HDMI kabler - Forskjell? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 254
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kjøpte nylig en 10m HDMi til 495 hos Komplett.no og ler av de som bruker tusenvis av penger på dyrere HDMI-kabler. Så lenge man får signal er det ikke noe mer å snakke om spør du meg.

Folk har forskjellige preferanser og opplever forskjeller, slik vil det alltid være. Jeg har imidlertid kjøpt min 3. billigkabel og er strålende fornøyd! :-)

Newcomer wolfcry sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Prikking" i bildet...?

Jeg bruker en 1,5m HDMI-kabel som jeg kjøpte for 199,- kr hos Expert og jeg opplever "prikking" i bildet når jeg spiller av dvd. Er det kabelen eller dvd-spilleren??

Har ikke fått testet med en annen kabel enda...

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en annen signalkilde med hdmi som du kan teste? :-) Tviler på at det er kabelen, med mindre den er "defekt" da...

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Stoler du på meg når jeg sier at min Dell blå DVI-kabel som fulgte med en eller annen lcd-skjerm noen år tilbake fungerer feilfritt?

Selvfølgelig stoler jeg på deg,skulle jeg ikke det ?
    Snakker vi ikke om HDMI kabler forresten ??

Mener du at det er noe mer å hente utover feilfri forbindelse i mange år?

Hvorfor i alle dager skulle du bytte noe som fungerer for deg ?
    Som utgangspunkt mener jeg at forbrukeren skal ha en vare som fungerer til kundes forventninger.

Ler du av meg når jeg forteller andre om mine opplevelser?

Alt er relativt,jeg vil vel si at det kommer ann på opplevelsen du referer til :-D

Hvor mange er det som titter på 1600p for video-bruk i 2008?

Omtrent like mange som så på 1080P i 1999.

Så lenge "kvalitet" defineres ved kriterier som "frekvensrespons", "bruddstyrke" etc så vil det selvsagt alltid være kvalitetsforskjell. Men for meg som konsument så er det uinteressant. Det som er interessant for meg som kunde er om bildekvaliteten er feilfri eller ikke. Så lenge bildekvaliteten er feilfri for meg over den perioden jeg har tenkt å bruke kabelen, så er det faktisk ikke noen grunn til å velge en "bedre" kabel, siden det faktisk ikke finnes noen "bedre" kabel.

Jammen så bra for deg,jeg ser ikke helt hva som er problemet ditt ?

-k
    Dessverre er det altid noen som skal kverulere og ta ting ut av sammenhengen og tema,i tillegg kanskje vri litt på ting for sin egen glede,hva vet vel jeg ?

Hvis noen ikke forstår hva jeg sier eller mener så send meg en PM så skal jeg forklare det for deg og eventuelt rette innleggene mine etter beste evne.

Knutinh, du klarer bedre enn dette hvis du legger litt godvilje til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Dessverre er det altid noen som skal kverulere og ta ting ut av sammenhengen og tema,i tillegg kanskje vri litt på ting for sin egen glede,hva vet vel jeg ?
    Det er det. Men er det meg eller deg? I stedetfor å prøve å angripe min person når du ikke kan argumentere for din sak, hva med å tenke bedre igjennom innlegget ditt? Hvis ikke, kan du kanskje be moderator om å moderere innlegget mitt?
    Knutinh, du klarer bedre enn dette hvis du legger litt godvilje til.
    Jeg synes jeg var både ganske tydelig og resultat-orientert. Hvordan mener du at jeg skulle ha gjort ting bedre?

Ja, det er fysisk forskjell på kabler, og nei det betyr ikke alltid at brukeren opplever forskjeller.

-k

Newcomer wolfcry sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Har du en annen signalkilde med hdmi som du kan teste? :-) Tviler på at det er kabelen, med mindre den er "defekt" da...
    Nei dessverre. Har bare dvd-spiller med hdmi-utgang (foreløpig)...

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh!!!! Guden i tråden! :razz: Sunn fornuft for the win!!!! Jeg skjønner ikke hvorfor folk gjør det så vanskelig når det ikke er det i det hele tatt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger vel ikke mange søk på forumet her før man finner folk med problemer med å overføre 1080P på lengder på over 8-10 meter. Problemene kommer i form av lett synlig fargeflyt, støy eller rett og slett mangel på bilde. Ja dette er digitale signaler, men dette er også typiske feil for et digitalt signal som ikke kommer frem i den standen det ble sendt.

1080P krever stor båndbredde og setter derfor bra krav til kabelen når det begynner å bli litt lengde på den. Kortere stumper går som regel greit uavhengig av hvilke av dagens oppløsninger man velger å kjøre.

Så spørsmålet burde være flerdelt, fremfor kun om det er forskjeller eller ikke. Hva slags type signal skal en overføre? Hvor langt skal det overføres? Skal det være noe mellomledd slik som switcher etc?

Ser at det også ofte blir nevnt at dersom en kabelprodusent hevder at kabelen er 1.3 og/eller 1080P godkjent, så skal den fungere. Det er ingen organisasjon som godkjenner/sertifiserer disse brandede kina-kablene. Det blir som å stå på et marked i Hong Kong å velge plasthøyttalere til 1000 yen fordi det påstås at de yter 1000W - i beste fall ganske naivt. Har selv snakket med et par av disse produsentene i kina i forbindelse med en messe. De fleste av kablene kunne man lett få med akkurat den teksten eller logoen som var ønskelig. Kunne lett ha fått en kabel med påskriften HDMI 1.4 Certified, 2160P, Ultra-THX, High-end, Extreeme HD. Bare fantasien setter grensene.

Det beste en kan gjøre i dagens marked om man er på jakt etter en lengre HDMI-kabel er å lese seg til andres erfaringer. På korte lengder er det bare å kjøpe noe billigt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Praktisk test av HDMI-kabler

Se The Truth About Monster Cable - Grand Finale (Part III) - Gizmodo Australia

Del 1 og 2 bør leses først, men del 3 viser at det ikke nødvendig å sprenge kabelbudsjettet sitt med det første. Legg merke til at de tester på 1080p, og lengder på 10 og 15 meter.

En konklusjon jeg trakk for meg selv var at hvis to kabeler, en dyr og en billig, virker fint så er det lik bildekvalitet. Har ikke funnet en eneste posting på news som sier noe annet og samtidig blir saklig begrunnet. Alle debatter ender opp i en diskusjon om kabler som gir sort bilde, byggekvalitet etc, men dette er irrelevant når det kommer til bildekvalitet fordi en HDMI-kabel som ikke følger spekken kan heller ikke kalles en HDMI-kabel.

Utfordring: Ta en billig kabel og bruk en kaliberingsDVD til å kalibere TV'en din. Ta gjerne for deg sortnivå og kontrast spesielt siden mange påstår at dette blir bedre med en dyr kabel. Bytt så til din superdyre HDMI kabel, og dobbelsjekk sortnivået og kontrasten som ble kalibrert med den billige kabelen. Se du forskjell? Ikke? Tenkte meg det.

slice

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vært heldig å være med på en grei blindtest av hdmi kabler med to splitter nye kuroskjermer ved siden av hverandre og blu-ray som kilde. HVerken jeg eller de andre testpersonene kunne se noe forskjell. De testet også kabler med en signal generator som skulle sende 1080p og de måtte da opp i 30m før det ble forstyrrelser i bildet... Det må nevnes at denne 30m kabelen var relativt billig og latså ikke noe supra eller monster...

Hva sier dere til det?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det blir selvsagt ikke bedre bilde med en dyrere HDMI med mindre en tar hensyn til relle forstyrrelser som følge av lange strekk og/eller dårlig kontakt. Har en først signal er det som oftest problemfritt. Det ER imidlertid forskjell på holdbarheten på kabler, samt kablenes evne til å overføre høye båndbredder over lange strekk OVER TID. Det er i det minste min erfaring. Samtidig har selvsagt kvaliteten på HDMI-kabler over hele fjøla blitt bedre, så forskjellen fra "merke" til "no-brand" blir nok generelt lavere ettersom tiden går.

Jeg mener at det er tull å legge alt for mye i kabler, men garantier for "livstids" funksjonalitet som Monster f.eks. leverer har jo faktisk noe for seg, og hvis en slik garanti ikke koster skjorta er det jo helt i orden å betale noe for det slik jeg ser det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det blir selvsagt ikke bedre bilde med en dyrere HDMI med mindre en tar hensyn til relle forstyrrelser som følge av lange strekk og/eller dårlig kontakt. Har en først signal er det som oftest problemfritt. Det ER imidlertid forskjell på holdbarheten på kabler, samt kablenes evne til å overføre høye båndbredder over lange strekk OVER TID. Det er i det minste min erfaring. Samtidig har selvsagt kvaliteten på HDMI-kabler over hele fjøla blitt bedre, så forskjellen fra "merke" til "no-brand" blir nok generelt lavere ettersom tiden går.

Jeg mener at det er tull å legge alt for mye i kabler, men garantier for "livstids" funksjonalitet som Monster f.eks. leverer har jo faktisk noe for seg, og hvis en slik garanti ikke koster skjorta er det jo helt i orden å betale noe for det slik jeg ser det...
    Jeg opplever i alle fall forskjell på bildet fra min Sony BDP-S1 Blue-Ray i 1080/24p til Panasonic 50PZ800 med Monster HD1000 hdmi sammenlignet med den tynne "hyssingen" ( kr. 79,-?) som fulgte med opp i CD HD PVR.
    Mosterkabelen gir bla. bedre kontrast, mer detaljer i mørke partier og mer dybde i farger.......
    Tror nesten en må være en skeptisk elektrikker for ikke å se det........ ;-)

Dessuten er det også forskjell på lydgjenngivelsen også fra hdmi kabler.
    Hvis ikke dette stemmer er det mange av oss som driver med denne hobbyen som er fullstendig på blåbærtur bla. et av europas største AV/HIFI magasiner som her både ser og hører forskjell på hdmi kabler.

Accessories Video-cables Home cinema reviews, hi-fi reviews and TV reviews - from the experts at whathifi.com
    mvh.
    atletico

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atletico
    Jeg opplever i alle fall forskjell på bildet fra min Sony BDP-S1 Blue-Ray i 1080/24p til Panasonic 50PZ800 med Monster HD1000 hdmi sammenlignet med den tynne "hyssingen" ( kr. 79,-?) som fulgte med opp i CD HD PVR.
    Mosterkabelen gir bla. bedre kontrast, mer detaljer i mørke partier og mer dybde i farger.......
    Teoretisk er det ikke forskjell, i praksis er det ikke forskjell, så da er det placebo, altså i hodet ditt du ser forskjell

Mvh Herman

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dessuten er det også forskjell på lydgjenngivelsen også fra hdmi kabler.
    Hvis ikke dette stemmer er det mange av oss som driver med denne hobbyen som er fullstendig på blåbærtur bla. et av europas største AV/HIFI magasiner som her både ser og hører forskjell på hdmi kabler.

Accessories Video-cables Home cinema reviews, hi-fi reviews and TV reviews - from the experts at whathifi.com
    mvh.
    atletico
    Jeg blir jo litt imponert da

Selv argumenterer jeg ofte forgjeves med andre ting som for eksempel at et 1080p signal "KAN" være en fordel på et 1080p panel med tanke på 1:1 pikselmapping, null skalering, ingen overscan osv....

Men du bare drar på med at det er klar forskjell på hdmi kabler - ferdig med det liksom?

Blir imponert jeg, stå på :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan da være riktig hyggelig å være på blåbertur, ihvertfall så lenge man ikke går alene. Selv foretrekker jeg markjordbær, som sankes rett ved hushjørnet.

PS. Dersom du bytter fra Tele2 ADSL til Telenor så vil sortnivået på denne skriften komme bedre til sin rett! Den orange fargen på forumet vil også bli bedre!
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mvh.
    atletico
    Ha, ha, ha, dette er virkelig morsom lesning :lol:

Høres mer ut som de skriver review om skjermer, spillere eller kildematerial og ikke kobber som overfører 11101011 10100110 11010010 osv.

“It delivers clarity, but other cables sound more dynamic and more refined”
    “The Ultimate really does impress with its clear, detailed, realistic picture”
    “It sounds controlled and composed”

Bare en ting og si om disse ”tester”; What a load of bollocks!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lønner seg nok å være litt kildekritisk imellom ja, er ikke alt som står på svart og hvitt som er sant...

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er å være skeptisk, en annen ting er å fortelle andre hva de ser, og hva de har i hodet bare fordi man kanskje ikke ser det selv.
    Selv bruker jeg relativt rimelige kabler, men jeg er da likevel ikke ute etter å hugge hodet av noen som legger mere penger i dette enn meg. Påstår noen at de ser forskjell på en lakris-hdmi vs en monster-et-eller-annet-hdmi, javel... så kan vel ikke jeg være overdommer for det.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    En ting er å være skeptisk, en annen ting er å fortelle andre hva de ser, og hva de har i hodet bare fordi man kanskje ikke ser det selv.
    Selv bruker jeg relativt rimelige kabler, men jeg er da likevel ikke ute etter å hugge hodet av noen som legger mere penger i dette enn meg. Påstår noen at de ser forskjell på en lakris-hdmi vs en monster-et-eller-annet-hdmi, javel... så kan vel ikke jeg være overdommer for det.
    Dersom noen har sett Elvis stige ned på Keops-pyramiden sammen med Aliens så skal heller ikke jeg være overdommer over det, men forbeholder meg retten til å være skeptisk.

Det ville stemme dårlig overens med allmenn viten såvel som vitenskap om så hadde skjedd, men man VET jo aldri. :-D
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gonigogo: Det er ikke for å rakke ned på andre jeg skriver i slike tråder, men heller å kanskje få de til å spare noen kroner og bli like fornøyd. Jeg har svært lite sans for kabelbransjen, spesielt ang hdmi og unner ikke de luringene for en eneste krone.

Jeg vet ganske sikkert at det ikke er forskjell på hdmi på 1-2 meter så lenge hele signalet kommer frem, noe det gjør på absolutt de fleste kabler i denne lengden. En skal finne noe skikkelig møl som ikke virker på 1-2m.

Jeg har også vært med i en blindtest der bla annet nordost til 1700kr har blitt bruk samtidig med billig kable til 130kr og hverken jeg eller de andre deltakerne kunne se forskjell. Vi visste ikke hva som var koblet til, men tittet på to pioneer 5090 som stom rett ved siden av hverandre. Jeg prøvde alt jeg kunne å være åpen mot forskjeller, men ble bare svimmel av å prøve. JEg har aldri hatt problemer med synet heller og iflg venner har jeg ett godt øye for detaljer.

Jeg kan kanskje virke litt frekk og nedlatende i mange av mine poster, men det er bare min måte å prøve å advare folk mot å bruke penger på noen som ikke har noen reele forbedringer på bildet.

Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •