HDMI kabler - Forskjell? - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13
Viser resultater 241 til 254 av 254
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Jeg gjorde en test en gang mellom 2 videokabler og tok bilde av resultatet på TVen med et fotoapparat og sammenlignet bildene etterpå i photoshop. Fargene ble en del annerledes med de ulike kablene, sterke farger med den ene og svakere/blasse farger med den andre.
    Tok du bildene på manuell med fast ISO/lukkertid/blender og samme hvitbalanse? Med stativ og kontrollert lys?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Kan forsåvidt tro på det, men da er det forutsatt at de kjører signalet analogt gjennom kabelen.
    HDMI-kabler tillater ikke analoge signaler
    Jeg gjorde en test en gang mellom 2 videokabler og tok bilde av resultatet på TVen med et fotoapparat og sammenlignet bildene etterpå i photoshop. Fargene ble en del annerledes med de ulike kablene, sterke farger med den ene og svakere/blasse farger med den andre.
    Som noen sa rett over meg, det er noen usikkerhetsmomenter i en slik test.
    Men å gi en digital kabel med et digitalt signal analoge egenskaper, blir selvsagt bare tull. En liten bitfeil kan gjøre at en piksel blir mørkere, men antakelig vil den pikselen forandre farge fullstendig, fra svart til grønn e.l. Sluttresultat med masse bitfeil, vil se riv ruskende galt ut.
    Det som er fascinerende med HDMI er at det er ganske "analogt" til å være digitalt. Med det så mener jeg at det ikke skjer feilkorreksjon av videodata, og at pixlene sendes enogen som perler på en snor scannet langs linjene som en CRT-tv. Det betyr at transmisjonsfeil kan gi feil på enkelt-pixler. Når bildet er 1920x1080 så er det ikke nødvendigvis så lett å se feil på enkeltpixler - tv-en min har 3 døde pixler uten at det plager meg.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    lettere offtopic, men fins det noe entusiast-magasin man kan kjøpe som ikke er fullstendig i lomma på annonsørene når det kommer til magi vs virkelighet?
    Jeg har ikke holdepunkter for å si at de er i lomma på noen. Men det virker som at troen på magi bare overstiges av mangelen på kritikk av egne metoder.

Internet har vel overtatt for bladene hva gjelder informasjonsinnhenting. Nå fungerer de mer og mer som glossy drømme-seg-bort blader hvor man kan titte på dyr hifi man aldri kommer til å kjøpe mens man kjører tog.

-k

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det som er fascinerende med HDMI er at det er ganske "analogt" til å være digitalt. Med det så mener jeg at det ikke skjer feilkorreksjon av videodata, og at pixlene sendes enogen som perler på en snor scannet langs linjene som en CRT-tv. Det betyr at transmisjonsfeil kan gi feil på enkelt-pixler. Når bildet er 1920x1080 så er det ikke nødvendigvis så lett å se feil på enkeltpixler - tv-en min har 3 døde pixler uten at det plager meg.

-k
    Ikke feiretting nei men er jo endel funksjoner som er gjort for å minimere mulighet for feil med HDMI som man ikke har med analog video

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ikke feiretting nei men er jo endel funksjoner som er gjort for å minimere mulighet for feil med HDMI som man ikke har med analog video
    At HDMI "funker" vet alle vi som bruker det daglig.

-k

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en kjent sak at lav temperatur gir bedre ledeevne, så prøv å legg kablene i fryseren i en times tid, det burde hjelpe

" Goverment is not the solution to our problem, government IS the problem "

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan gi meg ett råd: Skal koble min stasjonære pc til min Pioneer LX70 AV reciver,det er ett strekk på ca 9meter. På pc`har jeg ett Skjermkort (ATI radeon 5850) med HDMI utgang og jeg har ett nytt asus hovedkort med integrert lydkort med både optisk og koaksial utgang. Hva er best til å overføre Jazz musikken min i Flac format og mp3 format. Burde jeg eventuelt kjøpe meg ett integrert lydkort med 24/192Khz med optisk og koaksial lydutgang av typen ESI eller M-Audio?

PS:Vil gjerne ha erfaringer fra litt eldre enn 15 år gamle folk.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Morganx

/svar fra en litt over 15 år

1. siden dette er en HDMI-tråd, antar jeg du lukter på mulighetene å benytte det. les hva hygen har postet tidligere i tråden ift forskjell på HDMI(og dertilhørende kabler) og hva du bør se etter.

2. hvorfor skulle du kjøpe et lydkort til?

3. har du evt vurdert trådløse løsninger som f eks squeezebox?

ps. vi over 15 har funnet søkefunksjonen på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe...ok...har prøvd å søke litt selv..(mange timer),men når det blir side opp og side ned i en tråd med forskjellig frem og tilbake erfaringer detter jeg av,men som sagt skal søke meg frem til hva hygen skriver i tidligere poster.
    Med vennlig hilsen en som er snart halveis til 80. (huff nå begynner jeg å føle meg gammel..hjeeelp...førtiårskrise gå din vei. )

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 10m optisk kabel mellom stasjonær (HK med innebygget lydkort) pc og LX70 - til å spille mp3 filer.

Fungerer glimrende. Har en 22" skjerm plassert på et lite bord ved siden av sweetspot. Bruker Windows Media Player.

For sacd/dvd-a bruker jeg en Pioneer dvd spiller som er plassert i benken sammen med LX70.

Ellers kan man jo benytte nettverkskabel og bruke den innebyggde nettverksavspilleren i LX70.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,har bruk nettverkspilleren og nettverks radioen i LX70,men jeg synes den er altfor treg til å navigere i. Liker dessuten nettverksradioen som Nrk har som er ett miniprogram til Win7 som man har på desktop.
    Ellers bruker jeg winamp eller Win mediaplayer til avspilling av musikk.
    Ser hifiklubben har en optisk kabel fra merket QED i 10meter som kanskje passer.
    Det er mest musikk jeg kommer til å spille,men tenkte at hvis en HDMI kabel ville gjøre samme nytte i henhold til lydkvalitet så kunne man også brukt denne til se på tv med filmer som man har redigert og som ligger på pc`n. Men som sagt det er musikken jeg først og fremst er ute etter.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg _tror_ du vil ha større sjangs for å få et ubesudla digitalt lydsignal gjennom 10 meter med 'random' optisk kabel enn 10 meter 'random' hdmikabel. vil du helst også ha muligheten til å se bilde fra pc'en er det kanskje ikke verre enn å ta turen innom en butikk og spør om de har en slik; 10 meter hdmi kabel som kan overføre lyd og bilde fra PC til den receiveren? hvis det viser seg at den ikke klarer å levere når du har kobla den opp hjemme, så får du jo retur på varen når den ikke leverer som lovet?

/offtopic

tror det var 'jazz' som gjorde at jeg svarte litt surt på forrige post. sorry hvis det opplevdes slik, jeg er ikke bestevenn med jazzsjangeren. teheheh. heldigvis fortsatt noen år til den krisa for min del, men tvitvi! :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Har begynt å like jazz på mine gamle dager,men det går endel i Hed Kandi og Cafè Del Mar også...eller gjerne noe chill house fra Ibiza.
    Om jeg skulle finne på og kjøpe Hdmi kabel i 10 meters legde blir det enten Dreamscreen eller Real Cabel Innovation fra AVShop. Om det blir optisk så er det QED Performance Optical Audio kabel fra Hifi klubben.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest hele denne tråden nå men ingen direkte svar på mitt spørsmål. Noen av dere hevder en hdmi 1.3 siste ver kan levere mer data enn den er sertifisert for. Mitt behov er 15m kabel som kan levere 1080p. Men en hdmi 1.4 skal jo kunne levere større mengde data?

Kort oppsummert står valget mellom NorStone HDR-150 ( hdmi 1.4 ) og BetterCables HDMI Reference ( hdmi 1.3 )
    Disse to skiller ca 50kr.

BetterCables virker bedre med tanke på sølv ledere.
    Må tilføye at eg ikkje har pr i dag utstyr som trenger hdmi 1.4.

Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •