HDMI kabler - Forskjell? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 254
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    En ting er å være skeptisk, en annen ting er å fortelle andre hva de ser, og hva de har i hodet bare fordi man kanskje ikke ser det selv.
    Selv bruker jeg relativt rimelige kabler, men jeg er da likevel ikke ute etter å hugge hodet av noen som legger mere penger i dette enn meg. Påstår noen at de ser forskjell på en lakris-hdmi vs en monster-et-eller-annet-hdmi, javel... så kan vel ikke jeg være overdommer for det.
    Amen!

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Dersom noen har sett Elvis stige ned på Keops-pyramiden sammen med Aliens så skal heller ikke jeg være overdommer over det, men forbeholder meg retten til å være skeptisk.
    Amen!

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Dersom noen har sett Elvis stige ned på Keops-pyramiden sammen med Aliens så skal heller ikke jeg være overdommer over det, men forbeholder meg retten til å være skeptisk.

Det ville stemme dårlig overens med allmenn viten såvel som vitenskap om så hadde skjedd, men man VET jo aldri.
    Har ikke sagt noe på å være skeptisk jeg, og ang Elvis... er det noen plass den mannen ikke er sett hånd i hånd med aliens?

Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    gonigogo: Det er ikke for å rakke ned på andre jeg skriver i slike tråder, men heller å kanskje få de til å spare noen kroner og bli like fornøyd. Jeg har svært lite sans for kabelbransjen, spesielt ang hdmi og unner ikke de luringene for en eneste krone.

Jeg vet ganske sikkert at det ikke er forskjell på hdmi på 1-2 meter så lenge hele signalet kommer frem, noe det gjør på absolutt de fleste kabler i denne lengden. En skal finne noe skikkelig møl som ikke virker på 1-2m.

Jeg har også vært med i en blindtest der bla annet nordost til 1700kr har blitt bruk samtidig med billig kable til 130kr og hverken jeg eller de andre deltakerne kunne se forskjell. Vi visste ikke hva som var koblet til, men tittet på to pioneer 5090 som stom rett ved siden av hverandre. Jeg prøvde alt jeg kunne å være åpen mot forskjeller, men ble bare svimmel av å prøve. JEg har aldri hatt problemer med synet heller og iflg venner har jeg ett godt øye for detaljer.

Jeg kan kanskje virke litt frekk og nedlatende i mange av mine poster, men det er bare min måte å prøve å advare folk mot å bruke penger på noen som ikke har noen reele forbedringer på bildet.
    Jeg skjønner godt hva du mener, for all del, men likevel så virker det som om du har en liten åpning for muligheten at det faktisk kan være forskjell på kabler. Jeg mener bare at selv om man selv ikke ser/hører forskjell, så kan man jo ikke bastant nekte for at andre kanskje kan gjøre det.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gonigogo: Det er ikke for å rakke ned på andre jeg skriver i slike tråder, men heller å kanskje få de til å spare noen kroner og bli like fornøyd. Jeg har svært lite sans for kabelbransjen, spesielt ang hdmi og unner ikke de luringene for en eneste krone.

Jeg vet ganske sikkert at det ikke er forskjell på hdmi på 1-2 meter så lenge hele signalet kommer frem, noe det gjør på absolutt de fleste kabler i denne lengden. En skal finne noe skikkelig møl som ikke virker på 1-2m.

Jeg har også vært med i en blindtest der bla annet nordost til 1700kr har blitt bruk samtidig med billig kable til 130kr og hverken jeg eller de andre deltakerne kunne se forskjell. Vi visste ikke hva som var koblet til, men tittet på to pioneer 5090 som stom rett ved siden av hverandre. Jeg prøvde alt jeg kunne å være åpen mot forskjeller, men ble bare svimmel av å prøve. JEg har aldri hatt problemer med synet heller og iflg venner har jeg ett godt øye for detaljer.

Jeg kan kanskje virke litt frekk og nedlatende i mange av mine poster, men det er bare min måte å prøve å advare folk mot å bruke penger på noen som ikke har noen reele forbedringer på bildet.
    Nå ja som jeg har forstått det så ble dere betalt for og si at det ikke var noen forskjell på kablene.

Dette er egentlig en skjult sammensvergelse fra Osama bin Laden for og undergrave seriøse kabelprodusenter og sørge for ett komplett sammenbrudd i hjemmeunderholdningsbransjen med såkalte billigkabler, egentlig er alle disse kablene svært kostbare og utstyrt med en selvødleggelsesmekanisme som vil aktiveres sammtidig over hele verden om ca 2 år og skape total forvirring og fustrasjon.
    Mest sansynelig vil det ende i tredje verdenskrig.....

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Jeg skjønner godt hva du mener, for all del, men likevel så virker det som om du har en liten åpning for muligheten at det faktisk kan være forskjell på kabler. Jeg mener bare at selv om man selv ikke ser/hører forskjell, så kan man jo ikke bastant nekte for at andre kanskje kan gjøre det.
    Jeg har stort sett en liten bakdør ett sted som kan åpnes Selvsagt er det forskjeller på kabler også, noen er tykke og andre er tynne, noen har litt rener kobber enn andre osv, men når det kommer til en hdmi kabel som sender digitale signaler, selv uten sofistikert feilretting så blir det ikke bedre eller dypere farger av en dyrere kabel enn en billigere som også klarer å lede frem hele signalet. Er det noe forskjell så kommer dette frem som ustabilt bilde, evt svært merkbare feil her og der.

Skriver jeg "blabla" her hos meg, så kommer dette også frem som "blabla" hos dere selv med kilometervis med kabler i mellom, riktig nok er det bedre feilretting på denne veien, men på en hdmi kabel så skal det ikke så mye til for å få frem hele signalet over ett par meter selv om det ikke kobberet er plukket fra øverste hylle.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Nå ja som jeg har forstått det så ble dere betalt for og si at det ikke var noen forskjell på kablene.

Dette er egentlig en skjult sammensvergelse fra Osama bin Laden for og undergrave seriøse kabelprodusenter og sørge for ett komplett sammenbrudd i hjemmeunderholdningsbransjen med såkalte billigkabler, egentlig er alle disse kablene svært kostbare og utstyrt med en selvødleggelsesmekanisme som vil aktiveres sammtidig over hele verden om ca 2 år og skape total forvirring og fustrasjon.
    Mest sansynelig vil det ende i tredje verdenskrig.....
    Ett fantasifult sinn, er ett klokt sinn Vel, det vil nå sikkert iallefall noen si:9

Ang blindtesten, så ble det utlegg for min del, men kanskje det er derfor jeg forsvarer min erfaring og teori? Fordi jeg har brukt bittelitt penger på den?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett litt mere seriøst spørsmål, Hva ble brukt i testen (hvis du kan si det ) resultatet trenger du ikke og komme med

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Ett litt mere seriøst spørsmål, Hva ble brukt i testen (hvis du kan si det ) resultatet trenger du ikke og komme med
    Ingen som har sagt at jeg ikke kan si noe, så det går sikkert greit. Hva som ble brukt? Jeg brydde meg faktisk ikke så mye om det annet enn den dyreste og billigste kabelen. Den billigste var biltema eller clasohlson(husker ikke) og den dyreste var nordost til 1700kr. Det kommer også en overraskelse i sendingen, der noen som selger kabler skal se om det er forskjell. Spennende!

Ellers så hadde de testet kabler opp til 30m med en signalgenerator og 1080p, vet ikke noe mere enn at de måtte opp på 30m før det ble feil i bildet, og det med relativt billig kabel. Slik jeg forstod de så testet de flere lengder som feks 10m og 15m også, men dette fikk jeg ikke noe konkret svar på.

Vi hadde en del runder med forskjellige kabler og alle ble stilt opp mot hverandre uten at vi ante noe som helst selvsagt. Noen ganger ble også samme kabel byttet til den andre tv'en slik at det ble litt variasjon der også. Var en grunn en grei blindtest, selv om det går ann å gjøre det bedre for de som evt vil kværulere rundt det...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med type BD spiller,eventuelt splitter og hva så dere på osv,TVne var jo Pioneer 5090 så det er jo greit.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en sharp bd spiller, splitter er jeg ikke sikker på. Vi så på BD selvsagt og det var Transformers og king Arthur.

Det som kan være dårlig med testen ar at avstanden og vinkelen til tv'ene blir forskjellig samt litt forskjellig gjennskinn fra omgivelsene. Pixelshifter/orbiter stod også på så bildet kunne jo flytte litt på seg til tider. Men vi fikk god tid, og byttet plasser, gikk frem og tilbake for å studere stillbilder osv. Ble nesten svimmel jeg. Jeg håpet på at det skulle være noe forskjell, for jeg håpet på at de feks hadde lurt med en komponent kabel. Men var visst bare hdmi.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer dette på tv? Eller?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Kommer dette på tv? Eller?
    Jaops:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så hadde de testet kabler opp til 30m med en signalgenerator og 1080p, vet ikke noe mere enn at de måtte opp på 30m før det ble feil i bildet, og det med relativt billig kabel. Slik jeg forstod de så testet de flere lengder som feks 10m og 15m også, men dette fikk jeg ikke noe konkret svar på.
    Og hva skal vi konkludere ut i fra det? At dette bildet er manipulert?

Tror vi kan (og bør) dele inn diskusjonen i 3 parter.

1. De som hevder det er forskjell i bildekvalitet (bedre farger, kontrast, skarphet etc.) uansett lengde på kabel.

2. De som hevder det ikke er forskjell på HDMI-kabler på kortere avstander med dagens båndbredde (maks. 1080P), men lengre avstander setter større krav utformingen av kabelen - spesielt da ved høy båndbredde (1080P).

3. De som hevder alle HDMI-kabler vil fungere - nær sagt uansett lengde (0-40m) og båndbredde (720i-1080P) aktuelt for forbrukere flest.

Sitat Opprinnelig postet av Slice
    Alle debatter ender opp i en diskusjon om kabler som gir sort bilde, byggekvalitet etc, men dette er irrelevant når det kommer til bildekvalitet fordi en HDMI-kabel som ikke følger spekken kan heller ikke kalles en HDMI-kabel.
    Sitat Opprinnelig postet av HDMI.org
    The HDMI specification does not dictate cable length requirements. Different cables can successfully send HDMI signals various distances, depending on the quality of the design and construction. As well, HDMI compliance testing assumes “worst case” scenarios – testing with components who have minimally performing HDMI electronics. That is why you may see cables in the market that claim to successfully pass an HDMI signal at very long lengths. This may be true using certain quality CE components on each end, but may not work in every case. It is best to test entire systems before installing.
    Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    The HDMI specification does not define a maximum cable length but because of signal attenuation there is an upper limit to how long HDMI cables can be made.[42] The length of the HDMI cable made depends on the construction quality and materials that were used.[42] The signal attenuation and intersymbol interference which is caused by long cables can be compensated by using adaptive equalization.

HDMI 1.3 has defined two categories of cables: Category 1 certified cables which have been tested at 74.5 MHz (1080i/720p) and Category 2 certified cables which has been tested at 340 MHz (1600p) to reduce the confusion about which cables support which video formats.[43] Category 1 and 2 cables can either meet the required parameter specifications for inter-pair skew, far-end crosstalk, attenuation, and differential impedance or they can meet the required non-equalized/equalized eye diagram requirements.[43] A cheaply made cable of about 5 meters (~16 ft) can be manufactured to Category 1 specifications using 28 AWG conductors.[42] With better quality construction and materials (24 AWG conductors) an HDMI cable can reach lengths of 12 to 15 meters (~39 to 49 ft).[42] The HDMI website has stated that many HDMI cables under 5 meters of length that were made before the HDMI 1.3 specification can work as a Category 2 cable but cautions that only Category 2 tested cables are guaranteed to work.[44] Long cable lengths can cause instability of HDCP and blinking on the screen due to the weakened DDC signal which HDCP requires. HDCP DDC signals must be multiplexed with TMDS video signals to be compliant with HDCP requirements for HDMI extenders based on a single Category 5/Category 6 cable.[45][46] Several companies offer amplifiers, equalizers, and repeaters that can string several standard HDMI cables together. HDMI extenders that are based on dual Category 5/Category 6 cable can extend HDMI to 50 meters while HDMI extenders based on optical fiber can extend HDMI to 100+ meters.[42][47]

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Og hva skal vi konkludere ut i fra det? At dette bildet er manipulert?

.
    Absolutt ikke, men det er heller ikke noe automatikk i at det er kabelen sin feil. Kan være tv eller kilde som er dårlig også, slik at for å kompensere for dette trengs kabel med mindre motstand, bedre lednings evne. Dette må heller ikke koste så mye penger.

Med den signalgeneratoren måtte de opp i 30m før de fikk feil på bildet. Det første jeg tenkte på da var at den generatoren må sende ett sterkere signal enn mye av de kildene som er ute på markedet.

En får jo også kjøpt hdmi "repeater" som forsterker signalet slik at det kan gå over lengre avstander, hvorfor ikke bare ha en sterkere utgang på kilden? Dette bunner seg sikkert ned i produksjonskostnader osv... Sikker ikke mange kronene som skal til før en spiller kan sende vesentlig kraftigere signal, denne lille summen kan en jo da evt spare inne igjen ved å kjøpe billigere kabel. Vel bare litt synsning fra meg...

1. De som hevder det er forskjell i bildekvalitet (bedre farger, kontrast, skarphet etc.) uansett lengde på kabel.

2. De som hevder det ikke er forskjell på HDMI-kabler på kortere avstander med dagens båndbredde (maks. 1080P), men lengre avstander setter større krav utformingen av kabelen - spesielt da ved høy båndbredde (1080P).

3. De som hevder alle HDMI-kabler vil fungere - nær sagt uansett lengde (0-40m) og båndbredde (720i-1080P) aktuelt for forbrukere flest.
    Jeg vil påstå at jeg går under gruppe nr.2, det virker også på meg som det er der de fleste er, mens noen går under nr.1 og noen under nr.3.

MEN! Jeg har enda til gode å få dokumenter hvorfor farger osv skulle evt bli bedre med annen hdmi kabel forutsatt at den billigere, eller dårligere også virker tilfredstillende?

Trekker vi en analogi til nettverkskabler så blir dette det samme som at en surfer med bedre bildet ned dyrere nettverkskabel? Ja, vet det er bedre feilretting på nettverkskabler, men i bunn og grunn er begge digitale overføringer. Skal noe kunne forandre på fargene osv så dette prosseseres på ett vis, noe en kabel enda ikke klarer.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke, men det er heller ikke noe automatikk i at det er kabelen sin feil. Kan være tv eller kilde som er dårlig også, slik at for å kompensere for dette trengs kabel med mindre motstand, bedre lednings evne. Dette må heller ikke koste så mye penger.
    I dette tilfellet så var det i forbindelse med test av ulike lengder og merker på HDMI-kabler. Denne lengden demonstrert på bildet (50ft) failet også i lab`en. En annen billigkabel på 35ft failet i lab`en, men fungerte på denne aktuelle TV`en. Motstand er forøvrig bare en liten del av en digitalkabel. Vi jobber en del med digitale signaler på jobben, og kvadrat/motstand er stort sett ikke noe veldig stort tema da det er små mengder strøm som skal overføres. Type skjerming, tvistede par, impedanstilpasning etc er derimot veldig viktig for enkelte protokoller. Dette gjenspeiler også ofte prisen på en kabel. Belden har en kabel LINKsom er veldig bra på lengre HDMI-strekk, men den er ganske tung å jobbe med. Denne kabelen er forøvrig ganske billig ift. hva som selges ferdig terminert, og er nok bedre enn det meste man kan finne på markedet. Bluejeanscable selger denne ferdig terminert til en svært hyggelig penge. Monster har allerede truet med søksmål mot dette selskapet.

En får jo også kjøpt hdmi "repeater" som forsterker signalet slik at det kan gå over lengre avstander, hvorfor ikke bare ha en sterkere utgang på kilden? Dette bunner seg sikkert ned i produksjonskostnader osv... Sikker ikke mange kronene som skal til før en spiller kan sende vesentlig kraftigere signal, denne lille summen kan en jo da evt spare inne igjen ved å kjøpe billigere kabel. Vel bare litt synsning fra meg...
    Det blir også nent i spec`en til HDMI. Det står også at det derfor er viktig å teste kabelen før den installeres. Det er den eneste måten å få en garanti på at kabelen faktisk fungerer.

MEN! Jeg har enda til gode å få dokumenter hvorfor farger osv skulle evt bli bedre med annen hdmi kabel forutsatt at den billigere, eller dårligere også virker tilfredstillende?
    Det har heller ikke jeg sett. Det er en myte som hører hjemme i brosjyrene til selskap som Nordost.

Trekker vi en analogi til nettverkskabler så blir dette det samme som at en surfer med bedre bildet ned dyrere nettverkskabel?
    Denon har vel en nettverkskabel av en stump som koster noen tusen, så det er alltid noen som prøver seg. Det er faktisk også en del prisforskjell på CAT-kabler, men sammenlignet med mye annet er relativt billig pga den enorme mengden som produseres. Også med nettverkskabler så er det begrensninger på lengde ift. båndbredde som skal overføres.

Ja, vet det er bedre feilretting på nettverkskabler, men i bunn og grunn er begge digitale overføringer. Skal noe kunne forandre på fargene osv så dette prosseseres på ett vis, noe en kabel enda ikke klarer.
    Jeg er generelt litt forsiktig med å bruke analogier til andre digitale overføringstandarder, da kravet til kabel avhenger i stor grad av hvilken type signal som skal overføres. Jobber litt med 232 og 485 signaler på jobb. Dette er signaler som går fint over nesten alt av kabel, selvfølgelig også CAT-5/7 som er beregnet for langt større båndbredder. Problemet er bare at på lengre strekk så er det alfa omega at en bruker skjermet twisted-pair kabel som er impedansetilpasset (120ohm@485 og 50ohm@232). Da blir prisen en helt annen enn for eksempel CAT-5, til tross for at båndbredden vi snakker om er langt lavere enn hva som er mulig på datanettverk.

Mao riktig kabel til riktig bruk. At en asiatisk produsent har valgt å skrive 1080P på sin HDMI-kabel, betyr ikke at den vil fungerer til det bruket for alle.
    Argumenter som "det er digitalt så derfor bare fungerer det, kun 0 og 1 som skal overføres" blir litt IMO lett vel mye forenkling av digital signaloverføring. Men at det er mange produsenter som spiller på folks usikkerhet er det ikke noe tvil om. Jeg har ingen tro på at en kabel kan gi noe bedre farger, skarphet etc enn noen andre. Men at man kan oppleve signal-loss, støy etc pga for stor båndbredde over for lange strekk? Definitivt.

Dog sistnevnte er så synlig at det ikke er noe problem å dokumentere det med et simpelt mobil-kamera. Førstnevnte har jeg tilgode å se noen eksempler på - hverken fra forbrukere eller magasiner.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare litt mere informasjon angående HDMI kabler,sjekk linken :

MedinCo-"In Search of Excellence"

Her får du svar på det meste :-D

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selv er jeg plantet med begge bena i kategori 2 !
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg havner i toern jeg også!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg havner i toern jeg også!
    Og den kan jo ikke misforstås

Forøvrig er jeg enig med dem som går for alternativ 2 oppi tråden her
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0