HDMI kabler - Forskjell? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 254
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kappis
    Kjappt spørsmål:

Er det forskjell på en billig hdmi kabel og en dyr hdmi kabel?
    Signalene er jo digitale?

-Frank

Du burde ikke bare sakt kjappt spørsmål, men du burde spurt om raskt svar også.

0 = 0 og 1 = 1

Jeg har handlet flere HDMI kabler fra DealExtreme: Cool Gadgets at the Right Price - Site-Wide Free Shipping (Page 1) , fri frakt og kabler til 5-8 dollar burde holde :-)

Kabler over 15meter har jeg hørt kan by på problemmer, da kan det være at man må inn med signalforsterker, men utover det vet jeg ikke helt. Prøvde en gang 15meter HDMI til DVI, da var det skjermkortet og CPU på pcen som var for dårlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    0 = 0 og 1 = 1
    Det kan absolutt skje feil i en digital overføring. Å hevde noe annet er en misforståelse. Prøv å ripe opp en CD nok med et nøkkelknippe og lytt til lyden av "perfect sound forever"

En kabel er en kabel er en kabel. "Digitale" signaler bruker kabelen på _grovt_ sett samme måte som analoge signaler - forskjellen ligger bare i hvordan man tolker mottatt signal.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler å lese litt i diskusjonene tidligere i tråden om årsakene til at en HDMI link kan svikte, og litt om hvordan dette kan gir seg utslag på bildet.

Mange, med meg selv inkludert, har ment at bitfeil over en HDMI link vil være veldig synlig som artifacts og støy. Med hjemmekinorecievere i signalkjeden, som reprosesserer HDMI signalene er dette en sannhet med modifikasjoner.
    Såkalt "feilskjuling" i receiveren kan kaste rammer med mye feil og således presentere et videobilde med lite støy men nedsatt framerate.
    Dette gjør at det ikke er like lett å pinpointe HDMI kabelen som feilkilde.

Men, så lenge den fungerer feilfritt, og man ikke her spesielle krav til utførelse, er det ingen grunn til å spa ut mye penger for en HDMI kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydforskjell på HDMI kabler.
    Har også brukt billige HDMI i alle år, og det har fungert utmerket.
    Her om dagen kom en kompis innom med en litt dyrere sak til ca. 600 spenn, må innrømme at det var vanskelig å se noen forskjell på bildet, den var isåfall mikroskopisk. Men lyden var det en annen sak, det er 4 måter å spille av cder
    på, man kan bruke analoge kabler, fiberoptikk, coax, eller HDMI. Jeg har bare brukt HDMI kabelen til alt, både bilde og lyd, her var det ingen tvil, den dyrere HDMI kabelen hadde bedre lyd fra mine cd plater, litt strammere bass, renere og litt mere ro hele veien oppover, da burde jo lyden fra film også bli litt bedre, eller hva??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludde
    Her om dagen kom en kompis innom med en litt dyrere sak til ca. 600 spenn, må innrømme at det var vanskelig å se noen forskjell på bildet, den var isåfall mikroskopisk. Men lyden var det en annen sak, det er 4 måter å spille av cder
    på, man kan bruke analoge kabler, fiberoptikk, coax, eller HDMI. Jeg har bare brukt HDMI kabelen til alt, både bilde og lyd, her var det ingen tvil, den dyrere HDMI kabelen hadde bedre lyd fra mine cd plater, litt strammere bass, renere og litt mere ro hele veien oppover, da burde jo lyden fra film også bli litt bedre, eller hva??
    For avspilling av CDer i stereo ville jeg holdt meg helt unna HDMI. Kjør separat signalføring for stereo avspilling så slipper du å lure på om det er HDMI linken som lurer deg. Den gir deg uansett ikke noe mer enn fiber/coax.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at dette er som å prøve å snakke fornuft til relgiøse, men nei, det du beskriver skjedde kun i hodet ditt. Forsøk litt god gammeldags blindtesting, hvor du ikke vet hvilken kabel som er koblet til, og du vil trolig ta tegninga ganske raskt.

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte nylig en 10 meters HDMI kabel fra Clas Ohlson.

Får 1080p/60 fint frem til prosjektoren, både fra PS3 og PC.

Fungerer feilfritt

Gullplatet kontakt har den også :O

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....
    Så det du sier er at på billedsiden er det ingen forskjeller, men på lydsiden er det forskjeller?

Det henger jo sammen med kabeltrollenes religion. Fordi, det vi ser kan vi pause, måle og analysere til alles skue.
    Det vi hører, er helt individuelt, kan ikke måles til de detaljer, og derfor utsatt for våres egen hjernevask.

Se på denne testen her.
    Ikke verdt pengene*|* TV 2 Underholdning

Nå snakker de riktignok kun om bilde i testen. Men tror du ikke nogenlunde samme standard og resultatet gjelder for lyd?
    Det er jo samme kabelstandard. (Altså lyd via HDMI).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Det henger jo sammen med kabeltrollenes religion.
    Det er vel mulig å tenke seg at receiveren behandler HDMI-lyd forskjellig fra andre lyd-input? Jeg tenker da på surround-miksing, bass-management o.l.

-k

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jo, fullt mulig. Men fortsatt så mener jeg 2 HDMI-kabler, billig og dyr vil gi samme lyd, selv om det er bass management og annet forsterkeren "farger" lyden med.
    Poenget her er jo at han fikk mye bedre cd-lyd fra ene HDMI til andre HDMI-kabel.
    Og jeg tror ikke bassmanangement og andre slike funksjoner fungerer bedre i den dyre, enn den billige kabelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er vel mulig å tenke seg at receiveren behandler HDMI-lyd forskjellig fra andre lyd-input? Jeg tenker da på surround-miksing, bass-management o.l.
    Og denne behandlingen skulle variere med ulike kabler??

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett deg inn i digitale systemer og overføring av digitale signaler så forstår du at det du mente å høre ikke skyltes bedre kabler men forskjeller i ditt eget hode (eventuet litt forskjellig lytteposisjon). Forskjeller av den typen du beskriver her er fysisk umulige for denne typen signal.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan absolutt skje feil i en digital overføring. Å hevde noe annet er en misforståelse. Prøv å ripe opp en CD nok med et nøkkelknippe og lytt til lyden av "perfect sound forever"

En kabel er en kabel er en kabel. "Digitale" signaler bruker kabelen på _grovt_ sett samme måte som analoge signaler - forskjellen ligger bare i hvordan man tolker mottatt signal.

-k
    Denne forskjellen er dog veldig stor.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, fullt mulig. Men fortsatt så mener jeg 2 HDMI-kabler, billig og dyr vil gi samme lyd, selv om det er bass management og annet forsterkeren "farger" lyden med.
    Poenget her er jo at han fikk mye bedre cd-lyd fra ene HDMI til andre HDMI-kabel.
    Og jeg tror ikke bassmanangement og andre slike funksjoner fungerer bedre i den dyre, enn den billige kabelen.
    Enig.

En klassisk Lyd&Bilde-test av HDMI-kabel til 5000,- hevdet at den gav sortere sort-farge...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Denne forskjellen er dog veldig stor.
    Poenget er at påstander av type "0 er 0 og 1 er 1" tjener til å skjule det faktum at de fysiske parametrene i kabelen fremdeles er interessant i en kabel hvor man overfører et digitalt signal. Forskjellen er at når parametrene er "god nok" relativt en eller annen spec så forventer vi at signalet kommer fram uendret (transparent). For analoge overføring kan man alltid hevde at enhver forbedring av kabelens funksjon gir en (etterhvert veldig liten) forbedring i signalet man mottar på den andre siden. Jeg snakker her om målbare/fysiske verdier, og ikke nødvendigvis hørbare.

Det er grunnen til at digital transmisjon ble tatt i bruk til langdistanse telefoni på 60-70-tallet.

-k

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Min kone sier at forskjellen på dyre og billige digitale kabler, er rett og slett fonten som blir brukt til "0" og "1".
    Så må man selv gjøre seg opp en mening om hva som blir best.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min kone sier at forskjellen på dyre og billige digitale kabler, er rett og slett fonten som blir brukt til "0" og "1".
    Ved bytte av 2 kabler med forskjellige lederegenskaper, er det relativt enkelt, selv for et utrent øye, å se ulikhetene på høy/lav nivå ved hjelp av et oscilloscop. Kanskje den beste måten å sammenligne det med om man først skal trekke analogier over til skriftspråk, er fontene som blir brukt.

Du bør kanskje ta med din kone neste gang du skal handle HDMI kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig.

En klassisk Lyd&Bilde-test av HDMI-kabel til 5000,- hevdet at den gav sortere sort-farge...

-k
    lettere offtopic, men fins det noe entusiast-magasin man kan kjøpe som ikke er fullstendig i lomma på annonsørene når det kommer til magi vs virkelighet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    lettere offtopic, men fins det noe entusiast-magasin man kan kjøpe som ikke er fullstendig i lomma på annonsørene når det kommer til magi vs virkelighet?
    Nei, da ville det nok koste en tusenlapp pr. nummer...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig.

-k
    Kan forsåvidt tro på det, men da er det forutsatt at de kjører signalet analogt gjennom kabelen. Jeg gjorde en test en gang mellom 2 videokabler og tok bilde av resultatet på TVen med et fotoapparat og sammenlignet bildene etterpå i photoshop. Fargene ble en del annerledes med de ulike kablene, sterke farger med den ene og svakere/blasse farger med den andre.

Men å gi en digital kabel med et digitalt signal analoge egenskaper, blir selvsagt bare tull. En liten bitfeil kan gjøre at en piksel blir mørkere, men antakelig vil den pikselen forandre farge fullstendig, fra svart til grønn e.l. Sluttresultat med masse bitfeil, vil se riv ruskende galt ut.

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •