathifi.com
    mvh.
    atletico

Godt å lese at det faktisk er flere enn meg som opplever forskjeller på hdmi kabler! Likevel vil jeg beskrive hakking i bildet ved avspilling av bd, som jeg opplevde, som enda mer irriterende. Hjemme hos meg avbrøt vi faktisk en filmaften med Avatar pga at bildet hakket og fargene var dårlige.

Jeg kjøpte nye bedre hdmi kabler med mye høyere båndbredde og Avatar kunne nytes UTEN hakking i bildet og med nydelige farger.

Men siden "tor rasmussen" og flere mener dette rett og slett ikke kan skje, har vi sikkert drømt alt sammen, både min samboer og jeg.

...right...

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvbedrag er velbehag. Jeg ser overhodet ikke forskjell på billig og dyrt. Ikke engang ved ti meter langt strekk. Noe annet er det heller ikke å vente.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke snakk om versjon av HDMI som gjør hakkingen? feks 1.0-1.2-1.3 og sist 1.4 med støtte for 3D`og tåler mer trafikk.

Så hvis du kjører gamle kabler på en ny receiver feks eller BR spiller, så vil det forekomme noe mist av data? For at kablene ikke tåler like mye trafikk?
    Eller tar jeg feil?

HDMI er jo digitalt signal, med andre ord 1`ere og 0`ere. Det jeg har forstått fra "læreboka", så enten har du signal eller ikke. Så det at det ikke er noe forskjell på HDMI kabler, er jo ikke helt feil.

Feks. som en vanlig "datakabel" som cat 5 og cat 6. Cat 6 tåler mye mer datatrafikk enn cat 5, fordi cat 6 er nyere og bedre. Kjører man cat 5 på 100mbits nett, så får man ikke brukt det fullt ut. Eller noe lignende. Men man får signal, det får man, men ikke "utnytta" det til det fulle.

Skjønner hvor jeg vil?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Selvbedrag er velbehag. Jeg ser overhodet ikke forskjell på billig og dyrt. Ikke engang ved ti meter langt strekk. Noe annet er det heller ikke å vente.
    Neivel, så ser ikke du forskjell. Bra, det betyr bare at de kablene DU har brukt har hatt nok kapasitet til det DU har brukt dem til.

Men å bastant fornekte at jeg (og andre) har opplevd hakking i bilde og dårlige farger ved avspilling av bd film med åpenbart for dårlige kabler er jo det samme som å beskylde folk for å juge. Og når jeg sier at problemene med hakking i bildet ble borte ved bytte til kabel med bedre båndbredde, blir avfeid som om det bare var noe jeg har drømt, blir også som å beskylde meg for å juge....
    Hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det???

Jeg benekter ikke at mange har gode erfaringer med de billigste av de billige hdmi non brand kablene. Klart det finnes masse billig som også holder mål!

Men hvorfor det er så vanskelig for enkelte å svelge det faktum at akkurat de super billige non brand kablene JEG brukte ikke klarte bd med lyd og bilde på maks oppløsning, DET skjønner jeg ikke.

...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
    Er det ikke snakk om versjon av HDMI som gjør hakkingen? feks 1.0-1.2-1.3 og sist 1.4 med støtte for 3D`og tåler mer trafikk.

Så hvis du kjører gamle kabler på en ny receiver feks eller BR spiller, så vil det forekomme noe mist av data? For at kablene ikke tåler like mye trafikk?
    Eller tar jeg feil?

HDMI er jo digitalt signal, med andre ord 1`ere og 0`ere. Det jeg har forstått fra "læreboka", så enten har du signal eller ikke. Så det at det ikke er noe forskjell på HDMI kabler, er jo ikke helt feil.

Feks. som en vanlig "datakabel" som cat 5 og cat 6. Cat 6 tåler mye mer datatrafikk enn cat 5, fordi cat 6 er nyere og bedre. Kjører man cat 5 på 100mbits nett, så får man ikke brukt det fullt ut. Eller noe lignende. Men man får signal, det får man, men ikke "utnytta" det til det fulle.

Skjønner hvor jeg vil?
    Jada jeg skjønner hva du sier, og ja du er absolutt inne på noe vesentlig mtp hdmi versjoner og forskjellig kapasitet/ båndbredde.

Men hadde "læreboka" vært korrekt, skulle jeg altså ikke hatt bilde i det hele tatt. Men jeg fikk jo bilde. Men det var hakking i bildet og dårlige farger. Kan ikke forklare på noen annen måte enn for dårlig båndbredde i de gamle hdmi kablene, for det var også et faktum at hakkingen forsvant og fargene ble som de skulle være etter å ha byttet til bedre hdmi kabler med mye større båndbredde.
    Slik var det faktisk, uansett hvor mye kabelskeptikerne roper "placebo".

For å ikke se den hakkingen jeg hadde i bildet fra bd med de gamle hdmi kablene mine, holder det ikke å være "kabelskeptiker". Du må være fullblods "kabelFORNEKTER", med øynene lukket.

Jeg har jo ikke drømt alt sammen, i så fall rart at både jeg og min samboer drømte akkurat det samme til samme tid...!

...right...

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Neivel, så ser ikke du forskjell. Bra, det betyr bare at de kablene DU har brukt har hatt nok kapasitet til det DU har brukt dem til.

Men å bastant fornekte at jeg (og andre) har opplevd hakking i bilde og dårlige farger ved avspilling av bd film med åpenbart for dårlige kabler er jo det samme som å beskylde folk for å juge. Og når jeg sier at problemene med hakking i bildet ble borte ved bytte til kabel med bedre båndbredde, blir avfeid som om det bare var noe jeg har drømt, blir også som å beskylde meg for å juge....
    Hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det???

Jeg benekter ikke at mange har gode erfaringer med de billigste av de billige hdmi non brand kablene. Klart det finnes masse billig som også holder mål!

Men hvorfor det er så vanskelig for enkelte å svelge det faktum at akkurat de super billige non brand kablene JEG brukte ikke klarte bd med lyd og bilde på maks oppløsning, DET skjønner jeg ikke.

...
    Det hevdes ikke fra min side at du lyver. Men at noen innbiller seg ting, det vil jeg tro. Jeg har mange HDMI-kabler. Korte, lange og én timeter. Flere er av for meg ukjent fabrikat. Timeteren er fra Clas Ohlson. Ingen hakking, ingen svekkelse i bildet for øvrig. Bildet er helt uforandret uansett kilde, uansett oppløsning, samme om jeg bruker plasma, Full HD LCD, eller projektor. Dersom noens kabel medfører et båndbreddeproblem, skyldes det helt sikkert en defekt. Og det vil ikke være en usannsynlighet med billige kabler. At problemet skal skyldes for mye informasjon i signalet, er lite sannsynlig når oppløsningen tross alt er kun 1080p, og Deep Color ikke benyttes. Med mindre det er snakk om lange kabelstrekk. Men da faller bildet ut, helt eller delvis. Hakking og dårlige farger kan vel kun forekomme dersom bildet behandles på nytt i for eksempel receiver.
    En ekspert må gjerne irettesette meg her.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kullers, jeg har hatt saklige diskusjoner med deg omkring HDMI kabler og deres begrensninger i andre kabeltråder. Nå begynner jeg å bli litt lei av at du skal konfrontere alle og enhver som mener at redusert kvalitet sjelden er et problem med HDMI.

Hvorfor vekker du opp en 2 år gammel HDMI diskusjon for igjen å servere historien om du og samboeren som ser på Avatar ? Bare et par poster ut i diskusjonen er du i harnisk over å ikke bli trodd, beskyldt for å lyve, etc

Dette minner sterkt om forumtrolling, og bidrar lite til konstruktiv debatt og økt innsikt. Jeg synes med all respekt at du skal roe deg ned litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Nå begynner jeg å bli litt lei av at du skal konfrontere alle og enhver som mener at redusert kvalitet sjelden er et problem med HDMI.
    Hadde dette vært slik det var, hadde det ikke vært noen diskusjon!
    Problemet er ikke de som sier at redusert kvalitet SJELDEN er et problem med hdmi. For ja, det kan jeg også godt gå med på!
    Redusert kvalitet kan sikkert være sjelden med hdmi.

Problemet er jo de som klarer å hevde at redusert kvalitet ALDRI er noe problem med hdmi! Og som samtidig hevder at det jeg har sett og opplevd ikke har skjedd, fordi det ikke kan skje, med den enkle begrunnelsen at de aldri har opplevd det samme.

Jeg kan lese om alle som forteller om sine egne billige non-brands fortreffelighet, hvor billige de var og hvor bra de funker i alle lengder. Javel så fint da! Da var du heldig med dine kabler, jeg var ikke like heldig...

Jeg kan lese 100 slike innlegg, det forandrer jo likevel ikke det faktum at mine gamle kabler ikke funket i min stue!?

...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kullers.....

Vi bestrider ikke at det ikke er forskjell, vi bestrider virkningen av for lav båndbredde i HDMI kabler. En sånn tråd er nok, kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kullers
    Hadde dette vært slik det var, hadde det ikke vært noen diskusjon!
    Problemet er ikke de som sier at redusert kvalitet SJELDEN er et problem med hdmi. For ja, det kan jeg også godt gå med på!
    Redusert kvalitet kan sikkert være sjelden med hdmi.

Problemet er jo de som klarer å hevde at redusert kvalitet ALDRI er noe problem med hdmi! Og som samtidig hevder at det jeg har sett og opplevd ikke har skjedd, fordi det ikke kan skje, med den enkle begrunnelsen at de aldri har opplevd det samme.

Jeg kan lese om alle som forteller om sine egne billige non-brands fortreffelighet, hvor billige de var og hvor bra de funker i alle lengder. Javel så fint da! Da var du heldig med dine kabler, jeg var ikke like heldig...

Jeg kan lese 100 slike innlegg, det forandrer jo likevel ikke det faktum at mine gamle kabler ikke funket i min stue!?

...
    Som du kanskje husker fra vår diskusjon i en annen kabeltråd, kunne jeg også berette om en billig non-brand kabel som ikke fungerte da jeg byttet kilde.
    Jeg drøftet mulige årsaker til dette, både i ditt og mitt tilfelle.
    I mitt tilfelle var det en ren kabel mellom kilde og PJ, hos deg har du en receiver koblet inn i HDMI kjeden. Jeg pekte på at det kan være en mulig forklaring på det spesielle fenomenet du har sett. Struping eller backpressure på kilden som følge av båndbreddebegrensning på kanalen blir ikke gjort på en ren HDMI link.
    Det er mye mer interessant å diskutere mulige tekniske forklaringer på opplevde fenomener, enn å krangle og beskylde hverandre for det ene og det andre.

Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •