Bananplugger - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35

Tråd: Bananplugger

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Mener man seriøst at det kan oppstå brann ved bruk av banankontakter?
    At mange land forsøker å hindre bruk av bananplugger, skyldes at slike plugger også passer i strømkontakter. Der kan de være et problem.

Om bananene står godt i receiver/høyttaler, er det verken bedre eller dårligere enn spader eller evt. god gammeldags metalltvinning i skruterminal.
    I praksis er det nok sånn. Men om kabelentusistenes ymse teorier stemmer, ville kontaktene vært et "svakt ledd i kjeden", som kunne redusere lydkvaliteten...

Men så er det jo også dette, om pluggene virkelig sitter godt. Gjennom mine 35 år med hi-fi, har jeg sjelden funnet bananplugger som sitter godt over lang tid. Jeg bruker bananplugger der det er praktisk -- men den gangen jeg hadde passive høyttalere i hovedanlegget, skrudde jeg heller fast kablene.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    At mange land forsøker å hindre bruk av bananplugger, skyldes at slike plugger også passer i strømkontakter. Der kan de være et problem.

I praksis er det nok sånn. Men om kabelentusistenes ymse teorier stemmer, ville kontaktene vært et "svakt ledd i kjeden", som kunne redusere lydkvaliteten...

Men så er det jo også dette, om pluggene virkelig sitter godt. Gjennom mine 35 år med hi-fi, har jeg sjelden funnet bananplugger som sitter godt over lang tid. Jeg bruker bananplugger der det er praktisk -- men den gangen jeg hadde passive høyttalere i hovedanlegget, skrudde jeg heller fast kablene.
    Mulig du har holdt på med Hifi i 36 år, en særlig kunnskapsrik har du ikke vært særlig lenge.

Men hva med forsinkelse? 10 meter fra TV til forsterker, og 10 meter tilbake til høyttalerne? De analogene sendingene fra Canal Digital er ikke alltid helt synkroniserte uansett, men det blir kanskje ikke bedre av dette...?

Noen som har erfaringer/tanker rundt dette?
    Dette er knapt 2 år siden, kanskje det kan være en ide å slutte å fremstille seg selv som allvitende?

Problematikken med kontaktpunkter er sterkt overdrevet. Med enten spader eller bananer, eller ingen av delene, får man god nok kontakt. Med forgylte kontaktflater, eller rent metall mot rent metall så blir det ikke noe tap av betydning. Selv om motstanden i selve messingen i pluggen er høyere enn kobberet i kabelen, så er det strekket i kabelen som gir motstand.

Motstand/lengdeenhet x lengde = motstand

Dermed kan man også si at selv om internkablingen i en høyttaler er av syltynne ledere, vil det likevel være hensiktsmessig å ha tykkere kabler fra forsterker til høyttaler. Man kan dermed si at kjeden ikke er sterkere enn det svakeste ledd, men at det er summen av kretsen som teller.

Sånn har jeg forstått det, uten riktignok å ha studert faget. Dermed er det ikke noe problem for strømmen å gå fra kobber over til messing, og så etter 2 centimeter tilbake i kobber.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Dermed kan man også si at selv om internkablingen i en høyttaler er av syltynne ledere, vil det likevel være hensiktsmessig å ha tykkere kabler fra forsterker til høyttaler. Man kan dermed si at kjeden ikke er sterkere enn det svakeste ledd, men at det er summen av kretsen som teller.
    +1!!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er knapt 2 år siden, kanskje det kan være en ide å slutte å fremstille seg selv som allvitende?
    Da jeg meldte meg inn her, holdt jeg alle mulighetene åpne for at det fantes folk her som faktisk visste hva de skrev om. Jeg ønsket å vite hva de mente, og om de hadde noe å bygge på når de hevdet ting som ikke stemte med min egen kunnskap og mine egne erfaringer.

Det finner man lett ut ved å stille "dumme" spørsmål. Derfor også spørsmålet om hvorfor kabelentusiaster, som hevder at en meter strømkabel mellom kontakten og forsterkeren "nuller ut" påståtte problemer fra milevis med dårlige kabler før kontakten, ikke bryr seg om plugger og termineringer på korte signal- og høyttalerkabler.

Spørsmålet mitt, som du siterer, gjaldt forøvrig synkronisering av lyd og bilde. Det er en hørbar tidsforsinkelse mellom TV'en i stuen og den på soverommet, og jeg lurte på hvordan det ville slå ut om jeg blandet inn et flerromssystem til lyden. Jeg ser nå at problemstillingen ikke er særlig klart formulert...

(Jeg vet fortsatt ikke hvordan et slikt system ville virke, men har funnet andre, problemfrie løsninger.)

Uansett: Man lærer av å spørre. Selv har jeg lært svært mye på de par årene jeg har søkt etter hi-fi-relatert stoff på nettet. Med dette i tillegg til hva jeg visste fra før, og de erfaringene jeg har gjort gjennom mange år, synes jeg at jeg er blitt kvalifisert til å mene noe; ikke bare spørre hva andre mener. Spesielt siden de fleste deltagerne her ser ut til å mene og tro nøyaktig det samme som de mente og trodde for 2 år siden...

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å lete bedre? :wink: Finnes en rekke bananplugger som hvor tuppen kan ekspanderes og som sitter knakendes godt i utstyret!

Har også vært borti noen ikke-ekspanderede plugger som sitter som støpt (men naturligvis kan bli noe løsere i fisken hvis man bytter mye utstyr - men da kan man jo ofte også bytte pluggen til noen få ti-kroninger etter 10 utstyrtsbytter )

Og jeg er ikke 35 år engang!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Finnes en rekke bananplugger som hvor tuppen kan ekspanderes og som sitter knakendes godt i utstyret!
    Hvis du tenker på WBT og denslags, så koster de såpass mye at du kan kan bytte ut vanlige plugger annethvert år livet gjennom for samme utgift...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    På tide å lete bedre? :wink: Finnes en rekke bananplugger som hvor tuppen kan ekspanderes og som sitter knakendes godt i utstyret!

Har også vært borti noen ikke-ekspanderede plugger som sitter som støpt (men naturligvis kan bli noe løsere i fisken hvis man bytter mye utstyr - men da kan man jo ofte også bytte pluggen til noen få ti-kroninger etter 10 utstyrtsbytter )

Og jeg er ikke 35 år engang!
    Er vel få som har problemer med kontakt mellom forsterker og plugg. Problemet ligger heller mellom kabel og plugg. Ellers er jeg for gammel til å skryte av alder :wink: .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på WBT og denslags, så koster de såpass mye at du kan kan bytte ut vanlige plugger annethvert år livet gjennom for samme utgift...
    Disse WBT-kopiene fra Ljudia fungerer fint hos meg:

Banankontakt gull - Ljudia

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Er vel få som har problemer med kontakt mellom forsterker og plugg. ...
    Joda, hadde problemer med at Biltema-pluggene ramlet ut av forsterkeren. Det var derfor jeg gikk til innkjøp av ekspanderende plugger. De sitter som bare det.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt i bruk slike nå, med god skruing for kabelen og den sitter veldig godt i terminalen. De kaller det Nakamichi, men det er vel heller tvilsomt:

24 Nakamichi Speaker banana plug connector 24K Gold USA - eBay (item 270661331816 end time Feb-06-11 21:26:34 PST)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt i bruk slike nå, med god skruing for kabelen og den sitter veldig godt i terminalen. De kaller det Nakamichi, men det er vel heller tvilsomt:

24 Nakamichi Speaker banana plug connector 24K Gold USA - eBay (item 270661331816 end time Feb-06-11 21:26:34 PST)
    Du finner enda flere alternativer her: Nakamichiplug.com

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brukte slike selv, men har hatt Eichmann og Audioquest i ettertid. Sistnevnte er relativt billige og ser sweet ut

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av earphonic
    Disse WBT-kopiene fra Ljudia fungerer fint hos meg:

Banankontakt gull - Ljudia

Joda, hadde problemer med at Biltema-pluggene ramlet ut av forsterkeren. Det var derfor jeg gikk til innkjøp av ekspanderende plugger. De sitter som bare det.
    Vet det er en gammel tråd men den har jo vært "vekket opp" igjen tidligere så ...
    jeg har nettopp bestilt meg noen bananer 14 PCS 24K NAKAMICHI Speaker AMP Locking Banana Plug 10mm Connector - - 0575G fra nakamichiplugs og de ser mistenkelig like ut som de du linker til hos ljudia ( Med unntak av prisen da ) med free worldwide shipping og betaling via paypal guest så ble prisen under 200 nok for en pakke med 14 plugger
    ( så gjenstår det bare å se om de noengang dukker opp )

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pip
    Vet det er en gammel tråd men den har jo vært "vekket opp" igjen tidligere så ...
    jeg har nettopp bestilt meg noen bananer 14 PCS 24K NAKAMICHI Speaker AMP Locking Banana Plug 10mm Connector - - 0575G fra nakamichiplugs og de ser mistenkelig like ut som de du linker til hos ljudia ( Med unntak av prisen da ) med free worldwide shipping og betaling via paypal guest så ble prisen under 200 nok for en pakke med 14 plugger
    ( så gjenstår det bare å se om de noengang dukker opp )
    vet jeg vekker liv i en gammel tråd, men har selv bestilt disse, og lurer på hvor lang tid jeg må forvente før de ender opp i postkassa

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blikkboks
    vet jeg vekker liv i en gammel tråd, men har selv bestilt disse, og lurer på hvor lang tid jeg må forvente før de ender opp i postkassa
    mener det tok ca 14 dager, du har vel fått mail fra Nakamichi, det gjorde i alle fall jeg, og der var det et sporingsnr slik at jeg kunne "følge" pakken hele veien på posten sine sider

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pip
    mener det tok ca 14 dager, du har vel fått mail fra Nakamichi, det gjorde i alle fall jeg, og der var det et sporingsnr slik at jeg kunne "følge" pakken hele veien på posten sine sider
    jau fikk sporingsnummer ganske så kjapt, får vel bare smøre meg med tålmodighet

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •