Nytt valg om kabler: - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har ikke klart å få så mye forskjeller ut av HT-kabler, men ved flere anledninger har jeg byttet signalkabler for å enten prøve å dempe eller fremheve visse deler av frekvens-spekteret.

Et eksempel var ved innkjøp av en modifisert Marantz cd-spiller vi testet nede hos Topline, som var altfor lys i klangen med et sett sølvkabler han hadde. Han byttet til noe hjemmelagde greier og da dempet den mye i toppen og det hele falt mer på plass. Dette gjorde at jeg faktisk ombestemte meg ved kjøpet og ville ha den allikevel.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på dette; en kabel kan aldri tilføre noe som helst. Den kan kun fungere som et filter. Kun veldig dårlige kabler filterer vekk nok til at vi mister hørbar informasjon.

PS: en kabel kan selvsagt fungere som en antenne, dersom den ikke er skjermet. Dette har null påvirkning på høyttalerkabler (med mindre de surres rundt høyspentkablene ute i gata), men innstrålet støy kan selvfølgelig påvirke på signalnivå (før forsterkning).

Min erfaring; "kabeldebatten" er stort sett bare tull, og forskjellene kan skjelden (eller aldri?) påvises i en ABX test. Når forskjellene er så små at de ikke kan påvises med større sikkerhet en terningkast, ja da virker det meningsløst å bruke store deler an budsjettet på dette. 8-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Husk på dette; en kabel kan aldri tilføre noe som helst. Den kan kun fungere som et filter. Kun veldig dårlige kabler filterer vekk nok til at vi mister hørbar informasjon.

PS: en kabel kan selvsagt fungere som en antenne, dersom den ikke er skjermet. Dette har null påvirkning på høyttalerkabler (med mindre de surres rundt høyspentkablene ute i gata), men innstrålet støy kan selvfølgelig påvirke på signalnivå (før forsterkning).

Min erfaring; "kabeldebatten" er stort sett bare tull, og forskjellene kan skjelden (eller aldri?) påvises i en ABX test. Når forskjellene er så små at de ikke kan påvises med større sikkerhet en terningkast, ja da virker det meningsløst å bruke store deler an budsjettet på dette. 8-)
    Amen:-D

Og vi som trodde denne mannen bare kunne saker og ting om bilde

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Amen:-D

Og vi som trodde denne mannen bare kunne saker og ting om bilde
    Enig med Gorm om dette - om den HØRBARE delen av kabeldebatter.

Det som så og si aldri debatteres er det INNTRYKKET en kabel gir. Noen kan kable i skjult anlegg, slik jeg har gjort og da lagt vekk mine Tara Labs, mens andre ikke kan det. Noen ønsker da å ha en kabel som en del av interiøret og da er kanskje de transparente Europris kablene til 49 kroner for 5 meter litt kjedelige. Det har jeg veldig stor forståelse for.

Jeg må selv innrømme at de flate Nordost kablene til 170.000 for 2x2 meter er veldig stilige å se på og tøffe som bare det. Hvis noen ønsker å bruke så mye penger på en kabel av ESTETISKE grunner så synes jeg det er helt greit.
    I den "estetikk-bransjen" (hjem/bil/båt interiør) er det så mye penger i omløp at det helt sikkert finnes "verre" eksempler enn dyre høyttalerkabler.

I estetikkdebatten snakker man som oftest om følelser, noe som ikke kan bestrides med ABX tester eller terningskast. Noen velger f.eks skinnseter i sine nye biler, men det er ikke dermed sagt at man SITTER bedre - enklere å holde rent JA, pent å se på JA - men sete er det samme som de med stofftrekk.

Sagt på en annen og mere folkelig måte: man driter ikke bedre selv om man har veggfestet toalett istedetfor gulvfestet!

Håper dere forstår hva jeg mener.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har 3 stk signal kabler hjemme,Aragon,supra og monster og hører du ikke stoooor forskjell i blindtest mellom monster og de andre så har du utrolig dårlig hørsel

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fint eddie, det sier vel at en av dem er feilvare? Uansett, klarer du å bevise at du hører forskjell på to noenlunde riktig konstruerte kabler, ja da blir du berømt verden over. Go for it! Jeg holder ikke pusten i mellomtiden. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fint eddie, det sier vel at en av dem er feilvare? Uansett, klarer du å bevise at du hører forskjell på to noenlunde riktig konstruerte kabler, ja da blir du berømt verden over. Go for it! Jeg holder ikke pusten i mellomtiden. ;-)
    Den ene er en Supra rca kabel til 600kr hos Solberg hifi,den andre er en Aragon til 400kr hos hifi klubben,disse 2 hører jeg ingen merkbar forskjell på men så kobler jeg opp Monster 800i til 1600kr hos Solberg og da sitter vi alle med et stort glis,har testet 2 forskjellige høytalere og forskjellen er ekstremt stor spesielt på bassen,både hifi intreserte og ikke hifi intreserte hører stor forskjell enkelt og greit

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo det som er så gøy (eller latterlig?) med kabeldebatter. "Gudoghvermann" hører jo tydelige forskjeller, men så fort testing blir satt i system, så faller sikkerheten som et korthus.
    Forøvrig heter vel Monster-kabelen I800 og ikke 800I?
    Hvis vi snakker om samme kabel, så koster den (par) hele 80 dollar i statene (om jeg ikke husker feil)? Kanskje jeg får kjøpe med noen på neste tur, for her er det tydeligvis penger å hente. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo det som er så gøy (eller latterlig?) med kabeldebatter. "Gudoghvermann" hører jo tydelige forskjeller, men så fort testing blir satt i system, så faller sikkerheten som et korthus.
    Forøvrig heter vel Monster-kabelen I800 og ikke 800I?
    Hvis vi snakker om samme kabel, så koster den (par) hele 80 dollar i statene (om jeg ikke husker feil)? Kanskje jeg får kjøpe med noen på neste tur, for her er det tydeligvis penger å hente. ;-)
    Har sent deg mange private meldinger gjennom tiden da jeg ser på deg som en "guru" men nå bommer du totalt,hva har prisen i statene med dette og gjøre(har selv en bror i los angeles,musiker) ??? Vil du komme på en test med disse kablene??? Solberg HiFi i Sarpsborg er en meget respektert forhandler innen HiFi og da jeg kontaktet de så var jeg villig til og betale bra med penger for et par med rca signalkabler og de anbefalte Monster etter masse skryt og positive tilbakemeldinger så hva er problemet??? de heter forresten M850i

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noe problem med din opplevelse, jeg sier bare at dette tema er 100 prosent synsing, og ikke basert på fakta. Kan du vise til en eneste ABX-test av signalkabler som har en entydig konklusjon? Jeg har absolutt et åpent sinn, men når ingen klarer å bevise forskjeller, ja da må jeg faktisk stikke fingeren i jorda.

Forøvrig var det du som brakte pris på banen. Jeg unders bare over at du kan være fornøyd med å kjøpe en kabel til 1600 kroner, vel vitende om at den "egentlige prisen" er godt under 450 kroner (pluss frakt og moms). M850i er priset til 79 dollar i "sitt hjemmland".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte jeg skulle sjekke ut påstandene dine, så jeg bestilte kabelen hos deal.no. Der kostet den forøvrig 749 kroner. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte jeg skulle sjekke ut påstandene dine, så jeg bestilte kabelen hos deal.no. Der kostet den forøvrig 749 kroner. ;-)
    Da venter vi i spenning på dine synspunkter, jeg tror jeg vet hva de blir:-D

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på kviteringen fra Solberg nå og jeg ga vist 1395.- for en 3m,skal klage på prisen hehe

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Solberg HiFi i Sarpsborg er en meget respektert forhandler innen HiFi og da jeg kontaktet de så var jeg villig til og betale bra med penger for et par med rca signalkabler og de anbefalte Monster etter masse skryt og positive tilbakemeldinger så hva er problemet??? de heter forresten M850i

Tja, kommer an på hvem du har snakket med.. Med Tage bak roret så blir nok butikken bedre igjen.. ikke bare pjatt. Mens Stig Ove ville ha meg til å kjøpe noen svindyre signalkabler en gang, så fant Tage noen MIT kabler han hadde bak på lageret - de fikk jeg for utrolig lite penger.. "Disse koster normalt mye" sa han, "men tviler på at du får noe bedre lyd med dem, så sant du ikke er ute etter f.eks. dempe diskanten.." Det var jo det jeg ville.. Men all honør til Tage!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet disse Monsterkabelene mot et par gamle trippelskjermede kabler jeg hadde i bilstereoen (rundt 200-300kr) og et par DIY sølvkabler (rundt et par tusen kr).

Hørte ingen forskjell på Monster og de jeg hadde fra bilstereoen.

Trur kanskje det ble litt bedre med sølvkablene, men kunne neppe plukket de ut i en blind test.

Men ingen av kablene gav meg noen slike "ekstreme" forskjeller som eddie snakker om.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Jeg har testet disse Monsterkabelene mot et par gamle trippelskjermede kabler jeg hadde i bilstereoen (rundt 200-300kr) og et par DIY sølvkabler (rundt et par tusen kr).

Hørte ingen forskjell på Monster og de jeg hadde fra bilstereoen.

Trur kanskje det ble litt bedre med sølvkablene, men kunne neppe plukket de ut i en blind test.

Men ingen av kablene gav meg noen slike "ekstreme" forskjeller som eddie snakker om.
    Har hatt flere venner og bekjente hjemme og alle hører forskjell,gidder ikke juge om dette,kjører kabelen mellom receiver og effekt forsterker og det er jo litt merkelig hvis begge de to andre kablene har noen feil.Det er jo bare en måte og koble opp på,vet det høres merkelig ut men slik er det nå her i huset

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Har hatt flere venner og bekjente hjemme og alle hører forskjell,gidder ikke juge om dette,kjører kabelen mellom receiver og effekt forsterker og det er jo litt merkelig hvis begge de to andre kablene har noen feil.Det er jo bare en måte og koble opp på,vet det høres merkelig ut men slik er det nå her i huset
    Jeg sier ikke at du juger eller tar feil, jeg sier bare at med mitt oppsett og mine ører, hørte jeg ekstremt liten eller ingen forskjell.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •