HDMI kabler - Forskjell? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 254
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Tja var den virkelig bedre. Jeg nekter plent til at en eller annen, dyr eller billig digital kabel gir bedre kontrast og farge, BS spør du meg.

Når jeg kjøpte min Projectiondesign Aktion1, så fikk jeg ikke bilde i det hele tatt med en billig, typ dataskjerm DVI kabel.
    Dum som jeg var den gang, så kjøpte jeg en Monsterkabel til 2500 kroner, fremdeles null bilde.
    Viste seg selvfølgelig at der va noe galt med HDCP, noe som gutta i Fredrikstad fiksa ganske kjappt.

Når jeg fikk projjen tilbaka så virka selvfølgelig alt fint både med den billige kabelen og monsterdævelskapet, men så jeg noen forskjell mellom kablene, absolutt null forskjell.

Bedre kontrast og farge med så eller så kabel, my ass.
    De må jo tenke på annonsørene sine veit du. Det kan nok hende at en dårlig kabel kan redusere 5 V pulssignalet slik at det kan forkomme "drop-outs" eller snø, men bedre kontrast og farge hører vel den analoge Componet kabelens tid til. Forøvrig gir Componet kabel bedre kontrast og farge enn HDMI kabel på min Viewpia...

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje det beste er hvis man prøver selv og ikke tar alt som blir skrevet i div magasiner som en sannhet men som en pekepinn,det er vel egne erfaringer som teller ?
    Har selv en 15-20 HDMI kabler av varierende kvalitet og har hatt problemer med noen av de rimligste ned til 2 meters lenge på 1080P da som støy.
    Forskjeller på farge osv kan jeg ikke påstå at jeg har sett,men jeg har heller ikke vært spesielt opptatt av det.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke minst er det tillatt å tenke selv. Etter at DVD & Hjemmekino, som det het da, for en par år siden testet powerkabler og påstod at de hørte STOR forskjell kom de på listen over kilder jeg ikke stoler på.

Ingen skal få meg til å tro at det forskjell på Powerkabler, selv ikke tortur vil endre mitt syn på det. (kom ikke på noe mer bastant i farta :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Ingen skal få meg til å tro at det forskjell på Powerkabler, selv ikke tortur vil endre mitt syn på det. (kom ikke på noe mer bastant i farta :-)
    Dersom noen kan sette seg ned i en kontrollert blindtest og får 20 av 20 rette så er det en ganske sterk indikasjon for meg på at valg av strømkabel hadde betydning i akkurat det oppsettet.

Man kan jo tenke seg særegenheter ved akkurat det oppsettet og de komponentene som er håndplukket for å øke sannsynligheten for at strømkabel påvirker resultatet.

Spørsmålet er vel heller hvor relevant det er for praktiske brukere av strømkabler.

-k

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det et tegn på at 20 personer er blitt lurt.

PS
    For ordens skyld vil jeg legge til at det kun er tiliten til kabel tester foretatt av Hjemmekino jeg er skeptisk til. Andre typer tester ikke minst av av projectorer etc synes jeg er kjempebra.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det finnes svar i denne, eller, andre tråder, men jeg fant ikke svar på det jeg lurte på så....
    Er det en fordel å ha samme type/merke hdmi kabel mellom BDspiller og forsterker som mellom forsterker og tv/projektor?
    Eller spiller det liten rolle?

NJJ

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovund
    Mulig det finnes svar i denne, eller, andre tråder, men jeg fant ikke svar på det jeg lurte på så....
    Er det en fordel å ha samme type/merke hdmi kabel mellom BDspiller og forsterker som mellom forsterker og tv/projektor?
    Eller spiller det liten rolle?

NJJ
    Generelt vil jo forsterker-PJ være det lengste kabelstrekket. Problemer vil lettere oppstå i en marginal/simpel HDMI kabel som er lang. Legg derfor flere kroner i det lengste strekket, og bruk en billigkabel på det korte. (de må begge være 1080p garanterte)
    Å holde seg til samme kabelmerke har lite for seg.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    *finner frem cola og potetgull*
    Festlig :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det et tegn på at 20 personer er blitt lurt.
    Gitt at den som gjennomfører testen er ærlig og oppegående. Hvordan mener du at det er mulig å "lure" lytteren i en blindtest?

Gitt at vi bruker ABX DBT så blir lytteren bedt om å identifisere 'X' som enten 'A' eller 'B'. Dersom lytteren greier å gjøre det for f.eks 20 lydklipp så er de svært usannsynlig at hun skal greie det ved ren "flaks". Altså er det ett eller annet ved A og B som gjør at vedkommende merker forskjell.

Det kan selvsagt være at lytteren hører et knepp i et rele/bryter, eller at den som gjennomfører testen har fusket med oppsettet. Men dersom vi kan ekskludere de to, så er det sannsynligvis en hørbar forskjell.

Hele poenget med blindtester er (i mine øyne) at man frir seg noe fra oppleste og vedtatte sannheter. Dersom noen ved blindtester beviser betydningen av strømkabler så er det god grunn til å se nærmere på fenomenet. Fram til da...

-k

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har nok forskjellig utgangspunkt. Du er "åpen" for at det kan være hørbare forskjeller på powerkabler og at man dermed kan gjennomføre en slik test med det resultatet du bekriver. Jeg på min side er overbevist om at det ikke er noen forskjeller på powerkabler og jeg tror derfor at det senario du beskriver er helt hypotetisk og at det aldri vil kunne gjennomføres uten at man manipulerer eller lurer deltagerne.

Men siden dette ikke er en powerkabel tråd foreslår jeg at vi lar temaet ligge og nøyer oss med å konstantere at vi ikke er enige.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har nok forskjellig utgangspunkt. Du er "åpen" for at det kan være hørbare forskjeller på powerkabler og at man dermed kan gjennomføre en slik test med det resultatet du bekriver. Jeg på min side er overbevist om at det ikke er noen forskjeller på powerkabler og jeg tror derfor at det senario du beskriver er helt hypotetisk og at det aldri vil kunne gjennomføres uten at man manipulerer eller lurer deltagerne.
    Dette har i prinsippet lite å gjøre med powerkabler. Jeg mener at dersom den rette testmetodikken fantes (noe den normalt ikke gjør), så vil en sterk bevisrekke kunne bevise/sannsynliggjøre Gud, nattlige besøk av grønne menn, tusser & troll etc. Kort sagt: der hvor læreboka og empirien er i uoverenstemmelse, så er det læreboka som må skrives om dersom bare empirien er "god" nok.

Der våre syn nærmer seg, er antagelig at jeg mener at enkelte fenomen er "plausible" og krever bare moderate beviser, mens andre fenomener er så usannsynlige at det må veldig sterke beviser til for å overbevise meg.

-k

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med en ABX-test av kabler der 20 personer alle får alt rett er jo foreløpig et hypotetisk tilfelle...

Ser ikke noen grunn til å bruke tid og krefter på å være skeptisk til noe som ikke har funnet sted ennå.

Det er mange måter å manipulere en test på, enten den er i henhold til ABX-protokollen eller ikke. Det viktigste med en slik test er derfor at den/de som gjennomfører testen ikke er inhabile i forhold til utfallet av testen. Det er også et kriterium at den er godt dokumentert, slik at man kan forkaste åpenbare feilkilder (f.eks. at det introduseres forskjeller i signalveien av annet enn kablene, at ingenting kan avsløre hva som spiller annet enn lyden, som at man kan skimte en kabel, høre de som gjennomfører testen mumle, at det er variasjon i tiden det tar å bytte osv...). Utfordringen med å gjennomføre tester slik at de er vitenskapelig holdbare er jo nettopp å dokumentere godt og være klar over ulike feilkilder, som også dokumenteres.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en gang en som var for kort. Det ble mye bedre da jeg fikk meg en som var lang nok. Forskjellen var som natt og dag, faktisk.

Men seriøst, så er det slik at powerkabler ofte leder en god del vekselstrøm, og dermed omgir seg med støyfelter. I enkelte oppsett kan disse støyfeltene påvirke andre kabler, f.eks. hvis de går parallelt med uskjermede, analoge signalkabler. En skjermet powerkabel omgir seg med mindre støyfelter enn en uskjermet. Jeg for min del har skaffet meg skjermede strømkabler til de mest kraftkrevende komponentene (de som har effekttrinn for lyden), og bruker enten skjermede eller tvinnede signalkabler og høyttalerkabler etter "better safe than sorry"-prinsippet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette med en ABX-test av kabler der 20 personer alle får alt rett er jo foreløpig et hypotetisk tilfelle...

Ser ikke noen grunn til å bruke tid og krefter på å være skeptisk til noe som ikke har funnet sted ennå.
    Jeg er helt enig i det du sier. Jeg oppfattet dog pmo som at han ville forkaste en slik hypotetisk test selv om alt det formelle var på plass.

At ingen slike tester foreligger er opplagt, men jeg ser dette som et viktig objektiv verktøy i debatten mellom "skeptikere" og "sensualister". Det er viktig å gi "motparten" i en diskusjon realistiske verktøy for å motbevise deg - selv om motparten ikke gir deg det samme.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Spørsmålet er vel heller hvor relevant det er for praktiske brukere av strømkabler.

-k
    Blir ikke dette omtrent som å si at man klarer å høre forskjell på lyden dersom strømmen er levert av BKK enn om den er levert av et annet kraftselskap?

Neppe hørbart

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg hadde en gang en som var for kort. Det ble mye bedre da jeg fikk meg en som var lang nok. Forskjellen var som natt og dag, faktisk.

.
    Å, herregud - når jeg endelig skjønte den så fikk jeg latterkrampe...............

Ufattelig bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahahaha, kan tenke meg at det var litt skurr til å begynne med ja xD :P hahahha

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Blir ikke dette omtrent som å si at man klarer å høre forskjell på lyden dersom strømmen er levert av BKK enn om den er levert av et annet kraftselskap?

Neppe hørbart
    Jeg kommenterte først og fremst:
    1. Hypotetiske grunner for at noe usannsynlig skal inntreffe
    2. Metoder for å bevise at de har inntruffet

For den diskusjonen er det uinteressant om noe er "totalt usannsynlig". Dersom det er noe feil ved din lokale trafo som medfører at du får 150V istedetfor 240V i veggen så er det ganske sannsynlig at du kan høre forskjellen (mye annet rart i huset vil også endre oppførsel). Det kan tenkes at du diskuterer dette med en skeptiker som blankt avviser at fenomenet er mulig. Ved å ta en blindtest kan du (gitt at ærlighet og metodikk er på plass) bevise (med f.eks 99% signifikans) at et fenomen er til stede.

At jeg personlig bruker de billige strømkablene som følger med produktene mine og ikke har sett noen grunn til å bytte dem ut er sikkert kjent for forumets faste lesere, men det endrer ikke at jeg er åpen for å kaste all skolelærdom på båten dersom det noensinne kommer gode grunner til det. Inntil da...

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg kommenterte først og fremst:
    1. Hypotetiske grunner for at noe usannsynlig skal inntreffe
    2. Metoder for å bevise at de har inntruffet

For den diskusjonen er det uinteressant om noe er "totalt usannsynlig". Dersom det er noe feil ved din lokale trafo som medfører at du får 150V istedetfor 240V i veggen så er det ganske sannsynlig at du kan høre forskjellen (mye annet rart i huset vil også endre oppførsel). Det kan tenkes at du diskuterer dette med en skeptiker som blankt avviser at fenomenet er mulig. Ved å ta en blindtest kan du (gitt at ærlighet og metodikk er på plass) bevise (med f.eks 99% signifikans) at et fenomen er til stede.

At jeg personlig bruker de billige strømkablene som følger med produktene mine og ikke har sett noen grunn til å bytte dem ut er sikkert kjent for forumets faste lesere, men det endrer ikke at jeg er åpen for å kaste all skolelærdom på båten dersom det noensinne kommer gode grunner til det. Inntil da...

-k
    Du er blitt så diplomatisk, Knut - er det valg i år da?

Jeg bruker også vedlagte strømkabler, men har sett verdien i en Belkin Surgemaster "padde" - den er både penere enn de hvite kjedelige paddene, og den har en god byggekvalitet. Men aldri i livet om jeg stoler på den ved tordenvær slik det stod å lese i reklamen. Garanti aldri så mye, den sjansen tar jeg ikke - da går pluggen ut av støpselet og legges minst 30cm fra stikkontakten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Du er blitt så diplomatisk, Knut - er det valg i år da?
    :-)

Diskusjonen blir ikke så matnyttig når man står på hver sin barrikade og roper stygge ord til hverandre.

Jeg gir gjerne de jeg diskuterer med "luksusen" i et verktøy som de kan bruke til å vise meg feil. Som regel ønsker de ikke å bruke dette verktøyet.

-k

Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •