HDMI kabler - Forskjell? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 254
    Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg hadde en gang en som var for kort. Det ble mye bedre da jeg fikk meg en som var lang nok. Forskjellen var som natt og dag, faktisk.

Men seriøst, så er det slik at powerkabler ofte leder en god del vekselstrøm, og dermed omgir seg med støyfelter. I enkelte oppsett kan disse støyfeltene påvirke andre kabler, f.eks. hvis de går parallelt med uskjermede, analoge signalkabler. En skjermet powerkabel omgir seg med mindre støyfelter enn en uskjermet. Jeg for min del har skaffet meg skjermede strømkabler til de mest kraftkrevende komponentene (de som har effekttrinn for lyden), og bruker enten skjermede eller tvinnede signalkabler og høyttalerkabler etter "better safe than sorry"-prinsippet.
    Hvis du tenker på støy fra vekselstrømmen på 50 Hz så må en skjerm for å ha noen målbar skjermingseffekt ved den frekvensen være av ca 2 mm tykt kopper. Jeg har enda ikke sett noen slike powerkabler.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Hvis du tenker på støy fra vekselstrømmen på 50 Hz så må en skjerm for å ha noen målbar skjermingseffekt ved den frekvensen være av ca 2 mm tykt kopper. Jeg har enda ikke sett noen slike powerkabler.
    Har du begrunnelsen for den påstanden? Mener bl.a. Supra har egne feltdeteksjonspenner som indikerer om det er støyfelter eller ikke rundt en powerkabel. Ser ikke helt hvordan de skulle fungere dersom de ikke opererer på støyfeltene...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som vet om dette er kabler som gir bilde på 15 meter?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står ingen ting om 1080P sertefied, eller HDMI 1.3, så jeg trur ikke jeg hadde tatt sjangsen på den.

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    HDMI kabler - Forskjell?-kabel1-png
    Nå må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har undersøkt hva DenonLink er eller hva SACD er for noe, men det er ikke av betydning her.
    Derimot når jeg leser reklameteksten for denne kabelen må jeg bare undre over hva de tror om sine kunder.
    HDMI kabler - Forskjell?-kabel2-png
    Og hvis du leser igjennom reklameteksten et par ganger ser du flere morsomme påstander .

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var morsom. "Den riktige signalveien er selvsagt angitt på kabelen" og en pil i begge retninger! Hehe.. Hifiklubben er virkelig patetisk.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kunne jeg tenkt meg en ABX test av, med noen som påstår at denne er bedre enn alt annet som "offer".
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette virkelig lov?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Er dette virkelig lov?
    Jeg har et brev fra forbrukerombudet liggende hvor jeg anklagde hifiklubben for lovbrudd. Svaret var at de ikke ville prioritere denne saken akkurat nå, men at de ville vurdere det om det kom flere klager.
    ...
    Forbrukerombudet får over 7000 henvendelser i året, og for at sakene ikke skal hope seg opp, er det nødvendig med en streng prioritering av hvilke saker som fortløpende tas opp til realitetsbehandling. For å oppnå et mest mulig effektivt tilsyn, har vi funnet det mest hensiktsmessig å samle opp klager, og forsøke å løse flere forbrukerproblemer innen en bransje eller på et fenomen mer samlet.
    ...
    vil i 2007 prioritere blant annet følgende bransjer: IKT, finansielle tjenester, transport, strøm, bolig og helse.
    ...
    Henvendelsen er imidlertid registrert, og vil bli tatt fram og vurdert igjen dersom vi får flere klager på samme forhold, samt at den vil inngå som grunnlagsmateriale i vurderingen av hvilke saker vi vil ha fokus på framover.
    -k

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Den var morsom. "Den riktige signalveien er selvsagt angitt på kabelen" og en pil i begge retninger! Hehe.. Hifiklubben er virkelig patetisk.
    Men, det burde være helt korrekt: en ethernetkabel virker like bra begge veier. Det er bare så morsomt at hifiklubben må presisere dette. :-D

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Retningsbestemt er vel kanskje å ta i litt, ettersom de fleste datakabler klarer data/signaler begge veier. Vet ikke om det finnes noen kabler med innebygde zenerdioder som kun slipper igjennom signaler 1 vei..

Men at det er forksjell på kabler, det er helt klart. Må være noen forskjell på HDMI kabel til 200 kr og en til 2000 kr, må jo være kontaktene som sitter bedre i apparatene, bedre kontaktpunkter mellom ledere og kontakter, bedre/tykkere ledere for å ha mindre tap (spenningsfall osv), bedre isolasjon og støyreduserende/skjermet isolasjon.

Ingen som har prøvd å gå over fra "lakris-signalkabler" og til ordentlige signalkabler? Stor forskjell der. Men som det nevnes også, er at hdmi er "1" og "0" signal, så skal det ikke ha noe å si. Men om signalene må "trenge" seg igjennom da? Mener dere som står for det, at HDMI er AV eller PÅ (asså binære signaler, som det blir fremstilt som) hadde gått like bra med HDMI-kontakt i hver ende, og separate tynne ledere? Tror det har litt med oppbygning av kabel å gjøre også.

Husk også at HDMI overfører bilde OG lyd, og det er vel lyden man først hører det forsvinner spesielle lyder? Er helt sikkert forskjell på bilde også.

Eller kanskje det mest har med "indre kjänslan" å gjøre?

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Jack's wonder medicine against anything

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg syntes værdama på TV2 så litt forkjølet ut, så byttet jeg til Supra HDMI og plutselig så hun helt frisk ut. Jeg mener bestemt hun også hostet litt tidligere, men også det ser ut til å ha gitt seg.

Om det er Supra-kablen som gir bedre farge i ansiktet og gjør tale perfekt, eller om den faktisk kurerer forkjølelse tør jeg ikke spekulere i.

Dette til ettertanke....
    Det ble for noen år siden gjort en test av hvor lettlurte nordmenn var, og man la ut for salg i en postordrekatalog et vidundermiddel med flg. virkning:

a) Dersom man hadde tynt hår kunne man smøre inn hodebunnen og håret ville vokse igjen.
    b) Dersom man var forkjølet kunne man ta en skje morgen og kveld og forkjølelsen ville bli borte.
    c) Dersom BILEN STOPPET (ja du leste riktig) kunne man helle dette middelet på panseret og bilen ville gå igjen.

Vet dere hvor mange bestillinger som kom inn? Over 6000 ! :shock:

Jeg har denne snikende følelsen av at minst 5000 av bestillingene kom fra Hi-Fi friker ...
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nåken som veit om en kan få 1080p med komponent?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Tenk hvor mange meter med vanlig ethernetkabel som benyttes i dagens nettverk. Når jeg skriver denne meldingen og poster den, så er det ganske mange meter med vanlig kabel den skal gå igjennom, og selv med disse helt vanlige kablene - så kommer den fram 100% perfekt. Er ikke det rart?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Det ble for noen år siden gjort en test av hvor lettlurte nordmenn var, og man la ut for salg i en postordrekatalog et vidundermiddel med flg. virkning:

a) Dersom man hadde tynt hår kunne man smøre inn hodebunnen og håret ville vokse igjen.
    b) Dersom man var forkjølet kunne man ta en skje morgen og kveld og forkjølelsen ville bli borte.
    c) Dersom BILEN STOPPET (ja du leste riktig) kunne man helle dette middelet på panseret og bilen ville gå igjen.

Vet dere hvor mange bestillinger som kom inn? Over 6000 ! :shock:

Jeg har denne snikende følelsen av at minst 5000 av bestillingene kom fra Hi-Fi friker ...

Det er jo også flere forsøk på folk som har blitt gitt rent vann, og blitt drita fulle på det også.

Kabler er jo litt annet enn ett vidundermiddel som liksom skal gi deg gull og grønne skoger. Men jeg skjønner hvor du vil hen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Retningsbestemt er vel kanskje å ta i litt, ettersom de fleste datakabler klarer data/signaler begge veier. Vet ikke om det finnes noen kabler med innebygde zenerdioder som kun slipper igjennom signaler 1 vei..
    Myten om retningsbestemte kabler kommer sannsynligvis fra analoge signalkabler hvor skjermen var kuttet i den ene enden.
    Men at det er forksjell på kabler, det er helt klart. Må være noen forskjell på HDMI kabel til 200 kr og en til 2000 kr, må jo være kontaktene som sitter bedre i apparatene, bedre kontaktpunkter mellom ledere og kontakter, bedre/tykkere ledere for å ha mindre tap (spenningsfall osv), bedre isolasjon og støyreduserende/skjermet isolasjon.
    Det er forskjell på farge, pris, tykkelse, vekt, etc. Er det så veldig interessant? Det interessante er vel normalt hvorvidt det er forskjell mellom kablenes funksjon altså om lyd/bilde blir bedre/dårligere, om kabelen fungerer etter 5 år og x antall inn/utplugginger, i hvor stor grad ytelsen reduseres av nærliggende støykilder etc. Alt dette er målbare størrelser som fysikken beskriver temmelig bra, og min påstand er at ingenting av dette forsvarer veldig dyre hifi-kabler.
    Ingen som har prøvd å gå over fra "lakris-signalkabler" og til ordentlige signalkabler? Stor forskjell der.
    Mange har prøvd. Ingen har til nå greid å framstille en forsvarlig blindtest som viser at det betyr pøkk.
    Men som det nevnes også, er at hdmi er "1" og "0" signal, så skal det ikke ha noe å si. Men om signalene må "trenge" seg igjennom da? Mener dere som står for det, at HDMI er AV eller PÅ (asså binære signaler, som det blir fremstilt som) hadde gått like bra med HDMI-kontakt i hver ende, og separate tynne ledere? Tror det har litt med oppbygning av kabel å gjøre også.
    Også digitale signaler er utsatt for støy og dårlig båndbredde. Forskjellen er primært at gevinsten ikke er proporsjonal med kabelkvaliteten. Når kabelen tilfredsstiller gitte kriterier så er gevinsten eksakt lik null for videre forbedringer.
    Jeg tror det er et veldig viktig punkt.

-k

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Tenk hvor mange meter med vanlig ethernetkabel som benyttes i dagens nettverk. Når jeg skriver denne meldingen og poster den, så er det ganske mange meter med vanlig kabel den skal gå igjennom, og selv med disse helt vanlige kablene - så kommer den fram 100% perfekt. Er ikke det rart?
    Cat5e kabel har en begrensing på 90 meter, kan dra den opp til 100 meter, men da begynner signalet å bli veldig dårlig.
    Imellom der må man ha signalforsterkere. Og når det du skriver her kommer ut av veggen, er det tykkere kabler, forsterkere, og noen steder er det også fiberoptikk som sender signalene.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    *snip*
    Du har nok antagelig rett. Men det er kanskje der de dyrere kablene har en "fordel", på X-antall inn/ut-koblinger, og tidens tann.
    Og som du sier, det skal mye til for å forsvare veldig dyre hifi-kabler.

Men det er nok noe forskjell på signalkabler som er dedikert til lyd. Har lest X-antall tester der kablene endrer klangkarakteren til musikken, som jeg leste også i en annen post her, hvor det var snakk om Xandak-kabler (eller hva de heter.)

Nå kan vel ikke lyd og bilde-signaler sammenlignes, det vet forsåvidt ikke jeg så godt, ettersom jeg er ganske nykommer i dette her. Lærer noe hver dag, det gjør vel alle

Men det viktigste punktet, er nok indre kjänslan, placebo-effekten er nok større en vi vil at den skal være.

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Men det vi ikke vet er hvor mange omsendinger din melding har vært igjennom før den kom frem. CRC sjekk sum feil, kollisjoner med andre meldinger etc.
    Så rent teknisk har muligens meldingen blitt forsinket med 0.1ms fordi at noen på veien har en kabel som er dårlig f.eks. CRC sjekk sum grunnet støy fra eksterne kilder.
    Men det som er viktig er at sluttresultatet er 100%.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tunlid
    Men det vi ikke vet er hvor mange omsendinger din melding har vært igjennom før den kom frem. CRC sjekk sum feil, kollisjoner med andre meldinger etc.
    Så rent teknisk har muligens meldingen blitt forsinket med 0.1ms fordi at noen på veien har en kabel som er dårlig f.eks. CRC sjekk sum grunnet støy fra eksterne kilder.
    Men det som er viktig er at sluttresultatet er 100%.
    Det er vel også en grunn for at folk med gamle kobberliner inn i huset ikke får maks hastighet fra telenor også, på ADSL'en.

Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •