Kabler. En avstemning.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler. En avstemning.

Dette er en avstemning om kabler. Hensikten er ikke å finne ut "hvordan kabler egentlig fungerer", det tror jeg avstemning er feil virkemidde for. Hensikten er å finne ut hva DU mener og tror om kabler.

Merk at det er multippel-choice, du kan altså krysse av på flere valg. Jeg har grupper spørsmålene i følgende grupper, og ber deg om å svare en gang pr gruppe, velg det svaret som passer best.

Alle spørsmål gjelder kun kabler brukt for lyd i hifi-anlegg. Det gjelder også kun tilknyttet "normale" komponenter som CD-spillere, platespillere, forsterkere og andre ting som du kan kjøpe i butikken for å spille av lyd i en vanlig stue/lytterom.

• syn:
    • test:
    • utstyr:
    • fokus:
    • bransje:

-k

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemmer for kabler, ellers blir det jo helt tyst i stua..

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør, hør!
    Hva skulle man gjort uten kabler?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemmer for og la de som har lyst og råd til å bruke litt ekstra kroner på kabler være i fred.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte av alternativene kan oppfattes som ledende, og det skinner igjennom at det er en skeptiker som har laget undersøkelsen.

Syn nr. 1: Hvorfor må en bruke mye tid/penger på det om en syntes kabler utgjør en forskjell?

Syn nr. 2: Helt greie kabler? Alle velger vel kabler som de mener er "helt greie". Og hvorfor må de være rimelige for å være basert på fysikk? Alle kabler er vel basert på fysikk? Hva om en ønsker å kjøpe seg dyre Synergich Research kabler pga den aktive skjermingen og et flott utsendet?

Syn nr. 3: Hvorfor må en tro at alt annet er jåleri selv om en bruker de kablene som fulgte med? Hva om en for eks. har økonomiske hensyn å ta?

Test nr. 1: Hva er definisjonen av en seriøs og kontrollert blindtest?

Test nr. 3: Dette kalles vel en lyttetest? Eller antyder du at folk nødvendigvis må være et offer for placebo?

Bransje 1, 2 og 3: Enten må de være nyskapene og bruke mye resurser på R&D, eller så burde de havne bak lås og slå?

Jeg syntes ikke dette var *så* mye bedre utformet enn undersøkelsen til Antonx. Den er bare mer tilrettelagt for skeptikere, og det kommer fra en skeptiker.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Enkelte av alternativene kan oppfattes som ledende, og det skinner igjennom at det er en skeptiker som har laget undersøkelsen.

Syn nr. 1: Hvorfor må en bruke mye tid/penger på det om en syntes kabler utgjør en forskjell?
    Tanken min var at faktisk tidsforbruk eller pengeforbruk er en bedre indikator på hva man tenker om kabler, enn uforpliktende uttalelser.

Hvis du spør mannen i gata om vi bør bruke mer penger på eldre så svarer kanskje mange "ja". Dersom du spør de samme om de er villige til å betale mer i skatt for å finansiere det så får du kanskje litt færre "ja". Sånn sett så vil spørsmålene mine antagelig besvare om folk synes at "eksotiske kabler er bedre og verdt pengene", mer enn "ekstiske kabler er bedre hvis man bare hadde uendelig god råd"

En som har brukt 10.000,- på en kabel (evt "en stor del av husholdningsbudsjettet"), eller har lyttet seg igjennom 50 kabler før man fant den rette kan antas å mene at kabler er kritisk.
    Syn nr. 2: Helt greie kabler? Alle velger vel kabler som de mener er "helt greie". Og hvorfor må de være rimelige for å være basert på fysikk? Alle kabler er vel basert på fysikk? Hva om en ønsker å kjøpe seg dyre Synergich Research kabler pga den aktive skjermingen og et flott utsendet?
    Det ladde ordet "helt greie" har til hensikt å trigge de som mener at valg av kabler ikke er _så_ kritisk. Entusiastiske omtaler av kabler er ofte mye mer enn "helt greie", og da vil man neppe velge det svaret.

Enkelte vil hevde at en kabel til 100.000,- kan erstattes av en kabel til 500,- med samme _fysiske_ egenskaper. Dette dersom vi kun forholder oss til offentlig kjent fysikk. Jeg tror at de som bruker fysikk-boka som støtte ved kabel-valg ofte kommer til andre konklusjoner enn de som ikke gjør det?

Jeg har underbevisst fokusert på lydmessige aspekter i denne avstemningen, og kommentaren din viser at jeg burde ha sagt noe om utseende etc.
    Syn nr. 3: Hvorfor må en tro at alt annet er jåleri selv om en bruker de kablene som fulgte med? Hva om en for eks. har økonomiske hensyn å ta?
    Jeg ba leseren om å svare det som passer best. Det finnes sannsynligvis en gruppe mennesker der ute som velger røde/hvite kabler og synes at alt annet er tull. De menneskene bør helt klart krysse av det alternativet. De som velger røde/hvite fordi de ikke har råd til dyre kabler (men mener at dyre kabler er alfa og omega) må gjøre en avveining i sin besvarelse.
    Test nr. 1: Hva er definisjonen av en seriøs og kontrollert blindtest?
    Jeg våger meg ikke på en definisjon, men jeg har tidligere gitt noen forslag her:

Et minstemål bør vel være at den er single-blind, at man nivå-matcher og at konfidensen regnes ut?

Test nr. 3: Dette kalles vel en lyttetest? Eller antyder du at folk nødvendigvis må være et offer for placebo?
    Tror du at noen misforstår forskjellen mellom seende og blind test-metodikk?

Bransje 1, 2 og 3: Enten må de være nyskapene og bruke mye resurser på R&D, eller så burde de havne bak lås og slå?
    Merk hermetegn. Poenget var å få en 3-punkts rangering av folks tro om mengden "ærlige" kabelprodusenter og mengden "uærlige".

Dersom du kjøper kabel på trommel fra en no-name asiatisk produsent og stempler den med ditt varemerke og selger den med skyhøy fortjeneste uten å ha gjort forsøk på måling eller lytting så regner jeg med at de fleste av oss anser deg for "uærlig".

Dersom en eller flere i firmaet jobber med å lytte eller måle kablene og har direkte påvirkning på hvordan kabelen i praksis ender opp, så regne jeg med at dine intensjoner av mange anses som potensielt ærlig.

Jeg syntes ikke dette var *så* mye bedre utformet enn undersøkelsen til Antonx. Den er bare mer tilrettelagt for skeptikere, og det kommer fra en skeptiker.....
    Det var en annerledes undersøkelse, som kanskje gir en annerledes konklusjon.

Den direkte grunnen til at jeg startet undersøkelsen var at AntonX trakk konklusjoner ut fra besvarelsene som jeg var uenig i. Når 3-4 personer hevdet å ha stemmet, men ikke være enige i konkusjonen AntonX trakk ut fra deres stemmegiving så trakk Anton på skuldrene til det og mente at konklusjonen stod.

Derfor mente jeg at en annen avstemning kunne være interessant. La oss håpe at ikke nicket til den som starter avstemningen betyr for mye for hvem som stemmer.

-k

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra alternativer. Eneste er at punkt 1 passet litt dårlig for min del.

Jeg har kabler for ca 30.000 totalt, men jeg har ingen tro på at det har noen betydning for lyden. (det er kun show off/skrytefaktor)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Tanken min var at faktisk tidsforbruk eller pengeforbruk er en bedre indikator på hva man tenker om kabler, enn uforpliktende uttalelser.
    Jeg svarte alternativ 1, til tross for at jeg ikke hører forskjell på ulike kabler. Grunnen er at jeg kunne funnet på å bruke mer penger på en kabel som så flott ut og ga meg en god følelse, derfor falt jeg helt utenfor de andre alternativene.

En som har brukt 10.000,- på en kabel (evt "en stor del av husholdningsbudsjettet"), eller har lyttet seg igjennom 50 kabler før man fant den rette kan antas å mene at kabler er kritisk.
    Svaralternativene sier ingenting om slike tall. Hva om en bruker 1 time og 200kr på DIY kabler, og mener dette er alpha omega for god lyd? Hvorfor må forskjeller være ensbetydende med mye penger?

De kabel-trådene som det har vært mest aktivitet i her på forumet, har vært de hvor folk bygger selv til en billig penge.

Det ladde ordet "helt greie" har til hensikt å trigge de som mener at valg av kabler ikke er _så_ kritisk. Entusiastiske omtaler av kabler er ofte mye mer enn "helt greie", og da vil man neppe velge det svaret.

Enkelte vil hevde at en kabel til 100.000,- kan erstattes av en kabel til 500,- med samme _fysiske_ egenskaper. Dette dersom vi kun forholder oss til offentlig kjent fysikk. Jeg tror at de som bruker fysikk-boka som støtte ved kabel-valg ofte kommer til andre konklusjoner enn de som ikke gjør det?

Jeg har underbevisst fokusert på lydmessige aspekter i denne avstemningen, og kommentaren din viser at jeg burde ha sagt noe om utseende etc.
    Antonx gjorde samme feilen.

Poenget her er at svaralternativene ikke skal virke ledende, ei inneholde mer informasjon enn nødvendig. Der feiler undersøkelsen din IMHO.

Jeg ba leseren om å svare det som passer best. Det finnes sannsynligvis en gruppe mennesker der ute som velger røde/hvite kabler og synes at alt annet er tull. De menneskene bør helt klart krysse av det alternativet. De som velger røde/hvite fordi de ikke har råd til dyre kabler (men mener at dyre kabler er alfa og omega) må gjøre en avveining i sin besvarelse.
    Mao du har laget undersøkelsen for en gruppe mennesker, og de som havner utenfor må stikke fingeren i været for å ta en avgjørelse? Tror du resultatene da sier oss noe mer enn undersøkelsen til Antonx?

Jeg våger meg ikke på en definisjon, men jeg har tidligere gitt noen forslag her:

Et minstemål bør vel være at den er single-blind, at man nivå-matcher og at konfidensen regnes ut?
    Og du mener det er en selvfølge at de som stikker innom avforum og tilfeldigvis ser den undersøkelsen vet slike ting?

Tror du at noen misforstår forskjellen mellom seende og blind test-metodikk?
    Det er da ingen som tester kabler med øynene?

Den direkte grunnen til at jeg startet undersøkelsen var at AntonX trakk konklusjoner ut fra besvarelsene som jeg var uenig i. Når 3-4 personer hevdet å ha stemmet, men ikke være enige i konkusjonen AntonX trakk ut fra deres stemmegiving så trakk Anton på skuldrene til det og mente at konklusjonen stod.
    Denne undersøkelsen vil naturligvis gi andre svar så lenge alternativene er formulert som de er. Slik du skriver nå, så høres dette høres mer ut som en protest mot antonx, fremfor et faktisk forsøk på å få frem noe matnyttig.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbausende at nær 35% svarte "bransje: Jeg tror at alle/de fleste produsentene driver med "bedrageri" og utnytter kundene"

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Forbausende at nær 35% svarte "bransje: Jeg tror at alle/de fleste produsentene driver med "bedrageri" og utnytter kundene"
    Ikke overraskende når man snakker om kabelprodusentene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ikke stemme selv da, knutinh ?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Ikke overraskende når man snakker om kabelprodusentene.
    Greit det, men jeg kan vanskelig tro at for eksempel Nordost skulle basere hele sin virksomhet på å føre kundene bak lyset.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er mine svar:

syn: Jeg velger helt greie, rimelige kabler basert på fysikk
    Jeg mener at riktig konstruerte kabler ikke trenger koste all verden.

test: Jeg har gjennomført uformelle blindtester for å bekrefte mine valgtest
    Jeg hadde aldri våget å gjennomføre en "ekte" ABX-test, i alle fall hvis jeg var kabeltroende. En slik test må foregå under virkelig kontrollerte former, og selv om jeg for så vidt har vært med på en "ekte" blindtest, var den for uformell til at den kan kalles ekte.

fokus: Jeg synes at kabler diskuteres for mye i forhold til betydningen de har for lyden
    Helt klart! 20.000,- i kabler er 20.000,- jeg kunne oppgradert elektronikk eller høyttalere for

bransje: Jeg tror at noen av produsentene er ærlige, nyskapende produsenter med mye R&D
    Jeg tror ikke ALLE forsøker å lure kundene, men jeg tror helt klart at evnen ikke står i stil med ønsket hos mange. Allikevel velger jeg å tro at mange opptrer med best mulig intensjon. Jeg har derimot ingen som helst tro på lykkejegere som lager kabler i garasjen hjemme, hvor de har funnet en oppskrift de er alene om å ha. Det finnes også mange av dem. Dog - er prisene fornuftig plager det meg ikke, og jeg kunne godt handlet slike selv. Koster det derimot 5-10k for et par høyttalerkabler styrer jeg unna.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til min hi-fi (lowFi) svarte jeg dette:
    syn: Jeg bruker de røde/hvite kablene som kom med komponentene mine, og tror alt annet er jåleri
    Har testet på anlegget med Tara Labs Helix 8 og med mellomdyre RCA kabler fra USA. Ingen forskjell, så nå bruker jeg Europris høyttalerkabler og de RCA lakrisene som fulgte med.

test: Jeg har gjort "vanlige" seende tester for å bekrefte mine valg
    Ja, testen ble gjort seende, men også lyttende. Dvs at jeg visste hvilke kabler som til enhver tid stod i (jeg var alene så det var litt vanskelig å kable i blinde), men jeg brukte ørene da jeg lyttet etter mulige forskjeller.

utstyr: Jeg har utstyr til mindre enn 10.000
    I overkant av 3300,-

fokus: Jeg synes at kabler diskuteres for mye i forhold til betydningen de har for lyden
    Litt merkelig spørsmål siden det ikke har noe med kablene å gjøre, men om folks forskjellige interesser for de tekniske komponentene. Jeg svarte dette da jeg synes det er for lite diskusjoner rundt selve musikken og plater.

bransje: Jeg tror at alle/de fleste produsentene driver med "bedrageri" og utnytter kundene
    Det vanskeligste valget, men det falt ned på dette ene og alene etter mine erfaringer hos de store, ledende butikkene i landet. Kanskje jeg har litt unike og sære opplevelser, men det får så være....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg problemer med å se hva som er interessant med målingen.

1) Hva har brukt tid/penger med bedre lyd å gjøre? Hva er mye/lite? Hva er poenget med denne?

2) Hva er greie kabler? Basert på fysikk? Er ikke alle kabler basert på fysikk og "greie"?

3) Trenger alt annet å være jåleri om man bruker de røde/hvit? Hva vil du her?

4) Uformelle er grei.

5) Hva er kravet her?

6) Seende tester er grei.

7,8,9) Hvorfor tok du med prisen på anlegg i en avstemning om kabler?

Fokus) Det sier seg at det diskuteres mye i forhold til betydningen fordi det er et omdiskutert tema med store uenigheter.

Bransje) Her mangler det alternativer og det er dessuten vanskelig å vite da få leser hva produsentene "lover".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Svaralternativene sier ingenting om slike tall. Hva om en bruker 1 time og 200kr på DIY kabler, og mener dette er alpha omega for god lyd? Hvorfor må forskjeller være ensbetydende med mye penger?
    Testen lar DEG avgjøre hva som er mye penger og mye tid. Dersom jeg hadde brukt 1 time og 200,- på kabler så ville jeg nok ha stemt:

"Jeg velger helt greie, rimelige kabler basert på fysikk"

og vært fornøyd med det, siden "Jeg bruker mye tid og/eller penger på valg av kabler, og mener at det gir meg bedre lyd" og "Jeg bruker de røde/hvite kablene som kom med komponentene mine, og tror alt annet er jåleri
    " begge er helt feil.

Konstruerer du opp argumenter for å være vanskelig eller har du reell kritikk?
    De kabel-trådene som det har vært mest aktivitet i her på forumet, har vært de hvor folk bygger selv til en billig penge.
    Hva har det med saken å gjøre?
    Antonx gjorde samme feilen.

Poenget her er at svaralternativene ikke skal virke ledende, ei inneholde mer informasjon enn nødvendig. Der feiler undersøkelsen din IMHO.
    Meget mulig. Å lage spørreundersøkelser er vanskelig. Jeg irriterte meg litt over måten AntonX tolket undersøkelsen sin, og det er ikke utenkelig at jeg underbvisst ønsket å lage en motsetning.
    Mao du har laget undersøkelsen for en gruppe mennesker, og de som havner utenfor må stikke fingeren i været for å ta en avgjørelse? Tror du resultatene da sier oss noe mer enn undersøkelsen til Antonx?
    Undersøkelsen er ikke laget for deltakerne. Undersøkelsen er laget for å komme til konklusjoner.

Hvis noen deltakere føler at deres syn blir marginalisert av undersøkelsen så betyr det bare at undersøkelsen ikke tar for seg å skille ut deres syn så presist.

Dette kan selvsagt skyldes at den som lager testen er forutinntatt, og bryter med sine egne uttalte intensjoner, eller at den som lager testen rett og slett har et bevisst ønske om å besvare andre spørsmål.

Uansett bør dette komme fram i diskusjonen av resultatet.
    Og du mener det er en selvfølge at de som stikker innom avforum og tilfeldigvis ser den undersøkelsen vet slike ting?
    Formatet på spørreskjemaene her inne lar meg hverken "preppe" leseren eller utdype svaralternativene. Altså må ting tas med en klype salt.

Man kan gjøre seg opp håp om at de som ikke vet hva blindtester er, heller ikke krysser av for at de har gjort det, men livet gir få garantier, og tolkningen av besvarelsene må ta høyde for det.
    Det er da ingen som tester kabler med øynene?
    Nei, har jeg sagt det?
    Denne undersøkelsen vil naturligvis gi andre svar så lenge alternativene er formulert som de er. Slik du skriver nå, så høres dette høres mer ut som en protest mot antonx, fremfor et faktisk forsøk på å få frem noe matnyttig.
    Kanskje. Kanskje er det bare veldig annerledes?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    1) Hva har brukt tid/penger med bedre lyd å gjøre? Hva er mye/lite? Hva er poenget med denne?
    Som sagt, jeg tror at din handlinger sier mer om din overbevisning, enn hva du sier. Alle kan si at "jada, jeg tror at kabler betyr noe for lyden min". Dersom du er interessert i god lyd, og mener at kabler har betydning for det så virker det sannsynlig at du vil putte inn "ressurser" i kabler.

Forumet har sikkert medlemmer mellom 15 og 80, noen med fast jobb og noen med ukepenger. Å spørre om pengesummer ville virke mot sin hensikt, jeg lot i stedet den som svarer selv få vurdere om hun brukte "mye" eller "lite" penger, og for de som lager kablene selv gjorde jeg det samme med tidsbruk.

Et alternativ ville være å spørre om "hvor mange prosent av anleggets totalkostnad har du lagt i kabler", men det ville bomme på de som mener at kabler er viktige, men som bygger dem selv av billige råvarer.

Som Håkon har påpekt så har dette svakheter for de som kjøper kabler til 10.000,- bare fordi de vil ha noe som ser pent ut. Dette har fram til nå vært en skjelden mening hevdet i kabeldebattene.
    2) Hva er greie kabler? Basert på fysikk? Er ikke alle kabler basert på fysikk og "greie"?
    Jeg har fått distinkt inntrykk av at enkelte kjøper kabler uavhengig av hva fysikken tilsier, og jeg har fått distinkt inntrykk av at enkelte mener at røde/hvite kabler ikke er greie.

Men det er altså opp til den som svarer å avgjøre.
    3) Trenger alt annet å være jåleri om man bruker de røde/hvit? Hva vil du her?
    Dersom man har utstyr i den prisklassen som en stor andel av medlemmene på avforum gjerne har (10.000+) så virker det å velge de røde/hvite kablene som en "statement" vel så mye som økonomisk nødvendighet.
    5) Hva er kravet her?
    Det er strengt tatt opp til den som svarer siden jeg ikke sier mer om det.

Dersom du eller andre lesere ønsker min mening om hvordan en blindtest bør gjennomføres, så finnes det noen råd her:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Sjekk kapittel "5. Kokebok for blindtester"
    7,8,9) Hvorfor tok du med prisen på anlegg i en avstemning om kabler?
    Fordi prisen på anlegg ofte framheves i diskusjoner om kabler.
    Fokus) Det sier seg at det diskuteres mye i forhold til betydningen fordi det er et omdiskutert tema med store uenigheter.
    Bra. Da fant du altså et godt alternativ?
    Bransje) Her mangler det alternativer og det er dessuten vanskelig å vite da få leser hva produsentene "lover".
    Jeg skulle gjerne ha laget 20 sider med spørsmål, jeg, men det er plass til bare 20.

Jeg spør hva leseren mener og tror, ikke hva som er "fakta".

Konklusjonen(e) blir altså et sammendrag av hva "de som svarte på denne avstemningen tror", ikke hva som faktisk er tilfellet.

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye annet på hjertet en å si at jeg synes dette var en god avstemmning jeg knutinh!

Ikke enig i at denne er sett fra en kabelskeptikers perspektiv, ei heller at sprøvsmålene er ledende. Bestått fra meg knutinh :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kode:
    Stemmere: 150. 
    syn: Jeg bruker mye tid og/eller penger på valg av kabler, og mener at det gir meg bedre lyd   21 14,00% 
    syn: Jeg velger helt greie, rimelige kabler basert på fysikk 109 72,67% 
    syn: Jeg bruker de røde/hvite kablene som kom med komponentene mine, og tror alt annet er jåleri 5 3,33% 

test: Jeg har gjennomført seriøse, kontrollerte blindtester for å bekrefte mine valg 5 3,33% 
    test: Jeg har gjennomført uformelle blindtester for å bekrefte mine valg 27 18,00% 
    test: Jeg har gjort "vanlige" seende tester for å bekrefte mine valg 46 30,67% 
    test: Jeg har bestemt meg ut fra andres tester i hifi-magasiner og det jeg leser på nett 36 24,00% 

utstyr: Jeg har utstyr til mer enn 100.000 39 26,00% 
    utstyr: Jeg har utstyr til mer enn 30.000 69 46,00% 
    utstyr: Jeg har utstyr til mer enn 10.000 28 18,67% 
    utstyr: Jeg har utstyr til mindre enn 10.000 6 4,00% 

fokus: Jeg synes at kabler diskuteres for lite i forhold til betydningen de har for lyden 8 5,33% 
    fokus: Jeg synes at kabler diskuteres akkurat passe i forhold til betydningen de har for lyden 36 24,00% 
    fokus: Jeg synes at kabler diskuteres for mye i forhold til betydningen de har for lyden 90 60,00% 

bransje: Jeg tror at alle/de fleste produsenter er ærlige, nyskapende produsenter med mye R&D 8 5,33% 
    bransje: Jeg tror at noen av produsentene er ærlige, nyskapende produsenter med mye R&D 74 49,33% 
    bransje: Jeg tror at alle/de fleste produsentene driver med "bedrageri" og utnytter kundene  47 31,33%

Ved 150 stemmer så begynner det å komme noen interessante tendenser. Et døgn er vel såpass kort tid at bare de hyppigste brukerne har svart, og jeg stiller meg åpen for debatt når det gjelder tolkning av resultatet.

Bare 14% bruker mye tid og/eller penger på kabler og mener at det gir dem bedre lyd. Det er et betydelig mindre tall enn de 88% som i følge AntonX sin tolkning av den andre avstemningen mente at det var lydforskjeller mellom kabler. Hva kan vi lese ut fra det?
    • Kanskje mener noen at det er lydforskjeller, men at det ikke har noe for seg å bruke mye tid og penger på kabler?
    • Kanskje mener noen at det er lydforskjeller, men har ikke råd eller tid til å legge mye ressurser inn i kabelvalg?
    • Kanskje er profilen på de som stemmer i en tråd startet av knutinh forskjellig fra de som stemmer i en tråd skapt av AntonX?

HåkonN (og potensielt andre) har svart ut fra hva de potensielt kunne ha brukt pga utseende, og ikke som spørsmålet spesifiserte hva de har brukt.

Bare 5.33% sier at "alle/de fleste produsenter er ærlige, nyskapende produsenter med mye R&D". Resten mener at "noen av produsentene er ærlige, nyskapende produsenter med mye R&D" (49,33%) eller "alle/de fleste produsentene driver med "bedrageri" og utnytter kundene" (31,33%) Hva kan vi lese ut fra det?
    • Det virker trygt å si at av de som har stemt så er det en betydelig mistillit til "kabel-bransjen"
    • Ingen av svar-alternativene innebar at _alle_ kabelprodusenter er "uærlige", altså er det bare snakk om andelen tvilsomme produsenter.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av svar-alternativene innebar at _alle_ kabelprodusenter er "uærlige", altså er det bare snakk om andelen tvilsomme produsenter.

-k
    Jeg er ikke helt med nå, knutinh. Er ikke dette svaralternativet ganske opplagt?

bransje: Jeg tror at alle/de fleste produsentene driver med "bedrageri" og utnytter kundene

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •