Bananplugger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35

Tråd: Bananplugger

Newcomer Kleine sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bananplugger

Jeg kjøpte nye høyttalerkabler til fronthøyttalerne, Monster (grå tykk til 100 pr meter), samt bananplugger fra Interconnect. Da jeg skulle kople bananpluggene i forsterkeren min, viste det seg at mine skrukoplinger (onkyo txds575x) ikke var kompatibel med bananplugger. Spørsmålet er om jeg skal la bananpluggene stå i høyttalerne selv om ledningene er skrudd rett i pluggene på forsterkeren, eller om jeg skal kutte dem helt ut? Er det forresten en fordel å bruke bananplugger med tanke på lydkvalitet? Det var forresten et h..... å få ut de små proppene i tilkoplingene på høyttalerne mine(Kef q55.2) De måtte pulveriseres med saks og tvinges vekk!! Satt bom fast. Pleier ikke disse være i gummi egentlig? Mine var i hard(!) plast. Bra høyttalere ellers, men men

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve med spader bare et eksempel http://www.mamut.com/dynabel
    jeg bruker spader og bananplugger!med spader eller bananplugger så blir det vel ikke så fort kortslutting da kablene ikke kommer borti hverandre.om det blir noe bedre lyd...det vet jeg ikke..hmm

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv bananplugger men vil anbefale deg å bruke spader. Det er 2 grunner til det:
    1) Du får skrudd spadene skikkelig fast, de løsner ikke og det blir god kontakt.
    2) Bananplugger er ikke lovlig å bruke i Norge, du vil med andre ord bli holdt ansvarlig i tilfelle kortslutning med brann til følge. Det er også grunnen til at terminalene dine var plombert, var de ikke det ville ikke produktet hvert lovlig å selge i Norge.

Litt dobbelmoral dette da jeg bruker bananplugger selv, men det er like fullt min anbefalning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spader går vel også for å gi bedre lydkvalitet enn bananplugger. Om du hører denne forskjellen (hvis den er der) er en annen sak...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    2) Bananplugger er ikke lovlig å bruke i Norge
    Ja, da lærte jeg noe nytt i dag også... :shock:

Men hvorfor selger de bananplugger?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    2) Bananplugger er ikke lovlig å bruke i Norge
    Ja, da lærte jeg noe nytt i dag også... :shock:

Men hvorfor selger de bananplugger?
    Fordi det er veldig enkelt å bruke. Spader er mer hazzel å montere, plus at de må etterstrammes med jevne mellomrom. Hører du forskjell på spader og bananplugger heter du Clark Kent.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, vet at de er enkle å bruke (bruker bananplugger selv), men jeg bare lurte på hvorfor de blir solgt hvis de er ulovlige... :roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Joda, vet at de er enkle å bruke (bruker bananplugger selv), men jeg bare lurte på hvorfor de blir solgt hvis de er ulovlige... :roll:
    Ulovlig blir kanskje litt feil ordvalg, men de er ikke Nemko godkjent og ergo står du selv ansvarlig dersom det brenner. Det vil si at forsikringen din ikke dekker tapet, og der er kjedelig når du står der med en grunnmur full av aske. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer KaNi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ulovlig blir kanskje litt feil ordvalg, men de er ikke Nemko godkjent og ergo står du selv ansvarlig dersom det brenner. Det vil si at forsikringen din ikke dekker tapet, og der er kjedelig når du står der med en grunnmur full av aske. 8)
    :shock: :shock:
    Dette var jeg ikke klar over. Dette er jo en gammel tråd. Er det slik fremdeles? Så det er grunnen til at plomberingene står i og er så j..... vanskelig å få ut.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaNi
    :shock: :shock:
    Dette var jeg ikke klar over. Dette er jo en gammel tråd. Er det slik fremdeles? Så det er grunnen til at plomberingene står i og er så j..... vanskelig å få ut.
    wow, dette var en gammel tråd! :-D

En enkelt måte å fjerne pluggene på, (hvis de har hull i seg - det har de jeg har sett) man kan enkelt fjerne de med å skru i en vanlig treskrue (nei, skruen er ikke laget i tre, men er laget for å brukes i treverk). Og deretter trekke de ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaNi
    Slike regler forandres ikke hver uke...

Tilhører man kabelnissene som tror at knapt målbare egenskaper ved kablene påvirker lyden, burde man tenke gjennom hva bananplugger betyr, med sine små kontaktflater og potensielt dårlige feste. At ingen later til å høre forskjell på banan og ikke banan, er vel et av mange tegn på at hørbare forskjeller ikke finnes...

Ellers er det ingen selvsagt sak at spader er bedre. I alle fall én anerkjent høyttalerprodusent fraråder bruk av spader, fordi det gir dårligere kontakt p.g.a løsnende skruer, fare for kortslutning hvis løse spader forskyver seg, og fare for ødelagte terminaler om man stadig strammer skruene.

Mens spader er fast metall uten den "fjæringen" som må til for å få skruene til å sitte, gir løse kabelender i terminalene nettopp en slik "fjæring". De sitter dermed tettere, og kan strammes uten at man risikerer at skruene ryker.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg bruker selv bananplugger men vil anbefale deg å bruke spader. Det er 2 grunner til det:
    1) Du får skrudd spadene skikkelig fast, de løsner ikke og det blir god kontakt.
    2) Bananplugger er ikke lovlig å bruke i Norge, du vil med andre ord bli holdt ansvarlig i tilfelle kortslutning med brann til følge. Det er også grunnen til at terminalene dine var plombert, var de ikke det ville ikke produktet hvert lovlig å selge i Norge.

Litt dobbelmoral dette da jeg bruker bananplugger selv, men det er like fullt min anbefalning.

ser det er en gammel tråd men ærlig talt!
    Bananplugger er da ikke ulovelige!
    Hvordan du klarer å brenne ned huset pga kortslutning i en en høyttaler er derimot imponerende. Noen plasser er det vel ulovelig å bruke disse fordi de passer så fint inn i strømtilførselen i veggen.

Spader er isåmåte mye verre siden de lett kan løsne fra høyttaler eller forsterker som fort ender med kortslutning.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    ser det er en gammel tråd men ærlig talt!
    Bananplugger er da ikke ulovelige!
    Hvordan du klarer å brenne ned huset pga kortslutning i en en høyttaler er derimot imponerende. Noen plasser er det vel ulovelig å bruke disse fordi de passer så fint inn i strømtilførselen i veggen.

Spader er isåmåte mye verre siden de lett kan løsne fra høyttaler eller forsterker som fort ender med kortslutning.
    Enig, min surroundforsterker DFR9000 kjøpt i Norge hadde ikke propper
    i "banan hullene" heller, var bare å putte inn.
    En annen ting er at Nemko ikke bryr seg (har ikke noe med) med hva slags
    kontakter man bruker på lavspenning/svakstrømssiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    størtse forskjellden på bananplugger, eller spader er... at det er lettere og koble i annlegget. og ja det blir ikke forskjeld i lyd...

dog så skal det en del til og arsonisere ned kåken med bananplugger.....

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Hvordan du klarer å brenne ned huset pga kortslutning i en en høyttaler er derimot imponerende.
    Har du sett det fyrverkeriet som blir ved kortslutning?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Har du sett det fyrverkeriet som blir ved kortslutning?
    Eg har kortslutta utgangen på ein NAD-forsterker ein gong. Det skjedde ikkje anna enn at sikringen i forsterkeren rauk.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svartepetter
    Eg har kortslutta utgangen på ein NAD-forsterker ein gong. Det skjedde ikkje anna enn at sikringen i forsterkeren rauk.
    Jeg fikk kortslutning under spilling på høyt volum med en NAD. Det ble et kort, men intenst lys- og røykshow. Beskyttelseskretsløp og sikringer reagerer ikke alltid kjapt nok, så det tar gjerne fyr. Dette var den gang jeg var ung og dum, nå er jeg heldigvis ikke så ung lengre...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Tilhører man kabelnissene som tror at knapt målbare egenskaper ved kablene påvirker lyden, burde man tenke gjennom hva bananplugger betyr, med sine små kontaktflater og potensielt dårlige feste
    . At ingen later til å høre forskjell på banan og ikke banan, er vel et av mange tegn på at hørbare forskjeller ikke finnes...
    Det er bare du som kan gjøre en kabelteknisk diskusjon til en kabeldebatt, og det gjør du med stil også
    Når det gjelder plugger er det mye mere praktisk fordi:
    -Man unngår kortslutning som kan oppstå ved at noen enkeltledere på multistrand-kabler forviller seg ut tilfeldigvis treffer den andre kabelen eller kontakt med kabinett.
    -Har opplevd at kobberkabler har en tendens å oksidere. Hvilket ikke er gunstig ved signaloverførsel. En plugg kan eliminere dette ved å skape en lufttett lomme.
    -Dessuten så ser det atskellig mere proft ut med noen flotte plugger

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Det er bare du som kan gjøre en kabelteknisk diskusjon til en kabeldebatt, og det gjør du med stil også
    Når det gjelder plugger er det mye mere praktisk fordi:
    -Man unngår kortslutning som kan oppstå ved at noen enkeltledere på multistrand-kabler forviller seg ut tilfeldigvis treffer den andre kabelen eller kontakt med kabinett.
    -Har opplevd at kobberkabler har en tendens å oksidere. Hvilket ikke er gunstig ved signaloverførsel. En plugg kan eliminere dette ved å skape en lufttett lomme.
    -Dessuten så ser det atskellig mere proft ut med noen flotte plugger
    Klart vi bryr oss om kontaktpunktene !

Kjører du Solid Core som meg er ikke bananplugger noe godt alternativ da kablene er stive og sitter dårlig i pluggene. Da er det en fordel å ha Xindak med solide skru terminaler som sitter godt ut fra godset. Kableendene tvinnes godt med en dash CRC-olje på kontaktpunktet. Samme prosedyre i andre enden mot høytalerne.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener man seriøst at det kan oppstå brann ved bruk av banankontakter?

I "verste fall" går det vel i et gjennomsnittelig hjemmekinoanlegg ca 30w til hver høyttaler (følsomhet 89dB > 32w > 104dB) under en filmseanse.

Om bananene står godt i receiver/høyttaler, er det verken bedre eller dårligere enn spader eller evt. god gammeldags metalltvinning i skruterminal.

Man bør vel heller sjekke stikkontaktene og/eller paddene man har liggende bak/under racket..................... padder og hybelkaniner er ingen god kombinasjon - poff!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •