HDMI kabler - Forskjell? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 254
    Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Vil det kort og greit si at Lyd & Bilde og Monster Cable serverer blank løgn? Hadde isåfall vært interessant om forbrukerrådet tok en kikk på det.

Lurer på om det forskjeller på IDE-kabler.
    Om det er forskjell på IDE-kabler? Ja, i høyeste grad! Det finnes nemlig flere forskjellige spesifikasjoner, fra gammelt av IDE mode 3, mode 4 osv, i nyere tid er det ATA 33/66/100/133.

Men disse forskjellene ligger ikke i forvrengning, signaltap el. l. Spørsmålet er bare, er kabelen sertifisert for denne hastigheten? Hvis ja, så kommer signalet frem uten forvregning.

Akkurat som på HDMI...

Er det noen som i farten kan fortelle meg hva som skiller en HDMI 1,3 sertifisert kabel fra en som ikke er det? (Dvs HDMI 1,2 ?)
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Du har nok antagelig rett. Men det er kanskje der de dyrere kablene har en "fordel", på X-antall inn/ut-koblinger, og tidens tann.
    Og som du sier, det skal mye til for å forsvare veldig dyre hifi-kabler.
    Det er faktisk mulig å teste hvor mange inn/utplugginger en kabel koster. Selv mil-spec kabel som tåler å kjøres over med tunge kjøretøyer og å brukes i krigen koster mindre enn mange hifi-kabler...

Hvor mange ganger i døgnet plugger du og jeg kablene våre inn og ut? Jeg har fremdeles min Dell DVI-kabel som fulgte med skjermen min. Den fungerer feilfritt.
    Men det er nok noe forskjell på signalkabler som er dedikert til lyd. Har lest X-antall tester der kablene endrer klangkarakteren til musikken, som jeg leste også i en annen post her, hvor det var snakk om Xandak-kabler (eller hva de heter.)
    Nettet og hifiblader byr også på tester av magiske pyramider og haifinneolje. Felles for dem er det at de er skrevet av noen som tilsynelatende strøk i fysikk på ungdomsskolen, og som har et mildt sagt fleksibelt forhold til test-metodikk.

Så lenge de samme personene ikke hører pøkk forskjell i blindtester, så setter jeg det i samme kategori som religion, grønne menn, healing og aromaterapi.
    Men det viktigste punktet, er nok indre kjänslan, placebo-effekten er nok større en vi vil at den skal være.
    Jeg foretrekker å kalle det "forventning", og effekten av det er målbar og har vært presentert i akademiske paper.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Er det noen som i farten kan fortelle meg hva som skiller en HDMI 1,3 sertifisert kabel fra en som ikke er det? (Dvs HDMI 1,2 ?)
    High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia
    The HDMI specification does not define a maximum cable length but because of signal attenuation there is an upper limit to how long HDMI cables can be made.[42] The length of the HDMI cable made depends on the construction quality and materials that were used.[42] The signal attenuation and intersymbol interference which is caused by long cables can be compensated by using adaptive equalization.

HDMI 1.3 has defined two categories of cables: Category 1 certified cables which have been tested at 74.5 MHz (1080i/720p) and Category 2 certified cables which has been tested at 340 MHz (1600p) to reduce the confusion about which cables support which video formats.[43] Category 1 and 2 cables can either meet the required parameter specifications for inter-pair skew, far-end crosstalk, attenuation, and differential impedance or they can meet the required non-equalized/equalized eye diagram requirements.[43] A cheaply made cable of about 5 meters (~16 ft) can be manufactured to Category 1 specifications using 28 AWG conductors.[42] With better quality construction and materials (24 AWG conductors) an HDMI cable can reach lengths of 12 to 15 meters (~39 to 49 ft).[42] The HDMI website has stated that many HDMI cables under 5 meters of length that were made before the HDMI 1.3 specification can work as a Category 2 cable but cautions that only Category 2 tested cables are guaranteed to work.[44] Long cable lengths can cause instability of HDCP and blinking on the screen due to the weakened DDC signal which HDCP requires.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er faktisk mulig å teste hvor mange inn/utplugginger en kabel koster. Selv mil-spec kabel som tåler å kjøres over med tunge kjøretøyer og å brukes i krigen koster mindre enn mange hifi-kabler...

Hvor mange ganger i døgnet plugger du og jeg kablene våre inn og ut? Jeg har fremdeles min Dell DVI-kabel som fulgte med skjermen min. Den fungerer feilfritt.

Nettet og hifiblader byr også på tester av magiske pyramider og haifinneolje. Felles for dem er det at de er skrevet av noen som tilsynelatende strøk i fysikk på ungdomsskolen, og som har et mildt sagt fleksibelt forhold til test-metodikk.

Så lenge de samme personene ikke hører pøkk forskjell i blindtester, så setter jeg det i samme kategori som religion, grønne menn, healing og aromaterapi.

Jeg foretrekker å kalle det "forventning", og effekten av det er målbar og har vært presentert i akademiske paper.

-k
    Jeg for min del plugger i en kabel 1 gang, og der sittern til jeg flytter ut fra hjemmet mitt.

Blindtester er faktisk litt snodig, så jeg skjønner den. Det er kanskje ikke stor forskjell, bortsett fra rent praktisk, som kontakter og bøyeligheten av kabelen, og kanskje utseende, selvom det ikke er verdt å betale flere hundre, og opptil flere tusen kroner mer for det.

Men hva er da forskjellen på en kabel som er HDMI V1.3 sertifisert, og en V1.2? hvis kabel er en kabel, hva er DA forskjellen?

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil bli noe synsing fra min side, men jeg vil anta at de forskjellige spesifikasjonene kan har noe med hvilke ledere som er koblet til hvilke kontakter i pluggen. Det kan også ha noe med hvilken båndbredde kabelen kan takle. På lik linje som strømkursene i huset; skal en 16A kurs skal ha minimum 2.5mm tykkelse på kabelen mens en 10A kurs skal ha minimum 1.5mm tykkelse.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er da forskjellen på en kabel som er HDMI V1.3 sertifisert, og en V1.2? hvis kabel er en kabel, hva er DA forskjellen?
    Vel, forklaringen på Wikipedia skulle vel vise det ganske bra. Dersom du bare har en HDMI 1,2 kabel så kan du ikke overføre "Deep Colour" osv.

Men dersom utstyret ditt bare har HDMI 1,2 kontakter, så er det jo ikke vits med HDMI 1,3 kabler.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste må da være at du slipper å kjøpe nye kabler hvis du oppgraderer utstyret.

MusicDude
    Guest
    Men HDMI 1.3 - hvor lenge varer DET?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til Bgullet:

Vet ikke hvilken klassifisering Amentio-kabelen har.
    Etter anbefaling her på forumet valgte jeg denne:
    Komplett.no - Skjermkabel HDMI-HDMI M/M 15m

Kabelen har trykt på HDMI 1.3 (selv om Komplett tydeligvis ikke ønsker å markedsføre det!) og personen som anbefalte den fikk bilde i 1080P. På min projektor fungerer den helt fint med 720P (projektoren støtter ikke 1080P).

mvh piip

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Vel, forklaringen på Wikipedia skulle vel vise det ganske bra. Dersom du bare har en HDMI 1,2 kabel så kan du ikke overføre "Deep Colour" osv.

Men dersom utstyret ditt bare har HDMI 1,2 kontakter, så er det jo ikke vits med HDMI 1,3 kabler.
    Ja, men hva er forskjellen på 1.3 og 1.2, når det IKKE er forskjell på HDMI kabler? Er det ikke digitale signaler det og da?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men hva er forskjellen på 1.3 og 1.2, når det IKKE er forskjell på HDMI kabler? Er det ikke digitale signaler det og da?
    Du får lese post 103 en gang til. Noen kabler er rett og slett ikke av god nok kvalitet til å kunne sertifiseres for så store overføringshastigheter. En overføring på flere Gb/s er mye mer ømfintlig for støy og feil enn overføringer på et par Mb/s. Skjerming, termineringer og lederenes tykkelse spiller en stor rolle, og selvsagt også hvordan de er produsert.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du får lese post 103 en gang til. Noen kabler er rett og slett ikke av god nok kvalitet til å kunne sertifiseres for så store overføringshastigheter. En overføring på flere Gb/s er mye mer ømfintlig for støy og feil enn overføringer på et par Mb/s. Skjerming, termineringer og lederenes tykkelse spiller en stor rolle, og selvsagt også hvordan de er produsert.
    Tenk om det hadde vært så enkelt for høyttalerkabler også. Da hadde vi sluppet mange synse-diskusjoner

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så enkelt er det for høyttalerkabler også, men ingen er interessert i å gjøre de nødvendige testene. Og skulle testene bli utført allikevel så er ikke høyttalerkabelbransjen (les annonsører) eller hifiblader interessert i å publisere dem. Vi må nok finne oss i synsediskusjoner i 30 år til.

Dette var i alle fall synsing fra min side!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp det jeg prøver å si, men så er det jo andre som presterer å si at "det er ikke forskjell på hdmi-kabler" liksom at man kan handle like gode hdmi-kabler på Rimi som hos f.eks Monster.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikke jeg HDMI-kablene fra Rimi, men det kan jo fort være at de er bedre enn Monster sine. Det er jo ikke merket eller butikken som avgjør kvaliteten.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikke jeg HDMI-kablene fra Rimi, men det kan jo fort være at de er bedre enn Monster sine. Det er jo ikke merket eller butikken som avgjør kvaliteten.
    La oss si det er LingLong til 99 kr for 3 meter.

Er du alltid så vanskelig? Teskje'a må frem?

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på kvaliteten på kabler og det MÅ du betale for. (punktum)

Forskjellen ligger i følgende : Kvalitet på ledere,Skjerming og kontakter.

Det overnevnte gir også utslag på hvilken kategori kabelen er i, verre er det ikke.

Det neste som kommer og som flere produsenter legger lista etter er 1600P og alt hva det medfører av økt båndbredde osv.

Dere må gjerne diskutere dere grønne på kabel kvalitet,men jeg ler meg fremdeles skakk over de som akkurat har kjøpt sin tredje billigkabel og sliter med dårlig signal og ikke har bilde.
    Og jeg vet om flere som har gjort det, før de kryper til korset og kjøper kvalitet. :-D
    ( Og til dere som lurer så har jeg greie på hva jeg snakker om og jobber med HDMI kabler hver dag )

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68

Det overnevnte gir også utslag på hvilken kategori kabelen er i, verre er det ikke.

Det neste som kommer og som flere produsenter legger lista etter er 1600P og alt hva det medfører av økt båndbredde osv.

Dere må gjerne diskutere dere grønne på kabel kvalitet,men jeg ler meg fremdeles skakk over de som akkurat har kjøpt sin tredje billigkabel og sliter med dårlig signal og ikke har bilde.
    Og jeg vet om flere som har gjort det, før de kryper til korset og kjøper kvalitet. :-D
    ( Og til dere som lurer så har jeg greie på hva jeg snakker om og jobber med HDMI kabler hver dag )
    Stemmer kanskje dette, men hvis du har et strekk på 1 meter skal det godt gjøres å ikke få perfekt bilde såsant kabelen ikke er surret rundt strømkabler e.l. Har selv 1080p på 2m kabel fra biltema og det fungerer helt hundre.

Uansett er det vel et tak på hvor god kvalitet man får uansett hvor mye penger man legger i det. I tillegg er det praktiske begrensninger som spiller inn mht. areal på lederne og tykkelse / dekning / antall lag med skjerming.

Det finnes jo en standard som garanterer at 1080p fungerer, dette er vel HDMI 1.3 kategori 2. Er kabelen du kjøper merket med dette har du krav på at den leverer minst 1080p, hvis ikke er den defekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss si det er LingLong til 99 kr for 3 meter.

Er du alltid så vanskelig? Teskje'a må frem?
    Stoler du ikke på folk som har kjøpt billig kabel og har opplevd problemfri ytelse?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68

Stoler du på meg når jeg sier at min Dell blå DVI-kabel som fulgte med en eller annen lcd-skjerm noen år tilbake fungerer feilfritt?

Mener du at det er noe mer å hente utover feilfri forbindelse i mange år?

Ler du av meg når jeg forteller andre om mine opplevelser?

Hvor mange er det som titter på 1600p for video-bruk i 2008?

Så lenge "kvalitet" defineres ved kriterier som "frekvensrespons", "bruddstyrke" etc så vil det selvsagt alltid være kvalitetsforskjell. Men for meg som konsument så er det uinteressant. Det som er interessant for meg som kunde er om bildekvaliteten er feilfri eller ikke. Så lenge bildekvaliteten er feilfri for meg over den perioden jeg har tenkt å bruke kabelen, så er det faktisk ikke noen grunn til å velge en "bedre" kabel, siden det faktisk ikke finnes noen "bedre" kabel.

-k

Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •