HDMI kabler - Forskjell? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 254
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan "leser" man en HDMI kabel? Hva slags tall bør man opp på før den er bra i 10-15m lengde? Er det ikke noe mhz båndbredde og noe mer å holde styr på?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Nei! Forskjellene åpenbarer seg først ved lengder på 8 meter og oppover litt avhengig av signalstyrke og slikt.
    Takker:-D

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    *finner frem cola og potetgull*

Spist mye potetgull? Det er jo gått noen år
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Hvordan "leser" man en HDMI kabel? Hva slags tall bør man opp på før den er bra i 10-15m lengde? Er det ikke noe mhz båndbredde og noe mer å holde styr på?
    Det som er viktig når kablene blir lange er at de er godt skjermet og at kontaktene er av kvalitet. Signalet er ganske svakt og lett påvirkelig av støy. En kabel behøver alldeles ikke å være dyr for å tilfredsstille et minimum, men enkelte produsenter slurver litt får å tjene penger. Selv har jeg god erfaring med min Supra på 12 meter.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat bestilt denne Søk etter HMDI to HDMI 10m Gold Cable V1.3 Video HDTV Lead 1080P på eBay Internasjonalt Marked - verdensomspennende handel med artikler i alle dine favorittkategorier. Alt kan leveres til ditt land.

Siden den koster mindre nn en film, og potensielt kan sørge for bilde fra PC til HDMI inngang nr2 på PJ, så kjøpte jeg denne. Vil helst slippe å kjøre PC-signal gjennom receiver pga 0-255/16-235 gråtoner osv (noe som antagelig hadde blitt ordnet med oppdatering av receiver). Satser på at den kommer en gang i neste uke, skal si noen ord om den virker eller ikke osv. da ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    En kabel behøver alldeles ikke å være dyr for å tilfredsstille et minimum, men enkelte produsenter slurver litt får å tjene penger. Selv har jeg god erfaring med min Supra på 12 meter.
    Selv så har jeg god (problemfri) erfaring med Biltema sin 1.5 meter lange DVI-HDMI-kabel til 129,-

DVI-D – HDMI - Biltema

-k

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Selv så har jeg god (problemfri) erfaring med Biltema sin 1.5 meter lange DVI-HDMI-kabel til 129,-

DVI-D – HDMI - Biltema

-k
    Vel.... Den hadde ikke rukket frem til min projektor da. :wink:

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Kabler lages forskjellig der noen bruker CAT5/6 , fiber , kobber(kopper) , eller kobber der andre legeringer også blandes inn

Noen er laget slik at de booster opp signalet

GAUGE (AWG) varierer veldig (tror det varierer mellom 30 til 22) å tykkelse ledere vil påvirke evnen til å lede å evnen til lengde kabel lede evne
    og blander man leggeringer til bedre leder evne enn kobber leder de bedre enn bare kobber ved samme tykkelse leder (awg) ved x lengde

Så har man evnen motak av HDMI signal (fra HDMI.org FAQ)
    Det er ikke bare selve HDMI kabelen som spiller en faktor for hvor langt en kabel kan med hell bære et HDMI-signal, mottaker chip inni TV-en eller projektoren spiller også en viktig faktor.
    HDMI Mottaker chip som inkluderer en funksjon kalt "cable equalization" er i stand til å kompensere for svakere signaler og dermed utvide potensialet til lengden av kabelen eller kunne takle en "dårlig" HDMI kabel bedre som brukes sammen med enheten.(prosjektor/tv)

HDMI 1.3 kabler
    •Standard (eller "kategori 1") HDMI-kabler er testet for å opptre på hastigheter på 75Mhz eller opptil 2.25Gbps, som er det samme som en 720p/1080i signal.
    •High Speed (eller "kategori 2") HDMI-kabler er testet for å utføre en hastighet på 340Mhz eller opptil 10.2Gbps, som er den høyeste båndbredden tilgjengelig over en HDMI-kabel, og kan med hell håndtere 1080p-signaler, inkludert de på økt fargedybde og / eller økte oppdateringsfrekvensen fra kilden.High-Speed kabler er også i stand til å imøtekomme høyere oppløsning, slik som WQXGA kino skjermer (oppløsning på 2560 x 1600).

Dette er hva de testes for men ikke hva de takler.
    Så har man HDMI hverdagen der mange standard kabler kan sende 1080p å helst ut fra kortere lengder + selvsagt type ledere inni kabelen.
    Mange standard kabler selges som 1080p kabler bevist eller ubevist bere fordi de feks fint greier 1080p ved en lengde på 1-2 meter (noen er også 1080p opp til 5 meter)

HDMI sertifisering sier hva kabelen skal yte men ikke hva den maximalt kan yte
    (derfor får man HDMI kabler som yter mere (tåler større overføringshastighet ut fra hvordan de er bygget........high speed er satt til 10,2 Gbps men man får faktisk kjøpt high speed kabel som er målt til 30 Gbps)

HDMI 1.4 har jeg ikke studert så nøye
    1.4 er også oppført som standard og high speed men har ikke sett anneet enn high speed som selges
    1.4 kabler er ikke obligatoriske ut fra HDMI 1.4 spesifikasjonen men kan kjøpes som HDMI 1.4 med ethernet og HDMI 1.4 uten
    Mars 2010 kom også HDMI 1.4a som er en forbedring fra 1.4 da 1.4a også støtter frame packing 3D (frame packing er vel eneste ekte full hd 3d)

Skal man ha lang bra kabel så er det i korte trekk (HDMI 1.3/1.4)
    at den er high speed
    som da menes at den takler minimum 10,2 Gbps
    å fabrikantens 1080p garanti for x antall meter
    Trenger man 15 meter å man kjøper en kabel som ikke takler det er det jo bare å bytte den , man har generelt størst sjangse for uproblematisk HDMI sending ved de fleste påkostede kabler men selvsagt får man billige HDMI som kan gi uproblematisk overføring.

man kan selvsagt også dele feks 15 meter HDMI på 2 lengder å bruke en HDMI repeater eller HDMI swich/splitter som har repeater.
    Repeater vil si at den forsterker HDMI signalet for videre utsendelse
    (ekstreme lengder kan man bruke flere repeatere)

(selger en butikk en high speed kabel på 15 meter så skal den takle 15 meter , gjør den ikke det er det fusk og fanteri)

Billig eller dyr spiller ingen rolle da signalet bringes fra a til å uten de kjente feil (for mange feil i data pakke sending)som resulterer i pixel feil , striper , hakking av lyd , ingen bilde , ingen lyd

Greier ikke en billig eller dyr kabel ut fra oppgitte spesifikasjoner (Gbps , lengde)å sende fra a til å uten å feile er det nesten altid en drittkabel
    men
    selvsagt kan det være at det sitter elendig mottaker chips (HDMI) i tv/prosjektor som faktisk gjør at man må kjøpe bedre kabel enn nødvendig for feilfi overføring spiller til tv
    (men det sier mest om tv/prosjektor enn at man i ugangspunktet behøver å forholde seg til HDMI kabler med bedre lede evner enn hva som er påkrevd og normalt)

Ble mye om når avik oppstår dette men er ting laget riktig så behøver man ikke kompansere med forbedringer på kabel

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette er litt morsomt... Kabelen til venstre kostet så vidt jeg vet 799,- ny, mens den til høyre kostet vel ca 30,- på ebay. Begge er på 1 meter. Fant også samme kabelen på 7,5 meter. Den kostet 90,-
    LITT like kontakter kanskje? (sorry for dårlig bilde)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den til høyre er en direkte kopi (sikkert fra kina) ev en av Monsters kabler. Farge og strømpe stemmer 100%. Jeg har en slik fra monster liggende et sted. Greit at kopien er billigere, men personlig kjøper jeg ikke direkte kopier av brands da jeg finner det umoralsk. Hvorfor kan de ikke bare lage den samme kabelen billig med eget design.

Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Greit at kopien er billigere, men personlig kjøper jeg ikke direkte kopier av brands da jeg finner det umoralsk. Hvorfor kan de ikke bare lage den samme kabelen billig med eget design.
    Rent teknisk er det neppe noen "kopi", men den samme kabelen.

Europeiske og amerikanske merkeprodusenter får varene sine laget på mer eller mindre tilfeldige fabrikker i lavkostland (Asia, Latin-Amerika). Da er det ikke uvanlig at det lages litt mer enn bestilt, og at "overskuddet" selges på si.

I slike tilfeller kan det hende at kvalitetskontrollen er litt slappere -- men ellers er det ingen annen forskjell på produktene, enn at fortjenesten til merkeeieren, og gjerne noen mellomledd i salgskjeden, er borte.

Man kan jo alltids diskutere moral -- men for egen del synes jeg det er langt greiere å kjøpe et industriprodukt der et gigantisk europeisk eller amerikansk selskap går glipp av en mikroskopisk del av sin fortjeneste, enn å piratkopiere musikk eller film, der det går ut over individuelle artister.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen problemer med å kjøpe billige varer som gjør samme jobben som dyre. Det jeg er imot er piratkopier som selges med identisk utseende uansett om det er kabler, klær eller bestikk. Dette ødelegger markedet for den opprinnelige produsenten som har lagt ressurser i å utvikle sitt eget brand.
    Selger de billige merker under egen branding er det jo topp for alle forbrukere. Moralen er at vi ved å handle kopierte produkter tar livet av utvalget av ekte vare i lengden. Hvor lenge gidder f.eks noen å produsere musikk om de ikke tjener penger på det pga all nedlastningen. Vi sparer kjøpet av en plate der og da men i lengden blir det ikke store utvalget
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI er så mangt men meste produseres i Kina

Cable Hdmi-Cable Hdmi Manufacturers, Suppliers and Exporters on alibaba.com

I forhold til antall produsenter av HDMI kabel som kan bruke HDMI som registrert varemerke , royalties for HDMI logo og kommer innunder sertifisering og spesifikasjoner å de som faktisk er registrert på HDMI.org er forskjellen stor
    Mange kabler er kopier , etterligninger med dårligere kvalitet å kanskje overskuddsproduksjon som selges på si for ekstra inntekt
    Det er mange godkjente HDMI produsenter i Kina da for å nevne det så ikke alt derfra er fake.

Men tar man feks Monster som et eksempel er mye nettsalg (ebay osv) fake
    Monster har liste over godkjente selgere å er ikke selgeren på div nettsider en godkjent selger av Monster er det nesten sikkert at det er en etterligning man kjøper
    (feks en monster kabel som stammer fra alibaba.com å er fake kabel)
    Monster Cable®'s Counterfeit site

Ville vel adri kjøpt billig kabel på feks ebay da fake lyser lang vei

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Monter har liste over godkjente selgere å er ikke selgeren på div nettsider en godkjent selger av Monster er det nesten sikkert at det er en etterligning man kjøper
    Eller altså en kabel som er produsert på samme fabrikk av samme materialer, men som Monster ikke får fortjeneste av.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Eller altså en kabel som er produsert på samme fabrikk av samme materialer, men som Monster ikke får fortjeneste av.
    Kan vel skje men har liten tro på det

Vil tro det er som merkeklær osv at det produseres kopi av dårligere kvalitet

Ville jo også være dritt for fabrikken om feks Monster ser deres kabler blir solgt utenfor kontroll
    Ville tro en fabrikk som har monster som kunde ikke ville sjangse på å miste produksjonen pga noen ebay kabler

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Så lenge det er et brand utviklet av moster så er det deres varemerke og de har selvfølgelig all rett til å tjene penger på det. Hvorfor blir ting kopiert og solgt om ikke for å dra fortjeneste av jobben andre har gjort.

Dette er et par høyttalere fra Mistral som har en slående likhet med B&W801. Mener du at det er en tilfeldighet, eller er rett og slett missbruk av B&W designet

Piratkopier er noe dritt fordi de dreper markedet for seriøse bedrifter, og i lengden er det ingen som fortsetter med nyutvikling om de ikke tjener penger på det. Så lenge vi forbrukere handler slike varer spytter vi penger inn i piratindustrien, og sitter til syvende og sist igjen med svarteper selv
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Piratkopier er noe dritt fordi de dreper markedet for seriøse bedrifter, og i lengden er det ingen som fortsetter med nyutvikling om de ikke tjener penger på det. Så lenge vi forbrukere handler slike varer spytter vi penger inn i piratindustrien, og sitter til syvende og sist igjen med svarteper selv
    Jeg skiller vel litt mellom kopiering av elektronikk/software/virkemåte, og slående likt design. Svært mange moderne biler har i mine øyne slående likt ytre. Er de alle piratkopier av hverandre da? Eller har de latt seg "inspirere" av hverandres arbeid og dagens mote?

Dersom B&W bruker store summer på å bygge opp en "branding" som gjør kundene villige til å betale mer for samme vare (eller det samme for dårligere varer) så er det verdiløst for meg som kunde. Om piratkopiering gjør at B&W skjærer ned på PR-budsjettet sitt så er det helt greit for meg.

Noe helt annet ville være om piratkopiering gjorde at B&W så seg nødt til å redusere arbeidet de la ned i produktenes funksjon (forskning og utvikling). Det ville være direkte negativt for meg som kunde.

Når det gjelder høyttalerne du viste, så antar jeg at kunder som legger ut 100' på slike høyttalere er tilstrekkelig orientert til at de ikke lar seg lure til å kjøpe Mistral når de egentlig ville ha B&W fordi de ser til forveksling like ut? Jeg håper dessuten at de kjøper høyttalerne av andre grunner enn bare utseende. Men for kabler og andre ting som koster betydelig mindre så ser jeg at slik forveksling kan være et problem.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Kan vel skje men har liten tro på det

Vil tro det er som merkeklær osv at det produseres kopi av dårligere kvalitet

Ville jo også være dritt for fabrikken om feks Monster ser deres kabler blir solgt utenfor kontroll
    Ville tro en fabrikk som har monster som kunde ikke ville sjangse på å miste produksjonen pga noen ebay kabler
    Det har vært historier om merkeklær (og musikk/film?) som ble produsert "hvitt" om dagen og "svart" om natta av samme asiatiske samlebånd, med de samme råvarene.

Det er vel også mulig at enkelte kabel-produsenter plukker "hyllevare" kabel-kvalitet, plugger og farger fra en stor produsent (og så setter på branding og høy prislapp), og at lignende kabler kan komme på markedet helt lovlig?

Jeg tror at hele markedet for hifi-kabler er en dverg i forhold til '10-kolleksjonen til Nike eller Adidas.

-k

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det har vært historier om merkeklær (og musikk/film?) som ble produsert "hvitt" om dagen og "svart" om natta av samme asiatiske samlebånd, med de samme råvarene.

Det er vel også mulig at enkelte kabel-produsenter plukker "hyllevare" kabel-kvalitet, plugger og farger fra en stor produsent (og så setter på branding og høy prislapp), og at lignende kabler kan komme på markedet helt lovlig?

Jeg tror at hele markedet for hifi-kabler er en dverg i forhold til '10-kolleksjonen til Nike eller Adidas.

-k
    Jepp, ikke bare historier. Det er har også vært dokumentert gjennom en dokumentar på NRK at slik produksjon slettes ikke er uvanlig. Mener den ble sendt for ca 1 år siden.
    Altså er det "original" vare som er produsert uten lisens.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har akkurat bestilt denne Søk etter HMDI to HDMI 10m Gold Cable V1.3 Video HDTV Lead 1080P på eBay Internasjonalt Marked - verdensomspennende handel med artikler i alle dine favorittkategorier. Alt kan leveres til ditt land.

Siden den koster mindre nn en film, og potensielt kan sørge for bilde fra PC til HDMI inngang nr2 på PJ, så kjøpte jeg denne. Vil helst slippe å kjøre PC-signal gjennom receiver pga 0-255/16-235 gråtoner osv (noe som antagelig hadde blitt ordnet med oppdatering av receiver). Satser på at den kommer en gang i neste uke, skal si noen ord om den virker eller ikke osv. da ...
    Kablene kom i går. har bare såvidt prøvd den ene.
    Bruker den mellom PC og projector, 1080p/60. Dette fungerte helt utmerket, la ikke merke til noen ulumskheter av noe slag.
    Naturlg nok er inntrykket av kabelen "billig", men slett ikke det verste jeg har sett. Pluggene ga en skikkelig plastikkfølelse, dog med forgylte kontakter, samtidig som kabelen ikke var veldig tykk. På plussiden var den relativt fleksibel og enkel å legge, i tillegg til at den ovrførte signalet akkurat om ønsket.

Til 75 kroner så var det iallefall verdt pengene så langt Bestilte 3. aug og mottok kabelen 9.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •