Kabler. En avstemning. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Til jeg kommer hjem:
    - hvor mange tror du vil anbefale Spenol til kr 39,-
    - hvor mange vil anbefale en superduperkremmedhemmeliginnhold til kr 799,-
    Jeg tror vi snakker forbi hverandre hvis du tror dette handler om hva selgere anbefaler.

OT: 799,- var vel litt vel mye, men med tanke på at Apoteket har en rekke andre hudprodukter enn Spenol, så kan det godt tenkes at de heller anbefaler noe som passer din hud bedre, og som kanskje ligger i prisklassen 100-150kr, mao 400% dyrere enn Spenol. Du står jo fortsatt fritt til å velge Spenol.....

Nok kremprat for min del....

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har hypotesen om at dersom du spør en person direkte om kabler har betydning så får du mange "ja"-svar som like gjerne kunne ha vært "aner ikke" om du spurte på en annen måte.
    -k
    Hva slags spørsmål ville det vært

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg tror vi snakker forbi hverandre hvis du tror dette handler om hva selgere anbefaler.

OT: 799,- var vel litt vel mye, men med tanke på at Apoteket har en rekke andre hudprodukter enn Spenol, så kan det godt tenkes at de heller anbefaler noe som passer din hud bedre, og som kanskje ligger i prisklassen 100-150kr, mao 400% dyrere enn Spenol. Du står jo fortsatt fritt til å velge Spenol.....

Nok kremprat for min del....
    Beklager å skuffe deg, men vi prater ikke forbi hverandre.
    Mitt poeng var ivrige selgere som gjerne tilbyr hårreisende dyre kabler til en novise som skal ha seg hjemmekino eller HiFi.

Som med kremer, avansen er stor for produkter med fancy navn og med egenskaper som inneholder så mange fremmedord at en legmann faller av allerede i innledningen.

ps! INGEN av butikkene tilbød meg Spenol

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt poeng var ivrige selgere som gjerne tilbyr hårreisende dyre kabler til en novise som skal ha seg hjemmekino eller HiFi.
    Hårreisende? Jeg har ved en rekke anledninger hørt 10% regelen bli brukt (ikke noe jeg bistår). La oss si at noen skal kjøpe et 2-kanals anlegg til 10 000kr. Selger anbefaler komponenter til 9000kr, signalkabel til 400kr og høyttalerkabler til 600kr. Sammenlignet med å handle på Biltema, kan en nok kalle det hårreisende, men de 1000kr forårsaker neppe noe samlivsbrudd. Ofte gir også selgere rabatt på produktene, for så å ta igjen fortjeneste på kabler/ekstrautstyr. Mao, er ikke kablene alltid så dyre som en kanskje skulle tro ut i fra kvitteringen. Jeg er enig at det er dumt for nybegynnere å bruke unødvendig mye penger på kabler, og det er vel kanskje de som er de største "taperne" her om en kan bruke de uttrykket.

Som med kremer, avansen er stor for produkter med fancy navn og med egenskaper som inneholder så mange fremmedord at en legmann faller av allerede i innledningen.
    Det er jeg enig i. Det er mye humbug, helt klart.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har stemmingen roet seg ned, og resultatet ble:
    Kode:
    Stemmere: 180. 
    syn: Jeg bruker mye tid og/eller penger på valg av kabler, og mener at det gir meg bedre lyd   27 15,00%  
    syn: Jeg velger helt greie, rimelige kabler basert på fysikk 131 72,78%  
    syn: Jeg bruker de røde/hvite kablene som kom med komponentene mine, og tror alt annet er jåleri 6 3,33% 

test: Jeg har gjennomført seriøse, kontrollerte blindtester for å bekrefte mine valg 7 3,89% 
    test: Jeg har gjennomført uformelle blindtester for å bekrefte mine valg 33 18,33%  
    test: Jeg har gjort "vanlige" seende tester for å bekrefte mine valg 57 31,67% 
    test: Jeg har bestemt meg ut fra andres tester i hifi-magasiner og det jeg leser på nett 42 23,33% 

utstyr: Jeg har utstyr til mer enn 100.000 53 29,44% 
    utstyr: Jeg har utstyr til mer enn 30.000 78 43,33%  
    utstyr: Jeg har utstyr til mer enn 10.000 34 18,89%  
    utstyr: Jeg har utstyr til mindre enn 10.000 7 3,89%  

fokus: Jeg synes at kabler diskuteres for lite i forhold til betydningen de har for lyden 10 5,56%  
    fokus: Jeg synes at kabler diskuteres akkurat passe i forhold til betydningen de har for lyden 46 25,56%  
    fokus: Jeg synes at kabler diskuteres for mye i forhold til betydningen de har for lyden 106 58,89%  

bransje: Jeg tror at alle/de fleste produsenter er ærlige, nyskapende produsenter med mye R&D 10 5,56%  
    bransje: Jeg tror at noen av produsentene er ærlige, nyskapende produsenter med mye R&D 90 50,00%  
    bransje: Jeg tror at alle/de fleste produsentene driver med "bedrageri" og utnytter kundene  59 32,78%
    Mine konklusjoner:
    1. Et stort flertall av stemmegiverne mener at de bruker "moderat" med penger på kabler, og at kablene deres er basert på fysikk. Bare et mindretall bruker de røde/hvite som følger med komponentene, eller bruker "mye" tid/penger på kabler ut fra at det bedrer lyden.

2. Den største gruppen har benyttet seg av "seende" testing for å komme til sine konklusjoner, men den nest største gruppen har hentet sin erfaring fra hifi-blader og forum som dette. Andelen som har gjort "seriøs" blindtesting er minimal.

3. Utstyrskostnad er ganske jevnt fordelt utover blant de som stemmer, med flest stemmer "over 30.000" og "over 100.000"

4. De fleste synes at det store antallet diskusjoner er for stort i forhold til betydningen av kabler, men ganske mange synes også at de to har et passelig forhold.

5. Ca halvparten tror at noen av kabelprodusentene er "ærlige". Svært mange tror at mesteparten eller alle kabelprodusenter utnytter kundene og "bedrar" dem.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shocking news!!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at kabler diskuteres for mye i forhold til betydningen de har for lyden
    Dette blir for dumt, for det er vel nettopp pga. av din fabelaktige evne til å diskutere samme greia i det uendelige at folk er lei kabeldebatter. Betydingen for lyden har vel lite og gjøre med at folk er lei.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •